Skip to main content

Hoe kan het dat medewerkers van NS-klantenservice zo slecht zijn in het noteren/verwerken van gegevens en het verstrekken van informatie? Inmiddels heb ik in 6 contacten met de klantenservice nu al 5 keer meegemaakt dat gegevens niet goed genoteerd/verwerkt worden of dat ik verkeerde of tegenstrijdige informatie kreeg - het ging om hele basale dingen zoals het noteren van emailadressen, telefoonnummers. Het gevolg daarvan was dat ik na een gestrande internationale reis ruim 2 uur heb moeten wachten op een taxi. Vervolgens is een van mijn klachten hierover die ik telefonisch heb ingediend niet goed verwerkt en zoekgeraakt. Toen ik mijn klacht via de chat uiteindelijk had ingediend kreeg ik het bericht dat deze binnen 3 weken zou worden behandeld, terwijl in een automatisch gegenereerde e-mail stond dat NS-klantenservice streeft vragen binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Zelf heb ik dan weer in de NS-voorwaarden gevonden dat klachten binnen 4 weken behandeld worden (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1719812817796/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf), maar bij mijn laatste telefooncontact over mijn klacht (inmiddels dus meer dan vier weken geleden) kreeg ik te horen dat ik 8 weken moet wachten. Wat is het nou!? U zult begrijpen dat ik door dit matige optreden van de NS nogal ontevreden ben. Het lijkt me voor de NS zelf ook nogal onhandig - want het zadelt NS-klantenservice op met nogal geïrriteerde belletjes van klanten (die overigens dan weer worden afgewimpeld met niet nagekomen beloften/slecht verwachtingsmanagement die weer voor meer irritatie zorgen). Mijn tip aan NS-klantenservice is dan ook: Zorg dat medewerkers goed worden opgeleid, gegevens goed leren noteren en controleren of ze informatie goed hebben begrepen/genoteerd, en dat ze zelf weet hebben van klachtenprocedure zodat ze consequente informatie kunnen geven waardoor geen verkeerde verwachtingen ontstaan. Scheelt de NS een hoop werk, en klanten een hoop irritatie.

Ik denk dat er weinig of geen geld beschikbaar is voor betere opleiding van medewerkers. Verder is er een gigantische achterstand wat betreft verwerken van claims. U kunt eventueel ook naar het klachtenloket OV of geschillencommissie.

Reageer