beantwoord

declaratie taxi

  • 19 August 2023
  • 15 reacties
  • 279 Bekeken

Gisteren is de trein van Breda naar Tilburg om 2:02 gecanceld, hierdoor moest ik een taxi pakken. Ik heb met NS gebeld en heb een half uur in de wacht rij te staan om vervolgens een antwoord te krijgen met dat ze geen taxi meer konden regelen en dat ik dit zelf moest doen. Mijn vraag is hoe declareer ik dit? 

icon

Beste antwoord door Thom 19 August 2023, 13:42

Bekijk origineel

15 reacties

Dat zal.lastig worden zonder bewijs dat NS toestemming heeft gegeven zelf een taxi te regelen.

Reputatie 7
Badge +4

U zult dit zelf via Klantenservice moeten regelen, wij hebben daar als reizigersforum geen invloed op en kunnen ook niet bij de administratie. 030 7515155. Dat u uw geld terug krijgt, staat niet bij voorbaat vast, zo als u klaarblijkelijk veronderstelt. Dit is ook een hoogst ongebruikelijke gang van zaken. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wegens werkzaamheden reden er bussen tussen Breda - Tilburg - Eindhoven

Ook zonder werkzaamheden gaat op vrijdag de laatste trein naar Tilburg om 1:42

https://assets.travelsupport-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/bd1.pdf

Dus waarom dacht je dat er om 2:02 een trein/bus zou gaan?

Overigens, die van 1:42 reed ook niet https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-08-18/21405 dus er zullen waarschijnlijk meer mensen een taxi nodig gehad hebben.

Inderdaad vreemd, er gaat helemaal geen trein om 2.02 uur van Breda naar Tilburg.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien was het de trein van 2:02 van Tilburg naar Breda. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-08-18/21456

Ik bedoel van Tilburg naar Breda ja.

Badge +3

Ah, deze dus https://treinposities.nl/ritinfo/20230819/21456

Als dat een spooktrein is geworden is een taxi op zich terecht, maar zou in overleg met NS moeten zijn want dan had je ook niet hoeven betalen, en konden er waarschijnlijk meer mensen mee (taxibusje).

Dat die niet reed is ongetwijfeld te wijten aan de werkzaamheden (die tot 2:00 zouden duren).

Die heeft Tilburg/Eindhoven dus niet gehaald en heeft behoorlijk lang in Breda gestaan (+70)

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat gaf de klantenservice verder aan toen men zei dat je het zelf moest regelen? Werd er gezegd dat je de kosten kon declareren, registreerden ze je gegevens? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat die niet reed is ongetwijfeld te wijten aan de werkzaamheden (die tot 2:00 zouden duren).

Uitloop van werkzaamheden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De normale gang van zaken waarbij door uitval/vertraging van NS treinen er niet meer thuis gekomen kan worden, is dat NS na telefonisch contact ander vervoer regelt. Een reiziger zelf vervoer laten regelen is niet de normale gang van zaken. Wel mag sinds 7 juni 2023 de reiziger na 100 minuten wachten op alternatief vervoer zelf geregeld vervoer declareren. Hoeveel er dan vergoed wordt is afhankelijk van het zelfgeregelde vervoer: taxi nemen terwijl er reguliere bussen diezelfde kant op gaan zal minder snel (volledig) vergoed worden dan die reguliere bus.

Voor het vergoed krijgen van deze taxi is het volgende van belang: stond in de reisplanner aangegeven dat die trein zou rijden. Is er een toezegging gedaan dat taxi vergoed zou worden. Is er een registratie onder jouw gegevens dat je die taxi kon declareren. Zelf geregelde taxi's (en ander vervoer) worden niet vergoed.

Waren er meer mensen die gestrand waren, of was jij de enige?

Reputatie 7
Badge +3

De normale gang van zaken waarbij door uitval/vertraging van NS treinen er niet meer thuis gekomen kan worden, is dat NS na telefonisch contact ander vervoer regelt. Een reiziger zelf vervoer laten regelen is niet de normale gang van zaken.

Het is inderdaad de normale situatie dat NS in dit soort gevallen ander vervoer regelt. Maar we weten ook dat er al tal van keren is geweest waarin waarin NS heeft aangegeven dat rezigers maar zelf iets moesten regelen en dan achteraf moest declareren omdat het bv om meer aanvragen ging dan NS aan kon om te regelen.

