Wat zijn de alternatieven voor het indienen van een klacht, zonder het lichten van een doopceel (ook wel: hoe kan ik misbruik van mijn gegevens voorkomen, als ik contact wil hebben met de NS overal behalve in een afgesloten ruimte).
Ik loop bij de NS vaak tegen het probleem aan dat al het contact dat ik heb, voorzien moet worden van de combinatie van bijna alle gegevens. Daarbij heb ik vooral moeite met het afgeven van Naam, NAW en geboortedatum zonder dat daar een alternatief voor is. Iets met ervaringen uit het verleden en dat ik niet kan controleren wie er aan de andere kant mee luistert en het mij enkel beperkt tot bellen in een besloten ruimte om misbruik te voorkomen.
De standaard verwijzing dat dit volgens de AVG moet, klopt natuurlijk niet.
Het vervelende is, dat al het contact met de NS op deze manier is afgeschermd en dat zelfs een klacht indienen niet meer tot de mogelijkheden behoort. Alternatieve manieren (zoals het sturen van een email), kan niet meer.
Zo kan het dus gebeuren dat ik als klant een mogelijke fout in het systeem wil melden en dat ik eindig met de wens om een klacht in te dienen en geen van beide tot de mogelijkheden behoort - tenzij ik mijn doopceel ga lichten. Waar gaat het fout?
Interessant is dat de NS hiermee zijn eigen algemene voorwaarden tegenspreekt. Daar staat uiteindelijk in: Bovengenoemde kanalen zijn de voorkeurskanalen van NS omdat deze kanalen NS in staat stellen om sneller op uw klacht te reageren. (Met bovengenoemde kanalen gaat het dan om de digitale kanalen en het telefoonnummer).
Ik ben wel benieuwd of hier meer mensen ervaring mee hebben en/of er goede oplossingen hiervoor bestaan.