Weer chaos op maandagochtend

  • 11 December 2023
  • 57 reacties
  • 1312 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag voor de zoveelste keer een totale sh*tshow in de Randstad (en tot ver daarbuiten) in de spits. De NS blundert er vrolijk op los met een persbericht over de IC direct, die met vertraging reed en Woutertje Koolmees steekt er nog een op op het rookvrije stationsplein. Wanneer komt er eens iemand aan het roer van dit staatsbedrijf die echt iets kan?


57 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Tsja ik lees vandaag op X ontzettend veel klachten over korte treinen en inderdaad veel uitval van treinen. Voorzichtige conclusie is in ieder geval dat de nieuwe dienstregeling niet echt veel verbetering heeft gebracht.

Vandaag voor de zoveelste keer een totale sh*tshow in de Randstad (en tot ver daarbuiten) in de spits. De NS blundert er vrolijk op los met een persbericht over de IC direct, die met vertraging reed en Woutertje Koolmees steekt er nog een op op het rookvrije stationsplein. Wanneer komt er eens iemand aan het roer van dit staatsbedrijf die echt iets kan?

Tegen het aanhoudende geblunder van ProRail is ook NS niet bestand.

Tsja ik lees vandaag op X ontzettend veel klachten over korte treinen en inderdaad veel uitval van treinen. Voorzichtige conclusie is in ieder geval dat de nieuwe dienstregeling niet echt veel verbetering heeft gebracht.

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Daarnaast staat NS onder financiële druk en probeert dus overal op de kosten te sparen. Kijk ook even naar de meest absurde eisen waar het personeel nu weer mee komt, waar moet NS dat van betalen? Er is domweg geen geld.

Reputatie 3

Tsja ik lees vandaag op X ontzettend veel klachten over korte treinen en inderdaad veel uitval van treinen. Voorzichtige conclusie is in ieder geval dat de nieuwe dienstregeling niet echt veel verbetering heeft gebracht.

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Daarnaast staat NS onder financiële druk en probeert dus overal op de kosten te sparen. Kijk ook even naar de meest absurde eisen waar het personeel nu weer mee komt, waar moet NS dat van betalen? Er is domweg geen geld.

Openbaar vervoer zou niet (schijn) geprivatiseerd moeten zijn. 

 

Daarnaast staat NS onder financiële druk en probeert dus overal op de kosten te sparen. Kijk ook even naar de meest absurde eisen waar het personeel nu weer mee komt, waar moet NS dat van betalen? Er is domweg geen geld.

Openbaar vervoer zou niet (schijn) geprivatiseerd moeten zijn. 

Los van dat NS helemaal niet geprivatiseerd is (100% staatseigendom), is er dan plotseling geld in overvloed? Het fundamentele probleem bij NS is op dit moment dat er veel meer geld wordt uitgegeven dan er binnenkomt. 

Reputatie 7
Badge +1

Tsja ik lees vandaag op X ontzettend veel klachten over korte treinen en inderdaad veel uitval van treinen. Voorzichtige conclusie is in ieder geval dat de nieuwe dienstregeling niet echt veel verbetering heeft gebracht.

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Daarnaast staat NS onder financiële druk en probeert dus overal op de kosten te sparen. Kijk ook even naar de meest absurde eisen waar het personeel nu weer mee komt, waar moet NS dat van betalen? Er is domweg geen geld.

Dat ritueel hadden ze dit jaar beter niet van stal kunnen halen. Het gaat momenteel volgens mij echt heel slecht met het treinverkeer. Vorig jaar werd door de heer Koolmees gezegd dat 2022 geen goed jaar was geweest voor NS, ik denk eerlijk gezegd dat het in 2023 nog een stuk minder gaat. En over die loonsverhoging hoop ik dat de directie nu echt zijn poot stijf houdt. 

Reputatie 3

 

Daarnaast staat NS onder financiële druk en probeert dus overal op de kosten te sparen. Kijk ook even naar de meest absurde eisen waar het personeel nu weer mee komt, waar moet NS dat van betalen? Er is domweg geen geld.

Openbaar vervoer zou niet (schijn) geprivatiseerd moeten zijn. 

Los van dat NS helemaal niet geprivatiseerd is (100% staatseigendom), is er dan plotseling geld in overvloed? Het fundamentele probleem bij NS is op dit moment dat er veel meer geld wordt uitgegeven dan er binnenkomt. 

