beantwoord

compensatie voor hotelovernachting na treinstoring


Heb ik recht op een vergoeding van de kosten die ik gemaakt heb voor hotelovernachting 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:51

Bekijk origineel

16 reacties

Volgens de NS waarschijnlijk niet maar als oud NS medewerker ben ik het volledig eens met de vakbonden (zie de media) dat het NS management het totaal heeft laten afweten door het complete treinverkeer stil te leggen in plaats van dat ze hun best hadden gedaan om zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden. Het management heeft het verzaakt om te denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.

Ik mag hopen voor alle gedupeerde reizigers dat het ministerie de NS gaat verplichten om ALLE gemaakte kosten te gaan vergoeden voor mensen die aantoonbaar aan het reizen waren gisteren.

Ik zou me zo en zo melden bij de OV reizigersorganisaties zoals ROVER en zou indien u dat heeft ook de rechtsbijstandverzekering hiervoor inschakelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb ik recht op een vergoeding van de kosten die ik gemaakt heb voor hotelovernachting 

Nee. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade van verstoringen/vertragingen. Je kunt wel de kosten van een niet gebruikt vervoersbewijs terugclaimen.

Mocht je vooraf toestemming hebben gekregen om hotelovernachting te mogen declareren dan kun je met bewijs van die toestemming de kosten terugvragen.

Ik mag hopen voor alle gedupeerde reizigers dat het ministerie de NS gaat verplichten om ALLE gemaakte kosten te gaan vergoeden voor mensen die aantoonbaar aan het reizen waren gisteren.

De regels waar NS zich qua compensatie aan dient te houden liggen vast in het exploitatiecontract, het ministerie heeft niet de bevoegdheid die regels ter plekke maar even te veranderen. Contract is contract.

Rover heeft op zijn site overigens een uitgebreid overzicht gezet waar je in welke situatie recht op hebt. Als je dat in detail bekijkt kom je al gauw tot de conclusie het grootste deel van de reizigers buiten wat extra reiskosten gisteren of vandaag (vrijwel) geen andere kosten kunnen claimen.

Reputatie 7
Badge +1

Heb ik recht op een vergoeding van de kosten die ik gemaakt heb voor hotelovernachting 

Mocht je vooraf toestemming hebben gekregen om hotelovernachting te mogen declareren dan kun je met bewijs van die toestemming de kosten terugvragen.

Als NS iedere hulp geweigerd heeft (en dat is gisteren vaak gebeurd), dan heb je ook een gerede kans dat je claim terecht is. Maar zonder meer informatie is het moeilijk meer te zeggen.

Heb ik recht op een vergoeding van de kosten die ik gemaakt heb voor hotelovernachting 

Nee. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade van verstoringen/vertragingen. Je kunt wel de kosten van een niet gebruikt vervoersbewijs terugclaimen.

Mocht je vooraf toestemming hebben gekregen om hotelovernachting te mogen declareren dan kun je met bewijs van die toestemming de kosten terugvragen.

Normaal geldt dit wel maar hier heeft het management van de NS gewoon niet alles gedaan wat in hun mogelijkheden lag om treinen te laten rijden. Hier is sprake van grove nalatigheid van de zijde van de NS aangezien er gewoon draaiboeken zijn voor dit soort situaties met grote verstoringen alleen is het management hiervan blijkbaar niet meer op de hoogte.

Het wordt tijd dat de NS stopt met het aantrekken van managers van buiten het spoor en begint met het opleiden van de mensen van de werkvloer zodat deze de manager taken kunnen overnemen. De huidige managers weten duidelijk niet wat er speelt op de werkvloer en al helemaal niet hoe alles werkt.

De reizigersorganisaties moeten gewoon alles bundelen en aan de rechter voorleggen als de NS weigert te compenseren in deze case.

Reputatie 7
Badge +3

Op de nieuwssite van NS staat o.a. dit:

Reizigers die gister hinder ondervonden door de storing en vragen hebben over compensatie of vergoeding, kunnen daarvoor contact opnemen met onze klantenservice. 

Dus neem vooral contact op met de klantenservice, stel je vragen, laat ze weten hoeveel hinder je had. Vraag is alleen of en hoeveel dat oplevert wanneer je extra kosten hebt gemaakt voor een hotel of alternatief vervoer wat je zelf hebt moeten regelen omdat NS het gister af liet weten. 

