beantwoord

Mijn fiets is gestolen uit de bewaakte stalling op Utrecht CS!

  • 16 April 2024
  • 11 reacties
  • 215 Bekeken

Hoi team,
Mijn fiets is gestolen en ik heb reeds aangifte gedaan (heb proces verbaal). Aantal vragen over het toe te zenden bewijsmateriaal:

  • Volstaat een FOTO van beide sleutels vh fietsslot?
  • Mijn fiets is niet verzekerd maar hoe kan ik aantonen dat ik dus niets van mijn verzekering krijg?
  • Ik kan een uitdraai maken van de treinreis die ik op de dag van diefstal gemaakt heb, maar niet van het in/uitchecken van mijn fiets?

    Alvast bedankt voor het meedenken
    Martin
icon

Beste antwoord door Lorena NS 16 April 2024, 15:10

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey Martin en welkom bij de NS Community!

Wat ontzettend balen dat jouw fiets is gestolen! Een foto van de sleutels volstaat helaas niet, de sleutels zelf dienen echt opgestuurd te worden. Daarbij kun je aangeven dat je geen verzekering voor de fiets hebt of een eventueel bewijs van een andere verzekering dat deze kosten niet vergoed worden. En tot slot, als je de fiets gestald hebt memt de OV-chipkaart, dan is alleen het OV-chipkaartnummer voldoende om mee te sturen. Als je gebruik hebt gemaakt van jouw pinpas, kun je een print screen van de betaling meesturen.

Ok helder, dankjewel voor de feedback!

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem van de gestolen fietsen uit bewaakte stallingen heeft nu ook het landelijke nieuws gehaald.

https://www.ad.nl/binnenland/bewaakte-fietsenstalling-van-ns-snoepkraam-voor-dief-met-slijptol-is-een-ringslot-in-een-paar-seconden-los~a21cea8e/

Zelfs deze community wordt genoemd 🙂

Een blik op de NS community site leert dat overal in Nederland treinreizigers risico lopen hun fiets kwijt te raken.

Badge +3

Ik zag het artikel ook. Hopen dat de dieven het niet lezen, want de oplossing voor de voorgestelde bredere en hogere poortjes staat er ook al in:

En anders worden dieven wel door de wettelijke bouwregelgeving geholpen, die de aanwezigheid van een nooddeur verplicht. ,,Voor dieven een prachtige manier om naar buiten te komen.”

Reputatie 7
Badge +1

Die van die snoepkraam heb ik ook zelf wel eens in soortgelijke bewoordingen gebruikt als er weer eens een fiets gestolen was. Camerabewaking is geen bewaking. Die fietsendieven kijken ook naar programma's als Opsporing Verzocht en lopen meestal met hoodies rond dus ik denk dat die grote confrontatiemonitoren ook niet gaan werken. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook het geval is, en wat ook in het artikel staat, is dat er nog steeds te veel mensen zijn die alleen het op de fiets bevestigde ringslot gebruiken en geen 2e slot. En neem dan een een 2e slot met tenminste ART-3 keurmerk en zet je fiets ook ergens aan vast ermee. Uiteindelijk kan een fietsendief wel ieder slot open krijgen, maar met 2 (of meer) sloten en hoe beter een slot, hoe meer moeite hij moet doen en hoe langer het duurt. Bij 2 even aantrekkelijk fietsen zal die dief dan de fiets nemen waarvan het slot het makkelijkst en snelst op te maken is. 100% garantie dat je fiets nooit gestolen wordt heb je niet, maar je kunt wel het risico verkleinen. 

Zelf had ik voor het stallen van min fiets op station Delft een kettingslot met ART-3 keurmerk, met 10 mm gehard stalen schakels die toendertijd als beste uit een test van de Fietserbond kwam en later ook bij een test van de ANWB.

Reputatie 6

Een hydraulische schaar is in een minuutje door een kettingslot heen. Voor onder de € 100 heb je er eentje. Het zijn meestal geen gelegenheids dieven, maar (semi) professionals. Met de diefstal van 1 duurdere fiets hebben ze hun gereedschap terug verdient.

Reputatie 7
Badge +2

Wat ook het geval is, en wat ook in het artikel staat, is dat er nog steeds te veel mensen zijn die alleen het op de fiets bevestigde ringslot gebruiken en geen 2e slot. En neem dan een een 2e slot met tenminste ART-3 keurmerk en zet je fiets ook ergens aan vast ermee.

Dat werkt wellicht in sommige stallingen, maar veruit de meeste zijn er niet op ingericht.

