Compensatieaanvraag Vertraging Emmerich-Arnhem, (heel veel is onduidelijk) | NS Community
beantwoord

Compensatieaanvraag Vertraging Emmerich-Arnhem, (heel veel is onduidelijk)

  • 24 July 2022
  • 5 reacties
  • 326 Bekeken

Reputatie 2

Heb vandaag vertraging van 60 minuten gehad met de VIAS-trein tussen Emmerich en Arnhem Centraal, (dwz. de trein van 16:46 kwam helemaal niet opdagen en moest uitwijken naar de trein van 17:46). Nu is het voor reizigers met een Duits kaartje vrij goed geregeld, die kunnen al aanspraak maken op compensatie bij 20 minuten, (dwz. valt er een trein uit, dan vergoedt VRR bijv. op kosten van VRR een taxi voor 30-60 Euro, of de kosten van een vervangend kaartje voor de ICE, of Intercity worden vergoed), maar voor wie een OV-Chipkaart heeft is het vooralsnog flink uitzoeken geblazen (en dat kan en moet anders, vind ik).

De vragen die in mij opkomen:
1: Moet je voor compensatie bij NS, ARRIVA, of bij VIAS wezen?
2: Arnhem-Emmerich is een internationale reis, maar tariefmatig lijkt het meer op een binnenlandse reis, vanwege het gebruik van de OV-Chipkaart, ((WeekendVrij, bijv. geeft recht op Vrij Reizen, ook op het Duitse deel). Deze situatie doet zich ook voor bij de andere grensoverschrijdende treinen, waar NS niet rijdt:
a:Heerlen-Aken
b: Groningen-Leer
c: Enschede-Gronau
d: Hengelo-Bad Bentheim.

3: Wat zegt NS als VIAS de veroorzaker van de vertraging is,
(met NS-Flex zou de vertraging over de hele reis gelden,
maar gaat er flink wat af, vanwege de zog,. Lange-Afstandskorting,
als je verder dan Arnhem reist, bijv. Emmerich-Nijmegen).

Kortom, verschillende situaties mogelijk, (en dan zal ik nog niet alle verschillende scenario's hebben genoemd!).

Voor mij is interessant: een reis met NS-Flex tussen Emmerich en Arnhem Centraal en tussen Emmerich en Nijmegen-Goffert.

Misschien zou een klein tabelletje handig zijn, waarop de reiziger zelf alvast kan zien of het doen van een compensatie zinvol is, of niet.

Groeten,



David

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 July 2022, 13:25

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6

Ik wist niet dat VRR zo ruimhartig is met vergoeden, doen ze dat ook met het 9 euro ticket? ik ga dat niet indienen voor dat prijsje maar netjes is het wel.

Reputatie 7
Badge +1

De adder: je moet die taxi zelf voorschieten en dan maar afwachten wat je mogelijk terug krijgt.

Heb het zelf onlangs gecheckt: en helaas speculaas: omdat ARV de IN=UITsjek verzorgt-maar op hun site staat dan duidelijk dat GTNV ENKEL geldt als ARV zelf ook de vervoerder was.

Je meldt verder niet duidelijk welk kaartje je had-als grondregel geldt altijd dat degene die kaartje verkocht heeft de eerste aanspraak met maken.

Met 9€ is elke aanspraak vervallen-lijkt me nogal voor de hand liggen. Is uiteraard ook duits grondig geregeld. Geldt bovendien niet tussen Elten en Arnhem. Elke aanspraak vervalt ook als je meer als 1 biljet had-met OV-chip gaat het ook per vervoerder.

Omdat de laatste dagen nogal eens een ICE uitvalt, is VIAS/RE19 (met nog steeds de vrolijke welkomsten van Abellio) vaak overvol met uitwijkelingen

Badge +3

Bij NS hoef je in ieder geval niet te zijn, want die vergoeden vertraging van andere vervoerders niet.

Bij VIAS zul je ook niet verder komen, want je reisde op een ‘Nederlands reisproduct’ (je ov-chipkaart al dan niet met een NS abonnement, Studentenreisproduct e.d.).

Blijft over Arriva/Breng, want van hen zijn ook de paaltjes op Emmerich, maar als @bahnrider zegt dat je daar alleen terecht kunt als Arriva zelf de vervoerder is weet ik het ook niet verder.

Aangezien het niet om een groot bedrag zal gaan zou ik me de moeite besparen, tenzij het voor jou een principekwestie is.

Kan beter inderdaad, en als Arriva niet thuis geeft zouden zij moeten aangeven waar je dan wel terecht kunt (of helemaal nergens natuurlijk).

Reputatie 7
Badge +4

Nu is het voor reizigers met een Duits kaartje vrij goed geregeld, die kunnen al aanspraak maken op compensatie bij 20 minuten, (dwz. valt er een trein uit, dan vergoedt VRR bijv. op kosten van VRR een taxi voor 30-60 Euro, of de kosten van een vervangend kaartje voor de ICE, of Intercity worden vergoed)

 

Dit is dus redeneringen aanvoeren die in uw voordeel zijn, maar gewoon niet volledig waar. Gelukkig dat @bahnrider dit goed corrigeert.

 

Bij VIAS zul je ook niet verder komen, want je reisde op een ‘Nederlands reisproduct’ (je ov-chipkaart al dan niet met een NS abonnement, Studentenreisproduct e.d.).

VIAS gaat niet over kaartjes en tarieven, daarvoor moet je eventueel bij het VRR zijn. Duitsland kent een heel ander aanbestedingsmodel dan Nederland.

 

Blijft over Arriva/Breng, want van hen zijn ook de paaltjes op Emmerich, maar als @bahnrider zegt dat je daar alleen terecht kunt als Arriva zelf de vervoerder is weet ik het ook niet verder.

Voor Arriva geldt uiteraard hetzelfde als voor NS, die vergoeden geen vertraging van andere exploitanten. Dat ze de poortjes delen met VRR/VIAS heeft er niets mee te maken, die poortjes zijn alleen een toestel om transacties mee te registeren. 

Die 20 minuten regel van het VRR geldt alleen als de trein, tram of bus niet rijdt en je dan zelf ander vervoer regelt. Dan kun je een gemaximeerd bedrag claimen mits je de rekening van het alternatieve vervoer kunt overleggen. Verder zijn er allerlei overmachtssituaties uitgesloten zoals stakingen en slecht weer.

Als je onderweg vertraging oploopt betaalt het VRR volgens de Europese regel (vanaf één uur 25%, oplopend naam tot 100% bij langdurige vertragingen) terug mits het te claimen bedrag minimaal €5 bedraagt. 

Reageer