Skip to main content

Gisteren (05-02-2023) in Leiden Centraal, perron 4a+b, stond de trein naar Zwolle aangekondigd van 16.39. Bij binnenkomst reed deze over spoor 3 naar spoor 4a, met het gevolg dat een grote groep mensen hals over kop achter deze trein aan moesten en dat is een heel eind lopen naar 4a voorbij het wissel. De conducteur, die toch deze groep aan zag komen, begon te fluiten!! Want het was 16.39!! Het is dat er mensen achter in de trein de deur open hielden. Daardoor konden ook de wat minder snel ter been zijnde reizigers de trein halen. Slechte communicatie tussen de verkeersleider en de persoon die de perronaankondigingen doet. En de conducteur (deurensluiter) mag ook wel eens wat klantvriendelijker zijn!

Even een tip van een ervaren reiziger: op Leiden Centraal vertrekt alles wat niet van spoor 1 of 2 vertrekt van de A of B zijde en nooit halverwege het perron.

Het probleem lijkt overigens breder te zijn, want op een periode in de vroege avond na zie ik dat alle Sprinters naar Zwolle op Leiden Centraal een spoorwijziging naar geheel spoor 4 gehad hebben gisteren.

Dat zal wel de standaard rijweg voor die trein zijn als ‘ie automatisch ingesteld wordt. Ik kwam zelf om 17.39 uur vanuit Voorschoten op Leiden Centraal aan met die Sprinter, die wel op 4a stond aangekondigd. Maar op spoor 4b stond niks dus dat via 3b rijden had eigenlijk helemaal niet nodig geweest. Overigens stopt die Sprinter op 4a omdat dan aan de overkant op 5a de Sprinter naar Haarlem staat, maar dat moet je maar net weten natuurlijk.

Heel klantvriendelijk is het echter niet en ben ook wel beniewd waar die spook-spoorwijziging vandaan kwam. Want met over het algemeen 8 bakken was het nou ook weer niet dat de trein te lang voor de perronfase, al staat het voorste stel dan volledig buiten de overkapping.


Deze week een coupon/code ontvangen voor upgrade 1e klas. Dit keurig ingevuld voor a.s. zaterdag, wil betalen via Ideal. Echter kreeg tot 3x maal een error van mijn bank. Ik wilde daarom de transactie opnieuw proberen. Ja, je begrijpt het al de code was reeds gebruikt. De klantenservice gebeld en dit doorgegeven. “Dat klopt mevrouw, hier kunnen we niets aan doen”. Toen ik hierover ‘een opmerking met een lach’ maakte, werd er zonder pardon opgehangen. Vreemde gang van zaken. De NS is absoluut niet klantvriendelijk!


Deze week een coupon/code ontvangen voor upgrade 1e klas. Dit keurig ingevuld voor a.s. zaterdag, wil betalen via Ideal. Echter kreeg tot 3x maal een error van mijn bank. Ik wilde daarom de transactie opnieuw proberen. Ja, je begrijpt het al de code was reeds gebruikt. De klantenservice gebeld en dit doorgegeven. “Dat klopt mevrouw, hier kunnen we niets aan doen”. Toen ik hierover ‘een opmerking met een lach’ maakte, werd er zonder pardon opgehangen. Vreemde gang van zaken. De NS is absoluut niet klantvriendelijk!

Tsja. Er zijn op X ook meerdere klachten over de upgrade 1e klas. Is eigenlijk voor NS business as usual want bij bijna elke actie gaat het wel een keer fout. Bedrijf leert totaal niet van fouten gemaakt in het verleden. Je kan een klacht indienen w, maar dat wordt ook alleen maar intern behandeld. Dus heb je niets aan. 


Reageer