Op de nieuwssite van NS staat o.a. dit:

Reizigers die gister hinder ondervonden door de storing en vragen hebben over compensatie of vergoeding, kunnen daarvoor contact opnemen met onze klantenservice. 

Dus neem vooral contact op met de klantenservice, stel je vragen, laat ze weten hoeveel hinder je had. Vraag is alleen of en hoeveel dat oplevert wanneer je extra kosten hebt gemaakt voor een hotel of alternatief vervoer wat je zelf hebt moeten regelen omdat NS het gister af liet weten. 

Maar geen vermelding wat ze wel en niet gaan vergoeden, daar kun je toch open over communiceren het staat straks toch allemaal op social media.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het blijft allemaal nog lekker vaag. Zeg dan liever waar het echt op staat of als er nog overlegd over wat wel en wat niet vergoed zal worden dat men er nog mee bezig is en dat nadere informatie volgt. Ik kan me ook voorstellen dat de klantenservice nu helemaal suf gebeld wordt en misschien niet veel kan toezeggen. 

Nee en volgens mij hebben we ook nog geen enkel excuus naar alle reizigers voorbij zien komen van de NS of komt dat morgen in pagina grote advertenties in alle media.

Want de voltallige directie moet zich de ogen uit hun kop schamen voor deze wanvertoning en excuses zijn volledig op zijn plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Geen excuus inderdaad, wel deze blablabla:

We realiseren ons goed dat we gister een enorm beroep hebben gedaan op het begrip en de zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Misschien moet er niet alleen een grondig onderzoek komen naar de oorzaak maar ook naar hoe je de impact zo beperkt mogelijk houdt als er toch onverhoopt weer een (andere) grote storing zich voordoet. 

Reputatie 7
Badge +1

Nee en volgens mij hebben we ook nog geen enkel excuus naar alle reizigers voorbij zien komen van de NS of komt dat morgen in pagina grote advertenties in alle media.

Want de voltallige directie moet zich de ogen uit hun kop schamen voor deze wanvertoning en excuses zijn volledig op zijn plaats.

 

Daar ben ik dus inderdaad bang voor morgen pagina grote excuses in de Telegraaf e.d. In plaats van dat het geld wordt besteed als vergoeding aan de reiziger, gaat men dan maar dure excuses aanbieden via allerlei media.

 

Daar ben ik dus inderdaad bang voor morgen pagina grote excuses in de Telegraaf e.d. In plaats van dat het geld wordt besteed als vergoeding aan de reiziger, gaat men dan maar dure excuses aanbieden via allerlei media.

Ik verwacht totaal niets van een excuus, dus wees niet bang dat daar geld aan wordt verspilt. De NS heeft de laatste weken al enorme bedragen uitgegeven aan werving campagnes voor nieuwe werknemers maar of die nog willen na gisteren ????

Reputatie 7
Badge +3

Misschien hebben nieuwe medewerkers nog de ambitie en de illusie dat ze dingen kunnen verbeteren bij NS. Ik wens ze veel sterkte daarmee, zullen ze nodig hebben. 

Misschien hebben nieuwe medewerkers nog de ambitie en de illusie dat ze dingen kunnen verbeteren bij NS. Ik wens ze veel sterkte daarmee, zullen ze nodig hebben. 

Die illusie wordt dan snel de grond ingeboord voor de meeste, je bent gewoon een nummer.

Het machinist zijn heb ik altijd als heel leuk ervaren en de collegialiteit onder het treinpersoneel is ook super alleen als je dan te maken krijgt met managers die niet capabel zijn en niet doen wat ze moeten doen dan kan de ergernis wel eens heel groot worden. En over het drama om je recht op vrije dagen te gebruken zullen we dan maar helemaal niet beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kun je wel wat bereiken als je van die nummers de nummer 1 bent. Er moet ook een nieuwe president-directeur komen. 🤣 

Je kan een claim indienen voor je hotelkosten via onze klantenservice. Het advies is om dit via de Live-Chat, Facebook of Twitter te doen. Daar kan je namelijk gelijk het bonnetje van de kosten meesturen. Laat je ons weten hoe de afhandeling ging?

Reageer