Op twitter werd gisteren een ander telefoonnummer gegeven om de klantenservice te bellen dan tot nu gebruikelijk was. Op de website is het oude telefoonnummer vervangen door het nieuwe. Heb ik de communicatie hierover gemist, of is er (nog) geen communicatie over dit nieuwe nummer geweest?
Bladzijde 1 / 2
Het hele idee is natuurlijk dat je statistiek kunt draaien op welk telefoonnummer iemand gebeld heeft om binnen te komen. Als je verschillende nummers via verschillende kanalen uitgeeft, kan je dat leuk volgen. Alleen deze manier is niet handig.
.
Sinds een aantal jaren is het ook in Nederland verplicht dat je een vestigingsadres hebt in de regio van het netnummer dat je wil aanvragen.
Ah, dat is al een goed begin, want bij de ‘bekende’ VoIP boeren kon ik gewoon (jaren geleden) een 020 nummer krijgen terwijl ik in 040 woon.
Maar ja bij VoIP sluit je je telefoon(centrale) overal ter wereld aan en kan men je bellen op het gekoppelde nummer… al is dat Paramaribo, een beller (vanuit Nederland) betaalt gewoon alsof die naar 030 belt en de NS kost het ook niets verder.
Sinds een aantal jaren is het ook in Nederland verplicht dat je een vestigingsadres hebt in de regio van het netnummer dat je wil aanvragen. Vroeger kon je ieder willekeurig netnummer selecteren. Maar NS heeft dat allemaal al, heeft reeds een 030-reeks (030-235xxxx), heeft reeds nummer 030-7515155 _en_ staat toevallig ook nog ingeschreven aan de Laan van Puntenburg 100 te Utrecht.
Als men naar 088-nummers wil verhuizen kan dat natuurlijk, maar doe zoiets dan consistent. Kan je daarna alsnog rommelen met verschillende nummers in die reeks, maar oogt het in ieder geval iets betrouwbaarder. Nu is het beunhazerij.
T’is gewoon A/B-testen met telefoonnummers, maar het slaat nergens op. Er is al tijden gedoe over dure 0900-doorstuurnummers die niet van NS zijn, gaat NS extra verwarring zaaien met afwijkende nummers. Als het nou 030-235xxxx was, oké.
Klopt, een 030 nummer kan tegenwoordig net zo goed een aansluiting in Groningen (of waar dan ook ter wereld) zijn, maar sommige telecom providers hebben dan liever dat je een landelijk 085 of 088 nummer gebruikt?
Dure 0900 (doorschakel)nummers inderdaad flink mee oppassen!
T’is gewoon A/B-testen met telefoonnummers, maar het slaat nergens op. Er is al tijden gedoe over dure 0900-doorstuurnummers die niet van NS zijn, gaat NS extra verwarring zaaien met afwijkende nummers.
Als het nou 030-235xxxx was, oké.
Op zich zijn die 088 nummers wel handig als je meteen bij de juiste afdeling (bijv. OV-fiets) terecht zou komen, maar ja dan moet je het niet opslaan als NS Klantenservice als je ze later voor iets anders nodig hebt.
Ik vermoed dat er nog een technische kant van het verhaal achter zit, maar daar heb ik helaas geen weet van. Wat ik wel weet, heb ik hierboven verklaard en is ook waarom het andere nummer rond gaat. Ik kan wel iets gaan roepen (zoals dat het iets te maken heeft met cookies), maar ik heb daar helaas echt onvoldoende technische kennis voor.
Ik zal de ervaringen en feedback in dit topic bundelen en intern versturen naar het team wat hierachter zit.
Klopt, zo is het nummer van OV-chipkaart 0900 0980 en kost de ‘gebruikelijke belkosten’ dus gewoon minuten uit een belbundel als je die hebt. Bij bellen vanaf een vaste lijn zal dat zo’n 5 cent per minuut zijn, bij Prepaid vaak meer, maar in ieder geval niet meer dan bellen naar een 06 of 030 nummer.
Overigens is het tonen van een 088 nummer op https://www.ns.nl/klantenservice/contact niet nieuw, zie eerder in dit topic. Soms verspringt het dus ineens van 030 naar 088 tijdens het laden van de pagina.
Om duidelijkheid te verschaffen over de twee klantenservicenummers: wat Aurora eerder zei klopt.
