Skip to main content

Wij, als echtpaar, zijn tegen het volgende allebei aangelopen. De telefoonsessie met de klantenservice verliep voor ons exact hetzelfde.

Wij hebben een dalvoordeelabonnement 2e klasse met keuzedagen 2e klasse.

Wij willen deze omzetten naar een dalvoordeelabonnement 2e klasse met keuzedagen 1e klasse.

We hebben al een paar keer gebeld met de klantenservice, maar die kunnen dat dus niet omzetten. De meeste medewerkers weten dat overigens niet zodat je lang aan de lijn zit omdat ze het uit moeten zoeken.

Nu het meest kromme, je moet dan je abonnement stopzetten en opnieuw aanvragen. Dus opnieuw een dalvoordeelabonnement aanvragen met keuzedagen 1e klasse.

Dan het volgende kromme. Dat kan dus pas 1 dag voordat het abonnement afloopt. Eerder kan absoluut niet.

En dan lopen wij tegen een probleem aan. Wij zitten dan in het buitenland en moeten dus moeilijk vanuit het buitenland met de klantenservice van de NS gaan bellen om het abonnement dan op te zeggen om de volgende dag weer een nieuw (bijna hetzelfde) abonnement aan te vragen.

Online dit regelen is ook absoluut niet mogelijk.

Nou, als dit geen staaltje van simpliciteit van de NS is dan weet ik het niet meer hoor.

Wat een totale waanzin en klantonvriendelijkheid.

 

 

Hoi de Mos,

Het is inderdaad een heel gedoe en er is ook veel onduidelijkheid. Het zou zelfs nog erger kunnen zijn: dat je een jaar moet wachten voor je opnieuw Keuzedagen kunt bestellen.

Zie ook dit topic:

Het zou NS sieren als ze dit proces eens goed onder de loep nemen. Zeker voor senioren moet dit soort zaken gewoon eenvoudig te regelen zijn.


Bovenstaande reactie op X was na aanleiding van vraag om keuzedagen om te zetten naar 1e klas.

Na opzegging van keuzedagenabonnement geldt een wachttijd van 1 jaar voor je een nieuw abonnement kunt aanvragen.


“computer says no” … 🙁


“computer says no” … 🙁

Typisch voorbeeld van machtsmisbruik door een monopolist dit. Wachttijd van een jaar invoeren als je je keuzedagen wil veranderen van klasse. Echt als NS iets van fatsoen wil tonen dan maken ze deze regel toch echt heel snel ongedaan. 


Zie ook dat andere topic (waar Erryt teruggekomen is op wat ik suggereerde).

Het zou zo moeten zijn dat je één keer per (contract)jaar Keuzedagen mag bestellen, dus als je een abonnement dat in januari 2024 ingegaan -of verlengd- is ergens in 2024 beéindigt (én van je kaart verwijdert) dan kan je per januari 2025 weer opnieuw aanvragen, omdat de vorige keer een jaar geleden was.

Probleem van echtpaar ​@de Mos is dat het abonnement niet beëindigd kan worden omdat het niet van de kaart verwijderd kan worden wegens verblijf in het buitenland. Dan zouden de ov-chipkaarten dus administratief beëindigd/geblokkeerd moeten worden via OV-chipkaart (opgeven als verloren/gestolen/defect) waarna NS het abonnement ook administratief kan beëindigen, en moet je vervolgens in het nieuwe jaar (na de oorspronkelijke einddatum van het abonnement) nieuwe kaarten bestellen.

Een Keuzedag upgraden naar 1e klas kost 6 euro, maar dat is dan weer niet mogelijk vanuit het buitenland. Sterker nog, voor een terugreis vanuit het buitenland kan je helemaal geen Keuzedag gebruiken als je er al eentje voor de heenreis gebruikt hebt.

Dan moet je dus de trein uit en een volgende Keuzedag ophalen bij een kaartautomaat. Vroeger was dat allemaal veel makkelijker, dat laadde je er gewoon twee op je kaart (voor de heen- en terugreis).


Reageer