Je hebt iets gemist, want NS heeft daar vorig jaar voor gekozen. Er is zelfs een rechtszaak over geweest en de rechter heeft NS ook toestemming gegeven om de boa-bevoegdheid voor conducteurs te laten vervallen (de OR was tegen).
Conducteurs als boa kosten een vermogen extra terwijl dit in de praktijk vrijwel niets oplevert, omdat de conducteurs amper van hun boa-bevoegdheden gebruik maken. Verder stuur je een ongewapende boa vaak alleen op pad en wordt agressie vaak juist in de hand gewerkt. Er zullen vast nog conducteurs rondlopen die ook nog boa-bevoegdheden hebben, maar dat is dus een aflopende zaak.
Oke, dat een HC (per wanneer wist ik niet, maar dat is dus nu al) geen boa-bevoegdheid meer hoeft te hebben was bekend, maar zoals het nu gezegd wordt lijkt het alsof die bevoegdheid ze ontnomen is.
Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken
Dragen ze dan ook het boa-speldje niet meer?
Dragen ze dan ook het boa-speldje niet meer?
Klopt die hebben ze in moeten leveren. Er is geloof ik wel een speciaal toezichthouder speldje in omloop. Maar dat hoeft niet per se gedragen te worden. Alleen V&S beschikt nu nog over BOA.
Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?
Per april zijn er inderdaad geen BOA-conducteurs meer. Per die datum zijn alle BOA bevoegheden ingetrokken
Goed om te weten. Ik had daar ook nooit meer van gelezen dan dat het een plan was en had eerder verwacht dat men zou stoppen met het verlengen van bevoegdheden dan dat het in één keer zou gaan.
Je hebt iets gemist, want NS heeft daar vorig jaar voor gekozen. Er is zelfs een rechtszaak over geweest en de rechter heeft NS ook toestemming gegeven om de boa-bevoegdheid voor conducteurs te laten vervallen (de OR was tegen).
Conducteurs als boa kosten een vermogen extra terwijl dit in de praktijk vrijwel niets oplevert, omdat de conducteurs amper van hun boa-bevoegdheden gebruik maken. Verder stuur je een ongewapende boa vaak alleen op pad en wordt agressie vaak juist in de hand gewerkt. Er zullen vast nog conducteurs rondlopen die ook nog boa-bevoegdheden hebben, maar dat is dus een aflopende zaak.
De meeste conducteurs kozen er voor om de BOA achter de hand te houden en niet direct te gebruiken, nu hebben ze de optie helemaal niet meer om zelf door te pakken en mijn mening was en blijft dat de NS zichzelf hiermee in de voet geschoten heeft. Verder levert BOA bevoegdheid de NS niets op omdat het naar Justitie gaat als de BOA bevoegdheid gebruikt wordt en niet naar de NS. De meerwaarde was dat een Hc extra bevoegdheden/mogelijkheden had om op te treden in situaties welke de Hc nu niet meer heeft.
Voor de Hc is het minder stress omdat ze niet elke keer hun BOA examens hoeven te doen maar ook die zijn meer afhankelijk geworden van V&S of de Politie. Ik ben bang dat er vaker hulp van de Politie ingeroepen zal gaan worden en treinen daardoor vaker op stations stil zullen staan in afwachting van de Politie.
Dat de OR tegen was daar kan ik me dan ook volledig in vinden. Reden waarom de Hc er niet zoveel mee deed was denk ik niet dat ze bang waren voor agressie, die is er zo en zo. Waarom ze er weinig mee deden was dat de NS veel zaken afwees of de formulieren weer terug gaf vanwege foutjes in de teksten, dit had opgelost kunnen worden door de Hc ook de digitale mogelijkheden te geven die V&S bevoorbeeld heeft.
Handhaven wordt nu een stuk lastiger voor de HC omdat ze niet kunnen terugvallen op hun BOA bevoegdheden en dat zal uiteindelijk zijn weerslag krijgen in de treinen. Toezichthouder zijn geeft een stuk minder mogelijkheden.
Dit besluit is overigens uit de koker van Marjan van Rintel die nu niet de beste manager is geweest in de NS historie en ik denk dat velen binnen de NS blij waren toen ze haar vertrek aankondigde. De afstand tussen management en werkvloer is enorm veel groter geworden onder haar leiding.
Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?
Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.
Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?
Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.
Dat ze nog zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben is echt niet waar, bevoegdheden zijn veel beperkter.
Maar wat heeft dit te maken met het topic wat gesloten is?
Bevoegdheden toezichthouder NS: https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html
En dat is toch echt minder dan dat de BOA kan, Combibon uitschrijven is geen bevoegdheid van een toezichthouder dus er vervalt wel het één en ander voor de Hc met het vervallen van de BOA.
