bespottelijke reacties

  • 26 February 2023
  • 39 reacties
  • 832 Bekeken

Reputatie 6

beste allemaal, 

 

ik heb nu meerdere gtbv claims uitstaan die onterecht afgewezen zijn. Heel erg veel argumentatie wordt er niet genoemd, alleen maar "u had niet voldoende vertraging", hetgeen simpelweg niet klopt. ik reageer telkens op de emails maar de discussie is er een van maanden gezien de supersnelle afhandelingstijd. Is er nog een manier om dit op een meer redelijke termijn af te handelen, of moet ik het maar doen met de irritatie over snelheid en leugens (excuseer, onwaarheden) die kennelijk de norm zijn nu? Met 50.000 sollicitanten waarvan 90% afgekeurd is, kan een personeelstekort toch niet echt meer een excuus zijn?

 

groet, 

Tonny


39 reacties

Hoi Tonny.s

Ik begrijp dat dit een enorm frustrerende gang van zaken is, maar helaas is de achterstand op dit moment dusdanig groot dat reacties enkele maanden op zich laten wachten. Er wordt druk gewerkt deze achterstand zo snel mogelijk in te lopen, maar het aantal e-mails is helaas erg groot. Er zit weinig anders op dan afwachten, hoe zeer mij dat ook spijt.

Reputatie 6

de achterstand is oke (hoewel 90% van sollicitanten afwijzen wel een hint is dat er andere belangen spelen dan achterstanden wegwerken). Maar het structureel onterecht claims afwijzen vind ik wel ernstig om eerlijk te zijn. Fouten worden gemaakt, maar het begint op bewust beleid te lijken. 

Reputatie 7
Badge +2

Onterecht afwijzen helpt ook niet echt om de achterstanden weg te werken, dat vergroot ze juist.

Reputatie 7
Badge

U kunt een klacht indienen en als daar na voer weken geen reactie op is vervolgstappen nemen. Toen ik richting geschillencommissie stapte, ging het opeens verrassend snel. Je moet dan dus wel wat moeite doen en alsnog de normale termijn, de termijn voor afhandeling van je klacht en daarna de termijn voor betaling afwachten, maar dat is (30 dagen + 4 weken + 3 weken) 79 dagen en dat lijkt helaas sneller dan wat er momenteel gebeurt als je afwacht.

Reputatie 6

goeie tip, bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Geduld is een schone zaak. En wat is onterecht?

Reputatie 6

een half uur vertraging afgewezen krijgen wegens "te weinig vertraging" :) 

Reputatie 7
Badge +2

Was het niet zo'n lulligheidje in de dienstregeling waardoor je net geen half uur vertraging had ofzo dan?

Ik had laatst zelf nog zo'n twijfelachtig geval (check-out precies 30 minuten later dan de geplande aankomst, dus zal ietsjes eerder aangekomen zijn). Maar die werd binnen seconden automatisch toegewezen. Al scheelde het allicht dat dit m'n eerste GTBV-waardige vertraging in jaren was.

Reputatie 6

nee, beide situaties waren gemiste aansluitingen waardoor ik een trein later moest nemen. de checkuit was ook minimaal 30 minuten later dan normaal. wel tussentijdse checkuit wegens winkelbezoek, waar ik op gewezen heb. of men dat heeft willen lezen of begrijpen weet ik natuurlijk niet. 

Reputatie 7
Badge +3

nee, beide situaties waren gemiste aansluitingen waardoor ik een trein later moest nemen. de checkuit was ook minimaal 30 minuten later dan normaal. wel tussentijdse checkuit wegens winkelbezoek, waar ik op gewezen heb. of men dat heeft willen lezen of begrijpen weet ik natuurlijk niet. 

Tja, tussendoor uitchecken om station even te verlaten wordt niet als vertraging gezien.

Tja, tussendoor uitchecken om station even te verlaten wordt niet als vertraging gezien.

