Weer geen treinen tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal op woensdag 3/11 | NS Community

Weer geen treinen tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal op woensdag 3/11

  • 2 November 2021
  • 20 reacties
  • 564 Bekeken

Goedemiddag allemaal, morgen opnieuw geen treinen tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal. Ditmaal tussen 07.00 en 15.00 uur... En de reiziger mag het opnieuw uitzoeken. Dit is echt niet meer normaal.... Wat gaan Prorail en NS hier aan doen...Dit kan ik echt niet iedere dag aan mijn baas verkopen, en met de auto is voor mij geen optie. Ik kan helaas ook niet alle dagen thuiswerken....De reiziger staat volgens jullie op plaats 1,2 en 3...Dus ik ben benieuwd naar de oplossing


20 reacties

De reiziger staat volgens jullie op plaats 1,2 en 3...

Dat is onzin,  dat werd alleen ooit geroepen door een president van NS die al weer jaren weg is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt nog steeds (of weer) gezegd. Zie het vervoerplan 2021 van NS  https://www.ns.nl/binaries/_ht_1618489929384/content/assets/ns-nl/over-ons/ns-vervoerplan-2021.pdf en dan pagina 7. Daar is te lezen: 

Ook binnen de mogelijkheden die we hebben in het licht van de uitbraak van het coronavirus, blijven we de reiziger op 1, 2 en 3 zetten: in de trein, op het station en van deur tot deur.

 

En verder nog een aantal keer in het document. Zoals dit: 

Ik denk dat de reizigers tussen Arnhem en Utrecht niet het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun reis, zich niet gewaarderd voelen en ook zeker niet de vrijheid hebben om overal te komen.

 

Dus misschien is nu tijd om te stoppen met te beweren dat NS de slogan dat de reiziger op 1, 2 & 3 staat al jaren niet meer gebruikt. Dat doet NS dus wel, zoals duidelijk blijkt uit het gelinkte document.

Badge +3

En bussen inzetten en (net als bij werkzaamheden) de rekening naar Prorail sturen is blijkbaar ook al teveel gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen Connexxion zet op hun traject bussen in, NS inderdaad niet. In ieder geval was dat vandaag niet, stond er gister specifiek bij vermeld dat er geen bussen ingezet zouden worden. Voor morgen staat er niets over bussen, dus niet specifiek dat er geen bussen ingezet worden, maar ook niet dat er wel bussen rijden. Ik ga er dus vanuit dat er ook morgen weer geen bussen ingezet worden. 

In de communicatie wordt wel specifiek gezegd dat intercityreizigers tussen Utrecht en Arnhem kunnen reizen via ’s-Hertogenbosch. Maar over hoe je van of naar stations als Oosterbeek, Wolfheze, Veenendaal de Klomp, Maarn, Driebergen, Veenendaal Centrum, Bunnik en Rhenen kan reizen meldt NS niets.

Dat er geen treinen kunnen rijden omdat er onderbezetting is bij ProRail is iets wat je NS niet kan aanrekenen, die worden daar ook alleen maar mee geconfronteerd. Maar dat er dan naar de tussengelegen stations geen bussen rijden kun je NS wel aanrekenen. Natuurlijk zal het lastig zijn om voor zo'n traject op korte termijn genoeg bussen te regelen. Bij werkzaamheden zullen de bussen al langere tijd vn tevoren geregeld zijn. Maar doe ten minste een poging, met wellicht nog een oproep aan reizigers om zoveel mogelijk thuis te blijven of een ander alternatief te zoeken, zodat degenen die echt moeten reizen dit kunnen doen.

Goedenavond Charles76!

Wat vervelend om te vernemen dat je hier nu alweer hinder van ondervind. Hier kan je exact vinden waarom ProRail deze maatregelen nogmaals heeft genomen. Op dit moment is het advies om, om te reizen. Je zou daarna via dit formulier een claim in kunnen dienen voor geld terug bij vertraging, zodra je meer dan een half uur extra reistijd hebt gehad. 

Reputatie 5

Lijkt me toch eigenlijk dat NS wettelijk verplicht is bussen in te zetten als er door omstandigheden geen treinverkeer mogelijk is, dit is toch zo afgesproken in de onderhandse gunning van de concessie? Nu staan wel heel veel reizigers op al die tussengelegen stations letterlijk en figuurlijk in de kou en moeten ze dus zelf alternatief vervoer regelen.

