Kijk ook even in onderstaand topic. Het aantal gestolen fietsen uit zogenaamde bewaakte fietsenstallingen neemt helaas hand over hand toe. Wat is het bedrag dat jij aan Swapfiets dient te vergoeden. De klantenservice van NS is volgens mij behoorlijk overbelast. Dus dat het gesprek plotseling verbroken werd verbaast mij niet echt.
Goedemiddag Casrooij28 en welkom bij de NS Community.
Het spijt me om te lezen dat je fiets uit de stalling is gestolen. Ik baal er ook een beetje van dat mijn collega's je niet goed hebben geholpen.
Het klopt dat er een compensatie aangevraagd kan worden als een fiets is gestolen uit een bewaakte NS stalling. Daarvoor hebben we wel een aantal bewijsstukken nodig, welke je kunt opsturen naar NS Klantenservice, postbus 2572, 3500GN Utrecht. Het gaat om de volgende bewijsstukken:
-Een uitdraai waaruit blijkt dat de fiets gestald is. Zoals een print van de reishistorie.
-Het aankoopbewijs van de fiets, of ander bewijs van de gemaakte kosten.
-De twee originele en identieke fietssleutels die bij de vermiste fiets horen. (Het is verstandig om deze op een stuk karton te plakken zodat ze de envelop niet kunnen beschadigen)
-Een kopie van de aangifte van diefstal
Stuur dit op samen met een begeleidende brief met je voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, IBAN en OV-chipkaartnummer, waarin je tevens de situatie toelicht.
Houdt er wel rekening mee dat er enige tijd overheen kan gaan voordat het opgepakt wordt en je een afhandeling ontvangt.
Mijn fiets is ook gestolen. Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd!
Onze "bewaakte” fietsenstalling is onbemand en ik kan het daardoor niet melden bij de beheerder.
Mijn vraag is, als mijn schadeclaim niet wordt goedgekeurd door NS, kan ik dan mijn fiestsleutels terug krijgen? Dan probeer ik dit op een andere manier te doen.
Graag zsm antwoord.
Ook mijn dure elektrische fiets is gisteren in de stationsfietsenstalling van Station Woerden gestolen. Hij stond op slot en was vastgemaakt met een extra kettingslot aan het bovenrek, waar ik hem, met zijn 25 kg, altijd ophijs. Hij is overdag gestolen. Bij de ingang van de fietsenstalling staat o.a. dat de stalling bewaakt is met een symbool van een camera. Nu blijkt dat er niemand live mee kijkt, dus het wordt niet bewaakt. Het enige dat er met de camera's wordt gedaan is dat misschien achteraf, als de politie er om vraagt, de beelden worden opgevraagd. Dit moet dan wel binnen 28 dagen, anders zijn de beelden inmiddels vernietigd. Ik weet niet of de politie binnen 28 dagen naar mijn aangifte gaat kijken en/of nadere actie onderneemt. Ik vind dus het bordje camerabewaking misleidend en onjuist. Het lijkt mij dat de verzekering verhaal kan halen op de BV die de fietsenstalling van NS exploiteert. Er wordt namelijk niets bewaakt, zodat er niet wordt voldaan aan de juridische verplichting van de bewaarnemer (NS) om (tegen betaling) goed voor je gestalde fiets te zorgen. Ik heb overigens begrepen dat er wekelijks e-bikes uit deze fietsenstalling worden gestolen. Ik hoor graag een reactie over dit “beleid”, nu ik in andere reacties vergelijkbare problemen lees over fietsen die uit onbemande, doch “bewaakte” fietsenstallingen worden gestolen. Ik dring bij mijn kinderen altijd aan op het stallen van hun fietsen in deze stalling, maar ik vraag mij nu af of de fietsen in de open lucht, buiten en in het zicht van voetgangers, niet veel veiliger zijn.
Hoi Anna6833!
Welkom bij de NS-community en wat een vervelende ervaring. Bewaakt betekent inderdaad niet dat er continu iemand meekijkt, maar meer dat er camerabewaking is. Verzekeraars kunnen (en willen) in de praktijk ook niets bij NS claimen, omdat de wet en jurisprudentie hier gewoon weinig toe geen mogelijkheden tot bieden.
Ook in 'bewaakte' fietsenstallingen is NS eigenlijk geen bewaker van de fiets, maar meer een verhuurder van (stallings)ruimte. Over vergelijkbare verschillen zijn rechtszaken tot de Hoge Raad gevoerd en het is wat het is op dat punt. NS heeft bij stallen zelfs nog een uitgebreidere (diefstal)dekking dan strikt noodzakelijk. Bewaakt kun je dus als misleidend en onjuist ervaren, maar juridisch gezien is er niets mis mee.
