abonnement maar door niet rijden trein auto moeten nemen | NS Community
beantwoord

abonnement maar door niet rijden trein auto moeten nemen

  • 30 January 2023
  • 21 reacties
  • 472 Bekeken

Reputatie 1

Wil met intercity van 639 van Tilburg naar Rotterdam. Deze reed vandaag niet. Dan zijn er geen andere treinen meer ( per 1 januari wegbezuinigd). Dan moet ik dus met de auto. Maar ik heb wel een abonnement. 
kan ik deel abonnementsgeld terug krijgen. 
Als dat nu een keer gebeurd Oke.

maar vorige week was al net zo. 
gaat zo wel duur worden. 
als jullie zo doorgaan hou je alleen studenten met vrij reizen over. 

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 January 2023, 14:36

Bekijk origineel

21 reacties

Erg vervelend dat precies jouw trein uitvalt. Als je de volgende had gepakt van 07:09 uur dan had je wel recht gehad op compensatie. Abonnementskosten worden niet vergoed.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt jouw abonnement opzeggen als je deze niet meer gebruikt.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik heb niet het idee dat @Heepy het abonnement niet meer gebruikt. Het is kwestie van niet kunnen gebruiken omdat de trein van 6.39 uur al twee keer niet gereden heeft. Voor welk probleem is jouw opmerking een oplossing?

Reputatie 1

Inderdaad ik vind de trein fijner dan de auto maar omdat alle alternatieven naar Rotterdam zijn geschrapt kan  ik niet op tijd op mijn werk komen al die van 639 niet rijdt. 
het is heel triest dat er nog maar 1 trein elk half uur naar Rotterdam rijdt. ( welke ook niet betrouwbaar is ) 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik heb niet het idee dat @Heepy het abonnement niet meer gebruikt. Het is kwestie van niet kunnen gebruiken omdat de trein van 6.39 uur al twee keer niet gereden heeft. Voor welk probleem is jouw opmerking een oplossing?

Als TS afhankelijk is van die trein en voornemens is om voortaan met de auto te gaan. Er wordt nu gevraagd om abonnementsgeld terug, omdat deze trein niet reed. Een abonnement is niet alleen geldig voor 1 bepaalde trein.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik maak nergens uit de bijdrage van @Heepy op dat die voornemens is om voortaan met de auto te gaan. Dat maak jij ervan en daarmee ga je voorbij aan de klacht.

@Heepy geeft aan liever met de trein te gaan en heeft een abonnement. Maar als de trein van 6.39 uit Tilburg niet rijdt is er in de huidige dienstregeling geen alternatief en wordt de auto gepakt. Dat is natuurlijk niet fijn als je een duur abonnement hebt en op de trein rekent. Het lijkt me een zeer terechte klacht over de belabberde dienstverlening van NS. Helaas voorziet NS niet in een compensatieregeling voor abonnementhouders wanneer de dienst slecht wordt uitgevoerd.

De punctualiteit van IC 1116 is bedroevend met een rituitval van 14%.
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/trein/1116

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik maak nergens uit de bijdrage van @Heepy op dat die voornemens is om voortaan met de auto te gaan. Dat maak jij ervan en daarmee ga je voorbij aan de klacht.

@Heepy geeft aan liever met de trein te gaan en heeft een abonnement. Maar als de trein van 6.39 uit Tilburg niet rijdt is er in de huidige dienstregeling geen alternatief en wordt de auto gepakt. Dat is natuurlijk niet fijn als je een duur abonnement hebt en op de trein rekent. Het lijkt me een zeer terechte klacht over de belabberde dienstverlening van NS. Helaas voorziet NS niet in een compensatieregeling voor abonnementhouders wanneer de dienst slecht wordt uitgevoerd.

 

Het is inderdaad een terechte klacht en om compensatie te krijgen zal er eerst ingecheckt moeten worden om voor die half uur vertraging beroep te kunnen doen op GTbV-regeling.  Zul je net zien dat die trein van 7.09 uur een minuut te vroeg aankomt...

Zul je net zien dat die trein van 7.09 uur een minuut te vroeg aankomt...

Kan, maar negatieve vertraging wordt nimmer verwerkt in de reisinformatie en zal dus ook niet meegenomen worden in de GTBV berekeningen.

Reputatie 1

Dan ben ik hoe dan ook een half uur -1 minuut te laat op mijn werk. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan ben ik hoe dan ook een half uur -1 minuut te laat op mijn werk. 

Dan heb je wel een erg krappe marge.