Ongetwijfeld waren er nu meer reizigers gestrand, er waren meer treinen die niet reden, zo reed ook de trein van Tilburg naar Den Bosch van 1:59 niet, die van Den Bosch naar Tilburg van 1:36 en de eerder genoemde trein van Breda naar Tilburg van 1:42.

En je kunt TS niet verwijten dat ze geen contact heeft gezocht met de klantenservice.

 

Reputatie 7
Badge +3

De normale gang van zaken waarbij door uitval/vertraging van NS treinen er niet meer thuis gekomen kan worden, is dat NS na telefonisch contact ander vervoer regelt. Een reiziger zelf vervoer laten regelen is niet de normale gang van zaken.

Het is inderdaad de normale situatie dat NS in dit soort gevallen ander vervoer regelt. Maar we weten ook dat er al tal van keren is geweest waarin waarin NS heeft aangegeven dat rezigers maar zelf iets moesten regelen en dan achteraf moest declareren omdat het bv om meer aanvragen ging dan NS aan kon om te regelen.

Ongetwijfeld waren er nu meer reizigers gestrand, er waren meer treinen die niet reden, zo reed ook de trein van Tilburg naar Den Bosch van 1:59 niet, die van Den Bosch naar Tilburg van 1:36 en de eerder genoemde trein van Breda naar Tilburg van 1:42.

En je kunt TS niet verwijten dat ze geen contact heeft gezocht met de klantenservice.

 

Ik verwijt TS niets. Ik leg uit dat de normale gang van zaken is dat NS na telefonisch contact iets gaat regelen en niet dat ze de reiziger zeggen zelf iets te moeten regelen. De klantenservice heeft niet de normale procedure gevolgd, waardoor TS mogelijk met extra kosten komt te zitten. Is er geen registratie van het gesprek dan loopt TS grote kans niets vergoed te krijgen.

Het probleem is veroorzaakt doordat was aangekondigd dat de werkzaamheden tot 2.00 uur zouden duren. De treinen na 2.00 zouden daarom volgens de reisplanner gewoon rijden terwijl in werkelijkheid NS de treindienst pas vanochtend om 6 uur weer opstartte. Geklungel en slechte interne communicatie bij NS.

Het tijdstip van 2.00 uur is door ProRail waarschijnlijk gekozen omdat dan het achterstallige goederenvervoer in de loop van de nacht kon worden weggewerkt.

Badge +3

Maar als je dan om 2:02 besluit een taxi te nemen (op eigen houtje) wel even communiceren met NS graag, toch?

Wie bent u?
Ik ben Beau van Erven Dorens of https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem-Alexander_der_Nederlanden en ik heb een anonieme kaart en heb netjes ingecheckt hoor! Waar blijft die trein?

Een taxi zou welkom zijn, want die trein kan je vergeten (voor iets vanaf Tilburg in ieder geval).

Top, dan neem ik wel een taxi en de rekening volgt 🤣

Hoe zou dat eindigen in een rechtszaak? Simpel, die trein reed niet (stond wel in de planner) en NS heeft de thuisbrengplicht.

Nieuwe schoenen (ben uiteindelijk maar gaan lopen) zullen niet vergoed worden, die taxi natuurlijk wel 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je dan om 2:02 besluit een taxi te nemen (op eigen houtje) wel even communiceren met NS graag, toch?

TS had al de klantenservice gebeld en te horen gekregen dat ze geen taxi meer konden regelen en dat ze dit zelf moest doen. Dan mag de klantenservice er gelijk bij zeggen of en hoe ze dit kan declareren. Alleen zeggen “ja sorry kunnen we niet meer regelen, zoek het zelf maar uit” is natuurlijk in strijd met de thuisbrengplicht. 

MoDe haalde eerder al de nieuwe regel aan dat de reiziger na 100 minuten wachten op alternatief vervoer zelf geregeld vervoer mag declareren. Ik vraag me af hoe dat in deze specifieke situatie is, het was de laatste trein en de klantenservice had al gezegd dat ze geen altrnatief vervoer gingen regelen, dat wordt niet opeens anders na 100 minuten. Moet je dan alsnog voor Jan met de korte achternaam blijven wachten?

 

Voor @lottevandevijver check https://www.ns.nl/formulieren/declaratie-indienen.html eens. Bij dit restitutieformulier is niet als reden van declaratie taxikosten te kiezen, maar er wordt ook aangegeven dat het via de chat kan. Lijkt me het beste dit te proberen. Succes ermee en laat je nog weten hoe het afloopt? 

Reageer