Er is momenteel een proef met nieuwe klantenservicepagina's om te kijken of de informatie daar sneller en beter gevonden wordt dan nu het geval is. Dat wordt gemeten door te kijken naar het aantal telefoonverkeer wat achter die pagina weg komt, en om die reden staat er bij die specifieke pagina's een ander telefoonnummer.
Het is dus niet bedoeld om slechter bereikbaar te zijn, of om dure constructies te bewerkstelligen, en ook niet om verwarring te zaaien. Wij zijn en blijven gewoon bereikbaar onder het normale 030-nummer en dit zal ook gewoon op de normale klantenservicepagina zichtbaar blijven. Voor wie gebruikers hier regelmatig doorverwijst naar de klantenservice geldt dat zij dit gewoon via dit nummer kunnen blijven doen. Het 088-nummer is dus aanvullend en puur als proef (deze is overig tijdelijk).
Het OVpay nummer is geen nummer van NS en is bedoeld voor de reizigers die straks tijdens de OVpay proef bepaalde zaken moeten regelen die wij nog niet kunnen aanpassen (bijvoorbeeld een gemiste check-in of check-uit). Het is niet bedoeld voor reizigers met een OV-chipkaart.
@MoDe Gewoon even bellen met 030 751 5155 of 0900 1433?
Gewoon even bellen? Kosten maken om te weten wat het kost? Voor sommige 0900 nummers is een euro per minuut gebruikelijk. Een wachttijd vann 30 minuten is niet ongebruikelijk. Kassa!
En als ik dat ovpay nummer bel krijg ik vast te horen dat ik daar met reizen met ov-chipkaart niets te zoeken heb….
Bij 0900 informatienummers wordt soms, naast de belminuten die het bij je provider kost, een extra bedrag in rekening gebracht. Dit staat hier puur ter transparantie dat dat bij dit nummer niet het geval is: je betaalt alleen de kosten die je normaal gesproken ook per minuut betaalt bij je provider. Zij het in belminuten, zij het in een vast bedrag per minuut.
@MoDe Gewoon even bellen met 030 751 5155 of 0900 1433?
Gewoon even bellen? Kosten maken om te weten wat het kost? Voor sommige 0900 nummers is een euro per minuut gebruikelijk. Een wachttijd vann 30 minuten is niet ongebruikelijk. Kassa!
En als ik dat ovpay nummer bel krijg ik vast te horen dat ik daar met reizen met ov-chipkaart niets te zoeken heb….
En wat zijn in dit verband de “gebruikelijke kanalen”?
@MoDe Gewoon even bellen met 030 751 5155 of 0900 1433?
@Robert B
Eén telefoonnummer lijkt me voor de meeste reizigers meer dan voldoende. ;)
Het nieuwe nummer is dan gedurende werkdagen 0900 -1433
Wat moet ik met een OV-chipkaart bij OVpay? En wat zijn de gebruikelijke belkosten bij dit 900 nummer?
Kom, we leven niet meer in de tijd van ISDN30, je kunt prima duizenden telefoontjes over een nummer routen. Zet gewoon dat 030-nummer online en kap met allerlei wisselende telefoonnummers uitgeven. Load balancing doet men dan maar aan de ontvangende kant.
Of krijgt men straks ook een Surinaams telefoonnummer, ‘tegen gebruikelijke belkosten’, voor Webhelp Paramaribo? :D
@Robert B
Eén telefoonnummer lijkt me voor de meeste reizigers meer dan voldoende. ;)
Het nieuwe nummer is dan gedurende werkdagen 0900 -1433
Het 088 nummer en het 030 nummer werken allebei. Het 088 nummer wordt vooralsnog alleen getoond op de nieuwe Klantenservice pagina’s. Vandaar dat inderdaad soms het ene en soms het andere nummer te zien is. Beide zijn in ieder geval het juiste antwoord.
‘Het 088 nummer’ kan van alles zijn (uit een nummerreeks).
Welk nummer je te zien krijgt wisselt dus, en de vraag is waarom dan?
Geen zorgen, het 088 nummer kost je niets meer dan het 030 nummer bellen.
088 telefoonnummers worden uitgegeven in reeksen van 100, 1000 of 10.000 stuks. Op deze manier kunnen bedrijven een uniforme nummerreeks registreren en alle filialen, afdelingen en medewerkers een persoonlijk nummer geven.