Daarom schrijf ik ook (schijn) geprivatiseerd. Het is een openbare voorziening, die blijkbaar wel winst moet maken. Dus de belastingbetaler betaalt er dubbel voor, dat is krom. Bovendien worden er ook concessies gegeven aan commerciële bedrijven, die dan de lijnen mogen exploiteren waar de NS geen brood in ziet. Het hele systeem deugt niet en als je dan van de toppositie ook nog een politieke benoeming maakt, wordt het helemaal een zooitje, zo blijkt.

Reputatie 5

Ik zeg: Laat NS failliet gaan, en zorg er dan voor dat er in ieder geval concurrentie is. Dan hebben andere bedrijven nog een kans. NS is toch al verloren, vind ik

Reputatie 3

Ik zeg: Laat NS failliet gaan, en zorg er dan voor dat er in ieder geval concurrentie is. Dan hebben andere bedrijven nog een kans. NS is toch al verloren, vind ik

Dan krijg je hier ‘Engelse toestanden’: het wordt 3x zo duur en 10x zo slecht. Ik ben meer voor nationaliseren. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Weer zo'n mening zonder onderbouwing. 

Maar wat gaat hier dan mis?

Ik reis regelmatig in de spits met de 7300 (Rhenen - Utrecht - Breukelen). Tot vorige week werd daar SLT-10 ingezet, nu SNG-6 of -7 in alle spitstreinen. Dat zijn 296-350 zitplaatsen in plaats van 558. Wat is dit? Welke idioot heeft dit bedacht?

Onnodig te zeggen dat geen enkele trein erin slaagde om bij benadering op tijd te rijden, dus de standaard-reactie dat voor iedereen een zitplaats onbetaalbaar is, kunt u achterwege laten.

Er is geen sprake van dat er met slechts 6 à 7 bakken gereden wordt in de 7300, er worden ook combinaties van 8 en 9 bakken ingezet. Wat wel een bekend probleem is, zeker bij een nieuwe dienstregeling maar eigenlijk het hele jaar rond, is dat materieel niet op de goede plaats staat er dus twee driedelige treinstellen ingezet worden waar de planning zegt dat het twee vierdelige moeten zijn. Dat probleem speelt helaas al jaren, mede door de complexe materieelomloop van de NS zitten er elke dag weer de nodige treinen in een verkeerde dienst. En zeker bij treinen die al krap gepland zijn ga je dan heel snel van vol naar overvol in de spits.

Ik zie inderdaad een paar keer 8 bakken staan, maar geen 9 vandaag. Ook een trein met 8 bakken heeft echter 30% minder zitplaatsen dan een SLT-10 en zal dus zodanig overvol raken dat die niet op tijd kan rijden in de spits. Dit is een bewuste actie en het heeft dus niets te maken met het probleem dat jij schetst.

Reputatie 3

De storing van vanochtend is opgelost, maar daar zijn natuurlijk weer talloze nieuwe storingen voor in de plaats gekomen. Zo zit ik nu in een sprinter naar Hoorn Kersenboogerd met maar liefst een (1) heel rijtuig.

Gevolg: grote vertraging, afhakende reizigers en zwartrijders, want de kans op controle is nihil. Iedereen weet dat veevervoer gratis is. Ter illustratie van de vertraging:

Sprinter 7359 naar Rhenen op 11 december 2023 (rijdendetreinen.nl)

Sprinter 7361 naar Rhenen op 11 december 2023 (rijdendetreinen.nl)

Reputatie 7
Badge

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Weer zo'n mening zonder onderbouwing. 

Waarom zijn er in deze tijd van het jaar dan zo vaak zo veel klachten hierover?

En waarom rijdt de sprinter van 17:13 van Sloterdijk richting Almere (4663) niet, terwijl bij die van :23 (5863) een waarschuwing staat dat hij korter is (en niet zo'n beetje 3 bakken in plaats van normaal 10 of 11), die van :43 (4665) al 7 minuten vertraging heeft en die van :53 (5865) weer korter is (3 bakken i.p.v. 10 afgelopen maandag)?

Zoals ook in mijn ervaring elk jaar, lijkt NS vandaag geen idee te hebben waar het mee bezig is. Had ik al gezegd dat ik vanochtend ook al 6 minuten vertraging had nadat de trein waar ik in zat (4620) opeens niet verder reed dan Amsterdam Centraal?

Een relevante storingsmelding kan ik overigens niet vinden

Reputatie 1

Tussen Hilversum en Amsterdam Zuid ook een zooitje vandaag, eerst hele ochtend seinstoring, op de terugweg de trein van 17.15 van Zuid ook maar 4 bakken. En dan vanaf woensdag weer een hele week werkzaamheden waardoor de Intercity niet rijdt en je in overvolle te korte sprinters kan gaan zitten. Gisterenmiddag tussen Utrecht en Baarn de sprinter van 17.07 ook weer te laat, bus gemist op Soest Zuid en kun je 25 minuten door de regen naar huis lopen...

