Skip to main content

Ik reis met 40% korting in de daluren en wilde vanochtend de trein nemen van 8.56 op Nijmegen Goffert. Vanaf 8.55 is inchecken tegen kortingtarief mogelijk. De trein arriveert te vroeg op het station, namelijk 8.54.

Ik blijf wachten bij de incheckpaal tot het 8.55 wordt, maar inmiddels gaan de deuren al dicht en ik besluit om zonder in te checken in te stappen en op het perron van Nijmegen Centraal in te checken voor de rest van de reis naar Amsterdam. Bij eventuele controle leg ik het verhaal wel uit dacht ik.

De trein blijft vervolgens keurig op het perron wachten tot het 8.56 is met de deuren gesloten.

Uiteraard komt er deze keer wel controle. De jonge conducteur begrijpt mijn verhaal en zegt nota bene ook nog, ''ik zag u inderdaad 'moeilijk' doen bij de incheckpaal''. Het was dus duidelijk dat het geen onwil was om niet te betalen. Vervolgens zegt hij; u krijgt een bekeuring. Kosten eur 73. Ik vind dit heel onredelijk.

De conducteur 'pakt' me vervolgens eigenlijk nog een tweede keer door de volle prijs (exclusief 40% korting) te berekenen voor de reis naar Amsterdam. Een menselijke (meer levenservaren wellicht) conducteur zou hebben gezegd: U betaalt nu vol tarief tot Nijmegen Centraal. Check op het perron opnieuw in (het was inmiddels ruim na 9.00) en dan reist u het grootste stuk alsnog met korting.

Agressie valt nooit goed te praten, maar ik kreeg ineens zowaar enig begrip voor hele boze reacties van mensen...

Vertrektijden van treinen zijn al jaren niet meer altijd op het verspringen van de klok en vanaf 30 seconden voor vertrek mag de conducteur de deuren sluiten. Voor ons reizigers wordt helaas nog altijd alleen op minuten de vertrektijd getoond en niet de interessantere uiterste instaptijd. Een trein met een vertrektijd van 8:56 die om 8:55 de deuren sluit hoeft daar dus nog niet eens te vroeg mee te zijn.

Als dat ooit voor de rechter komt, dan maakt die daar gehakt van. Voor vliegtuigen heeft de hoogste Europese rechter al geoordeeld dat de aankomsttijd is als er reizigers kunnen uitstappen. De grond raken of stoppen met rijden is niet relevant. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om dat naar instappen en andere vervoermiddelen uit te breiden.


Maar iedereen weet toch dat 15:30 betekent dat het vervoer om 15:30 vertrekt?

 

Het heet aankomst- en vertrektijd, niet in en uitstappen tot tijd.


Maar iedereen weet toch dat 15:30 betekent dat het vervoer om 15:30 vertrekt?

Beslist niet, ervaren reizigers weten dat maar het is totaal niet intuïtief voor een reziger dat hij niet tot de getoonde tijd in mag stappen. Daar staat op bijvoorbeeld de digitale borden op perrons overigens ook niet eens bij dat het de (afgeronde) vertrektijd is. Er staat een tijd, en tegenwoordig staat er nog bij hoe lang dat moment nog op zich laat wachten. Juist ook dat tweede wekt de indruk dat ik eraan af kan leiden of ik op moet schieten om een trein te halen en het dus gaat over tot wanneer je in kunt stappen. En zoals @rvdborgt al aanhaalde heeft de rechter ook al eens vergelijkbaar geredeneerd.


Ik word altijd een beetje moe van die kwalijke verhalen, dat een controleur de reiziger op een boete trakteert door simpelweg op het knopje te drukken zonder verdere uitleg. De reiziger komt er dan bij de afrekening achter, dat hij een boete (of ‘correctietarief’) heeft. Flauw ! Je zou toch denken, dat een controleur genoeg mensenkennis heeft om in te zien welke reiziger een uitleg verdient en welke reiziger hem op zijn bakkes slaat.

Echter, nu ik zo iets lees, begin ik dat soort gedrag te begrijpen. Mijnheer weet dondersgoed, dat hij zwart rijdt en begint dan te mekkeren, dat hij daarop wordt aangepakt. Of de trein nu om 8h55 of om 8h56 vertrekt is volkomen irrelevant: het dalurentarief geldt slechts vanaf 9h00. 

