Waarom zo moeite met de waarheid | NS Community

Waarom zo moeite met de waarheid

  • 11 August 2022
  • 30 reacties
  • 695 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter vraagt iemand of de extra treinen voor Zandvoort tijdens de Grand Prix gevolgen heeft voor de rest van de dienstregeling. 

 

Door 2 afzonderlijke medewerkers wordt gezegd dat dit geen gevolgen heeft. Hoe kan dit nu?? Zo zet je reizigers moedwillig op het verkeerde been.

 

 


30 reacties

@Tamzin Je vergeet gemakshalve dat iedere pendeltrein tijdens de F1 wordt voorzien van een machinist voor en achter (dus twee per trein), omdat de keertijd te kort is om in je eentje te doen. Daarnaast start de pendeldienst al om 7 uur, terwijl je op een normale weekenddag pas om 9 uur met 2 strandpendels start en om 11 pas met de volgende 2. Die stoppen om 19 uur en 22 uur, terwijl er met de F1 tot 22 uur wordt doorgereden met 12 treinen per uur en daarna nog eens 6 tot middernacht.

De sneltrein Haarlem-Alkmaar in de spits vervallen op vrijdag ook, die heb ik er ook niet bijgehaald. Daarnaast kun je als het echt nodig is twee extra wisseldiensten nzetten aan de eindpunten. Twee machinisten per trein is onzin.

Reputatie 6
Badge

Twee machinisten per trein is onzin.

Dat is jouw mening. En ik vind er ook iets van. Maar het is nu gewoon een gegeven waarom er zoveel personeel nodig is voor die pendels.

Reputatie 7
Badge +1

Twee machinisten per trein is onzin.

Dat is jouw mening. En ik vind er ook iets van. Maar het is nu gewoon een gegeven waarom er zoveel personeel nodig is voor die pendels.

Hier is dan wel sprake van het rondje om de kerk voor de machinisten. Ik kan mij dan wel weer voorstellen dat je dan 2 machinisten per trein inzet anders wordt het wel behoorlijk intensief en geestdodend en daardoor misschien gevaarlijk. In het duingebied waardoor die trein rijdt lopen volgens mij ook herten rond. 

Reputatie 6

@Tamzin Je vergeet gemakshalve dat iedere pendeltrein tijdens de F1 wordt voorzien van een machinist voor en achter (dus twee per trein), omdat de keertijd te kort is om in je eentje te doen. Daarnaast start de pendeldienst al om 7 uur, terwijl je op een normale weekenddag pas om 9 uur met 2 strandpendels start en om 11 pas met de volgende 2. Die stoppen om 19 uur en 22 uur, terwijl er met de F1 tot 22 uur wordt doorgereden met 12 treinen per uur en daarna nog eens 6 tot middernacht.

De sneltrein Haarlem-Alkmaar in de spits vervallen op vrijdag ook, die heb ik er ook niet bijgehaald. Daarnaast kun je als het echt nodig is twee extra wisseldiensten nzetten aan de eindpunten. Twee machinisten per trein is onzin.

Die sneltrein vervalt 18 en 19 augustus ook zag ik. Dus snap ik wel dat je die er niet bijhaalt. Deze laten ze vrij snel vervallen als er tekorten zijn.

Maar wie zegt dat dat komt door de F1 ??  Dat kun je helemaal niet zomaar stellen want het ligt er ook aan in welke regio je machinisten tekort komt en wat hun bevoegdheid is qua wegkennis.

Je mag van mij aannemen dat het aan de F1 ligt. Lastig is bijvoorbeeld ook het noorden van het land. Werkzaamheden Meppel-Zwolle zorgt dat je het personeel van die hoek heel moeilijk naar de rest van het land krijgt. Het kan wel met de taxi, maar efficiënt is het niet.

Maar de piek in de vakanties bij de NS is dan in het Noorden en midden alweer voorbij en dan zijn er veel minder mensen op vakantie. Juist in de 6 weken zomervakantie van de regio is de verlofruimte veel meer dan daarbuiten.  Er is dan dus alweer meer personeel beschikbaar.

En die taxi's tussen Leeuwarden en Groningen die rijden er wel vaker om personeel uit die plaatsen naar Zwolle te krijgen bij werkzaamheden.

 

En Tamzin, die 2 machinisten zijn wel noodzakelijk omdat anders de keertijd niet haalbaar is volgens de geldende normen en daar moet de NS toch aan voldoen.  Overigens gebeurde dit in het verleden ook regulier dat er 2 machinisten op deze lijn meereden vanwege de korte keertijd in Zandvoort.

Reageer