Waarom zo moeite met de waarheid | NS Community

Waarom zo moeite met de waarheid

  • 11 August 2022
  • 30 reacties
  • 695 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter vraagt iemand of de extra treinen voor Zandvoort tijdens de Grand Prix gevolgen heeft voor de rest van de dienstregeling. 

 

Door 2 afzonderlijke medewerkers wordt gezegd dat dit geen gevolgen heeft. Hoe kan dit nu?? Zo zet je reizigers moedwillig op het verkeerde been.

 

 


30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het niet eens moedwillig is, maar dat webcare er ook niet (juist) over is geïnformeerd. Ik weet niet wat erger is ...

Reputatie 7
Badge +1

Maar webcare kan toch ook gewoon lezen vanaf de website? Dit is echt niet de eerste keer dat dit gebeurd. Ik zag nu 2 afzonderlijke medewerkers het verkeerde verhaal vertellen. Volgens mij is Sneltram ook actief op dit forum.

Reputatie 6
Badge

Zeker.

De dienstregeling wordt grootschalig aangepast. Morgen zichtbaar in de NS-planner en nu alvast in diverse andere openbare databronnen achter deze reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Webcare kan beter zwijgen als ze niet weten waarover ze praten.

Reputatie 5

Toch merkwaardig dat het personeelstekort en uitvallende treinen ineens opgelost is in het F1 weekend.

Uitleg graag!

Reputatie 6
Badge

Dat is het niet. Er is ook in het F1-weekend een groot personeelstekort. En dat gaat het hele land merken. Het is maar waar je de prioriteiten legt. Die liggen duidelijk bij Zandvoort. Je kan inmiddels in de reisplanner zien hoe de dienstregeling er in het F1-weekend uit komt te zien. Kortweg wordt overal de treindienst teruggeschroefd naar het absolute minimum, zodat Amsterdam - Zandvoort kan blijven rijden. Of dat een verstandige en verdedigbare keuze is, laat ik in het midden. Maar ik denk dat je netto in dat weekend niet meer treinen hebt dan een andere weekend. Ze rijden alleen op een andere plek. 

@Sneltram 

Ik vind het nogal meevallen met die inkrimpingen elders.

Reputatie 6
Badge

1x/uur Dordrecht-Vlissingen

1x/uur Roosendaal-Zwolle

1x/uur Utrecht-Tiel

Je zal er maar heen moeten. Dankjewel formule 1.

En ja, ook vandaag heb je deze frequenties zelfs zonder formule 1, maar dat heeft ook sterk te maken met vakantie en verlof.

1x/uur Dordrecht-Vlissingen

1x/uur Roosendaal-Zwolle

1x/uur Utrecht-Tiel

Je zal er maar heen moeten. Dankjewel formule 1.

En ja, ook vandaag heb je deze frequenties zelfs zonder formule 1, maar dat heeft ook sterk te maken met vakantie en verlof.

Maar wie zegt dat dat komt door de F1 ??  Dat kun je helemaal niet zomaar stellen want het ligt er ook aan in welke regio je machinisten tekort komt en wat hun bevoegdheid is qua wegkennis.

1x/uur Dordrecht-Vlissingen

1x/uur Roosendaal-Zwolle

1x/uur Utrecht-Tiel

Je zal er maar heen moeten. Dankjewel formule 1.

En ja, ook vandaag heb je deze frequenties zelfs zonder formule 1, maar dat heeft ook sterk te maken met vakantie en verlof.

Er zijn dit en volgend weekend veel meer inkrimpingen, dus om nou naar de F1:te wijzen.

Het F1 weekend valt voor de regio zuid trouwens nog in de schoolvakantie. En ik moet ook nog zien of er na de schoolvakanties geen inkrimpingen meer komen.

Reputatie 6

De sprinter tussen Haarlem en Hoorn is voor dat weekend opgeknipt. Overstappen in Uitgeest. Tussen Haarlem en Uitgeest heet de dienst ineens een intercity terwijl hij op elke tussengelegen station stopt zoals de sprinter.

 

@Lies87

Dat was vorig jaar ook zo. Vanwege de drukte pendelden tussen Uitgeest en Haarlem toen dubbeldeks IC. Maar omdat daarom nou IC te noemen.…

Het lijkt er op dat voor de F1 dezelfde dienstregeling wordt gereden als vorig jaar.

Reputatie 6
Badge

@Lies87

Maar omdat daarom nou IC te noemen....