Badge +3

Alleen Connexxion zet op hun traject bussen in, NS inderdaad niet. In ieder geval was dat vandaag niet, stond er gister specifiek bij vermeld dat er geen bussen ingezet zouden worden. Voor morgen staat er niets over bussen, dus niet specifiek dat er geen bussen ingezet worden, maar ook niet dat er wel bussen rijden. Ik ga er dus vanuit dat er ook morgen weer geen bussen ingezet worden. 

De rode melding op de homepage zegt:

Op woensdag 3 november rijden er door minder personeel bij ProRail treinverkeersleiding tussen 7.00 en 15.00 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, tussen Utrecht en Rhenen. Connexxion rijdt geen treinen tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen, maar wel bussen. Intercityreizigers tussen Utrecht en Arnhem kunnen reizen via ’s-Hertogenbosch. De reisplanner is bijgewerkt.

Als ik een reis plan tussen Utrecht en Arnhem zie ik inderdaad wat adviezen via Den Bosch (3x zoveel reistijd), of de ICE, maar die wordt ook omgeleid lees ik inmiddels.

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond Charles76!

Wat vervelend om te vernemen dat je hier nu alweer hinder van ondervind. Hier kan je exact vinden waarom ProRail deze maatregelen nogmaals heeft genomen. Op dit moment is het advies om, om te reizen. Je zou daarna via dit formulier een claim in kunnen dienen voor geld terug bij vertraging, zodra je meer dan een half uur extra reistijd hebt gehad. 

Kun je ook een geld terug bij vertraging claim indienen als je helemaal niet met de trein kon omdat je van of naar één van de stations wilde reizen waar geen treinen rijden? Voor een GtbV heb je een check-in en check-out nodig waaruit dan blijkt dat je een langere reistijd had. Maar als je van bv vanaf Veenendaal-De Klomp wil reizen kun je niet omreizen met een langere reistijd met de trein, dus je hebt dan geen geldige check-in en check-out. Of moet je net als met de landelijke staking een paar jaar geleden voor Jan Doedel naar het station om in te checken zodat je met de incheck kan aantonen dat je wilde reizen maar niet kon? Dit voor reizigers met een afgekocht reisrecht die hun vervoerbewijs al betaald hebben en daar nu geen gebruik van kunnen maken. 

Reputatie 5

Lijkt me toch eigenlijk dat NS wettelijk verplicht is bussen in te zetten als er door omstandigheden geen treinverkeer mogelijk is, dit is toch zo afgesproken in de onderhandse gunning van de concessie? Nu staan wel heel veel reizigers op al die tussengelegen stations letterlijk en figuurlijk in de kou en moeten ze dus zelf alternatief vervoer regelen.

 

Om mezelf even aan te vullen, de afspraken met de Rijksoverheid in de concessie zijn toch vrij duidelijk over het aanbieden van vervangend vervoer bij verstoringen (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533714788418/content/assets/ns-nl/over-ons/concessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.pdf):

 

Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.
2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.
3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de
gewenste sterkte is.
4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken
over omreizen per bus, tram, metro of per trein.
5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met
vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).

 

Wat is er dan vandaag en morgen anders waardoor NS zich ontheft van de plicht om vervangend vervoer aan te bieden? Blijkbaar hebben ze bij Connexxion wel goed de kleine lettertjes in het contract met de provincie Gelderland gelezen.

Goedenavond Charles76!

Wat vervelend om te vernemen dat je hier nu alweer hinder van ondervind. Hier kan je exact vinden waarom ProRail deze maatregelen nogmaals heeft genomen. Op dit moment is het advies om, om te reizen. Je zou daarna via dit formulier een claim in kunnen dienen voor geld terug bij vertraging, zodra je meer dan een half uur extra reistijd hebt gehad. 

Kun je ook een geld terug bij vertraging claim indienen als je helemaal niet met de trein kon omdat je van of naar één van de stations wilde reizen waar geen treinen rijden? Voor een GtbV heb je een check-in en check-out nodig waaruit dan blijkt dat je een langere reistijd had. Maar als je van bv vanaf Veenendaal-De Klomp wil reizen kun je niet omreizen met een langere reistijd met de trein, dus je hebt dan geen geldige check-in en check-out. Of moet je net als met de landelijke staking een paar jaar geleden voor Jan Doedel naar het station om in te checken zodat je met de incheck kan aantonen dat je wilde reizen maar niet kon? Dit voor reizigers met een afgekocht reisrecht die hun vervoerbewijs al betaald hebben en daar nu geen gebruik van kunnen maken. 

