Wachten op je geld

  • 20 July 2022
  • 9 reacties
  • 300 Bekeken

13 mei 2022 heb ik per ongeluk een verkeerd kenmerk ingevoerd bij de betaling van een boete van 125 euro gemaakt door mijn lieftallige puber dochter van 15.

Na contact met de NS werd mij geadviseerd nogmaals het bedrag over te maken maar dan met 't juiste nummer. Het verkeerd betaalde bedrag zou (toezegging 1) binnen dertig dagen terug op mijn rekening komen.

Na die dertig dagen weer contact gehad, dit maal via chat. Het zou (toezegging 2) binnen drie weken op m'n rekening staan.weer contact gehad, is het on hold gezet want ik gaf geen antwoord meer in de chat? Na de vraag kan ik u verder nog ergens mee helpen, nee, is voor mij een afluisting van 't gesprek.. In de chat zou het binnen een week teruggestort zijn(toezegging 3)

Afgelopen dinsdag wederom contact gehad, we zijn nu twee maanden verder, moest ik morgen (vandaag) terug bellen voor 't antwoord. Blijkt dat mijn bankrekeningnummer geverifieerd moest worden..nu moet ik weer dertig dagen geduld hebben want BINNEN dertig dagen krijg ik 't terug (toezegging 4)

Wat een verschrikkelijk moeilijke opdracht geef ik zo blijkt! 

Ik verwacht gewoon heel snel mijn geld terug met rente voor de gemaakte kosten en geduld die ik moet opbrengen! 

 


9 reacties

Welkom op onze NS Community, VROEGOP. Och, jeetje, van mei zelfs nog. Als je sinds die dinsdag nog geen restitutie hebt, binnen die beloofde 30 dagen, dan heb je mijn toestemming om mij even een privébericht te sturen. Erg vervelend hoe dit zo is gelopen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus jij vult een verkeerd kenmerk in en eist nu naast jouw geld rente voor gemaakte kosten terug, omdat het minder snel gaat dan toegezegd?

Bedenk wel dat dit gedoe is ontstaan door jouw 15-jarige dochter. Een boete van €125 krijg je niet zomaar.

Overigens is de rente nog steeds rond 0%.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat gedoe is gewoon keurig opgelost door het opnieuw over te maken.

Als NS toezegt binnen 30 dagen geld terug te geven, moeten ze dat ook gewoon doen. Als dat dan niet gebeurt, is dat niet meer de schuld van TS of dochterlief.

Dat rente eisen een beetje overdreven is, ben ik met je eens 🙂

Reputatie 7
Badge +4

Als de toezegging er was moet NS zich er aan houden. Het vervelende is dat alles wat gebeurt buiten het geautomatiseerde probleem een lange afhandelingstijd heeft inmiddels. Voor uw geduld krijgt u geen vergoeding. De echte oorzaak is natuurlijk het gedrag van uw dochter. Er moet toch wel iets gebeuren voor een meisje van die leeftijd een dergelijke hoge boete krijgt. 

Toen mijn dochter 15 jaar was en als ze met het gedrag horend bij een dergelijke boete thuisgekomen zou zijn, had ze toch ernstig rekening gehouden met een enigszins ontstemde en Boze Bommel. Als u begrijpt wat ik bedoel. ;-)

Hopelijk komt het geld snel terug. 125 euro is nogal een bedrag.

Reputatie 7
Badge +3

Het doet er in feite niet toe wat de reden is dat het verkeerd is overgemaakt, NS doet een toezegging en komt die niet na. En dit is niet de eerste keer dat er een dergelijk klacht is.

Wel kan ik me herinneren dat er bij iemand die een groot bedrag (groter dan deze €125) moest terugkrijgen aangegeven werd dat terugave van grotere bedragen (geen idee wat de grens is) ook nog moeten worden goedgekeurd door een leidinggevende. Daar zal dan een bepaalde tijd voor staan, dus als die leidinggevende dat niet tijdig doet duurt het langer. De medewerker die de toezegging doet weet op dat moment ook niet dat die goedkeuring niet in de gebruikelijke tijd gegeven wordt. Mogelijk speelt dat hier ook.

Badge +3

Volgens mij zou een betaling met een foutief betalingskenmerk of boetekenmerk automatisch teruggestort moeten worden, omdat men het bedrag niet kan plaatsen (matchen met een openstaande betaling).

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar gebeurt dat niet, want anders had TS het geld al terug gehad. Niet alles gaat even logisch bij NS.

Ik ben benieuwd of dit inmiddels toch is goedgekomen.

Dus jij vult een verkeerd kenmerk in en eist nu naast jouw geld rente voor gemaakte kosten terug, omdat het minder snel gaat dan toegezegd?

Overigens is de rente nog steeds rond 0%.

Omdat het bedrag een tweede keer over is gemaakt met het juiste kenmerk, gaat het bij de eerste betaling om een onverschuldigde betaling. Ook zonder toezegging moet die gewoon binnen een redelijke termijn worden teruggeboekt. Daar zou NS normaal gesproken (administratieve) kosten voor in rekening kunnen brengen.

Je kunt verder als je te lang moet wachten wel degelijk rente in rekening brengen en uiteindelijk andere kosten, maar pas nadat je NS in gebreke hebt gesteld. De wettelijke rente (bij verzuim) is verder geen 0% maar 2% per jaar. Deze is ook nooit 0% geweest.

Reageer