In het slechtste geval wordt de controleur op zijn bakkes geslagen. In het beste geval wordt de controleur passief-agressief bejegend, omdat de ‘nette’ Nederlander nu eenmaal vindt, dat hij het recht heeft om zwart te rijden. 

Deze specifieke controleur heeft het voorbeeldig opgelost met alle redelijkheid en menselijkheid die je kan verwachten. 

Terzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) ?


Terzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) ?

 

@Ferdinand Delasoie  Je kan geen e-ticket met 40% korting aanschaffen, dus dat werkt niet. Voor de rest volledig eens met je betoog.


Ik neem aan dat TS in iedergeval z'n lesje heeft geleerd en de volgende keer gewoon lekker wacht op de volgende trein

En nog een advies misschien niet de grens op zoeken door om 08:55 in te checken voor je daltarief. 😉

Je daltarief geldt vanaf 09:00 die 08:55 is er om problemen te voorkomen.


Terzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) 

Je kunt inchecken met je bankpas en bij het overstappen in Nijmegen op het perron uitchecken en gelijk weer inchecken met je chipkaart. Kost twee seconden.

Een eticket is trouwens niet geldig voor 9.00 uur.


Terzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) 

Je kunt inchecken met je bankpas en bij het overstappen in Nijmegen op het perron uitchecken en gelijk weer inchecken met je chipkaart. Kost twee seconden.

Een eticket is trouwens niet geldig voor 9.00 uur.

Nijmegen heeft inderdaad paaltjes want ook Arriva rijdt daar, dus dat zou inderdaad de gemakkelijkste methode zijn. TS heeft hier dus niet voor gekozen en moet nu op de spreekwoordelijke blaren zitten.


Een eticket is trouwens niet geldig voor 9.00 uur.

Een ‘normaal’ vol tarief e-ticket natuurlijk wel.


Terzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) 

Je kunt inchecken met je bankpas en bij het overstappen in Nijmegen op het perron uitchecken en gelijk weer inchecken met je chipkaart. Kost twee seconden.

Een eticket is trouwens niet geldig voor 9.00 uur.

Een vol tarief e-ticket is ook in de spits geldig.


 

Het gaat er hier om dat de trein te vroeg was en dat de betreffende conducteur me nb zag treuzelen bij de paal. Hier was geen sprake van onwil!

 

Dus als de trein niet te vroeg was dan had je gewoon na 8.55 uur kunnen inchecken voor trein met vertrek 8.56 uur.

Natuurlijk is er sprake van onwil als je niet incheckt, maar had kunnen inchecken. Of had de trein later moeten vertrekken zodat jij op dal tarief mee kon?


Maar iedereen weet toch dat 15:30 betekent dat het vervoer om 15:30 vertrekt?

Beslist niet, ervaren reizigers weten dat maar het is totaal niet intuïtief voor een reziger dat hij niet tot de getoonde tijd in mag stappen. Daar staat op bijvoorbeeld de digitale borden op perrons overigens ook niet eens bij dat het de (afgeronde) vertrektijd is. Er staat een tijd, en tegenwoordig staat er nog bij hoe lang dat moment nog op zich laat wachten. Juist ook dat tweede wekt de indruk dat ik eraan af kan leiden of ik op moet schieten om een trein te halen en het dus gaat over tot wanneer je in kunt stappen. En zoals @rvdborgt al aanhaalde heeft de rechter ook al eens vergelijkbaar geredeneerd.

Die afteltijd telt trouwens tot 1 minuut van de vertrektijd. Blijkbaar houdt NS rekening met 1 minuut vertrekprocedure bij de aftelklok.


ITerzijde: de oplossing zou zijn om een e-ticket aan te schaffen tot aan Nijmegen en daar dan op het peroon in te checken. Zou je ook twee e-tickets kunnen nemen, te weten tot aan Nijmegen en Nijmegen-Amsterdam met 40% korting (en de chipkaart als zichtbewijs) ?

Bij mijn weten zijn er geen e-tickets met 40% te koop.

In de tijd van de papieren kaartjes was dat inderdaad de oplossing. Bijvoorbeeld een enkele reis van Nijmegen Dukenburg naar Nijmegen en vervolgens een enkele reis met 40% korting van Nijmegen naar Nijmegen Dukenburg via Amsterdam Centraal. Dit laatste om de langeafstandskorting te behouden. Dit is allemaal afgeschaft sinds het moment dat de OV-chipkaart geen zichtbewijs meer is voor het verkrijgen van 40% op binnenlandse reizen. Wil je met 40% korting reizen dan zul je moeten in- en uitchecken.


