beantwoord

welk treinstel koppelt af?

  • 20 June 2023
  • 7 reacties
  • 187 Bekeken

Als ik met de trein van Den Haag centraal naar Groningen reis, koppelt er soms in Zwolle een treinstel af. Kan ik hier ergens informatie over vinden? Welk treinstel er af koppelt? (Als ik met fiets en bepakking reis is het heel erg vervelend om over te moeten stappen) Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door MarianneE-57 20 June 2023, 17:03

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemorgen MarianneE-57, welkom op de NS Comunnity!

Vlak voor het instappen van de trein kan je aan de buitenkant zien welk treinen meerijden naar Groningen. Er staat bijvoorbeeld dat de trein afkoppelt in Zwolle. Ook kan je deze informatie vinden op de informatieborden op het perron.

Reputatie 7
Badge +2

De displays op de trein willen nog wel eens afwijken, maar dit zou inderdaad tegenwoordig op de schermen op het perron moeten staan met bestemming van individuele treindelen en al waar van toepassing.

Overigens kan je het in apps als "Rijden de treinen" ook zien, hieronder een voorbeeld:

 

Reputatie 7
Badge +1

De displays op de trein willen nog wel eens afwijken, maar dit zou inderdaad tegenwoordig op de schermen op het perron moeten staan met bestemming van individuele treindelen en al waar van toepassing.

Overigens kan je het in apps als "Rijden de treinen" ook zien, hieronder een voorbeeld:

 

Ik neem aan dat in 99% van de 100 gevallen het achterste treinstel wordt afgekoppeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn tip is om vanuit Den Haag Centraal altijd in het achterste treinstel plaats te nemen. Vanaf Utrecht is dat dan het voorste treinstel en dat rijdt zeker naar Groningen.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn tip is om vanuit Den Haag Centraal altijd in het achterste treinstel plaats te nemen. Vanaf Utrecht is dat dan het voorste treinstel en dat rijdt zeker naar Groningen.

Maar vanuit Den Haag Centraal kom je toch niet langs Utrecht? Die trein rijdt namelijk over de Hanzelijn naar Zwolle: https://treinposities.nl/treinseries/700

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt helemaal gelijk.

Dus vanaf Den Haag in het voorste treinstel. Dan kan het niet misgaan. Zeker omdat de meeste mensen in Den Haag achteraan instappen. De kans op fiets- en zitplek is dan een stuk groter hoe verder naar voren je instapt.

 

Dank voor alle reacties! Ik heb de app Rijden de treinen geïnstalleerd, heel handig om te hebben. En zal  voortaan altijd in het voorste treinstel instappen.

Reageer