1/18e deel

  • 26 June 2023
  • 10 reacties
  • 308 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

10 juni j.l. ondernam ik een reis Leeuwarden - den Haag centraal. Vertrek: 12:47, aankomst 16:37.

Totale reisduur 03:50. Reden van vertraging, een bermbrand die inmiddels geblust was maar ‘deze trein wordt toch opgeheven vanaf Almere centrum.’

De volgende trein vanaf Almere bleek een enkel stel waar nog niet eens de helft van de wachtende reizigers zich bij in kon wurmen. Na uiteindelijk 75 minuten te hebben gewacht op Almere kon ik mijn reis vervolgen naar den Haag. Inmiddels had ik al een groot deel van mijn afspraak waar ik erg naar uitkeek gemist. Het enige goede vooruitzicht was dat ik de volledige ritprijs retour zou krijgen. Dat dacht ik...

Na per email te hebben vernomen dat ik slechts €3,33 retour zou krijgen belde ik met de klantenservice. De medewerker bevestigde dat ik inderdaad een hoger bedrag terug zou moeten krijgen. Vervolgens kreeg ik een mailtje dat ik nog eens maar liefst €3,33 retour zou krijgen, (op een ritprijs van €29,30.) Zojuist kwam ik er via de ns website achter dat de tarieven voor restitutie bij vertraging vanaf deze maand zijn veranderd en dat reizigers met een NS flex Dalvrij abonnement nog slechts recht hebben op een restitutie van 1/18e deel van de maandprijs van hun abonnement bij meer dan een uur vertraging en slechts 1/36e deel vanaf 30 minuten vertraging.

Wat een ronduit belachelijk systeem! Reizigers die maandelijks een abonnement van €120 betalen worden nu afgescheept met een ‘vergoeding’ van een schamele €3,33 of €6,66 wanneer de NS het laat afweten. Een reiziger die een enkele keer met de trein reist en dezelfde vertraging oploopt krijgt de hele ritprijs vergoed (wat ook zo hoort) en de trouwe abonnementsbetalers worden in de kou gezet (alhoewel het op station Almere centrum erg warm was afgelopen 10 juni :-) ). Een onbegrijpelijke en oneerlijke beslissing van NS. De abonnementsprijzen verhogen, de service niet verbeteren en bij serieuze vertraging de reiziger de mogelijkheid ontnemen om daarvoor eerlijk vergoed te worden.

 

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi RAH96,

Dit is inderdaad onlangs gewijzigd. De vergoedingen voor Flex-abonnementen waren anders dan voor Saldo-abonnementen. Deze zijn nu gelijkgetrokken. Bij lange reizen kan dit inderdaad behoorlijk nadelig uitpakken. Aan de andere kant waren de vergoedingen bij Flex ook wel riant, waardoor sommige mensen ‘winst’ maakten op hun abonnement.
Zie ook 

 

Vervolgens kreeg ik een mailtje dat ik nog eens maar liefst €3,33 retour zou krijgen, (op een ritprijs van €29,30.) Zojuist kwam ik er via de ns website achter dat de tarieven voor restitutie bij vertraging vanaf deze maand zijn veranderd en dat reizigers met een NS flex Dalvrij abonnement nog slechts recht hebben op een restitutie van 1/18e deel van de maandprijs van hun abonnement bij meer dan een uur vertraging en slechts 1/36e deel vanaf 30 minuten vertraging.

Wat een ronduit belachelijk systeem! Reizigers die maandelijks een abonnement van €120 betalen worden nu afgescheept met een ‘vergoeding’ van een schamele €3,33 of €6,66 wanneer de NS het laat afweten. 

U betaalt €120/30 = €4 per dag en niet een ritprijs van €29.30. Dus waarom u dan recht meent te hebben op een enorme vergoeding ontgaat me, het is natuurlijk niet de bedoeling dat u een veelvoud kunt claimen van wat u hebt betaald.

Reputatie 3

Vervolgens kreeg ik een mailtje dat ik nog eens maar liefst €3,33 retour zou krijgen, (op een ritprijs van €29,30.) Zojuist kwam ik er via de ns website achter dat de tarieven voor restitutie bij vertraging vanaf deze maand zijn veranderd en dat reizigers met een NS flex Dalvrij abonnement nog slechts recht hebben op een restitutie van 1/18e deel van de maandprijs van hun abonnement bij meer dan een uur vertraging en slechts 1/36e deel vanaf 30 minuten vertraging.

U betaalt €120/30 = €4 per dag en niet een ritprijs van €29.30. Dus waarom u dan recht meent te hebben op een enorme vergoeding ontgaat me, het is natuurlijk niet de bedoeling dat u een veelvoud kunt claimen van wat u hebt betaald.