Tja, dat NS iets niet kan of wil programmeren maakt natuurlijk niet dat de regeling dan ineens niet meer geldt. Als er tijdens dat winkelbezoek geen trein is vertrokken die de vertraging zou beperken, is er geen reden de claim te weigeren. Tonny.s is nog altijd vertraagd, maar gunt ondanks die tegenslag toch nog een paar cent aan NS voor een koffie. Dat verdient eerder een compliment.

Reputatie 1

Was het niet zo'n lulligheidje in de dienstregeling waardoor je net geen half uur vertraging had ofzo dan?

Ik had laatst zelf nog zo'n twijfelachtig geval (check-out precies 30 minuten later dan de geplande aankomst, dus zal ietsjes eerder aangekomen zijn). Maar die werd binnen seconden automatisch toegewezen. Al scheelde het allicht dat dit m'n eerste GTBV-waardige vertraging in jaren was.

Binnen seconden automatisch toegewezen? Hoe in vredesnaam? Van al mijn jaren reizen met de trein heb ik weleens een claim ingediend maar deze zijn nooit binnen een paar seconden toegewezen. Eerder gevalletje maanden en maanden wachten. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, tussendoor uitchecken om station even te verlaten wordt niet als vertraging gezien.

Tja, dat NS iets niet kan of wil programmeren maakt natuurlijk niet dat de regeling dan ineens niet meer geldt. Als er tijdens dat winkelbezoek geen trein is vertrokken die de vertraging zou beperken, is er geen reden de claim te weigeren. Tonny.s is nog altijd vertraagd, maar gunt ondanks die tegenslag toch nog een paar cent aan NS voor een koffie. Dat verdient eerder een compliment.

NS winkels bevinden zich over het algemeen binnen de poortjes. De winst van AH to go of Hema gaat niet naar NS.

Voor vertraging gelden in- en uitchecks. Het is niet te achterhalen of iemand ook zonder vertraging even koffie zou zijn gaan halen buiten de poortjes.

Dat ligt maar net aan het station, op station Hoorn een boekje kopen bij de AKO was bijvoorbeeld lange tijd lastig. Daar heeft zelfs nog een topic over gelopen op dit forum. NS Stations is uitbater van behoorlijk wat formats en franchises*, kans is best aanwezig dat Tonny.s de koffie aan NS betaalt. En dan nog, je snapt best dat ik een grapje gebruik om de bespottelijkheid van de GTBV-analyse te bespreken.

 

Er is inderdaad niet te achterhalen of iemand ook zonder vertraging koffie zou zijn gaan halen, maar dat doet er dan ook niet toe. Je maakt een reis sinds ‘van rit naar reis’, dus NS zou ook de reis moeten beoordelen voor GTBV. Als dan blijkt dat, ongeacht een uit/incheck, er geen mogelijkheid zou zijn geweest om te reizen met minder dan de opgegeven vertraging, dan kan er gewoon GTBV worden uitgekeerd. Software kan zoiets prima uitzoeken.

 

Andersom kan je dat inderdaad NS niet aanrekenen, als jij normaliter een koffie zou halen en dat nu niet kan doen vanwege een korte aansluiting door vertraging, dan heb je pech. Maar daar ging het niet over.

 

Sterretje (mag die niet tikken anders wordt het een opsomming): zoek eens op waarom specifiek alleen stations-AH’s al jarenlang debit- en creditcards MasterCard en Visa accepteren, waar de normale winkels dit niet doen. Heeft iets met de inmenging van NS Stations te maken ;)

Reputatie 6

ik ging juist de poortjes uit omdat ik m'n geld niet bij NS wilde uitgeven😅. 

Maar inderdaad, ik had ook tijd want het was zo'n halfuur, sorry, 28-minuten overstap. je moet wat met je tijd. Aangezien ik m'n ondanks tijdelijk uitstappen wel mnclsngrafsyandskorting en dal korting behoud, zou het raar zijn als gtbv dan ineens niet meer van toepassing is. Hoewel dat bij overchecken van vervoerder natuurlijk wel de situatie is (behoud van alle kortingen maar geen gtbv), maargoed dat is ook een (andere) ridicule situatie. Dat hele rit versus reis gedoe is een juridisch gedrocht dat alleen maar bestaat om reizigers te pesten.

