Skip to main content

Is er een zomervakantie dienstregeling, en zo ja van wanneer tot wanneer?

Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden. Bij de aankondiging van de dienstregeling 2024 in december werd destijds vermeld:

  • Tijdens een periode van circa vier weken in de zomer en tijdens de kerstvakantie rijdt een aantal spitstreinen helemaal niet.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.


Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.

Binnen Nederland zal het rustiger zijn. Daardoor hoeven de samenstellingen minder lang te zijn. En vanwege conducteursnormen hoef je dan minder conducteurs in te zetten. 

Ben wel benieuwd hoe met de drukte van de Beneluxtrein wordt. Vorig jaar waren de 7 rijtuigen op bepaalde uren in de zomerperiode gewoon véél te kort. Heb toen wel eens gesuggereerd aan NS om het te verlengen tot 9 ICR. Maar dat zal dit jaar geen mogelijkheid voor zijn. Er zijn al te weinig ICR. 

Anderszijds kunnen de IC Direct Amsterdam - Rotterdam/Breda de Beneluxtrein ook ontlasten. Mits de nationale treinreizigers niet in de Beneluxtrein gaan zitten. 


Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.

Ja ik heb er dus ook nog niks over gezien terwijl dat normaal gesproken rond deze tijd al wel ergens aangekondigd zou moeten zijn, daarom dacht ik misschien weet iemand hier daar iets over 😀.

 

En ik vraag het ook vooral omdat ik van plan ben om veel te reizen in Zeeland, en ik gok dat er tijdens de vakantie dienstregeling gewoon wordt gereden alsof het weekend is dus maar 2 treinen per uur in plaats van 3, das toch wel een klein verschilletje…

 

Ik zie ook gewoon nogsteeds de normale dienstregeling in de reisplanner


 

Ik zie ook gewoon nogsteeds de normale dienstregeling in de reisplanner

De beperkingen zullen ruwweg tussen half juli en half augustus zijn, mede omdat de OV-studentenkaart in die periode geen gratis reizen geeft.

Als de beperkingen gebeuren op basis van wekelijkse aanpassingen van de reisplanner zullen ze steeds pas 10 dagen vooraf in de reisplanner zichtbaar zijn.


Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.

Ja ik heb er dus ook nog niks over gezien terwijl dat normaal gesproken rond deze tijd al wel ergens aangekondigd zou moeten zijn, daarom dacht ik misschien weet iemand hier daar iets over 😀.

 

En ik vraag het ook vooral omdat ik van plan ben om veel te reizen in Zeeland, en ik gok dat er tijdens de vakantie dienstregeling gewoon wordt gereden alsof het weekend is dus maar 2 treinen per uur in plaats van 3, das toch wel een klein verschilletje…

 

Ik zie ook gewoon nogsteeds de normale dienstregeling in de reisplanner

Provincie Zeeland en NS worden gecompenseerd vanwege het ontbreken van een kazerne in Zeeland. 

Dus waarom zou NS een weekend dienstregeling hebben in de zomer in Zeeland?:


 

 

Dus waarom zou NS een weekend dienstregeling hebben in de zomer in Zeeland?:

Op zich klopt die redenering wel maar omdat het personeel ook met vakantie moet zou dat een beperkende factor kunnen zijn. Het zal afhangen van hoe ruim de standplaatsen in de regio in hun personeel zitten.

En verder is een behoorlijk groot deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn regionaal scholieren- en studentenvervoer en dan is 3 treinen per uur in de zomervakantie misschien wel wat heel erg veel.


 

 

Dus waarom zou NS een weekend dienstregeling hebben in de zomer in Zeeland?:

Op zich klopt die redenering wel maar omdat het personeel ook met vakantie moet zou dat de beperkende factor kunnen zijn. Het zal afhangen van hoe ruim de betrokken standplaatsen in hun personeel zitten.