De waarde van de ritprijs was €29,30. Goed lezen. "€4 per dag" is een fictief bedrag.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie het topic dat @mrfreeze noemt, het verschil tussen de vergoeding bij saldo-abonnementen en NS Flex is verdwenen.

Iemand met Flex Weekend Vrij van € 34,95 kreeg voorheen ook die € 29,30 dus zou na een keer of twee vertraging op een lange reis de kosten er al uit hebben (of zelfs winst maken, voor zover het systeem meer vergoeding dan de abonnementsprijs toekent). Dan zou je dus na ‘anderhalve keer’ vertraging de hele maand gratis reizen.

Een reiziger die een enkele keer met de trein reist en dezelfde vertraging oploopt krijgt de hele ritprijs vergoed… 

Dat incidentele reizigers (of die met een kortingsabonnement) wel de volle mep (evt. met 40% korting) krijgen is niet te vergelijken, want die betalen voor elke volgende reis ook weer gewoon de volle mep. Je moet het dus berekenen als ‘wat betaal ik (met Dal Vrij) eigenlijk per reis?’

Voor Dal Vrij heeft men blijkbaar bepaald dat er per maand gemiddeld 18 enkele reizen mee gemaakt worden (dat zullen er allicht meer zijn bij woon/werk, maar dan kortere afstanden).

Om je abonnement terug te verdienen dien je dus 18 keer in een maand 59+ vertraging te hebben, bij Weekend Vrij is dat 6 keer (en bij Altijd Vrij 21 keer, de vergoeding is dan weliswaar € 16,85 per keer ongeacht de reisafstand dus dat is zeker acceptabel).

 

 

De waarde van de ritprijs was €29,30. Goed lezen. "€4 per dag" is een fictief bedrag.

De waarde van de ritprijs is was je betaalt en dat is €4 per dag. Als je dan een veelvoud wil claimen is dat gewoon asociaal graaien. Ook de claimcultuur kent zijn grenzen, goed dat NS dit heeft aangepakt.

Reputatie 7

NS had dit toch beter vanaf het begin af aan zo kunnen doen bij Flex. Dat het nu veranderd is kan ik me voorstellen, het wordt nu "rechtgetrokken",maar waarom zijn dan in eerste instantie met deze ongelijkheid begonnen? Dat snap ik weer niet.

Ik had eerder Dal Vrij klassiek en kreeg altijd 1/36 deel terug bij 30 min vertraging, ik stapte over naar Dal Vrij Flex en kreeg ineens 1/2 deel van de ritprijs van een los kaartje.

Reputatie 3

 

 

De waarde van de ritprijs was €29,30. Goed lezen. "€4 per dag" is een fictief bedrag.

De waarde van de ritprijs is was je betaalt en dat is €4 per dag.

Waar kan ik zo'n dagkaart aanschaffen, voor €4 per dag? Ik ben hier niet bekend mee en gebruik al jaren een maandabbonnement. Daarmee betaal ik maandelijks voor een dienst die wanneer ik dat zelf wil geleverd wordt. Dat is niet 30 dagen per maand; het betekent dat ik zelf de dagen uitkies waarop ik reis.

Als ik dan net de 2e keer in een week een lange reis maak, en zomaar een uur (of 2) van mijn dag zie verdwijnen door een fout of storing bij de spoorwegen, dan is hier de theorie dus dat het "graaien" zou zijn om naar een fatsoenlijke compensatie voor de verloren tijd te vragen. Niemand reist namelijk 30 dagen per maand met een maandabbonnement. Ikzelf reis 10-14 dagen per maand, misschien soms 17 dagen. Deel daar eens een maandbedrag mee.

Badge +3

De waarde van de ritprijs is was je betaalt en dat is €4 per dag. Als je dan een veelvoud wil claimen is dat gewoon asociaal graaien. Ook de claimcultuur kent zijn grenzen, goed dat NS dit heeft aangepakt.

Nee, want iemand met Dal Vrij zal daar vrijwel zeker niet elke dag gebruik van maken, en al helemaal niet over enorme afstanden.

Maar stel dat iemand het gebruikt voor woon-werk kom je tot een dag of 22 per maand, en met één dag per week thuiswerken (of 4-daagse werkweek) op 18.

Ongeacht de afstand woon-werk krijg je dan die € 6,66 per enkele reis bij 59+ vertraging.

Dat je dan voor een lange reis Lw-Gvc in het weekend (met ‘heul veul’ vertraging!) ook maar € 6,66 vergoeding krijgt lijkt me acceptabel. Voor alle andere dagen (per enkele reis zelfs!) waarop je vertraging hebt krijg je die immers ook.

Het beeld dat TS schetst “ik maakte een reis die € 29,30 kost” klopt dus helemaal niet, en is ook te bizar voor woorden om dat tegen voltarief te vergoeden, want je reist vrij op je abonnement!

