wanneer gaat de NS weer opschalen naar een normale dienstregeling? | NS Community
beantwoord

wanneer gaat de NS weer opschalen naar een normale dienstregeling?

  • 23 February 2022
  • 43 reacties
  • 2317 Bekeken

De NS rijdt inmiddels al enige tijd met een uitgeklede dienstregeling ivm een hoge ziektegeaad bij de NS. Is er al iets bekend over wanneer de situatie weer gaat normaliseren?

icon

Beste antwoord door JurgenH 23 February 2022, 12:00

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee. Zou zomaar kunnen dat dit een tijdje duurt.

Hm, dat zou jammer zijn. ik zag net dat het opstarten vorig jaar ook al 2 maanden duurde. Ik hoop dat het nu wat sneller gaat.

Reputatie 7
Badge +1

Alles hangt af van het aantal besmettingen onder personeel, en zolang het landelijk aantal besmettingen hoog blijft (zeker met de komende versoepelingen in het vooruitzicht) zal de dienstregeling niet verder opgebouwd worden.

Ik gok dat het opschalen op dezelfde manier zal gaan als het afschalen. Dus stukje bij beetje de dienstregeling uitbreiden tot het weer op het normale niveau zit.

Reputatie 7
Badge +3

De afschaling is pas twee dagen volledig. Zal denk ik dus nog wel even duren voor er weer opgeschaald wordt.

De afschaling is pas twee dagen volledig. Zal denk ik dus nog wel even duren voor er weer opgeschaald wordt.

Daar is ook geen haast bij aangezien het aantal reizigers slechts op 60% zit vergeleken met 2019.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens enkele antwoorden op Twitter zou op 31 maart weer de reguliere dienstdienstregeling van toepassing zijn. 

En ^AJ weet blijkbaar meer dan de collega Twitterdakjes die alleen maar verwijzen naar de informatie pagina over de tijdelijk gewijzigde dienstregeling.

Vraag is, klopt die datum van 31 maart wel?

 

Het is wel gewaagd om inderdaad zo’n datum te roepen al een maand vooraf, vaak is dat dan een datum die als voorlopige richtdatum ergens is genoemd maar nog zeker niet vast staat. Niemand kan nu al zeker zijn dat eht ziekteverzuim dan al voldoende gedaald is en het zal toch echt voor die tijd al voldoende laag moeten zijn voordat er weer volledig opgeschaald zal worden.

En het zou zo maar kunnen zijn dat het in etappes gaat, want terecht wordt er gekozen voor geplande uitval dan voor ongeplande uitval.  Nu kun je er rekening mee houden en weet je het vooraf.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad niet al een maand vooraf weten of het ziekteverzuim dan zodanig gedaald is dat NS weer terug kan naar de reguliere dienstregeling. Maar mogelijk zien ze nu al dat het niet verder oploopt of misschien al voorzichtig aan het dalen is. Het dagelijks aantal nieuwe besmettingen in Nederland daalt nu al zo'n 3 weken, en dat zal men ook bij NS waarnemen qua ziektemeldingen. 

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

Het is wel gewaagd om inderdaad zo’n datum te roepen al een maand vooraf, vaak is dat dan een datum die als voorlopige richtdatum ergens is genoemd maar nog zeker niet vast staat.

Het is ook maar een "verwachting”, garantie tot de deur. Na de storm van vorige week gaf NS ook verwachtingen aan wanneer het treinverkeer weer kon worden opgestart…..

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

In de spits is ook na de laatste versoepelingen het vervoer nog altijd niet hoger dan 55-60% van voor corona. Zeker met de spitstreinseries is er geen echte haast.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Dit was ook een van de redenen waarom ik het vroeg. ik had gisteren weer eens de trein naar werk genomen, en ik merkte naast de uitval van treinen ook dat de treinen die wel reden, drukker waren omdat de treinstellen een stuk korter waren dan ik gewend ben. Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen. Denk aan het vervallen van het thuiswerkadvies, maar ook horeca en veel meer dingen open. En wellicht ook het vervallen van de mondkapjesplicht in het OV na 15 maart.  Over een maandje zullen we zien hoe accuraat de inschatting was.

In de spits is ook na de laatste versoepelingen het vervoer nog altijd niet hoger dan 55-60% van voor corona. Zeker met de spitstreinseries is er geen echte haast.

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

@NVisser 

10.03 valt ook niet onder spitsuren.

 

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

Dat is dan hartstikke mooi want dan is het materieel goed uitgebalanceerd ingezet op het aantal reizigers.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

Er is weinig wat nog verder open moet gaan, dus ik zie die grote reizigerstoename voorlopig niet. 

Waarschijnlijk verschilt dit per traject? Gisteren had ik om 10:03 de trein van DHC naar AmsZuid, en daar waren zo goed als alle zitplaatsen bezet.

Dat is dan hartstikke mooi want dan is het materieel goed uitgebalanceerd ingezet op het aantal reizigers.

Zo kan je het ook zien :smile:  En misschien is vooral persoonlijk ongemakkelijk, om na 2 jaar corona in een volle trein te zitten.

...

En NS zal denk ik zo snel als het kan qua personeelsbezetting terug willen naar de reguliere dienstregeling omdat ze er denk ik vanuit gaan dat mensen vanwege de versoepelingen weer meer zullen gaan reizen...

Als alles open gaat en meer mensen gaan reizen, loop je met de huidige inzet al snel tegen grenzen aan. 