Een correctietarief uitschrijven kan aangezien dat een afhandeling is binnen de NS maar een boete gaat via Justitie en dat mag volgens mij nu niet meer aangezien de BOA bevoegdheid is vervallen.
Kunnen ze dan nog wel boetes uitschrijven?
Yes, dat mogen ze inderdaad. Ze hebben de BOA-bevoegdheid niet meer, maar functioneren nu als zogezegde toezichthouder, waarbij ze zo goed als dezelfde bevoegdheden hebben.
Dat is niet juist.
Een boete op basis van je boabevoegdheid (ook wel eens combibon/pv geheten) kun je nooit uitschrijven als je geen BOA bent. Een toezichthouder heeft simpel weg de strafrechtelijke bevoegdheden niet om een boete uit te mogen schrijven.
Er kan wel een correctietarief en/of uitstel van betaling worden toegepast maar daar ben je geen boa voor. Corrigeer me ajb @Jeroen als ik er naast zit.
Een conducteur kan dus geen boete uitschrijven.
Bevoegdheden toezichthouder NS: https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html
En dat is toch echt minder dan dat de BOA kan, Combibon uitschrijven is geen bevoegdheid van een toezichthouder dus er vervalt wel het één en ander voor de Hc met het vervallen van de BOA.
Een correctietarief uitschrijven kan aangezien dat een afhandeling is binnen de NS maar een boete gaat via Justitie en dat mag volgens mij nu niet meer aangezien de BOA bevoegdheid is vervallen.
Klopt, Justitie route kan alleen via BOA bevoegheid.
Maar wat heeft dit te maken met het topic wat gesloten is?
Geen fluit.
Het klopt echter niet dat de bevoegdheden van de HC's zo goed als hetzelfde gebleven zijn nu ze de BOA kwijt zijn.
Maar wat heeft dit te maken met het topic wat gesloten is?
Niets, en ik zou het openingstopic graag corrigeren maar dat kan op dit moment niet. Het ging er om dat ik de uitspraak van webcare over het feit dat conducteurs ineens geen boa meer waren onwaarschijnlijk vond, maar daar had ik dus ongelijk.
Onlogisch ook, want als ik nu met mijn voeten op een stoel zit (of erger) kan een conducteur weinig anders doen dan de politie/V&S erbij te halen, want dat levert je dus een pv (CJIB boete) op.
Welke titel had je gewild?
Welke titel had je gewild?
Pff, maak er maar BOA bevoegdheid conducteurs van of zo, en dan de eerste zin plus de link naar het andere topic in mijn openingspost weg.
Welke titel had je gewild?
Pff, maak er maar BOA bevoegdheid conducteurs van of zo, en dan de eerste zin plus de link naar het andere topic in mijn openingspost weg.
Die bijscholing in de titel was zo gek nog niet, want we hebben hier ook een foutief antwoord van een webcare medewerker in dit topic.
Foutieve antwoorden hoeven niet in een topic verzameld te worden, maar kunnen gewoon via Twitter zelf aangegeven worden zodat de persoon in kwestie er ook wat aan heeft en aan kan doen.
Ik mis mijn BOA bevoegdheid nog elke dag. Ik ga hier verder niet op in, aangezien ik mij verre van gesteund voelt door mijn eigen werkgever en ik geen behoefte heb om hier verder op in te gaan.
Als je als toezichthouder (niet boa-bevoegd) bijvoorbeeld constateert dat iemand onder de spoorbomen doorkruipt om een trein te halen, is er sprake van een strafbaar feit. Of als je ziet dat iemand rookt buiten het daartoe aangewezen gebied. Je kunt als toezichthouder dan iemand aanspreken op het gedrag en aanwijzingen geven, maar hebt de assistentie van een boa-bevoegde collega nodig – die de overtreding ook heeft gezien – om een combibon uit te laten schrijven.
Handig om te weten ...
Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk
Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk
Nou ja, een femboy transhelikopter is natuurlijk net als iedereen van harte welkom in de trein, maar als die een dom advies van maatjes op reddit opvolgt en gaat schreeuwen tegen de HC en met ziektes gaat schelden dan By all means, zet die dan lekker de trein uit. Dat is mijn Point of view. Toedels.
Tja, ik zei al voeten op de stoel (of erger)… maar femboy transhelikopters de trein uit zetten is natuurlijk ook leuk
Nou ja, een femboy transhelikopter is natuurlijk net als iedereen van harte welkom in de trein, maar als die een dom advies van maatjes op reddit opvolgt en gaat schreeuwen tegen de HC en met ziektes gaat schelden dan By all means, zet die dan lekker de trein uit. Dat is mijn Point of view. Toedels.
Er uit zetten kan ook nog steeds, dat mag je als toezichthouder doen. Dus Robert loopt dan risico dat hij de volgende trein moet nemen