Net ingecheckt op station Dronten, rijdt de trein niet ivm een ‘ dienstregelingwijziging’. Wat is dit nu weer voor eufemisme? Toen ik iets na 0600 de app checkte reed de trein van 06.25 richting Lelystad wel. Dit is zo frustrerend voor alle mensen die gewoon naar hun werk moeten. Ik snap een ongeluk/aanrijding/ personeelstekort maar deze reden? zou hier graag wat uitleg over krijgen….
Een dienstregelingwijziging kan van alles zijn, het is HEEEEEL breed, daar houdt NS wel van.
- Het treinstel/personeel kan op een andere plek nodig zijn
- Het is niet mogelijk om de dienstregeling te rijden omdat het treinstel/personeel niet op de juiste plek is
- Er is geen vervangende treinstel/personeel
Dat zijn er 3 die ik zo snel kan bedenken...
Ik had m nooit eerder gehoord vandaar. Maar vaag is het idd wel.
Je hebt trouwens ook nog storingsoorzaak "noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling", maar dat is (lijkt mij) alleen om het serieus te laten klinken .
In theorie kan het van alles zijn, in de praktijk betekent het dat er geen personeel en/of materieel is. De oorzaak daarvan kan weer van alles zijn.
Waarom er over de oorzaak zo geheimzinnig wordt gedaan is me een raadsel. Ik snap niet dat NS niet gewoon zegt wat er aan de hand is.
In dit geval is er overigens een retourrit Zwolle-Lelystad-Zwolle uitgevallen.
Ze hebben dit geloof ik als vervanging van het eerdere al even mysterieuze "logistieke beperkingen" ingevoerd.
En ja, dat plan uw reis in de app geldt al jaren alleen voor wie in het stationsgebouw woont. Dit soort aanpassingen (of uitval bij een storing) zie je nooit op tijd als je ook maar enig voortransport naar het station hebt.
Mocht u een vertraging van 30 minuten of langer opgelopen hebt dan kunt u een gedeelte van uw ritprijs terug krijgen. Dit geldt voor abonnementhouders en losse kaartjes.
Dank voor de uitleg! De volgende trein as uiteraard bomvol , slechts een treinstel ( in de spits) en ook niet even een omroepje ‘ boor de mensen die net zijn ingestapt excuses voor de vertraging’ . Enfin voor mij niet zo n ramp en ik ga zeker GTBV indienen.
Dank voor de uitleg! De volgende trein as uiteraard bomvol , slechts een treinstel ( in de spits) en ook niet even een omroepje ‘ boor de mensen die net zijn ingestapt excuses voor de vertraging’ .
Het personeel van de volgende trein weet wellicht helemaal dat de trein ervoor is uitgevallen.
En als er een trein uitvalt is de volgende vaker erg vol. In dit geval pakte het extra ongelukkig uit omdat het tweede stel voor de spits pas in Leystad wordt bijgeplaatst.
Klopt, in de regel weet het personeel op de volgende trein dat nooit tenzij ze het toevallig zelf gezien hebben in dezelfde reisapp als die van de reiziger. Er is verder ook niet echt een reden om dat soort informatie door te bellen naar het personeel.
De oorzaken van (ver)storingen kan je zien op https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/archief
Zowel aangepaste dienstregeling. dienstregelingswijziging, noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling en logistieke beperkingen bestaan (naast bedevaart en zo).
Maar in het overzicht staan geen storingen voor Lelystad - Zwolle, https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-09-04/9016 is simpelweg opgeheven.
De oorzaken van (ver)storingen kan je zien op https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/archief
Zowel aangepaste dienstregeling. dienstregelingswijziging, noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling en logistieke beperkingen bestaan (naast bedevaart en zo).
Maar in het overzicht staan geen storingen voor Lelystad - Zwolle, https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-09-04/9016 is simpelweg opgeheven.
Een trein wordt opgeheven met een reden... Als het om 1 trein gaat zul je dat niet zien in de verstoringsarchief.
Meest gangbare reden voor een dergelijke aanpassing is materieel wat bij opstart van de dienst niet (goed) blijkt te werken of een late ziekmelding van personeel waar geen tijdige vervanger meer voor te vinden is. Vandaar ook dat het kan dat zo'n wijziging pas kort vantevoren bekend is
Helaas kan er altijd wat gebeuren waardoor een trein uit valt, zo kom ik wel eens 6 minuten van te voren aan op het station en rijdt de trein opeens niet meer een paar minuten daarna.
"Check kort voor vertrek de reisplanner" behoed je voor de problemen die er op dat moment spelen, maar niet de problemen die nog zullen komen...
Ik heb er echt wel begrip voor dat er uitval kan zijn maar noem het beestje dan bij de naam…dat was eigenlijk mijn punt :)
Ik heb er echt wel begrip voor dat er uitval kan zijn maar noem het beestje dan bij de naam…dat was eigenlijk mijn punt :)
Dat zal helaas nooit gebeuren... Zelfs de ramen van de vieste trein zijn nog transparanter.
En als ik het goed begrepen heb telt een trein die (geheel) geschrapt wordt niet mee in de punctualiteitscijfers
Nou ja, 33 minuten GTbV dan maar https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-09-04/9018… 🤔
Mee eens…. als het alleen vage overkoepelende termen zijn als “logistieke beperkingen” en “dienstregelingswijziging”, wat is dan de meerwaarde om dat te vermelden - weet je nog niks over de reden. En een logistieke beperking is in feite ook een dienstregelingswijziging.
En een logistieke beperking is in feite ook een dienstregelingswijziging.
Elke storing is een dienstregelingswijziging .
Als het om de info op de borden gaat zal het wel een eufemisme zijn voor ‘Rijdt niet’. Wat gaf de app aan?
Als het om de info op de borden gaat zal het wel een eufemisme zijn voor ‘Rijdt niet’. Wat gaf de app
Info op de vertrekborden met een lijst van komende vertrekken geeft meestal ook de reden aan waarom een trein niet rijdt. De app doet dat zo af en toe wanneer ie daar zin in heeft. Op de vertrekborden op het perron staat inderdaad gewoon "Rijdt niet".
Soms wordt de reden zelfs omgeroepen
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.