Er is weinig wat nog verder open moet gaan, dus ik zie die grote reizigerstoename voorlopig niet. 

Ik denk dat het vooral afhangt van wat werkgevers gaan beslissen. Als die vinden dat je weer vaker op kantoor moet zijn, dan kan dat de reizigersstromen aardig doen toenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat werknemens nu opeens massaal naar werk zullen gaan, maar wel dat het geleidelijk aan weer wat meer zal worden. Je ziet ook dat met de versoepelingen die er dit jaar al zijn geweest de reizigersaantallen ook weer geleidelijk aan wat meer zijn geworden. En het schrappen van treinen vanaf 7 februari was niet vanwege het lagere aantal reizigers, maar vanwege het toenemend ziekteverzuim. Dus als er vanwege het dalend aantal besmettingen minder ziekteverzuim is, waarom zouden er dan nog steeds minder treinen rijden? Zeker als vanwege de versoepelingen de reizigersaantallengeleidelijk aan nog meer zullen stijgen. En ook al zijn er momenteel nog steeds 40% minder reizigers, je kan maar beter voorbereid zijn op stijgende aantallen. 

Ik denk niet dat werknemens nu opeens massaal naar werk zullen gaan, maar wel dat het geleidelijk aan weer wat meer zal worden. 

Zeker, maar de kans lijkt niet zo groot dat ze dat per trein gaan doen.

Jammer van de afgeschaalde dienstregeling van Hilversum Mediapark - Utrecht Centraal. Normaal gesproken gaat de trein om het kwartier, maar nu om het half uur en dan ook nog overstappen op station Hilversum. “Vroeger” pakte ik de trein om 06:26 uur en was ik dan om 06:50 uur in Utrecht. Nu de trein 06:42 uur en pas om 07:06 uur in Utrecht. En te laat op mijn werk. Ik kan eventueel via Amsterdam reizen maar dan ben ik ruim een uur onderweg. Hopelijk komt de reguliere dienstregeling weer snel terug.

Soms betrap ik me op de gedachte dat de NS de corona als smoes gebruikt om minder treinen te laten rijden: er reizen tegenwoordig door de corona toch minder mensen met trein.

Reputatie 7
Badge

RET kondigde gisteren aan vanaf komende maandag weer de normale dienstregeling te gaan rijden, omdat het verzuim het toelaat. Grappig genoeg controleren RET medewerkers overigens wel gewoon in de tram, ook tijdens corona. De ene coronagolf is de andere blijkbaar niet.

Net als vorig jaar halveert NS niet alleen de dienstregeling op bepaalde trajecten maar vervolgens worden de treinen die overblijven ook weer vaak verkort. Veel volle treinen meegemaakt deze week. ICM 3 en 4 tussen Utrecht en Rotterdam terwijl de trein uitpuilt en het rangeerterein volstaat. Denk dat NS eens vaker in de spiegel moet kijken en zich af moet vragen wat voor bedrijf ze eigenlijk willen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

NS houdt er inderdaad een vreemde logica op na.

Als je de dienstregeling halveert moet je natuurlijk wel zorgen voor treinen die minimaal 25% langer zijn. Ik vermoed dat er gepland is met de conducteursnorm dat er minimaal een x-aantal Hc’s aanwezig moet zijn bij een bepaalde treinlengte. Dan krijg je dat rijden met enkele stellen ICM 3 en 4. Een heel irritante gang van zaken. Zeker omdat er toch amper vervoerbewijzen worden gecontroleerd.

NS houdt er inderdaad een vreemde logica op na.

Als je de dienstregeling halveert moet je natuurlijk wel zorgen voor treinen die minimaal 25% langer zijn. Ik vermoed dat er gepland is met de conducteursnorm dat er minimaal een x-aantal Hc’s aanwezig moet zijn bij een bepaalde treinlengte. Dan krijg je dat rijden met enkele stellen ICM 3 en 4. Een heel irritante gang van zaken. Zeker omdat er toch amper vervoerbewijzen worden gecontroleerd.

Nou daar zit je toch even mis, je kunt met 1 conducteur ook langere treinen meenemen dan ICM3.  Daarnaast is aan het bgein van corona periode ook met een ruimere norm gereden omdat er te weinig personeel beschikbaar was en die treinen reden ook allemaal.

Dit is dus gewoon ONZIN, als het echt nodig is wordt er echt gereden met langere treinen zonder de norm die normaal geldt voor aantal bakken per Hc.

 

Mensen vinden het nog steeds “eng” om naast anderen te zitten en dat maakt vooral dat er meer gesproken wordt over “volle treinen”.  Vaak als je doorvraagt dan waren er nog wel zitplaatsen beschikbaar.  Dat de NS niet met langere treinen dan nodig gaat rijden is een economische afweging, de klant betaald nml. maar voor 1 plek in de trein en niet voor 2 en extra materieel inzetten moet ook ergens van betaald worden.  Extra materieel inzetten betekend extra slijtage, ondehroud, infra heffing en schoonmaak van deze treinstellen.

 

Treinen worden ingezet gebaseerd op het gemiddelde aantal reizigers op dat tijdstip en traject.

Reputatie 7
Badge +3

Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?

Dus dan is het gewoon onwil om geen langere treinen in te zetten?

Financiele afweging, je kunt geen geld uitgeven wat je niet hebt en binnen krijgt.

Reageer