Dat de NS (en nee, ik ben géén NS) daar een streep door getrokken heeft bij het houtje-touwtje Flex systeem is niet meer dan terecht.

Zie mijn vorige reactie, mensen die op saldo/korting reizen krijgen inderdaad meer (omgerekend naar daadwerkelijke kosten), maar die betalen voor een volgende reis dus gewoon de ‘volle mep’ (eventueel 40% korting), terwijl jij met Dal Voordeel daarvoor helemaal niets betaalt (nou ja, die € 6,66 per dag bij 18 enkele reizen per maand).

In het andere topic schetste ik al iets over een dinerbon (een maand lang onbeperkt 3-gangen maaltijden voor 120 euro!).

Als de soep, het hoofd- of nagerecht niet smaakte gaan we je echt geen 30 euro (meer) vergoeden, maar de ‘waarde’ van die maaltijd volgens je abonnement, en dat is dan (afgerond) die 120 euro als je 18 keer (dat weten we niet, is een gemiddelde) komt eten… Excuses voor de overlast en graag tot (over)morgen of volgende week! 🤣

Bij Weekend Vrij was het nog veel krommer. Want, je abonnementskosten al bijna helemaal terug bij één flinke vertraging op één lange reis (en vertraging in het weekend is vrij makkelijk op te zoeken als je dat zou willen)!

Dat ‘spoort dus niet’, en laten 'we’ (nogmaals, ik ben geen NS) ervan uitgaan dat iemand met Weekend Vrij ongeveer 3 keer per maand retour reist (of 6 keer een enkele reis bijv. zaterdag heen en zondag terug) dan baseren we daar de vergoeding op.

Als je minder reist (en de volle mep wilt voor vertraging bij incidentele lange reizen), neem dan vooral geen Dal Vrij abonnement. 😣

Nogmaals, deze regeling verschilt niets met wat je vóór NS Flex kon claimen.

Over graaiflatie (woord van het jaar of zo)… koop dezelfde shampoo niet bij de AH maar vlak over de grens (in dit geval bij Kaufland, maar bij de Action in NL hebben ze ook een beperkt assortiment Guhl) 🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

NS had dit toch beter vanaf het begin af aan zo kunnen doen bij Flex. Dat het nu veranderd is kan ik me voorstellen, het wordt nu "rechtgetrokken",maar waarom zijn dan in eerste instantie met deze ongelijkheid begonnen? Dat snap ik weer niet.

Ik had eerder Dal Vrij klassiek en kreeg altijd 1/36 deel terug bij 30 min vertraging, ik stapte over naar Dal Vrij Flex en kreeg ineens 1/2 deel van de ritprijs van een los kaartje.

Ja, dat had NS beter vanaf het begin zo moeten doen. Maar NS een beetje kennende zal er wel systeemtechnisch iets zijn geweest waardoor dat (nog) niet kon. 

 

 

De waarde van de ritprijs was €29,30. Goed lezen. "€4 per dag" is een fictief bedrag.

De waarde van de ritprijs is was je betaalt en dat is €4 per dag.

Waar kan ik zo'n dagkaart aanschaffen, voor €4 per dag? Ik ben hier niet bekend mee en gebruik al jaren een maandabbonnement. Daarmee betaal ik maandelijks voor een dienst die wanneer ik dat zelf wil geleverd wordt. Dat is niet 30 dagen per maand; het betekent dat ik zelf de dagen uitkies waarop ik reis.

Als ik dan net de 2e keer in een week een lange reis maak, en zomaar een uur (of 2) van mijn dag zie verdwijnen door een fout of storing bij de spoorwegen, dan is hier de theorie dus dat het "graaien" zou zijn om naar een fatsoenlijke compensatie voor de verloren tijd te vragen. Niemand reist namelijk 30 dagen per maand met een maandabbonnement. Ikzelf reis 10-14 dagen per maand, misschien soms 17 dagen. Deel daar eens een maandbedrag mee.

Inderdaad! Veel reizigers met een dalvrij flex abonnement reizen niet dagelijks maar bijvoorbeeld zoals ik 2 keer per week een lange reis, waardoor het maandbedrag van een flex abonnement toch nog lager ligt dan de ritprijs voor 8 keer per maand een losse reis. Om dan te stellen dat je maar een paar euro per dag betaald voor je reis is wel erg kort door de bocht. Om dan vervolgens maar zo'n klein deel van de eigenlijke ritprijs vergoed te krijgen bij een lange vertraging is erg zuur.

 

Men had er voorheen inderdaad inderdaad een sport van kunnen maken om met een ns flex abonnement zo veel mogelijk met vertraagde treinen te reizen en zo 'winst' te maken op je abonnement. Ik weet niet wie daar de tijd voor heeft, het lijkt mij toch dat de gemiddelde reiziger een abonnement afsluit om door de NS (op tijd) naar hun bestemming te worden gebracht. 

Reageer