Dat is waar. Kan niet in de vakantie roosters van NS Reizigers personeel kijken. Maar aangezien NS al vele personeel moest werven kan het schipperen zijn met bepaalde hoeveelheid personeel in sommige delen van Nederland. 


Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.

Ja ik heb er dus ook nog niks over gezien terwijl dat normaal gesproken rond deze tijd al wel ergens aangekondigd zou moeten zijn, daarom dacht ik misschien weet iemand hier daar iets over 😀.

 

En ik vraag het ook vooral omdat ik van plan ben om veel te reizen in Zeeland, en ik gok dat er tijdens de vakantie dienstregeling gewoon wordt gereden alsof het weekend is dus maar 2 treinen per uur in plaats van 3, das toch wel een klein verschilletje…

 

Ik zie ook gewoon nogsteeds de normale dienstregeling in de reisplanner

Provincie Zeeland en NS worden gecompenseerd vanwege het ontbreken van een kazerne in Zeeland. 

Dus waarom zou NS een weekend dienstregeling hebben in de zomer in Zeeland?:

Dat is volgens mij altijd zo geweest in vakantie dienstregelingen…

2 stoptreinen Vlissingen - Amsterdam per uur

 

Althans, in de kerstvakantie gebeurde dat, maar in de zomer heeft Zeeland natuurlijk veel toerisme dus dat kan inderdaad anders zijn.


 

 

 

Dat is volgens mij altijd zo geweest in vakantie dienstregelingen…

2 stoptreinen Vlissingen - Amsterdam per uur

Ook vorig jaar in Zeeland met compensatie? Zal in ieder geval niet overal zo zijn. 

Vooral op de routes met internationale toeristen. Vooral richting Amsterdam Centraal. En daar zijn werkzaamheden....... 

Maar internationale treinreizigers gaan gewoon richting hartje Amsterdam. 


 

 

 

Dat is volgens mij altijd zo geweest in vakantie dienstregelingen…

2 stoptreinen Vlissingen - Amsterdam per uur

Ook vorig jaar in Zeeland met compensatie? Zal in ieder geval niet overal zo zijn. 

Vooral op de routes met internationale toeristen. Vooral richting Amsterdam Centraal. En daar zijn werkzaamheden....... 

Maar internationale treinreizigers gaan gewoon richting hartje Amsterdam. 

Blijkbaar is dat dus niet zo tijdens de zomervakantie, dus wel in de kerstvakantie.

 

Ook weer wat nieuws geleerd, ik zal er dus geen last van hebben :)


 

 

 

Athans, in de kerstvakantie gebeurde dat, maar in de zomer heeft Zeeland natuurlijk veel toerisme dus dat kan inderdaad anders zijn.

Ik vraag me wel af hoeveel van die toeristen met de trein komen. Meestal zijn het in Zeeland kampeerders of mensen die naar een vakantiehuisje gaan en dan is een auto qua bereikbaarheid veel handiger. Zeeland is nu eenmaal geen bestemming voor een stedentrip.


 

 

 

Athans, in de kerstvakantie gebeurde dat, maar in de zomer heeft Zeeland natuurlijk veel toerisme dus dat kan inderdaad anders zijn.

Ik vraag me wel af hoeveel van die toeristen met de trein komen. Meestal zijn het in Zeeland kampeerders of mensen die naar een vakantiehuisje gaan en dan is een auto qua bereikbaarheid veel handiger. Zeeland is nu eenmaal geen bestemming voor een stedentrip.

Het barst er van de Duitse toeristen. Zeeland is alleen nabij de Zeeuwse Lijn goed te bereiken met de trein. 

Maar daarna kun je het beste met de auto naar de bestemmingen in Zeeland gaan. 


 

 

 

Athans, in de kerstvakantie gebeurde dat, maar in de zomer heeft Zeeland natuurlijk veel toerisme dus dat kan inderdaad anders zijn.