Bv. in Amersfoort hangen er tegenwoordig ook posters om je e-bike met minstens twee sloten vast te zetten (en die is dan nog bemenst), maar m'n ervaring leert dat er eigenlijk nergens een plek is waar je dat tweede slot ook ergens aan vast kunt zetten. Laat staan dat je er dan nog bij kunt als er fietsen naast je in de stalling staan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ook het geval is, en wat ook in het artikel staat, is dat er nog steeds te veel mensen zijn die alleen het op de fiets bevestigde ringslot gebruiken en geen 2e slot. En neem dan een een 2e slot met tenminste ART-3 keurmerk en zet je fiets ook ergens aan vast ermee.

Dat werkt wellicht in sommige stallingen, maar veruit de meeste zijn er niet op ingericht.

Bv. in Amersfoort hangen er tegenwoordig ook posters om je e-bike met minstens twee sloten vast te zetten (en die is dan nog bemenst), maar m'n ervaring leert dat er eigenlijk nergens een plek is waar je dat tweede slot ook ergens aan vast kunt zetten. Laat staan dat je er dan nog bij kunt als er fietsen naast je in de stalling staan.

 

Dat is dan niet zo handig. Zelf heb mijn fiets jarenlang bij station Delft gestald en daar is bij de rekken een beugel om je fiets aan vast te maken bij het achterwiel. En ook op foto's van een aantal jaar geleden geopende nieuwe stalling bij station Leiden zag ik die mogelijkheid.

Het liefst zou ik mijn fiets met voorwiel en frame vastzetten aan het rek, maar daar is én niets om het aan vast te zetten én kom je inderdaad niet bij wanneer er nog fietsen naast staan. Dat lukt wel bij van die tulip rekken bij buitenstallingen, die hebben een oog waar je je slot aan vast kan maken. Die staan bv bij De Vink en Delft Zuid/Campus.

Reputatie 7
Badge +2

Wat ook het geval is, en wat ook in het artikel staat, is dat er nog steeds te veel mensen zijn die alleen het op de fiets bevestigde ringslot gebruiken en geen 2e slot. En neem dan een een 2e slot met tenminste ART-3 keurmerk en zet je fiets ook ergens aan vast ermee.

Dat werkt wellicht in sommige stallingen, maar veruit de meeste zijn er niet op ingericht.

Bv. in Amersfoort hangen er tegenwoordig ook posters om je e-bike met minstens twee sloten vast te zetten (en die is dan nog bemenst), maar m'n ervaring leert dat er eigenlijk nergens een plek is waar je dat tweede slot ook ergens aan vast kunt zetten. Laat staan dat je er dan nog bij kunt als er fietsen naast je in de stalling staan.

 

Dat is dan niet zo handig. Zelf heb mijn fiets jarenlang bij station Delft gestald en daar is bij de rekken een beugel om je fiets aan vast te maken bij het achterwiel. En ook op foto's van een aantal jaar geleden geopende nieuwe stalling bij station Leiden zag ik die mogelijkheid.

Dat werkt echter alleen met een los tweede slot. Als je een ketting hebt die met pin in het ringslot gaat dan haal je die beugel dus niet.

En dan heb ik notabene nog gekozen voor een extra lange ketting voor m'n fiets in Amersfoort, want bij m'n stationsfiets zat een standaard lengte en dat is bij die buitenstallingen al krap als je rechts van zo'n beugel staat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat werkt echter alleen met een los tweede slot. Als je een ketting hebt die met pin in het ringslot gaat dan haal je die beugel dus niet.

En dan heb ik notabene nog gekozen voor een extra lange ketting voor m'n fiets in Amersfoort, want bij m'n stationsfiets zat een standaard lengte en dat is bij die buitenstallingen al krap als je rechts van zo'n beugel staat.

Klopt, daarom had ik toen voor mjn stationsfiets ook een los kettingslot gekocht en geen ketting met een pin voor in het ringslot. Bij de fiets die ik thuis gebruikte had ik wel zo'n ketting bij mijn ringslot en liep er wel eens tegenaan dat niet lang genoeg was om de fiets ergens aan vast te maken. Daarnaast heb ik bij zo'n ketting ook niet echt een veilig gevoel, als ze je ringslot openkrijgen is ook die ketting los. Ik had liever een los kettingslot.

Verder had ik thuis nog wel een kettingslot, maar die heeft dunnere schakels en een los hangslot, Nadat de nieuwe ondergrondse stalling in Delft was geopend, waar er niet zoals daarvoor een bewaakte stalling was, werden er in korte tijd veel fietsen gestolen,. Daardoor wilde ik een goed slot waarmee ik mijn fiets vast kon maken. 

Reageer