beantwoord

Zeer ongunstige wijziging voor noorderlingen die naar de Randstad reizen

  • 26 July 2023
  • 20 reacties
  • 448 Bekeken

Hallo allemaal,

2 weken geleden ben ik verhuisd van het Groninger platteland naar het pittoreske dorpje Gorredijk. Een van de redenen was dat het gemakkelijker was om naar mijn werk in Utrecht te reizen: ongeveer 2 uur van deur tot deur.

Nu heeft NS in de tussentijd blijkbaar besloten dat mensen uit het noorden nog best wat langer onderweg kunnen zijn en sinds vandaag is de reis met bijna een halfuur verlengd. Overstap nu in Zwolle of Zwolle én Hilversum. Voor mij betekent dit dat ik nu ruim 2,5 uur enkele reis onderweg ben (afhankelijk van hoe goed de trein aansluit op de bus naar Gorredijk).

Ik hoopte even dat dit een zomerdienstregeling was, maar als ik een datum in september kies, krijg ik dit ook te zien. Ik heb hier verder nergens iets over gelezen en begrijp er niks van dat deze wijziging doorgevoerd is en waarom er niet massaal geklaagd wordt. Hier heeft toch iedereen die vanuit het noorden naar de Randstad moet last van?!

icon

Beste antwoord door Vareo 26 July 2023, 10:00

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat valt wel mee. Ik denk niet dat er veel mensen elke dag pendelen tussen Noord Nederland en Utrecht. Ik zie wel dat reizigers van Groningen naar Utrecht een omweg moeten maken via Hilversum. Ik kan me niet voorstellen dat dit altijd is. Blijkbaar werkzaamheden?

Dat valt wel mee. Ik denk niet dat er veel mensen elke dag pendelen tussen Noord Nederland en Utrecht. Ik zie wel dat reizigers van Groningen naar Utrecht een omweg moeten maken via Hilversum. Ik kan me niet voorstellen dat dit altijd is. Blijkbaar werkzaamheden?

Oeps, per ongeluk als beste antwoord aangemeld (nieuw op het forum). Ik hoef niet elke dag te pendelen (gelukkig, dat moest er nog eens bij komen). Ik kan me ook niet voorstellen dat dit voor altijd is (ook al omdat dit al jaren zo is), maar ik zie niks over werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Zie deze werkzaamheden:

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12452-26-juli-2023-werkzaamheden-utrecht-amersfoort-utrecht-baarn

waardoor

  • Intercity 500 Groningen/Rotterdam C. - Rotterdam C./Groningen
    • rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Amersfoort Centraal
    • rijdt als extra trein tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal
  • Intercity 600 Leeuwarden/Rotterdam C. - Rotterdam C./Leeuwarden
    • rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Amersfoort Centraal
    • rijdt als extra trein tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal

Als ik volgende week een reis plan van Heerenveen naar Utrecht krijg ik gewoon weer een directe IC.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inderdaad werkzaamheden tussen Utrecht Overvecht en Amersfoort en tussen Utrecht Overvecht en Soest. 

Heel vreemd is dat de reisplanner helemaal niets aangeeft over de werkzaamheden en zonder enige toelichting een reis plant via Hilversum. Hier schiet de informatievoorziening van NS toch echt te kort. Ook heel vreemd dat deze werkzaamheden niet in het overzicht staan op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/werkaanhetspoor. Deze werkzaamheden duren toch echt langer dan 3 dagen.

 

Zie deze werkzaamheden:

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12452-26-juli-2023-werkzaamheden-utrecht-amersfoort-utrecht-baarn

waardoor

  • Intercity 500 Groningen/Rotterdam C. - Rotterdam C./Groningen
    • rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Amersfoort Centraal
    • rijdt als extra trein tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal
  • Intercity 600 Leeuwarden/Rotterdam C. - Rotterdam C./Leeuwarden
    • rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Amersfoort Centraal
    • rijdt als extra trein tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal

Als ik volgende week een reis plan van Heerenveen naar Utrecht krijg ik gewoon weer een directe IC.

 

 

Dankjewel, hier ben ik heel blij mee! #opgelucht. Vond het al zo raar dat zit dit zomaar konden wijzigen zonder het ergens te communiceren (normaal gesproken wordt de dienstverlening in december aangepast).

@iMark Informatievoorziening schiet idd ernstig tekort, want ook de NS-medewerker met wie ik net chatte gaf niks aan over werkzaamheden.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Terra Incognita We zitten al jaren te mopperen over de slechte informatievoorziening bij werkzaamheden. Het is hollen of stilstaan bij NS. Soms worden er in de reisplanner werkzaamheden gemeld die helemaal geen invloed hebben op je reis. Nu zijn er werkzaamheden die wel invloed hebben op je reis en wordt er helemaal niets gemeld. Het lijkt totale willekeur te zijn.

Op de website van ProRail worden de werkzaamheden vermeld:
 

Maar het zou natuurlijk veel beter zijn wanneer deze info ook in de reisplanner wordt verwerkt.

Badge +3

Tja, de info in de reisplanner gaat in de regel over treinvervangend vervoer maar tussen Utrecht (Overvecht) en Amersfoort kan je via Hilversum.

