Op woensdag 7 december reisden mijn vrouw en ik van Alkmaar naar Rotterdam. Ik koos de trein van 9.27 uit Alkmaar, omdat die 8 minuten overstaptijd op A'dam Centraal gaf. De eerdere trein gaf 5 minuten overstaptijd en wij lopen niet zo hard meer als 75-plussers. Vlak voor A'dam Centraal stopte de trein om voorrang te geven aan een ertstrein, ik neem aan van IJmuiden naar Duitsland. Dat kostte 5 minuten, waardoor we de aansluiten Intercity Direkt van 10.10 misten. Geen drama, maar het was niet de eerste keer, dat een ertstrein ons in de weg zat.
Het lijkt me op een dicht bereden railnet in de Randstad voor NS buitengewoon storend, dat een ertstrein de dienstregeling kan storen, zowel op A'dam Centraal als op Utrecht Centraal.
Dat is heel lang onvermijdelijk geweest, maar sinds de Betuwelijn is er een alternatief: het schip, dat de ijzererts aanvoert, lost alleen de hoeveelheid erts voor Tata Steel in IJmuiden en vaart vervolgens naar de Mississippihaven op de Maasvlakte, waar de ertstreinen voor Duitsland doorgaans geladen worden en via de Betuwelijn naar Duitsland rijden. Daar wordt de resterende hoeveelheid erts gelost.
Wellicht is dat voor Tata Steel ook een interessant alternatief, niet alleen voor ijzererts maar ook voor staalprodukten, want ik las in het Financiëele Dagblad van 14 december j.l. op p.19, dat “… Tata Steel laat weten dat er steeds minder flexibiliteit zit in het transport van rollen staal door Amsterdam Centraal.”
Die afnemende flexibiliteit zal Tata Steel vast niet verbazen.
Mijn suggestie aan de NS direktie is om met netbeheerder Prorail te overleggen om het railtransport van in elk geval ijzererts via Adam/Utrecht Centraal zo duur te maken, dat Tata Steel graag kiest voor het alternatief via Rotterdam.
Wat vindt U van die suggestie?
Met vriendelijke groet,
Hans Oostinga, Bergen NH (dalurenabonnee)