Skip to main content

Burgers in Nederland worden opgeroepen om zich voor te bereiden op een crisis, zoals bijvoorbeeld een massale stroomstoring en het ontbreken van internet. Ik heb me voorbereid, dwz me verdiept in het onderwerp en een noodpakket aangeschaft.

Hoe zit het met een instantie als NS? Is er een protocol of rampenplan wanneer een trein in de avond tot stilstand komt? Er zal dan ook geen verlichting zijn, of contact met de buitenwereld. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets tot panieksituaties zal leiden.

Daarom mijn vraag: zijn er uitgewerkte plannen voor bovengenoemd scenario?

Treinpersoneel loopt met een portofoon op zak, lijkt me dus dat er wel communicatiemogelijkheden zijn bij stroomuitval.

Een plan zal er vast zijn, net zoals bij elke andere storing hebben we incidentenbestrijding die voorbereid is op veel scenario's. Het zal lang duren voordat iedereen gered is, maar treinen die stilstaan zijn minder gevaarlijk dan bewegende treinen 😄. Vooral als ze allemaal stilstaan.

Niet te veel bangmakerij lezen, het gaat prima in Nederland en er komt geen oorlog of catastrofe.

Mensen zijn blijkbaar zeer gehecht aan het idee dat er allerlei rampen moeten gebeuren? Zelfs de forse griepuitbraak van 2020/21 werd door een deel van de bevolking uitvergroot tot een soort globale megacrisis. Nergens voor nodig.

Treinpersoneel loopt met een portofoon op zak, lijkt me dus dat er wel communicatiemogelijkheden zijn bij stroomuitval.

Die is voor communicatie op een station of binnen een trein, toch? Ik neem niet aan dat die de verkeerscentrale ofzo haalt qua bereik. Maar wellicht is er noodstroom o.i.d. voor gsm-r. Ik verwacht inderdaad wel dat er aan communicatie is gedacht.

Burgers in Nederland worden opgeroepen om zich voor te bereiden op een crisis, zoals bijvoorbeeld een massale stroomstoring en het ontbreken van internet. 

U leest te veel oorlogspropaganda van clubjes als Clingendael. Het is budgettijd en wat hysterische verhalen moeten zorgen dat er komend jaar (nog) meer geld naar defensie gaat.

Reageer