Hier heb je een goed punt. Als je niet hebt ingecheckt, dan kan je helaas geen claim indienen. Dit geldt enkel voor de reizigers die omreizen. Mocht je helemaal niet gaan reizen, dan is een compensatie niet mogelijk op deze manier. Ook zullen de kosten die je maakt met vervangend vervoer hoogstwaarschijnlijk niet worden vergoed, dus ik raad af om met een taxi te gaan reizen. 

Badge +3

Volgens de NS Reisplanner (website en app) en 9292 en Rijdendetreinen rijdt alles normaal.

Denk dat de treindienstleider zich weer beter heeft gemeld of dat ProRail iemand anders gevonden heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Als dat inderdaad zo is, zou er vanuit ProRail en NS een bericht moeten komen waarin aangegeven dat de treinen toch rijden. Zolang dat er niet is zou ik er niet vanuit gaat dat alles normaal rijdt.  

Edit, dat bericht is er nu. Fijn voor alle reizigers.

 

Badge +3

Briljant… het staat er echt!

Vroege dienst om 7:00 beginnen? Valt wel mee toch, zorgpersoneel en bouwvakkers zelfde tijd (en ik ook).

Reputatie 7
Badge +3

Bericht nu ook op de ProRail website. https://www.prorail.nl/nieuws/let-op-er-rijden-toch-treinen

Om 17:00 uur vanmiddag hebben we moeten besluiten om morgen, 3 november, geen treinen te laten rijden op bovengenoemde trajecten, in verband met een personeelstekort bij treinverkeersleiding. Dat hebben we gedaan om vervoerders en reizigers de gelegenheid te geven zich hier op in te stellen.

Nadat we dit besluit hebben genomen heeft zich alsnog een verkeersleider gemeld. Een verkeersleider die we eerder nog niet te pakken hebben gekregen heeft halverwege de avond aangegeven toch te kunnen werken. Dankzij de flexibiliteit van deze collega en die van Connexxion en NS, kunnen reizigers toch met de trein reizen.

Reputatie 6

Zou deze buitendienststelling wel terugkomen in de punctualiteitscijfers, of is dit ook een geval van vooraf aangekondigd dus gewijzigde dienstregeling? :D

Reputatie 7
Badge

Gelukkig heeft zich gisteren nog een treindienstleider gemeld die zijn/haar vrije dag wilde opofferen. 

Reputatie 6
Badge

Zou deze buitendienststelling wel terugkomen in de punctualiteitscijfers, of is dit ook een geval van vooraf aangekondigd dus gewijzigde dienstregeling? :D

Dit komt vrij hard aan in de punctualiteitscijfers.

Het gaat om hoe de reisplanner er twee dagen voor de reis uitzag. Zie de definitie van reizigerspunctualiteit in: Definities concessie 2020 (nsjaarverslag.nl)

“Hierbij wordt uitgegaan van het snelste reisadvies zoals dat twee dagen voorafgaand aan de reis beschikbaar was in de officiële reisplanner. Dit betekent dat vooraf bekende werkzaamheden wel in dit reisadvies zijn meegenomen, maar wijzigingen die minder dan twee dagen voorafgaand zijn aangebracht niet.”

 

Reputatie 7

Gelukkig heeft zich gisteren nog een treindienstleider gemeld die zijn/haar vrije dag wilde opofferen. 

 

Het is inderdaad prettig dat het voor vandaag is opgelost, maar ik ben bang dat het de komende maanden een terugkerend probleem gaat worden. Personeel zal echt zo af en toe vrij moeten kunnen nemen, want als dat niet kan gaat dit sowieso leiden tot ziekteverzuim. Daarnaast komt het griepseizoen er weer aan en ook Covid is nog lang niet verslagen.

 

Ik neem aan dat Prorail niet een blik treindienstleiders kan opentrekken dus ik denk niet dat dit de laatste keer van dit soort problemen zal zijn.

@Eberkhout

Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.

De adder onder het gras zit in de zinsnede "voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is". Daardoor kan NS er altijd onderuit komen. Ze zullen stellen dat ze op zo'n  korte termijn niet voldoende bussen kunnen regelen. 

Dank voor al jullie reacties, en gelukkig is het vandaag allemaal 100% meegevallen. De treinen reden vanmorgen zo goed als normaal, en daar was ik erg blij mee. 

Groet, Charles76

Reageer