beantwoord

Hoe kan ik geld terugkrijgen voor taxi?

  • 13 November 2023
  • 5 reacties
  • 178 Bekeken

Op 3 november ben ik 's nachts gestrand in Maarssen omdat de trein naar Nijmegen niet langs Utrecht kon. Ik heb uiteindelijk een taxi moeten nemen om bij een slaapplaats te komen. Ik heb geprobeerd de NS te bereiken, maar sta steeds zo lang in de wacht dat dat niet lukt. Nu ook al weer een uur. Ik moet zo weg. Dus dit gaat ook al weer niet lukken. Ik heb mijn probleem uitgelegd en ook mij e-mailadres gegeven, maar krijg nooit antwoord. Wat een akelige manier om met klanten om te gaan NS!!!

icon

Beste antwoord door Laura NS 13 November 2023, 15:12

Bekijk origineel

5 reacties

Oei, dat klinkt als een onprettige ervaring. Dat is erg spijtig. Heeft NS de taxi voor je geregeld of een notitie onder je gegevens achtergelaten? Zo niet, dan ben ik bang dat hier geen vergoeding voor beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Een taxi die je zelf geregeld hebt zonder vooraf daarover contact met NS klantenservice is voor eigen kosten.

je kunt als je gestrand bent ook via de infopaal op het station contact leggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is voor de gemiddelde reiziger helemaal niet duidelijk wat je moet doen om thuis te komen als je gestrand bent. 

Voor de zoveelste keer: wanneer gaat NS dit eens duidelijker communiceren?

Reputatie 7
Badge +3

Het is voor de gemiddelde reiziger helemaal niet duidelijk wat je moet doen om thuis te komen als je gestrand bent. 

Voor de zoveelste keer: wanneer gaat NS dit eens duidelijker communiceren?

Info kun je op de website vinden.

Maar taxi is sneller gebeld dan zoekfunctie gebruiken op www.ns.nl

Reputatie 7

Op de website kom je tekst met voorbeelden van allerlei situaties tegen. Ik begrijp goed dat zelf een taxi bellen veel sneller is. Zo laat op de avond of in de nacht gestrand; snap ik ook dat mensen die teksten niet gaan zitten uitspitten op wat nu precies van toepassing is op die specifieke situatie. En ik lees hier vaak dat contact leggen met de klantenservice ellenlang kan duren of dat er niet eens verbinding tot stand komt. Nee, wat nodig is, is directe hulp van NS-personeel uit de laatste trein, dat je kort en krachtig vertelt wat je moet doen in jouw geval en je liefst ook even een bewijs geeft van toezegging voor taxi van A naar B. Dat is zoveel klantvriendelijker.

 

Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.

Wat bieden we en hoe regel je dit?

In uitzonderlijke (individuele) gevallen kunnen we besluiten een taxi als alternatief vervoer in te zetten. Wij regelen dan een taxi voor jou. Neem hiervoor contact op met een NS medewerker op het station of met onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron) om te vragen of dit ook in jouw specifieke situatie van toepassing is. Als je van ons expliciete toestemming hebt om zelf alternatief vervoer te regelen, zoals een taxi, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Dit kan door middel van ons declaratieformulier of door contact op te nemen met onze klantenservice.

Belangrijk om te weten: we vergoeden geen taxikosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS bij uitzondering expliciet heeft toegezegd kosten voor vervangend vervoer zoals taxi’s (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen, of moet blijken uit de registratie bij onze klantenservice.

 

Heb al vaak hier gelezen dat mensen op toezegging van NS-personeel zelf een taxi mogen gaan regelen en dat ze te horen krijgen dat ze het dan kunnen declareren. In de tekst op de site staat dat je dit dan wel moet kunnen bewijzen, en daar wringt dus juist de schoen want ze hebben geen bewijs van die toezegging. Niet alle personeel weet kennelijk exact van de hoed en de rand.

 

Verderop op de site las ik dat ook een hotelovernachting geregeld kan worden als je niet meer thuis kan komen. Dat mag dan weer niet via bewijs van toezegging van NS-personeel, maar alleen maar via klantenservice. 

Reageer