In principe heb je dan geen ‘hinder’ van die werkzaamheden (je reist er omheen), afgezien van de extra overstap en reistijd.

Plan je van/naar Bilthoven of Den Dolder (daar rijdt niets) dan krijg je de werkzaamheden wél (2x zelfs)

Wel apart dat NS meldt dat die werkzaamheden een dag of twee langer duren dan bij ProRail.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me dan toch echt een denkfout bij NS. Extra overstappen en extra reistijd is wel degelijk hinder en moet dus in de reisplanner vermeld worden.

Overigens zag ik vandaag op Utrecht Overvecht dat de vervangende bussen naar Soest een vertrektijd hadden. Benieuwd of NS de buschauffeurs daarover had ingelicht…...

Badge +3

Dat lijkt me dan toch echt een denkfout bij NS. Extra overstappen en extra reistijd is wel degelijk hinder en moet dus in de reisplanner vermeld worden.

Overigens zag ik vandaag op Utrecht Overvecht dat de vervangende bussen naar Soest een vertrektijd hadden. Benieuwd of NS de buschauffeurs daarover had ingelicht…...

Dat is wel een goede. In principe hebben die bussen een ritnummer (en mogelijk een ritopdracht in hun boordcomputer) maar in hoeverre chauffeurs zich daaraan zullen houden… 🤔

Bij jaardienst-TVV gaat dat in de regel redelijk goed. Niet zo strak op de minuut als een trein, en bij aansluitingen in de laatste ritten kan dat best rottig zijn, maar ze doen hun best.

 

Bij TVV bij dit soort kortstondige werkzaamheden is er vaak wel een soort-van dienstregeling, maar heb je zeker een coördinator nodig die vertrekbevelen geeft. Anders loopt het al snel in de soep.

 

TVV = TreinVervangendVervoer. De bus in dit geval.

Badge +3

Klopt, en weer/verkeersomstandigheden spelen vaak ook een rol (alhoewel nu vakantieperiode in heel het land dus rustig op de weg).

Neemt niet weg dat met zo’n tijdelijke vertrekstaat (geheel in in NS-stijl) op het station of bij de haltes, reizigers daar min of meer op rekenen en terecht boos zijn als er pas 3 kwartier later een bus voor komt rijden terwijl er al 5 langs gekomen zijn de verkeerde kant op (of alleen maar snelbussen i.p.v. stopbussen).

Een coördinator zou dan misschien nog met de chauffeur (of regie) kunnen overleggen om er een stopbus van te maken? Maar ja, als je met chauffeurs zonder wegbekendheid zit (of die geen Nederlands spreken)… 🤔

Nog heel even off-topic dan, maar anders moeten we er maar een apart topic van maken.

 

Bij busvervoer is er inderdaad ook een bepaalde verwachting, vooral omdat er een dienstregeling in de reisplanner wordt gezet. Dat die enkel als referentie is, is detail. De personeelstekorten momenteel zijn een serieus probleem waar lastig mee te werken is, zeker waar.

 

Als je een coördinator neerzet bij een busplein, dan moet je zorgen dat die persoon ook de middelen heeft om een beslissing te nemen en zaken te regelen. In dat geval is het ook het geld waard, als je bussen mooi vult en de boel tegelijkertijd laat doorstromen en je geen situaties krijgt zoals HIER. Daarnaast zet je dan een legertje goedkope werkstudenten via YoungCapital en co die met een bord in de handen de reizigers in de juiste rij plaatsen zodat iedereen klaar staat om in te stappen, en wat lieden crowd control die dat gedeelte overzien. Dat er ritopdrachten in een computer zitten is hartstikke tof, maar met zoveel onderaannemers gaat toch ieder zijn eigen plan trekken uiteindelijk.

 

De laatste paar jaar zijn de coördinerende functies steeds meer uitgekleed, men heeft weinig tot geen mogelijkheden om iets te doen wanneer het niet gaat zoals gepland, et cetera. Maar die mensen staan daar wel, kosten geld, raken gefrustreerd, … Stop er dan gewoon mee.

Reputatie 7
Badge +1

Nog heel even off-topic dan, maar anders moeten we er maar een apart topic van maken.

 

Bij busvervoer is er inderdaad ook een bepaalde verwachting, vooral omdat er een dienstregeling in de reisplanner wordt gezet. Dat die enkel als referentie is, is detail. De personeelstekorten momenteel zijn een serieus probleem waar lastig mee te werken is, zeker waar.

 

Als je een coördinator neerzet bij een busplein, dan moet je zorgen dat die persoon ook de middelen heeft om een beslissing te nemen en zaken te regelen. In dat geval is het ook het geld waard, als je bussen mooi vult en de boel tegelijkertijd laat doorstromen en je geen situaties krijgt zoals HIER. Daarnaast zet je dan een legertje goedkope werkstudenten via YoungCapital en co die met een bord in de handen de reizigers in de juiste rij plaatsen zodat iedereen klaar staat om in te stappen, en wat lieden crowd control die dat gedeelte overzien. Dat er ritopdrachten in een computer zitten is hartstikke tof, maar met zoveel onderaannemers gaat toch ieder zijn eigen plan trekken uiteindelijk.