Reputatie 1

Omdat ze al die andere treinen hebben wegbezuinigd. Omdat ik niet in de randstad woon. 
tot 1 januari warenwet meerdere mogelijkheden 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft mij overigens nog steeds onduidelijk waarom @MoDe eerder in dit draadje het volgende schreef: “Je kunt jouw abonnement opzeggen als je deze niet meer gebruikt.” Dat was niet erg behulpzaam voor @Heepy.

Omdat ze al die andere treinen hebben wegbezuinigd. Omdat ik niet in de randstad woon. Tot 1 januari warenwet meerdere mogelijkheden 

Er zijn erg veel treinen wegbezuinigd dus dit geldt voor veel meer mensen. Het blijft uw eigen afweging of u nog met de trein wil blijven gaan (met het risico dat u af en toe te laat op uw werk komt of voortaan de trein van 6.09 uur moet nemen) danwel voor de auto kiest. NS kan de regels niet gaan aanpassen voor uw specifieke situatie.

In sommige situaties is het nu eenmaal handiger om de auto te nemen. Een kennis van mij woont in Waalwijk en werkt in Rotterdam en dan is de trein bijv. ook geen reële optie.

Reputatie 7
Badge +3

De afwegingen die NS gemaakt heeft bij het terugschalen van de dienstregeling zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Brabant komt er zeer bekaaid vanaf in vergelijking met de Randstad.

De afwegingen die NS gemaakt heeft bij het terugschalen van de dienstregeling zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Brabant komt er zeer bekaaid vanaf in vergelijking met de Randstad.

Als je bij de vacatures voor conducteurs kijkt zijn die er nog steeds veel in en rond Brabant (standplaatsen Roosendaal, Dordrecht, Eindhoven) terwijl er bijv. in het noorden en oosten al tijdenlang nergens vacatures zijn. Ik vermoed dat dat (mede) de oorzaak is dat er in Brabant veel harder is bezuinigd dan gemiddeld.

@iMark

Nog een kleine toevoeging: sinds vandaag heeft de standplaats Eindhoven ook geen vacatures voor treinpersoneel meer, Dordrecht en Roosendaal nog wel. Wel is er in Eindhoven nu een vacature voor een rangeermachinist gekomen.

Overigens lijkt het personeelstekort onder IT-personeel bij NS veel ernstiger dan bij het rijdend personeel maar dat terzijde.

Reputatie 7
Badge +3

De afwegingen die NS gemaakt heeft bij het terugschalen van de dienstregeling zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Brabant komt er zeer bekaaid vanaf in vergelijking met de Randstad.

Als je bij de vacatures voor conducteurs kijkt zijn die er nog steeds veel in en rond Brabant (standplaatsen Roosendaal, Dordrecht, Eindhoven) terwijl er bijv. in het noorden en oosten al tijdenlang nergens vacatures zijn. Ik vermoed dat dat (mede) de oorzaak is dat er in Brabant veel harder is bezuinigd dan gemiddeld.

Ik las onlangs dit:

In de strijd tegen het personeelstekort heeft de NS tientallen nieuwe machinisten en conducteurs aangenomen in Overijssel. Daardoor kan er volgens de vervoerder in Oost-Nederland nu weer volgens dienstregeling worden gereden, zonder dat er treinen uitvallen. 

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2184082/tim-20-jaagt-droom-na-ns-neemt-tientallen-nieuwe-machinisten-aan-in-overijssel

Badge +3

Jongens (en meisjes en de rest), die trein van 6:39 heeft de afgelopen paar weken twee keer niet gereden, dus waar gaat dit over?

De kans op vertraging op het HSL deel van het traject zou zomaar groter kunnen zijn, als je met een half uur -1 minuut op je werk wilt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Waar het hier over gaat is het relatief grote effect van het uitvallen van een trein. Twee keer uitval in een paar weken is echt veel. In de huidige dienstregeling levert dat meteen een vertraging van 30 minuten op omdat er gehakt is in de dienstregeling en er geen alternatieven meer zijn.

Als je hakt in de dienstregeling moet je natuurlijk wel je uiterste best doen om de geplande treinen wel te laten rijden.

@Robert B 

Als je hakt in de dienstregeling moet je natuurlijk wel je uiterste best doen om de geplande treinen wel te laten rijden.

NS heeft in het verleden ook nooit extra zijn best gedaan op trajecten waar altijd maar om het halfuur werd gereden. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dat het in het verleden niet altijd goed ging is geen reden om er nu geen extra aandacht aan te besteden.

Reageer