In de praktijk gebeurt er weinig tot niets met aangiftes van fietsendiefstal. Geen prioriteit en de daders zijn meestal ook niet achterlijk. (En bij de achterlijke daders is meestal geen verhaalsmogelijkheid.) In 'bewaakte' stallingen wordt wel degelijk minder vaak gestolen, maar garanties zijn er helaas niet zoals je zelf al gemerkt hebt. Zeker omdat in bewaakte stallingen vaak ook meer te halen is.
Dank voor uw reactie Danhub. Ik heb het met interesse gelezen. Ik kijk er nog steeds wat anders tegenaan. Bij een bewaarnemingsovereenkomst is het zo dat als jij je fiets tegen betaling in een bewaakte stalling plaatst, tussen jou en de stallinghouder een overeenkomst van bewaarneming ontstaat. De hoofdverplichting daarvan is dat de stallinghouder goed op jouw fiets past en hem teruggeeft in de staat waarin jij hem bracht. Uitsluiting van aansprakelijkheid is in dit geval dus niet geoorloofd. Als u zegt dat de NS eigenlijk geen bewaker is van de fiets, ondanks het feit dat het een bewaakte fietsenstalling wordt genoemd, klopt dat niet, de NS is bewaarnemer en dus aansprakelijk voor verlies of diefstal. Dat blijkt uit de bewaarnemingsovereenkomst. In boek 7:600 en 602 BW staat:
600: Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de andere partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven.
602: De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.
Dus ik (of een door mij gemachtigde verzekeraar) zou m.i. wel degelijk de NS fietsenstalling aansprakelijk kunnen stellen, omdat door de overeenkomst van bewaarneming een verplichting is om de fiets te bewaren. Dat is niet gelukt, dat is te wijten aan gebrek aan toezicht, zodat er bij mij schade is ontstaan. Of de fietsenstalling door camera's, al dan niet, wordt bewaakt is dan een keuze voor de NS. Overigens krijgt de gemiddelde gebruiker nu wel ten onrechte het vertrouwen dat stalling veilig is door de term bewaking, dus dat is meer dan louter het verhuren van stallingsruimte. Overigens is een verhuurder ook verplicht om te zorgen dat er geen schade ontstaat aan andermans eigendommen die zich in het gehuurde bevinden.
Ik kan me vinden in uw zienswijze. Ik zie zelf echter, buiten opzet of (extreme) nalatigheid van NS, beperkte mogelijkheden van uw verzekeraar om het schadebedrag bij NS te claimen.
Mijn voorspelling: Verzekeraar zal vergoeden als door verzekeringsnemer aan alle voorwaarden wordt voldaan en overgaan tot de orde van de dag en NS verder met rust laten. Claimen bij NS is eigenlijk ook niet in de interesse van de verzekeraar. Als stallingen eenvoudig aansprakelijk zijn te stellen, vervalt ook de behoefte om te verzekeren en stort het hele verdienmodel van fietsverzekeraars in elkaar.
Met het afsluiten van een diefstalverzekering voor je fiets vervalt ook de mogelijkheid om (de stalling van) zelf NS aansprakelijk te stellen en ga je (impliciet) akkoord met het beleid van de verzekeraar op dat gebied. Het is daarom ook moeilijk om dit aan te vechten, omdat je als verzekerde hier geen directe schade van hebt. Je kunt je klacht op een community als deze neerzetten, maar verwacht er vooral niet teveel van.
Ik heb naast een ringslot een 2 sterren goedgekeurd kettingslot voor mijn ruim 10 jaar oude gewone Gazelle stadsfiets. Ik ben benieuwd met wat voor sloten e-bikes vastgezet worden, gezien het grote aantal e-bikes die gestolen worden.
Ik heb naast een ringslot een 2 sterren goedgekeurd kettingslot voor mijn ruim 10 jaar oude gewone Gazelle stadsfiets. Ik ben benieuwd met wat voor sloten e-bikes vastgezet worden, gezien het grote aantal e-bikes die gestolen worden.