Reputatie 7
Badge +1

Dat is een ieder jaar zich herhalend ritueel. NS zet bij start van de dienstregeling zo min mogelijk materieel in en breidt daarna wat uit als er veel klachten komen.

Weer zo'n mening zonder onderbouwing. 

Waarom zijn er in deze tijd van het jaar dan zo vaak zo veel klachten hierover?

En waarom rijdt de sprinter van 17:13 van Sloterdijk richting Almere (4663) niet, terwijl bij die van :23 (5863) een waarschuwing staat dat hij korter is (en niet zo'n beetje 3 bakken in plaats van normaal 10 of 11), die van :43 (4665) al 7 minuten vertraging heeft en die van :53 (5865) weer korter is (3 bakken i.p.v. 10 afgelopen maandag)?

Zoals ook in mijn ervaring elk jaar, lijkt NS vandaag geen idee te hebben waar het mee bezig is. Had ik al gezegd dat ik vanochtend ook al 6 minuten vertraging had nadat de trein waar ik in zat (4620) opeens niet verder reed dan Amsterdam Centraal?

Een relevante storingsmelding kan ik overigens niet vinden

 

Er rijden sinds vandaag weer meer treinen. De hoeveelheid materiaal is op zijn best gelijk gebleven maar ik denk zelf vermindert door ondermeer het afscheid van de ICM. Gevolg is natuurlijk dan dat er op trajecten met kortere treinen wordt gereden/ Dus nog meer veevervoer dan in de afgelopen maanden al het geval is geweest.

Badge +3

De Speld zou jubelend kunnen zeggen dat het onverwacht goed gaat met de vertraging (met grote sprongen vooruit gegaan!) 🤣

Voor de rest op X nog wat ‘humor’… 

Sorry @NS_online, maar vandaag is het rapportcijfer voor het vervoer op het traject Leiden-Hoofddorp-Leiden een paal. Omdat ik in een goede bui ben.

Reputatie 2

Is dit iets nieuws? Oja van dat roken wel.

Er rijden sinds vandaag weer meer treinen. De hoeveelheid materiaal is op zijn best gelijk gebleven maar ik denk zelf vermindert door ondermeer het afscheid van de ICM. Gevolg is natuurlijk dan dat er op trajecten met kortere treinen wordt gereden/ Dus nog meer veevervoer dan in de afgelopen maanden al het geval is geweest.

De grootste uitbreidingen in de dienstregeling vallen buiten de spits, dat heeft op de beschikbaarheid in de spits in principe geen invloed. Hooguit dat treinen nu meer kilometers maken en dus vaker onderhoud nodig hebben, maar dan is beschikbaarheid van onderhoudspersoneel de werkelijke oorzaak van de krapte en niet de extra treinen in de daluren.

Naar mijn weten wordt het materieel nog steeds niet maximaal ingezet. Voor Corona werd gemiddeld 85% van het materieel ingezet tijdens de spitsuren, als ik naar de planning van morgen kijk op deze site dan zit ik slechts 82% van het sprintermaterieel ingepland staan en een deel daarvan rijdt ook nog eens als intercity vanwege de lage beschikbaarheid van DDZ.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag was ik dan wel weer aangenaam verrast dat de 4960 van Utrecht Centraal (17.26) naar Almere Centrum met 10 bakjes SLT werd gereden. 

Reputatie 7
Badge

Vandaag was ik dan wel weer aangenaam verrast dat de 4960 van Utrecht Centraal (17.26) naar Almere Centrum met 10 bakjes SLT werd gereden. 

Misschien was dat het materieel dat (ook) richting Amsterdam nodig was dan.

Reputatie 7

En over die loonsverhoging hoop ik dat de directie nu echt zijn poot stijf houdt. 

Dan zal er gegarandeerd ook weer actie worden gevoerd, net als vorig jaar. De actiebereidheid is groot kan ik alvast verklappen. Maargoed, liever dat acties niet nodig zijn natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +1

En over die loonsverhoging hoop ik dat de directie nu echt zijn poot stijf houdt. 

Dan zal er gegarandeerd ook weer actie worden gevoerd, net als vorig jaar. De actiebereidheid is groot kan ik alvast verklappen. Maargoed, liever dat acties niet nodig zijn natuurlijk. 

Wij zouden graag wat meer actiebereidheid bij het controleren van de vervoersbewijzen willen zien, maar dat zal er helaas wel weer niet in zitten.

Reageer