Puur een kwestie van welk nummertje gebruik je. Als je klikt op de rit in de reisplanner kun je het treinnummer/serienummer zien. Het eerste deel van het traject heet 4800. Dat is normaal ook zo. Het tweede deel rijdt onder 3400. Dat is normaalgesproken het serienummer van de spitsintercity Alkmaar - Haarlem. Het systeem herkent deze rit dus als intercity. Blijkbaar loont het niet om voor deze drie dagen een ander serienummer aan te vragen. Zou de 14800 van vroeger nog beschikbaar zijn? =D

Reputatie 7
Badge +3

Dit komt helaas vaker voor. Er wordt soms niet nagedacht wat het gebruik van een bepaald treinserienummer voor gevolgen heeft in de reisinformatieketen. Je zou denken dat dat basiskennis zou moeten zijn bij NSR Logistiek.

@Lies87

Maar omdat daarom nou IC te noemen....

Puur een kwestie van welk nummertje gebruik je. Als je klikt op de rit in de reisplanner kun je het treinnummer/serienummer zien. Het eerste deel van het traject heet 4800. Dat is normaal ook zo. Het tweede deel rijdt onder 3400. Dat is normaalgesproken het serienummer van de spitsintercity Alkmaar - Haarlem. Het systeem herkent deze rit dus als intercity. Blijkbaar loont het niet om voor deze drie dagen een ander serienummer aan te vragen. Zou de 14800 van vroeger nog beschikbaar zijn? =D

Dat riekt naar gemakzucht. Een serieus bedrijf neemt ook zijn producten serieus. 

Reputatie 6
Badge

Maar wie zegt dat dat komt door de F1 ??  Dat kun je helemaal niet zomaar stellen want het ligt er ook aan in welke regio je machinisten tekort komt en wat hun bevoegdheid is qua wegkennis.

Je mag van mij aannemen dat het aan de F1 ligt. Lastig is bijvoorbeeld ook het noorden van het land. Werkzaamheden Meppel-Zwolle zorgt dat je het personeel van die hoek heel moeilijk naar de rest van het land krijgt. Het kan wel met de taxi, maar efficiënt is het niet.

Reputatie 6
Badge

Dat riekt naar gemakzucht. Een serieus bedrijf neemt ook zijn producten serieus. 

Ik denk dat er op dit moment grotere zorgen zouden moeten zijn dan de vraag of een trein op een bepaald traject (nota bene de enige op dat traject die dag) de naam sprinter of intercity heeft. Als er meerdere treinen zouden rijden, kun je het verwarrend noemen. Ik denk dat het hier, specifiek in het F1-weekend, wel goedkomt.

Reputatie 6
Badge

Dit komt helaas vaker voor. Er wordt soms niet nagedacht wat het gebruik van een bepaald treinserienummer voor gevolgen heeft in de reisinformatieketen.

De reisinfo zou volgend moeten zijn op de logistiek en niet andersom. Natuurlijk kun je en moet je er in de logistiek tot op zekere hoogte rekening mee houden, maar dat de reisplanner gisteren bijvoorbeeld doodleuk een overstap toont in Utrecht van 32 minuten bij een doorgaande trein, terwijl er in alle openbare bronnen gewoon zichtbaar is dat een rit doorrijdt, is vooral kwalijk vanuit de reisinfokant.

Er rijden overigens helemaal niet zoveel extra treinen. Er gaan 12 treinen per uur van Amsterdam naar Zandvoort maar tussen Amsterdam en Haarlem rijden er normaal ook al 8 treinen per uur en tussen Haarlem en Zandvoort in het weekend in de zomer ook 6. Daarnaast rijden er tijdens de F1 per uur 2 treinen minder dan normaal tussen Leiden en Haarlem. Het is meer een logistieke volksverhuizing van materieel.

Reputatie 7
Badge +3

@Sneltram Wat ik probeerde aan te geven is dat de afdeling logistiek blijkbaar geen oog heeft voor de gevolgen van hun werkzaamheden in de reisinformatieketen. Daar zou NS veel strakker op kunnen en moeten sturen. NS heeft de grote broek aangetrokken om de reisinformatie te regelen. Dan moet NS ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit proces en voorkomen dat er allerlei storende fouten gemaakt worden.

@Sneltram Wat ik probeerde aan te geven is dat de afdeling logistiek blijkbaar geen oog heeft voor de gevolgen van hun werkzaamheden in de reisinformatieketen. Daar zou NS veel strakker op moeten kunnen en moeten sturen. NS heeft de grote broek aangetrokken om de reisinformatie te regelen. Dan moet NS ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit proces en voorkomen dat er allerlei storende fouten gemaakt worden.

Het lijkt er op dat er bij NS nog steeds niemand verantwoordelijk is voor de inhoudelijke kwaliteit van reisinformatie en dat logistieke wijzigingen klakkeloos in een star automatisch systeem worden gekieperd.