Ik heb ooit (15-20 jaar geleden) de fout gemaakt door uit haast mijn nieuwe fiets met hoefzijzerslot op het Leidseplein vast te maken met een goedgekeurde AXA-ketting die vast zat dat aan datzelfde hoefijzerslot. Hoewel ik een extra slot tot mijn beschikking had en twijfelde, dit was hoe mijn fiets geleverd was en ik dacht ik dat XA zal wel betrouwbaar was. Meteen gestolen, binnen dan een half uur... Mijn kettingslot hing nog aan het nietje en sporen van braak waren niet te bekennen.
Fietsendieven zijn vaak gespecialiseerd in één soort slot, maar daar was ik toen niet mee bezig en interesseerde me ook niet (verzekering was betaald door werkgever en ik had haast en voldeed aan de voorwaarden -> MORAL HAZARD). Verzekeraar vergoeddde alles en een paar dagen later mocht ik een nieuwe fiets ophalen. Met twee verschillende sloten (van goede kwaliteit) is er nog nooit een fiets van me gestolen.
Ik vind het erg spijtig dat je fiets is gestolen, Anna. Zoals Stijn hierboven al aangaf kan je bij verlies aanspraak maken op een vergoeding. In onze voorwaarden staat het volgende daarover:
Bij vermissing van de Fiets of Buitenmodelfiets wordt de schade, voor zover deze niet door een door rechthebbende gesloten verzekering is gedekt, vergoed tot een maximum van € 750 en enkel indien aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan: (1) de Kaarthouder dient het Abonnement of de OV-chipkaart waarmee is ingecheckt te tonen/overleggen; (2) de Kaarthouder dient het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (3) de Kaarthouder dient twee originele en identieke fietssleutels behorende bij de vermiste Fiets of vermiste Buitenmodelfiets te tonen/overleggen; (4) de Kaarthouder dient een kopie van het diefstalaangifteformulier te tonen/overleggen.
Ik kan niet spreken voor de politie hoe ze met dergelijke zaken omgaan. De camera's die wij hebben hangen zijn wel bedoelt om dergelijke zaken voor te dragen aan de politie als er iets gestolen wordt. De politie is echter de partij die beslist of zij de beelden op willen vragen, wij gaan daar helaas niet over. Mocht het niet baten om een claim bij je verzekering in te dienen weet dat je dan alsnog het advies van Stijn kan opvolgen.
Ik heb naast een ringslot een 2 sterren goedgekeurd kettingslot voor mijn ruim 10 jaar oude gewone Gazelle stadsfiets. Ik ben benieuwd met wat voor sloten e-bikes vastgezet worden, gezien het grote aantal e-bikes die gestolen worden.
Zelf koos ik toen in Delft bij opening van het nieuwe ondergrondse station en stalling de bewaakte (met echte personen) stalling sloot voor een ART-3 sterren kettingslot. Een 2 sterren slot vond ik niet genoeg,. De eerste paar weken dat die nieuwe (niet bewaakte) stalling open was, werden er tientallen fietsen gestolen, vaak de wat duurdere die eerder in de bewaakte stalling stonden. Er werd toen door NS voor gewaarschuwd waaronder foldertjes uitgedeeld in de stalling
De ANWB raadt ook in gebieden met een hoogdiefstalrisico – bijvoorbeeld bij stations en in grote steden – een ART-3-slot aan. Ik heb de winnaar van de ART-3 sloten (was toen ik hem kocht ook de beste uit een test van de Fietsersbond. Dit slot is wat zwaarder, maar gaf mij wel een veilig gevoel, zeker omdat mijn fiets iedere avond, nacht en weekends daar stond. Uiteindelijk zal ook deze open te maken zijn, bv met een slijptol, maar de hoop was dat eventuele fietsendieven dan eerder de fietsen met makkelijker te kraken sloten zouden stelen.
Het slot maakt niet zoveel uit, misschien maakt het een verschil voor je gemoedsrust.
Denk maar eens na over het volgende...
Zolang de prioriteit van de politie ergens anders ligt en het goedkoper is voor de NS om de onverzekerde fietsen te vergoeden dan stallingen echt te (laten) bewaken…..
De NS heeft zo een 400 stations, geen idee hoeveel er een bewaakte stallingsmogelijkheid heeft. Als dat er de helft zijn en daar moet personeel aangenomen worden dan zouden de personeelskosten met meer dan 1 miljoen per maand stijgen …. Zouden alle stations een bewaakte stalling hebben…. misschien wel 2 x zoveel. Met twee miljoen per maand kan je heel wat fietsen vergoeden.
Misschien gemeen om te denken…. Het is stomweg goedkoper om de onverzekerde gestolen fietsen te vergoeden dan om mensen de fietsen laten bewaken.