Ik vraag me wel af hoeveel van die toeristen met de trein komen. Meestal zijn het in Zeeland kampeerders of mensen die naar een vakantiehuisje gaan en dan is een auto qua bereikbaarheid veel handiger. Zeeland is nu eenmaal geen bestemming voor een stedentrip.

Niet veel maar blijkbaar genoeg om alsnog 3 treinen per uur te laten rijden, of het komt daadwerkelijk door die compensatiepakket, maar die kan je dan beter spenderen buiten de zomervakantie als er toch bijna niemand de trein pakt, is zonde van het geld…

 

Ik heb al vrij veel Duitsers met koffers gezien op de Zeeuwse Lijn richting Vlissingen.


 

 

Niet veel maar blijkbaar genoeg om alsnog 3 treinen per uur te laten rijden, of het komt daadwerkelijk door die compensatiepakket, maar die kan je dan beter spenderen buiten de zomervakantie als er toch bijna niemand de trein pakt, is zonde van het geld…

Ik denk dat NS het vooral ziet als een middel om aan extra geld te komen, dat die treinen desnoods grotendeels leeg rijden doet niet terzake.

Niemand in Zeeland die ook maar enige vraag stelt over hoe doelmatig dit geld besteed wordt. Het wordt dom genoeg niet gebruikt voor investeringen maar vooral voor consumptieve uitgaven. Tot de pot leeg is en dan is er niets meer.


 

 

 

Athans, in de kerstvakantie gebeurde dat, maar in de zomer heeft Zeeland natuurlijk veel toerisme dus dat kan inderdaad anders zijn.

Ik vraag me wel af hoeveel van die toeristen met de trein komen. Meestal zijn het in Zeeland kampeerders of mensen die naar een vakantiehuisje gaan en dan is een auto qua bereikbaarheid veel handiger. Zeeland is nu eenmaal geen bestemming voor een stedentrip.

Ontdek wat er te doen is in Middelburg | NS Dagje Uit | NS


Middelburg, Vlissingen, Veere en Domburg, een paar van de best wel bereikbare toeristische plekken met het OV in Zeeland. Vanuit Middelburg pak je de Veerboot naar Veere of de bus naar Domburg. En zelfs met de fiets ben je vanuit Middelburg binnen een half uur tot uur op een toeristische plek en saai is het niet want je ziet een hoop!


Ik heb er nog niets over gelezen maar ik denk dat er zeker bij de spitstreinen wel wat geschrapt gaat worden.

Anderzijds is er volgens @Ret.tep op sommige standplaatsen momenteel een overschot aan rijdend personeel wat de noodzaak om te schrappen wellicht wat minder maakt.

Ja ik heb er dus ook nog niks over gezien terwijl dat normaal gesproken rond deze tijd al wel ergens aangekondigd zou moeten zijn, daarom dacht ik misschien weet iemand hier daar iets over 😀.

 

En ik vraag het ook vooral omdat ik van plan ben om veel te reizen in Zeeland, en ik gok dat er tijdens de vakantie dienstregeling gewoon wordt gereden alsof het weekend is dus maar 2 treinen per uur in plaats van 3, das toch wel een klein verschilletje…

 

Ik zie ook gewoon nogsteeds de normale dienstregeling in de reisplanner

Afgelopen jaren was de dienstregeling in Zeeland ook niet aangepast tijdens de zomermaanden. Ook niet toen er sprake was van een personeelstekort, dus verwacht het dit jaar ook niet.


Middelburg, Vlissingen, Veere en Domburg, een paar van de best wel bereikbare toeristische plekken met het OV in Zeeland. Vanuit Middelburg pak je de Veerboot naar Veere of de bus naar Domburg. En zelfs met de fiets ben je vanuit Middelburg binnen een half uur tot uur op een toeristische plek en saai is het niet want je ziet een hoop!

Ik snap dat de VVV dit promoot maar hoeveel mensen doen dit nou daadwerkelijk? Ieder een uur een extra VIRM4 zijn wel 400 plaatsen per uur in iedere richting.