OK, die kortingsopties bij e-tickets zijn dus alleen maar geldig voor internationale reizen.

Nu ja, dat verklaart ook waarom ik ze niet kon vinden op ns.nl .


 

Dit is allemaal afgeschaft sinds het moment dat de OV-chipkaart geen zichtbewijs meer is voor het verkrijgen van 40% op binnenlandse reizen. Wil je met 40% korting reizen dan zul je moeten in- en uitchecken.

Een belangrijke reden hiervoor was ook juist het bestrijden van het massale gesjoemel met de daluren.


Met daarbij de kanttekening dat de huidige regeling iets ruimer is dan voorheen. Nu mag je vanaf 08:55 inchecken en met een trein reizen die tussen 08:55 en 09:00 vertrekt. Ik kan me de discussies herinneren op Amsterdam Amstel over de IC richting Utrecht die op 08:59 vertrok en dus alleen met 40% korting genomen mocht worden als die een minuut of meer vertraagd was.


De regeling is dat een incheck het tarief bepaalt, met 5 minuten marge. Dus ja, met een incheck om 8.56 mag je een trein van 8.58 nemen. Dat met een ov-chipkaart.

Met een e-ticket check je niet in dus als dat geldig is in daluren zit je in principe fout als je een trein neemt van een paar minuten eerder (al zal men in de praktijk niet moeilijk doen als het vertrekstation op het e-ticket staat).

Het probleem hier is dat er voor de trein van 8.56 nogal vroeg gefloten was? Als die met gesloten deuren ‘aan het perron bleef staan’ is dat niet zo gek, want sprinters sluiten de deuren sluiten automatisch. Blijkbaar kon er nog ingestapt worden, dus waren de deuren nog niet vergrendeld.

@Ferdinand Delasoie Ik word altijd een beetje moe van die kwalijke verhalen, dat een controleur de reiziger op een boete trakteert door simpelweg op het knopje te drukken zonder verdere uitleg.

In dit geval is er een UvB uitgeschreven voor 50 euro plus reiskosten (helemaal tot Amsterdam), en dat was niet nodig geweest want bij de overstap in Nijmgegen kon er gewoon op daltarief ingecheckt worden.


Ja, maar dat kan de reiziger met de klantenservice regelen (als hij toch al bezig is met die 50 euro verhoging). 

 

Dat het daltarief reeds geldt vanaf een incheck vanaf 8h55 betekent niet, dat je ook een trein voor 9h00 mag nemen. Die vijf minuten zijn er om naar het perron te lopen. Wellicht heb je gelijk, dat in de praktijk de meeste controleurs er niet moeilijk over doen. Zo zie je echter Het Hellend Vlak: de OP heeft de redenering doorgetrokken, vond dat hij recht had op de trein van 8h56 en aangezien de NS daarin niet meewerkte, vond hij vervolgens, dat hij zwart mocht rijden. “Je geeft ze een vinger, en...”


Dat het daltarief reeds geldt vanaf een incheck vanaf 8h55 betekent niet, dat je ook een trein voor 9h00 mag nemen. Die vijf minuten zijn er om naar het perron te lopen. 

Natuurlijk mag dat wel, je hebt niet eens een keuze met een OV-chipkaart. Als je na 8.55 uur incheckt reis je met korting als je een abonnement hebt, of je dat nu wilt of niet. Het is niet zo dat je 4x/dag gedurende 5 minuten niet mag instappen na inchecken.


Natuurlijk mag dat wel, je hebt niet eens een keuze met een OV-chipkaart. Als je na 8.55 uur incheckt reis je met korting als je een abonnement hebt, of je dat nu wilt of niet. Het is niet zo dat je 4x/dag gedurende 5 minuten niet mag instappen na inchecken.

Klopt, een incheck is je vervoerbewijs en vanaf dat moment mag je reizen, ongeacht of het nog een paar minuten ‘spits’ is..

Het gaat om 2x per dag (08:55 en 18:25), want met een daluren incheck om 06:34 of 16:04 is die ‘wachttijd’ er natuurlijk niet.


Reageer