beantwoord

Welke traject stop(te) op de meestte stations


Reputatie 3

Vandaag is de Sprinter Roosendaal - Lelystad in het leven geroepen met maar liefst 39 stops en een reistijd van 3 uur en 30 minuten, door de werkzaamheden op Den Haag Centraal en Dordrecht - Roosendaal.

 

Mijn vraag is: is er een Traject waar op nog meer stations werd gestopt? Ik weet wel dat de IC Vlissingen - Groningen aardig in de buurt komt met 27 stops.

icon

Beste antwoord door Bemined 9 March 2024, 14:38

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn vroeger Sprinters Dordrecht - Leiden - Schiphol - Hilversum - Utrecht geweest, die zullen er dicht bij gekomen zijn in aantal stops. Maar die reden niet onder één doorgaand treinnummer, maar als twee gekoppelde series.

Reputatie 3

Uiteraard zal een IC nooit in de buurt komen van een sprinter qua stops (Naast Stoptreinen zoals bijvoorbeeld Vlissingen - Roosendaal)

Reputatie 7

Zowel 23 stuks bij de sprinter 4000 (Rotterdam - Uitgeest) als sprinter 6600 (Arnhem - Dordrecht). Ook de sprinter 4600 (Den haag - Oostvaarders) heeft er 23, maar die rijdt onregelmatig. Tot en met de afgelopen dienstregeling reed deze sprinter nog door naar Zwolle en had daarmee 4 extra stops wat het de serie met de meeste reguliere stops maakte.

In de huidige dienstregeling is de sprinter Rhenen - Den Helder (die 2x per week rijdt) de langste reguliere treinrit qua aantal stops. In het verleden heb je intercity's Vlissingen - Leeuwarden/Groningen gehad die tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen als stoptrein reden, die hadden ook veel stops. En ik geloof tijdens de verbouwing van Breda heeft er enige tijd een sprinter Woerden - Utrecht - 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag gereden (weliswaar onder verschillende 4 treinnummers maar wel doorgaand met hetzelfde materieel). Al die voorbeelden blijven echter onder de 39 stops.

Reputatie 7

In de huidige dienstregeling is de sprinter Rhenen - Den Helder (die 2x per week rijdt) de langste reguliere treinrit qua aantal stops. 

Mooi ritje inderdaad! Heb m even op moeten zoeken, voor de liefhebber het gaat om trein 7384, vertrek uit Rhenen om 23.38 elke vrijdag en zaterdagavond, aankomst in Den helder 02.35. Bijna drie uur stopperen schoon aan de haak... Met 34 stops in totaal.

Reputatie 7

Welke rit heeft de minste stops? Is dat de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen, met maar liefst 2 tussenstops? 

(IC Direct Rotterdam CS - Amsterdam CS heeft maar 1 tussenstop bedenk ik me nu, maar afgezien even van deze 😉) 

De non-stop intercity Amsterdam Centrum - Almere Centrum.

Reputatie 5

Welke rit heeft de minste stops? Is dat de sprinter Arnhem - Ede-Wageningen, met maar liefst 2 tussenstops? 

(IC Direct Rotterdam CS - Amsterdam CS heeft maar 1 tussenstop bedenk ik me nu, maar afgezien even van deze 😉) 

De Intercity Amersfoort CS - Hilversum - Amsterdam CS heeft ook maar 1 tussenstop. In de meeste gevallen rijdt deze na een korte stop inderdaad door als de rechtstreekse IC Amsterdam CS - Almere.

 

Zwolle - Zwolle Stadshagen - Kampen (Blauwnet) is ook een interessante lijn met maar 1 tussenstop. Totale reistijd van begin- naar eindstation is maar 11 minuten! Ik neem aan dat er in Nederland geen korter traject is dan deze? 😃

Utrecht CS - Maliebaan zou natuurlijk korter zijn geweest als de trein niet via Overvecht hoefde te rijden. 🚂

In de avond heb je enkele Arriva treinen die tussen Groningen en Zuidhorn pendelen, dat is een rit van 9 minuten zonder tussenstops. Die trein keert tevens op het kortste volwaardige perron (dus geen a- of b-deel van een langer geheel) van Nederland, slechts 62 meter lang.