 

De laatste paar jaar zijn de coördinerende functies steeds meer uitgekleed, men heeft weinig tot geen mogelijkheden om iets te doen wanneer het niet gaat zoals gepland, et cetera. Maar die mensen staan daar wel, kosten geld, raken gefrustreerd, … Stop er dan gewoon mee.

Precies Bij de vorige werkzaamheden tussen Hoorn en Enkhuizen met de bus tussen Hoorn en Enkhuizen gereisd. Er stonden zowel bij Hoorn als Enkhuizen 3 van die studenten en wat ze daar de hele dag hebben gedaan is voor mij een raadsel. Bus kwam aan en reizigers stapten in. Werd bijvoorbeeld ook niet gezegd dat men moest inchecken bij de mobiele paal. Toegevoegde waarde van die medewerkers was m.i. compleet nihil. 

Reputatie 7
Badge

Zoals gezegd, die medewerkers in de gele hesjes hebben niks te vertellen. Al denken ze dat wel en zo gedragen ze zich ook. Met name de buschauffeurs doen wat ze goed dunkt. 

Het is bij de werkzaamheden tussen Amersfoort en Utrecht wel weer geregeld zoals we dat de laatste jaren van de NS gewend zijn.

Reizigers tussen Amersfoort en Utrecht moeten omreizen via Hilversum. Dan zal de NS toch wel extra treinen inzetten? Nee, er rijden juist minder treinen, want de sprinter Amersfoort Vathorst - Baarn - Amsterdam is opgeheven tussen Amersfoort Vathorst en Baarn. De capaciteit tussen Amersfoort en Hilversum is dus fors lager dan normaal.

Reputatie 6
Badge

Die sprinter rijdt vanaf Baarn naar Soest om te voorkomen dat reizigers van/naar Soest met de bus moeten. Er is een extra intercitystop in Baarn, zodat reizigers toch een verbinding hebben. De intercity's uit Zwolle zijn gekoppeld aan de intercity naar Hilversum en Amsterdam om reizigers een overstap te besparen. En de sprinter Utrecht - Hilversum (-Hoofddorp) die ‘s avonds normaalgesproken niet rijdt, rijdt nu tot middernacht door zodat je altijd ieder kwartier kunt omreizen. Dus echt niet mee eens dat NS de capaciteit fors terugschroeft.

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt tussen Amersfoort en Utrecht als je via Hilversum moet ook nooit wat aan die Sprinter die nu niet rijdt trouwens, want die sluit in Hilversum nergens op aan. In het verleden werden er nog wel eens omgeleide ICs gereden, maar die waren door het kopmaken in Hilversum dusdanig traag dat je sneller was door er met de IC naar Amsterdam achteraan te reizen en in Hilversum alsnog over te stappen.

Dus klinkt hier vooral als efficiënt inzetten van de middelen. Ik zag de NS stopbussen gisteren ook gewoon via de provinciale weg tussen Amersfoort en Den Dolder/Bilthoven rijden. Daar hebben ze dus ook geleerd van de onzin van de vorige keren: ik ben een keer met een NS bus vanaf Den Dolder via Soesterberg, de A28 en alle Amersfoorse afritten voorbij rijdend, vervolgens via de Kersenbaan terug, daarna notabene voor m'n huis langs en dan weer over de Stadsring op station Amersfoort beland. Met dat soort routes zou je op de fiets nog sneller zijn dan de NS-bus, maar gelukkig gaan ze nu weer gewoon rechtstreeks dus.

Gelukkig dat die bussen wel goed rijden dan. 

Maar het was toch ook gewoon mogelijk om de sprinter Vathorst - Amsterdam te laten rijden en een pendeltrein Soest - Baarn met aansluiting op de sprinter naar Hilversum in te zetten?

Reputatie 7
Badge +2

Maar het was toch ook gewoon mogelijk om de sprinter Vathorst - Amsterdam te laten rijden en een pendeltrein Soest - Baarn met aansluiting op de sprinter naar Hilversum in te zetten?

Zoals gezegd heb je niet veel aan die Sprinter, want die heeft een ultrakorte eigenlijk niet haalbare aansluiting op de trein naar Utrecht in Hilversum. Iedereen zou dan alsnog adviezen met de IC krijgen.

Daarnaast is zowel Soest als Baarn geen standplaats, dus personeel op zo'n pendeltrein zou altijd met een andere trein door naar een standplaats moeten reizen bij einde dienst. Dat is niet heel efficiënt als je al personeel tekort komt.

De pendeltrein laten aansluiten op de trein naar Hilversum gaat trouwens niet lukken. Dat doet ‘ie nu al maar in één richting, maar als pendeltrein gaat dat al helemaal niet werken met een kering van 1 minuut in Soest. Erg efficiënt is het sowieso al niet, want zo'n pendel zou van elk uur een half uur bezig zijn met keren in Baarn!

Ah dank je, dan is het mij duidelijker nu. Hopelijk voldoet de capaciteit dan.

Reageer