beantwoord

Chaos op Haarlem station

  • 10 December 2023
  • 24 reacties
  • 355 Bekeken

Reputatie 5

Ik sta nu op haarlem station. Veel treinen zijn vertraagd. Waaronder die van mij. +20 minuten richting Uitgeest. Door die vertraging mis ik een aansluiting op een bus die maar een keer per uur rijdt. Heb ik dan recht op een vergoeding of niet? 

icon

Beste antwoord door Thom 10 December 2023, 13:57

Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3

Nee, helaas.

Reputatie 7
Badge +4

NS vergoedt alleen de kosten van de reizen met NS die vertraagd zijn met een half uur of meer. Als u de aansluitende bus mist, dan wordt dat niet vergoed, noch door NS, noch door de busmaatschappij. Niet alle ongemak is een reden voor compensatie door anderen.

Reputatie 5

Er is hier wel echt een chaos. Een Eurostar die hier rijdt, een trein die gaat rijden en opeens stopt en heel veel mensen... Kan de NS dat misschien niet beter regelen?

 

Reputatie 5

En wat zijn dat voor logistieke beperkingen waardoor de trein niet verder dan beverwijk kan rijden?

Reputatie 5

Trouwens het is al +25...

Reputatie 5

Heb ik trouwens wel recht op vergoeding, want de trein komt alleen tot Beverwijk en niet tot heemskerk waar ik heen moet?

Badge +3

Als u in totaal met 30 minuten vertraging of meer aankomt in Heemskerk, dan kunt u wel een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging om (een deel van) de kosten van uw vervoerbewijs terug te krijgen.

Reputatie 5

Bedankt voor de informatie

Reputatie 7
Badge +3

NS leek vandaag volkomen overvallen te zijn door het grote aantal reizigers dat naar Haarlem wilde reizen vanwege de kerstmarkt. Vanaf Haarlem Spaarnwoude (P+R) naar Haarlem waren het Japanse toestanden. Proppers hadden goed werk kunnen verrichten om iedereen snel aan boord te krijgen.

Blijkbaar wordt er nauwelijks nog iets afgestemd tussen gemeentes en NS als er een groot evenement gepland wordt waarbij expliciet wordt aangeraden om met het OV te reizen. Tegelijkertijd reden er wel extra bussen van lijn 300 tussen het parkeerterrein van de EXPO Greater Amsterdam (bij Vijfhuizen) naar Haarlem v.v. Met Connexxion kan er blijkbaar wel iets geregeld worden m.b.t. extra capaciteit tijdens een evenement.

Reputatie 7
Badge +3

NS leek vandaag volkomen overvallen te zijn door het grote aantal reizigers dat naar Haarlem wilde reizen vanwege de kerstmarkt. Vanaf Haarlem Spaarnwoude (P+R) naar Haarlem waren het Japanse toestanden. Proppers hadden goed werk kunnen verrichten om iedereen snel aan boord te krijgen.

Blijkbaar wordt er nauwelijks nog iets afgestemd tussen gemeentes en NS als er een groot evenement gepland wordt waarbij expliciet wordt aangeraden om met het OV te reizen. Tegelijkertijd reden er wel extra bussen van lijn 300 tussen het parkeerterrein van de EXPO Greater Amsterdam (bij Vijfhuizen) naar Haarlem v.v. Met Connexxion kan er blijkbaar wel iets geregeld worden m.b.t. extra capaciteit tijdens een evenement.

Het is aan de organisatoren van een evenement om extra treininzet met NS te regelen, zeker als ze oproepen om met OV te komen. Daar zit echter een prijskaartje aan en doen ze dat niet.

Tja, dit soort ellende krijg je met WeekendVrij tegen afbraaktarief. Dan gaat iedereen op zondagmorgen naar hetzelfde evenement.. 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft merkwaardig dat er dan wel afspraken met Connexxion gemaakt kunnen worden over extra businzet. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat NS helemaal niet geïnteresseerd is om iets extra’s te doen. Zeker niet op de eerste dag van een nieuwe dienstregeling.

Het blijft merkwaardig dat er dan wel afspraken met Connexxion gemaakt kunnen worden over extra businzet. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat NS helemaal niet geïnteresseerd is om iets extra’s te doen. Zeker niet op de eerste dag van een nieuwe dienstregeling.

NS gaat geen extra treinen inzetten tenzij de organisatoren dat betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Je roept dat nu voor de zoveelste keer. Maar heb je daar eigenlijk wel een bron voor?

