Recent las ik in een ander topic dat de behandeling van claims o.b.v. de 'Voorwaarden Geld Terug bij Vertraging voor reizen bij NS' (gtbv) soms lang op zich laat wachten.
Afgelopen week had ik zelf aanleiding om zo'n claim in te dienen. Bij het indienen viel een melding op die aanspoort om als je zes weken na indiening nog niets hebt gehoord contact op te nemen met de klantenservice en in de ontvangstbevestiging voor mijn claim werd vermeld dat NS er naar streeft "u binnen zes weken te informeren over de afhandeling van uw aanvraag." Zes weken is m.i. rijkelijk lang voor een betaling en al helemaal voor een streven om te informeren over vérdere afhandeling, waarbij daadwerkelijke betaling dus nog niet eens echt in zicht lijkt.
Voor mij was dit reden genoeg hier eens in te duiken. Op dit forum is vaker verwezen naar Europese bepalingen over rechten van treinreizigers en de 'VERORDENING (EU) 2021/782 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2021 betreffende de rechten en verplichtingen van treinreizigers' (ter aanvulling van de verordening 1371/2007) bleek snel gevonden.
In deze verordening verhandelt artikel 19 over schadevergoeding bij "een vertraging tussen de plaatsen van vertrek en de eindbestemming die zijn vermeld op het vervoersbewijs of het doorgaand ticket, waarvan de kostprijs niet is terugbetaald overeenkomstig artikel 18" (waarbij artikel 18 gaat over vergoeding en/of annulering indien de vertraging voor vertrek bekend is). Lid 7 van dit artikel vermeldt: "De vergoeding van de prijs van het vervoersbewijs wordt betaald binnen een maand na indiening van de vergoedingsaanvraag".
Hoe verhoudt deze termijnbepaling zich tot de tijd die NS zichzelf gunt? Handelt NS strijdig met deze Europese verordening door niet binnen een maand te betalen maar er slechts naar te streven de reiziger binnen zes weken te informeren over verdere afhandeling?