beantwoord

Wanneer komt de treinserie 7400 terug in de daluren?

  • 30 November 2023
  • 4 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 2
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Zijn er enige plannen om de treinserie 7400 weer buiten de spits te laten rijden? Ik reis regelmatig in de daluren van/naar sprinterstations aan de Zaanlijn, en het wegvallen van deze treinserie is toch wel een flink gemis. Niet al te lang geleden reed deze trein (hoewel voor korte tijd) zelfs in het weekend. Het gebeurt niet zelden dat ik 25 minuten mag wachten op Sloterdijk voordat de sprinter richting Uitgeest weer vertrekt. Daarnaast is overdag de reis naar Alkmaar compleet waardeloos geworden, aangezien de sprinter richting Hoorn net vertrokken is voordat de sprinter vanuit Zaandam aankomt. 29 minuten op station Uitgeest wachten met dit weer is nou niet bepaald een pretje, en in die tijd ben je met de auto al lang en breed in Alkmaar. In de avond en het weekend is deze reis meer dan 2x zo snel, aangezien er dan wél een fatsoenlijke overstap mogelijk is. De andere optie is helemaal naar Zaandam reizen om daar vervolgens de Intercity te pakken, maar dat is ook niet optimaal. Ook is er overdag geen overstap meer op de Intercity Haarlem-Leiden-Rotterdam.

 

Al met al heeft het wegvallen van de 7400 het reisaanbod voor Zaanse sprinterreizigers behoorlijk verslechterd. Het is al helemaal treurig als ik kijk wat voor reismogelijkheden er waren in de dienstregeling van 2017 versus die van nu of 2024.

icon

Beste antwoord door Tamzin 30 November 2023, 20:35

Bekijk origineel

4 reacties

Voorlopig niet vrees ik. De Zaanlijn heeft na corona erg veel reizigers verloren, veel meer dan de meeste andere lijnen. Dat heeft te maken met het hoge percentage studenten en forensen naar de regio Amsterdam/Schiphol dat nu vaak thuis studeert/werkt en dus veel minder reist.

Het wegwerken van de uurdiensten in de avond en het weekend bij een aantal andere sprinters (zoals de lijn Schiphol-Hoorn) heeft nu even meer prioriteit dan een kwartierdienst buiten de spits op de Zaanlijn.

Dat de aansluitingen in Uitgeest een drama zijn moet ik helaas beamen. Het zou beter zijn de treindienst in het gebied opnieuw te plannen en de intercity's wellicht weer in Uitgeest te laten stoppen om de overstaptijden wat terug te brengen.

Hallo sv99 en welkom bij de NS Community,

 

Zover ik het weet en zo snel kan achterhalen zijn er geen plannen. Er zijn inderdaad veel minder reizigers dan de jaren voor Corona. Of dit de reden is dat deze lijn niet meer tijdens de daluren rijdt durf ik niet bevestigen. Wel zal ik de wens om deze weer te laten rijden doorzetten.

In het ontwerp van de nieuwe NS concessie vanaf 2025 is de verbinding in principe gewoon weer opgenomen als dagelijks van 7:00 tot 19:00 en in het weekend van 12:00 tot 18:00 (waarbij deze in het weekend optioneel is tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Centraal als ik het kaartje goed uitlees). Het deel Veenendaal Centrum - Driebergen-Zeist is ook weer onderdeel van de concessie maar alleen in de spits waarbij spitstreinen op vrijdag optioneel zijn.

In het ontwerp van de nieuwe NS concessie vanaf 2025 is de verbinding in principe gewoon weer opgenomen als dagelijks van 7:00 tot 19:00 en in het weekend van 12:00 tot 18:00 (waarbij deze in het weekend optioneel is tussen Driebergen-Zeist en Utrecht Centraal als ik het kaartje goed uitlees). Het deel Veenendaal Centrum - Driebergen-Zeist is ook weer onderdeel van de concessie maar alleen in de spits waarbij spitstreinen op vrijdag optioneel zijn.

Ik wil niet cynisch zijn maar met het sprintervervoer komt NS steeds met plannen om dat weer op te schalen en trekt die plannen dan later weer in.

In de komende dienstregeling 2024 komen er enkele sprinters terug maar verdwijnen er ook weer net zoveel elders. Ik hecht dus weinig waarde aan die plannen voor 2025.

Reageer