@Marcel Stroo 

NS had ook aangekondigd dat de spitstreinen komen te vervallen en ik denk dat de Zeeuwse super-intercity niet onder spitstreinen valt.


@Marcel Stroo

NS had ook aangekondigd dat de spitstreinen komen te vervallen en ik denk dat de Zeeuwse super-intercity niet onder spitstreinen valt.

Lijk me ook logischer dat de snellere Intercity gehandhaafd blijft tijdens de zomerperiode. Het is dan toch een tijd dat meer mensen reizen tussen Zeeland - Randstad v v. Dan zijn er niet alleen forenzen. 


Volgens de adviesaanvraag zouden de spitstreinen Driebergen Zeist - Veenendaal, Enkhuizen - Amsterdam, Oss-'s-Hertogenbosch, Gouda Goverwelle - Rotterdam, Houten Castellum - Utrecht en Alkmaar - Den Helder in de zomer gedurende 4 weken vervallen. De helft van die treinen is echter al het hele jaar geschrapt vanwege de personeelstekorten. De spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam en Oss-'s-Hertogenbosch rijden nu nog wel en lijken in de week van 22 juli inderdaad te ontbreken, maar de spitstreinen Den Helder - Alkmaar staan nog wel ingepland die week.


Volgens de adviesaanvraag zouden de spitstreinen Driebergen Zeist - Veenendaal, Enkhuizen - Amsterdam, Oss-'s-Hertogenbosch, Gouda Goverwelle - Rotterdam, Houten Castellum - Utrecht en Alkmaar - Den Helder in de zomer gedurende 4 weken vervallen. De helft van die treinen is echter al het hele jaar geschrapt vanwege de personeelstekorten. De spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam en Oss-'s-Hertogenbosch rijden nu nog wel en lijken in de week van 22 juli inderdaad te ontbreken, maar de spitstreinen Den Helder - Alkmaar staan nog wel ingepland die week.

Niet toevallig dat vooral de spitstreinen in de Randstad zijn geschrapt. Heb geen anti Randstad sentiment. 😉. NS moet een verdeling maken. En 2 keer per uur rijden is een vereiste volgens de concessie.  

De personeelstekorten zijn nog hardnekkig. Heeft dat te maken met opleiden van NSR personeel? Dat heeft ook tijd nodig. 


Volgens de adviesaanvraag zouden de spitstreinen Driebergen Zeist - Veenendaal, Enkhuizen - Amsterdam, Oss-'s-Hertogenbosch, Gouda Goverwelle - Rotterdam, Houten Castellum - Utrecht en Alkmaar - Den Helder in de zomer gedurende 4 weken vervallen. De helft van die treinen is echter al het hele jaar geschrapt vanwege de personeelstekorten. De spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam en Oss-'s-Hertogenbosch rijden nu nog wel en lijken in de week van 22 juli inderdaad te ontbreken, maar de spitstreinen Den Helder - Alkmaar staan nog wel ingepland die week.

Niet toevallig dat vooral de spitstreinen in de Randstad zijn geschrapt.

Het werd eens tijd...


Er zijn dan ook nauwelijks spitstreinen buiten de Randstad die men kan schrappen. Buiten de Randstad zal de vakantiedienstregeling waarschijnlijk vooral bestaan uit kortere treinen waardoor er geen tweede HC nodig is.


Er zijn dan ook nauwelijks spitstreinen buiten de Randstad die men kan schrappen. Buiten de Randstad zal de vakantiedienstregeling waarschijnlijk vooral bestaan uit kortere treinen waardoor er geen tweede HC nodig is.

Wouter Koolmees moet personeel blijven werven. Voorlopig geen burgermeester van Rotterdam. 

Geeft aan dat te volle treinen op bepaalde momenten voorlopig nog zullen voorkomen. Zie weinig 10 - 12 bakken DDZ/V-IRM -M/ICM-M. Dat verklaart het dus. 


Reageer