Skip to main content

Ik kreeg zaterdag 07/09/2024 een boete omdat ik online een kaartje had gekocht en mijn telefoon onverwachts uit was gevallen.

Ik gaf aan dat ik een kaartje had maar m'n telefoon leeg was waarop de conducteur zei dat ik dan gewoon naar de klantenservice kon bellen en ze deze zouden verwijderen.

Nou heb ik al 2 x gebeld met t verhaal waarop ik terugkrijg nou de conducteur heeft het er niet bij geschreven dus ik zou m maar gewoon betalen. 

Ik ga dit uiteraard niet betalen maar zit ook niet per se te wachten op een incasso bureau.

Conducteur kan zo veel zeggen, maar de conducteur gaat daar niet over. De klantenservice wel.

De boete wordt af en toe kwijtgescholden uit coulance, het is dus geen recht.

In dit geval heb je gewoon pech, volgende keer beter voorbereiden door bijvoorbeeld een powerbank en of oplaadkabel mee te nemen en je telefoon natuurlijk goed op te laden.

Je kan je wel voorstellen dat dit excuus te vaak wordt gebruikt en dat de klantenservice zo tientallen boetes per dag kan gaan kwijtschelden.

Wat die conducteur zei klopt niet. Kwijtschelding is een gunst, geen recht. Blijkbaar is besloten u die gunst niet te verlenen. Dus kunt u het beste betalen om incasso te voorkomen.

Ik denk trouwens dat de conducteur dit heeft gezegd om geen gezeur te krijgen of omdat diegene niet beter wist...

Welkom bij de NS Community!

Als je aantoonbaar een e-ticket had (naam reiziger en traject en tijdstip aanschaf zijn bekend) en een conducteur een UvB uitschrijft betaal je in feite dubbel voor je reis plus ook nog eens 50 euro verhoging.

Die 50 euro kan je meestal wel terugkrijgen (ik meen eens of twee keer per jaar), en met wat geluk de reiskosten ook. Tenzij de conducteur een aantekening ‘geen coulance’ heeft gemaakt, (bijv. als je je misdraagt of niet op eerste verzoek legitimeert).

Ik ga dit uiteraard niet betalen maar zit ook niet per se te wachten op een incasso bureau.

Als u de boete niet betaalt, kom het incassobureau en de kosten daarvan, minimaal 40 euro, moet u ook opbrengen. U moet bij controle op een eerste verzoek uw geldig vervoersbewijs tonen, en dat heeft u niet gedaan. Dan is de boete terecht en u heeft geen recht op kwijtschelding, u zat gewoon zelf fout. Wat de conducteur zegt, doet zelfs niet eens ter zake.

Het is niet te controleren of de conducteur die uitspraak wel heeft gedaan, het valt ook niet te controleren of u wel een kaartje had en zelfs als u die had is de boete nog terecht.

De conducteur kan hooguit opschrijven dat hij vindt dat er wat hem betreft wel coulance  gegeven mocht worden en zo te zien heeft hij dat niet gedaan - en krijgt u het dus ook niet.

Het beleid is ook niet meer dat eerste boetes worden kwijtgescholden

U bent niet het zoveelsteslachtoffer van NS, u zit gewoon fout en mogelijk zijn de zoveelsteslachtoffers degenen die wel kunnen aantonen betaald te hebben voor hun reis en mogelijk zelfs de  kosten van uw kaartje moeten opbrengen, omdat u zelf niet kon aantonen een kaartje te hebben betaald. Dan heeft u het dus ook niet in de zin van de wet.

Waarschijnlijk heeft de conducteur het gezien uw houding wel goed beoordeeld, en gaf hij u bij voorbaat al geen coulance. Uw hele houding is al weinig vertrouwenwekkend, geen geldig kaartje kunnen tonen in de vorm van een lege telefoon, waardoor u geen bewijs heeft dat u betaalde, en dan ook nog eens een keer op een sociaal medium uitroepen dat u niet zult betalen. Wees echt stoer en doe dat vooral niet, de kosten lopen op en u komt niet onder het incassobureau uit. Voorkom dat en betaal, dat is het goedkoopste. Nog beter is een geldig kaartje te kunnen tonen, dat voorkomt boetes. En dat verhaal over de lege telefoon, daar hoeft u niet mee aan te komen. Daar trapt niemand in. Het kopen van een accu voor de batterij was goedkoper geweest. Zonde van uw geld en de ergernis die het in de trein voor anderen geeft. De meeste fatsoenlijk betalende treinreiziger die dit allemaal maar onvrijwillig moeten aanhoren, vaak nog gepaard met agressie ook met alle onrust daar omheen, worden hier doodziek van.

Betaal dus gewoon, dat is veruit het minst duur. Het maakt totaal niet uit of u het er mee eens bent of niet, want u zat gewoon fout omdat u geen geldig kaartje kon tonen.

De conducteur kan hooguit opschrijven dat hij vindt dat er wat hem betreft wel coulance  gegeven mocht worden en zo te zien heeft hij dat niet gedaan - en krijgt u het dus ook niet.

Het is volgens mij omgekeerd, op een UvB staat een ‘vinkje’ geen coulance dus wellicht heeft de conducteur dat gedaan? In dat geval is het einde verhaal en zul je moeten betalen.

Het beleid is ook niet meer dat eerste boetes worden kwijtgescholden

Dat is inderdaad niet vanzelfsprekend, maar bij het in bezit hebben van een e-ticket (maar niet kunnen tonen wegens telefoon leeg) maak je een kans. Geen garantie…

Als het om een ander ticket dan een Jongeren Dagkaart gaat kan je beter helemaal geen e-tickets kopen maar gewoon reizen op je bankpas, want die raakt niet leeg zoals je telefoon.

U bent zelf verantwoordelijk dat uw telefoon werkt. U kunt wel een grote broek aantrekken en roepen dat u niet gaat betalen maar uiteindelijk bent u dat gewoon verplicht omdat u bij controle geen geldig vervoersbewijs kon tonen.. Als u niet betaalt komt er uiteindelijk vanzelf een incassobureau langs.

U kunt bij de Klantenservice nog eens vragen om coulance maar als het antwoord nee is zult u uiteindelijk gewoon moeten betalen.

Het is natuurlijk volslagen belachelijk dat u zich slachtoffer van NS noemt.

U kunt bij de Klantenservice nog eens vragen om coulance maar als het antwoord nee is zult u uiteindelijk gewoon moeten betalen.

Blijven bellen gaat niet werken, het lijkt mij dat dit soort dingen gewoon op je NS profiel genoteerd worden, 1x bellen zonder winst is dus al genoeg.

Reageer