Reputatie 7

Zwolle - Zwolle Stadshagen - Kampen (Blauwnet) is ook een interessante lijn met maar 1 tussenstop. Totale reistijd van begin- naar eindstation is maar 11 minuten! Ik neem aan dat er in Nederland geen korter traject is dan deze? 😃

Paar jaar terug was het nog een NS lijntje, zonder Stadshagen ertussen. De gehele lijn kon toen met 1 stel DM90 rijden de hele dag. Tien minuten heen, tien minuten terug en op beide keerpunten slechts vijf minuten de tijd om gauw naar de andere cabine te lopen en de toko weer op te bouwen. 

Reputatie 7

Paar jaar terug was het nog een NS lijntje, zonder Stadshagen ertussen. De gehele lijn kon toen met 1 stel DM90 rijden de hele dag. Tien minuten heen, tien minuten terug en op beide keerpunten slechts vijf minuten de tijd om gauw naar de andere cabine te lopen en de toko weer op te bouwen. 

Het is een bijzonder traject(je) met in Kampen direct aan de IJssel bij de brug een mooi historisch station, met fraaie hal en ruime stationsrestauratie - beiden helaas allang buiten gebruik. Ik kwam vroeger regelmatig in Kampen, nu allang niet meer geweest. Het station ligt in IJsselmuiden (tot voor 25 jaar geleden hoorde IJsselmuiden nog niet bij de gemeente Kampen).

In oorsprong (19e eeuw) was Kampen schijnbaar via Zwolle met Utrecht verbonden (trein moest kopmaken in Zwolle). Later is de lijn opgeknipt en werd Kampen - Zwolle een apart traject (trein uit Utrecht reed via Zwolle door naar het noorden).

Kennelijk was er wel genoeg klandizie omdat de lijn nooit opgeheven is? Andere regionale lijnen/lijntjes werden wel gesloten en vaak opgebroken (bijv. Apeldoorn - Zwolle).

Reputatie 5

In de avond heb je enkele Arriva treinen die tussen Groningen en Zuidhorn pendelen, dat is een rit van 9 minuten zonder tussenstops. Die trein keert tevens op het kortste volwaardige perron (dus geen a- of b-deel van een langer geheel) van Nederland, slechts 62 meter lang.

De sprinters in de zomer tussen Haarlem en Zandvoort zonder tussenstops zijn ook niet bepaald lang…

Reputatie 3

In het verleden heb je intercity's Vlissingen - Leeuwarden/Groningen gehad die tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen als stoptrein reden, die hadden ook veel stops.

En dan neem ik aan dat het ook een stoptrein was tussen Vlissingen - Roosendaal?

 

Snap trouwens sowieso niet waarom NS dit ooit in de dienstregeling heeft getikt 😂, lijkt me toch een risicovolle en niet zo winstgevende rit. Al helemaal omdat de Zeeuwse Lijn niet winstgevend is en ik denk nou ook niet dat Zwolle - Groningen/Leeuwarden de kroon spant.

 

Hij is ook om een reden de dienstregeling uit denk ik dan maar 😀.

Reputatie 7

In het verleden heb je intercity's Vlissingen - Leeuwarden/Groningen gehad die tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen als stoptrein reden, die hadden ook veel stops.

En dan neem ik aan dat het ook een stoptrein was tussen Vlissingen - Roosendaal?

 

Snap trouwens sowieso niet waarom NS dit ooit in de dienstregeling heeft getikt 😂, lijkt me toch een risicovolle en niet zo winstgevende rit. Al helemaal omdat de Zeeuwse Lijn niet winstgevend is en ik denk nou ook niet dat Zwolle - Groningen/Leeuwarden de kroon spant.

 

Hij is ook om een reden de dienstregeling uit denk ik dan maar 😀.

 

Ja, het was een stoptrein.