Het 088 nummer en het 030 nummer werken allebei. Het 088 nummer wordt vooralsnog alleen getoond op de nieuwe Klantenservice pagina’s. Vandaar dat inderdaad soms het ene en soms het andere nummer te zien is. Beide zijn in ieder geval het juiste antwoord.
't Zou fijn zijn als iemand van NS hier uitsluitsel over kan geven. We verwijzen hier tientallen mensen per dag door naar de klanteNService. Daar willen we natuurlijk graag het juiste nummer bij vermelden.
Heb je ook al een keer de cookies verwijderd?
Het is inderdaad verwarrend, maar zolang je gewoon het telefoonnummer gebruikt wat op de contactpagina van de NS website staat kom je niet bij een dure doorschakelnummer terecht.
Ik weet dat ik klantenservicenummers via eigen websites moet zoeken en niet via google, waar je risico loopt om bij doorschakeldiensten te komen.
Ik ben deze post begonnen omdat ik op twitter zag dat NS medewerkers een 088 nummer doorgeven en ik die op de website ook tegen kwam.
Heb je ook al een keer de cookies verwijderd?
Het is inderdaad verwarrend, maar zolang je gewoon het telefoonnummer gebruikt wat op de contactpagina van de NS website staat kom je niet bij een dure doorschakelnummer terecht.
Edge geeft 030-nummer, firefox op zowel mobiel als laptop 088.
Lekker verwarrend.Nu snap ik wel dat er soms mensen bij die dure doorschakelnummers terecht komen als ze via google zoeken.
Een 088 67 21 2×× nummer krijg ik met geen mogelijkheid (ook niet heel eventjes) te zien, met welke browser ik ook probeer.
Het zal inderdaad wel met cookies te maken hebben.
Hier blijven Chrome en Edge ook het 030 nummer aangeven.
Wellicht zijn die verschillende 088 nummers de nummers die achter het keuzemenu zitten, dat je na “toets 1” wordt doorgeschakeld naar een bepaald 088 nummer en na “toets 2” naar een ander 088 nummer.
Vervolgens in Edge een InPrivate venster gebruikt, daarin verschijnt ook het 030-nummer wat opeens verspringt naar een 088-nummer.
Edit: dit lijkt wel compleet random te zijn: nu krijg ik opeens weer alleen het 030-nummer in chrome en verspringt ‘ie van 030 naar 088 in Edge. Waar ik dus opeens bovenstaande pagina ook niet meer te zien krijg.
Work to do, en Edge (recente versie) of Chrome maakt niet uit want die gebruiken dezelfde ‘code/engine’ in hun browsers.
Als het met Mozilla (Firefox) anders werkt, dan is dat wel een dingetje.
Maar ja, het gaat om een 030 nummer dat (ineens) een 088 nummer wordt?
Als ene Naomi of Kevin (fictieve namen) zeggen dat je 088 67 21 2×× moet bellen zullen die daar misschien wel credits voor krijgen of zo?
Eens even in verschillende browsers gekeken: In Edge kreeg ik het 030-nummer, in Chrome en Firefox het 030-nummer wat direct verspringt naar een 088-nummer.
Vervolgens in Edge een InPrivate venster gebruikt, daarin verschijnt ook het 030-nummer wat opeens verspringt naar een 088-nummer.
Opvallend daarentegen dat als ik nu weer op NS.nl naar Klantenservice ga en dan op “alles over klantenservice” klik voor de pagina die doorlinkt naar die met alle contactmogelijkheden er weer wat anders gebeurt. Dan zie ik eerst die pagina openen namelijk, om vervolgens te verspringen naar deze pagina waarop nergens een telefoonnummer meer te vinden is…
Edit: dit lijkt wel compleet random te zijn: nu krijg ik opeens weer alleen het 030-nummer in chrome en verspringt ‘ie van 030 naar 088 in Edge. Waar ik dus opeens bovenstaande pagina ook niet meer te zien krijg.
Dat verspringen van het 030 nummer naar het 088 nummer had ik dus ook 2 jaar geleden, wat ik toen aangaf in het topic wat nu in het archief staat. In dat topic gaf MoDe aan dat ze in Firefox dat 088 (wat ik kreeg) niet te zien kreeg maar gewoon het 030 nummer. Nu is de situatie dus andersom, MoDe ziet een 088 nummer (en jij dus ook) en ik het 030 nummer.
Misschien kun jij een testen wat cookies wissen doet.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.