 

overigens, m'n vertraging was bij de tussentijdse uitcheck al een half uur, dus voor dit gesprek doet het er helemaal niet toe bedenk ik me nu. dit voorbeeld gaat over een reis van Zwolle naar Roermond met de tijdelijke uitstap in Utrecht. 

Reputatie 7
Badge +2

Op welke dag van de week was dat? Ik zie dat veel reisadviezen voor die route via Utrecht met de Sprinter uit Zwolle zijn omdat je dan in theorie wel genoeg overstaptijd hebt (terwijl de IC nagenoeg tegelijkertijd aankomt in Utrecht).

Als je uit een vertraagde IC kwam terwijl de Sprinter op tijd was snap ik de afwijzing dan wel.

Reputatie 6

Het ging om een maandag. Omdat dit al behoorlijk lang geleden is (November), was de situatie zo dat de IC naar Heerlen niet bestond. In Amersfoort viel de IC uit de dienstregeling, waardoor ik uiteindelijk de sprinter naar Utrecht heb genomen. De sprinter zit sowieso niet in m'n reisadvies omdat m'n eigenlijke reis vanaf Emmen was, maar NS vind het Arriva deel altijd irrelevant natuurlijk. 

Je kunt ook overwegen een aparte OV-chipkaart te gebruiken om in Utrecht bij de paaltjes op de perrons 5/7 of 18/19 in te checken en bij de poortjes weer uit te checken. Terug idem dito (al kun je aan de andere kant van de poortjes ook meteen weer uitchecken als je geen NS-medewerker ziet). Daarmee voorkom je dit soort oeverloze discussies. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik had laatst zelf nog zo'n twijfelachtig geval (check-out precies 30 minuten later dan de geplande aankomst, dus zal ietsjes eerder aangekomen zijn). Maar die werd binnen seconden automatisch toegewezen. Al scheelde het allicht dat dit m'n eerste GTBV-waardige vertraging in jaren was.

Binnen seconden automatisch toegewezen? Hoe in vredesnaam? Van al mijn jaren reizen met de trein heb ik weleens een claim ingediend maar deze zijn nooit binnen een paar seconden toegewezen. Eerder gevalletje maanden en maanden wachten. 

Om hier nog even op terug te komen: nou vooruit, het waren 360 seconden ofwel 6 minuten.

Claim ingediend via Mijn NS en op 21-2 om 19.40 uur kreeg ik de bevestiging, op 21-2 om 19.46 uur de mail dat de claim goedgekeurd was.

En op 23 februari stond het geld op m'n rekening. Het kan dus wel snel.

Incidenteel lukt het inderdaad, als de GTBV-computer lekker pruttelt en de informatievoorziening sluitend is. Maar dat is helaas niet vaak het geval.

Badge +3

Sterretje (mag die niet tikken anders wordt het een opsomming)

* sterretje spatie gevolgd door Ctrl+Z (undo) werkt.

@Henk_NL Afgelopen zaterdag heb ik mijn claim ingediend vanwege een vertraging op mijn traject. Blijkbaar is er nogal wat tijd nodig om dit te corrigeren. (Dat staat omme nabij in de mail.) Vanwege de temperatuur heb ik het station verlaten en ben ik door de poortjes gegaan om o.a. ff een burger te halen bij de Burger King. De HC rookte trouwens een peukje buiten de poortjes. Kan ik op korte termijn een reactie verwachten van de NS? 

@ Moderators. Het topic betreft de AKO is niet toegankelijk. Kan ik dit topic ook inzien? ;)

Sterretje (mag die niet tikken anders wordt het een opsomming)

* sterretje spatie gevolgd door Ctrl+Z (undo) werkt.

Mijn GSM doet geen ctrl-z, of ik heb geen idee hoe ten minste.

Badge +3

Het AKO topic is 8 jaar oud met de laatste reacties 7 jaar geleden.

Het AKO topic is 8 jaar oud met de laatste reacties 7 jaar geleden.

Het AKO topic is 8 jaar oud met de laatste reacties 7 jaar geleden.

En jij bent 12? 🤗

Reageer