Als er een verantwoordelijke was zou die bij logistiek wel aan de bel trekken dat dit zo niet kan of ingrijpen bij de automatische omzetting van logistieke beslissingen naar reisinformatie.

Reputatie 7
Badge +1

Een eenvoudige rekensom geeft aan dat er 12 treinen per uur (iedere 5 minuten richting Zandvoort gaan). Bij een stranddag zijn dat er 4 per uur. Dus 8 extra. Betekent dus minimaal 8 machinisten en 8 conducteurs extra op die dagen voor dit lijntje. Die zal je toch ergens vandaan moeten halen en aangezien er al personeelstekorten zijn zal dit dus betekenen dat er elders die dagen minder treinen worden ingezet. 

 

NS zal dat natuurlijk verkopen als de inmiddels gebruikelijke afschaling ivm personeelstekort, maar dat is in deze natuurlijk wat onzinnig.   

@Sneltram Wat ik probeerde aan te geven is dat de afdeling logistiek blijkbaar geen oog heeft voor de gevolgen van hun werkzaamheden in de reisinformatieketen. Daar zou NS veel strakker op moeten kunnen en moeten sturen. NS heeft de grote broek aangetrokken om de reisinformatie te regelen. Dan moet NS ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit proces en voorkomen dat er allerlei storende fouten gemaakt worden.

Het lijkt er op dat er bij NS nog steeds niemand verantwoordelijk is voor de inhoudelijke kwaliteit van reisinformatie en dat logistieke wijzigingen klakkeloos in een star automatisch systeem worden gekieperd.

Als er een verantwoordelijke was zou die bij logistiek wel aan de bel trekken dat dit zo niet kan of ingrijpen bij de automatische omzetting van logistieke beslissingen naar reisinformatie.

Yep. 

Het informatiesysteem in de sprinter naar Tiel gaf gisteren doodleuk aan dat het de sprinter naar 's-Hertogenbosch was. 

Het menselijke omroepbericht waarin werd aangegeven dat de sprinter naar Tiel ging was grotendeels onverstaanbaar. 

Het leverde diverse verwarde reizigers op in Geldermalsen.

Heel moeilijk allemaal….

Een eenvoudige rekensom geeft aan dat er 12 treinen per uur (iedere 5 minuten richting Zandvoort gaan). Bij een stranddag zijn dat er 4 per uur. Dus 8 extra.

Nee, er rijden er in de zomer toch echt normaal 6 per uur, kijk gewoon maar even in de reisplanner voor vandaag. Alleen worden ze slecht strandweer (deels) geschrapt.

 

Betekent dus minimaal 8 machinisten en 8 conducteurs extra op die dagen voor dit lijntje. Die zal je toch ergens vandaan moeten halen en aangezien er al personeelstekorten zijn zal dit dus betekenen dat er elders die dagen minder treinen worden ingezet. 

Die zes extra (dus niet 8) kunnen je per saldo rijden met 3 extra diensten omdat ze in een halfuur op en neer kunnen tussen Haarlem en Zandvoort (zie ook de reisplanner voor vandaag).

Dan komen er nog 4 extra treinen Amsterdam-Haarlem v.v. bij die je per saldo met 3 extra diensten kunt rijden.

Dan vervallen er twee sprinters Leiden-Haarlem en dat spaart per saldo 2 diensten uit 

Alles opgeteld kom je dan per saldo uit op 4 extra diensten. Dat is op het totaal in Nederland natuurlijk volkomen in de marge.

 

NS zal dat natuurlijk verkopen als de inmiddels gebruikelijke afschaling ivm personeelstekort, maar dat is in deze natuurlijk wat onzinnig.   

Ik heb de indruk dat een klein aantal extra diensten gedurende 3 dagen van sommige kanten wordt gebruikt in het kader van de kruistocht tegen de F1. Er reden veel meer extra treinen gedurende 8 dagen voor de vierdaagse maar daarover hoorde je niemand klagen.

Reputatie 6
Badge

@Tamzin Je vergeet gemakshalve dat iedere pendeltrein tijdens de F1 wordt voorzien van een machinist voor en achter (dus twee per trein), omdat de keertijd te kort is om in je eentje te doen. Daarnaast start de pendeldienst al om 7 uur, terwijl je op een normale weekenddag pas om 9 uur met 2 strandpendels start en om 11 pas met de volgende 2. Die stoppen om 19 uur en 22 uur, terwijl er met de F1 tot 22 uur wordt doorgereden met 12 treinen per uur en daarna nog eens 6 tot middernacht.

Reageer