Doorgaans zijn de begin en eindbestemming van een trein niet zo van belang, er zal ook vrijwel niemand helemaal vanuit Maastricht naar Den helder rijden in de spits maar toch rijdt ie er naar toe. Maar als men dan toch een extra trein wil laten rijden wordt er gekeken naar beschikbare treinpaden en tijden dat er al andere ritten over dezelfde trajecten gepland zijn om een zo gunstig mogelijke verdeling te creeëren. De oude verbinding Leeuwarden - Vlissingen zal destijds dus een aanvulling voor de trajectdelen ertussenin zijn geweest.  

Reputatie 7
Badge +3

Zwolle - Zwolle Stadshagen - Kampen (Blauwnet) is ook een interessante lijn met maar 1 tussenstop. Totale reistijd van begin- naar eindstation is maar 11 minuten! Ik neem aan dat er in Nederland geen korter traject is dan deze? 😃

Paar jaar terug was het nog een NS lijntje, zonder Stadshagen ertussen. De gehele lijn kon toen met 1 stel DM90 rijden de hele dag. Tien minuten heen, tien minuten terug en op beide keerpunten slechts vijf minuten de tijd om gauw naar de andere cabine te lopen en de toko weer op te bouwen. 

 

Vergeet de NS-tram Houten - Houten Castellum niet 😉

Reputatie 7

Doorgaans zijn de begin en eindbestemming van een trein niet zo van belang, er zal ook vrijwel niemand helemaal vanuit Maastricht naar Den helder rijden in de spits maar toch rijdt ie er naar toe. 

Persoonlijk vind ik zo lang mogelijke directe verbindingen fijn. Dat betekent voor velen weinig tot geen overstappen. Vorig jaar ging ik vanuit Zuid- West Brabant naar Ameland. Het is fijn dat je slechts met 1 overstap in Zwolle in Leeuwarden komt (en de bus goed aansluit daar). Hoe meer overstappen, hoe langer de reis ook duurt en hoe groter de vertragingskans. Een mogelijke directe route vanuit Breda via Rotterdam naar Noord- Nederland zie ik dan ook wel zitten😁

Reputatie 7
Badge +2

 

 

De oude verbinding Leeuwarden - Vlissingen zal destijds dus een aanvulling voor de trajectdelen ertussenin zijn geweest.  

Dat was juist een verbinding in het superdal ('s avonds laat en zondagmorgen). De IC Den Haag - Schiphol - Groningen/Leeuwarden reed dan niet en werd vervangen door deze combinatie van de IC Vlissingen - Amsterdam, Amsterdam - Almere en het stuk Almere - Groningen/Leeuwarden van eerdergenoemde IC.

De grap was dat die precies een half uur langer over Rotterdam - Zwolle deed dan de IC via Utrecht. Als ik dan  destijds op familiebezoek in Dordrecht geweest was, had ik in Rotterdam een overstap van de IC naar Groningen op de IC naar Groningen om in Amersfoort te belanden 😁

Reputatie 6

 

 

De oude verbinding Leeuwarden - Vlissingen zal destijds dus een aanvulling voor de trajectdelen ertussenin zijn geweest.  

Dat was juist een verbinding in het superdal ('s avonds laat en zondagmorgen). De IC Den Haag - Schiphol - Groningen/Leeuwarden reed dan niet en werd vervangen door deze combinatie van de IC Vlissingen - Amsterdam, Amsterdam - Almere en het stuk Almere - Groningen/Leeuwarden van eerdergenoemde IC.

De grap was dat die precies een half uur langer over Rotterdam - Zwolle deed dan de IC via Utrecht. Als ik dan  destijds op familiebezoek in Dordrecht geweest was, had ik in Rotterdam een overstap van de IC naar Groningen op de IC naar Groningen om in Amersfoort te belanden 😁

Volgens mij was dat nog uit de tijd dat de intercity van Vlissingen naar Lelystad Centrum reed en in de late avonduren werd doorgetrokken naar Groningen of Leeuwarden.

Reputatie 3

inderdaad in 2015 reed trein 12683 om 19.36 weg uit Vlissingen om na 31 tussenstations om 00.56 in Leeuwarden aan te komen.

Een half uur later reed er nog een trein naar Groningen.

Reageer