Reputatie 7
Badge

Mij valt ook wel op dat de laatste jaren rond grote evenementen geen extra materiaal ingezet wordt.

Mij valt ook wel op dat de laatste jaren rond grote evenementen geen extra materiaal ingezet wordt.

Iemand moet de kosten van extra materieel en (door de conducteursnorm) extra personeel betalen. NS is blut en de organisatoren willen het ook niet betalen. En zoals opa al zei: voor niets gaat de zon op al denkt @iMark kennelijk dat de kaboutertjes het betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Mij valt ook wel op dat de laatste jaren rond grote evenementen geen extra materiaal ingezet wordt.

Iemand moet de kosten van extra materieel en (door de conducteursnorm) extra personeel betalen. NS is blut en de organisatoren willen het ook niet betalen. En zoals opa al zei: voor niets gaat de zon op al denkt @iMark kennelijk dat de kaboutertjes het betalen.

Dat laatste heb ik nergens gelezen. Zonder enige bronvermelding komen we niet verder dan speculatie over de oorzaken.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. NS krijgt normaal gesproken extra inkomsten door extra reizigers. Daar zou normaal gesproken extra materieel en personeel van betaald kunnen worden. NS zou ook reclame kunnen maken om met de trein naar bepaalde evenementen te reizen om zo extra inkomsten te genereren. Daar heeft NS toch marketingmanagers voor?

Bovendien heeft NS natuurlijk de plicht dat de reguliere reizigers rustig en veilig kunnen reizen. Dan moeten die niet overvallen worden door honderden extra reizigers waar NS niet op gerekend heeft.

Reputatie 5

Misschien dacht NS dat de kerstmarkt te weinig reizigers zou aantrekken om langere treinen in te zetten. Propvol in een 4-delige SLT is echt geen pretje.

Precies. NS krijgt normaal gesproken extra inkomsten door extra reizigers. Daar zou normaal gesproken extra materieel en personeel van betaald kunnen worden. 

Dat hangt sterk af van het soort evenement. Bij bijv. carnaval, de vierdaagsefeesten en andere zuipevenementen is er vooral heel veel korte afstandsvervoer van royaal spenderende mensen die normaal niet of slechts hoogst zelden met de trein gaan en dus hun bankpas voor de lezer houden. Kassa.

Maar een evenement als gisteren zo'n kerstmarkt trekt voornamelijk WeekendVrij publiek en levert daardoor amper extra inkomsten. Zeg maar de categorie die vroeger op keuzedagen of Kruidvatkaartjes reisde. Gewoon een ander publiek, dat weinig inkomsten genereert.

Als iedereen op saldo zou reizen was het want anders en zou je gelijk hebben dat de extra inkomsten de extra uitgaven dekken. 

Overigens vraag ik me af of NS überhaupt wel op de hoogte was van deze kerstmarkt. Er zijn iedere week tientallen van dit soort evenementen.

Reputatie 7
Badge +3

Op niets gebaseerd. We hebben vooral heel veel mensen met bankpassen zien in- en uitchecken. Van die extra inkomsten zou best een langere trein ingezet kunnen worden.

Reputatie 3

Ik was zaterdag in Haarlem, en er waren heus niet alleen mensen met kortingskaartjes. In de loop van de dag werd het steeds drukker op het station. Ik weet niet of het aan de NS of aan de organisator van de kerstmarkt lag, maar het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk als hierover van tevoren overlegd zou worden. Rondom de Formule 1 in Zandvoort kon opeens alles. Daar werd blijkbaar wel geld aan besteed.

Rondom de Formule 1 in Zandvoort kon opeens alles. Daar werd blijkbaar wel geld aan besteed.

Het is bekend dat bij de Formule 1 een groot deel van de bezoekers tegen vol tarief reist. Voor het Formule 1 publiek speelt geld geen rol, logisch als je sowieso €300 voor een kaartje uitgeeft nog los van de kosten van eten, drinken en merchandise. De Formule 1 trekt de verstokte autoliefhebbers, de categorie mensen die bij uitstek vrijwel nooit met de trein gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Maar van de reizigers die naar de kerstmarkt in Haarlem gingen weet @Tamzin helemaal niks. Mensen weten echt wel dat het op zo'n drukke dag zinloos is om met de auto naar het centrum van Haarlem te gaan. Dus ook hier veel verstokte automobilisten in de trein. Die een volgende keer wel drie keer nadenken voordat ze nog een keer met de trein gaan.

Bepaald geen reclame voor het OV.

Reageer