beantwoord

declaratie hotel na storing van afgelopen zondag

  • 5 April 2022
  • 7 reacties
  • 856 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo, ik was gestrand in Utrecht afgelopen zondag 3 april en moest in hotel overnachten in de hoop dat de treinen de volgende dag wel weer zouden rijden. Waar kan ik deze kosten verhalen?

Met vriendelijke groeten Wilfred 

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 April 2022, 09:17

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Normaal gesproken worden kosten hiervan niet vergoed, maar gezien de situatie is de snelste optie even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om te kijken wat er mogelijk is.

Als u aannemelijk kunt maken dat u met de trein op reis was op het moment dat de storing optrad (iets voor 12 uur) en u toen in Utrecht bent gestrand kunt u een claim indienen.

Als u uw reis later op de dag wilde maken terwijl er toen al het advies was niet met de trein te reizen heeft u geen recht op vergoeding. In dat geval is het aan uzelf om op eigen kosten een oplossing te vinden.

De kosten van een eventueel al gekocht treinticket of abonnement kunt u wel vergoed krijgen.

S'morgens om 9:30uur is de trein reis al van start gegaan. Toen we waren uitgewandeld in leerdam om 16uur hebben we nog wel de R-net trein kunnen pakken naar Geldermalsen om over te stappen naar Utrecht maar deze ging dus al niet meer. Vanuit daar konden we om 17:10 gelukkig nog naar Gorinchem reizen met R-net en daar de Qbus kunnen pakken naar Utrecht. En verder kwamen we dus niet vandaar de noodgedwongen overnachting, mijn E-ticket was dus niet meer geldig de volgende dag maar de meneer van de infobalie heeft mij een enkeltje naar Amersfoort gegeven ter compensatie dit was super geregeld. 

Reputatie 7
Badge +1

Als u uw reis later op de dag wilde maken terwijl er toen al het advies was niet met de trein te reizen heeft u geen recht op vergoeding. In dat geval is het aan uzelf om op eigen kosten een oplossing te vinden.

De kosten van een eventueel al gekocht treinticket of abonnement kunt u wel vergoed krijgen.

Zo werkt dat niet, zie EU-verordening 1371/2007.

Als je al een treinticket had gekocht, dan heb je een overeenkomst op basis van de bij de koop bekende dienstregeling en is NS tot assistentie verplicht. Daarbij hoort ook het aanbieden van alternatief vervoer of het regelen van een overnachting. Als NS dat niet heeft gedaan of zelfs geweigerd heeft, dan heb je doorgaans recht op vergoeding van de redelijke kosten van een zelf georganiseerd alternatief. Dat loopt dan via de klantenservice.

Ik heb inmiddels een declaratie formulier gevonden en ingevuld nu maar afwachten 

Als u uw reis later op de dag wilde maken terwijl er toen al het advies was niet met de trein te reizen heeft u geen recht op vergoeding. In dat geval is het aan uzelf om op eigen kosten een oplossing te vinden.

De kosten van een eventueel al gekocht treinticket of abonnement kunt u wel vergoed krijgen.

Zo werkt dat niet, zie EU-verordening 1371/2007.

Als je al een treinticket had gekocht, dan heb je een overeenkomst op basis van de bij de koop bekende dienstregeling en is NS tot assistentie verplicht. Daarbij hoort ook het aanbieden van alternatief vervoer of het regelen van een overnachting. Als NS dat niet heeft gedaan of zelfs geweigerd heeft, dan heb je doorgaans recht op vergoeding van de redelijke kosten van een zelf georganiseerd alternatief. Dat loopt dan via de klantenservice.

Nogmaals heen- en terugreis zijn niet één reis.

Reputatie 7
Badge +1

Als u uw reis later op de dag wilde maken terwijl er toen al het advies was niet met de trein te reizen heeft u geen recht op vergoeding. In dat geval is het aan uzelf om op eigen kosten een oplossing te vinden.

De kosten van een eventueel al gekocht treinticket of abonnement kunt u wel vergoed krijgen.

Zo werkt dat niet, zie EU-verordening 1371/2007.

Als je al een treinticket had gekocht, dan heb je een overeenkomst op basis van de bij de koop bekende dienstregeling en is NS tot assistentie verplicht. Daarbij hoort ook het aanbieden van alternatief vervoer of het regelen van een overnachting. Als NS dat niet heeft gedaan of zelfs geweigerd heeft, dan heb je doorgaans recht op vergoeding van de redelijke kosten van een zelf georganiseerd alternatief. Dat loopt dan via de klantenservice.

Nogmaals heen- en terugreis zijn niet één reis.

Dat doet niet terzake als je al een ticket hebt. Je hebt dan al een overeenkomst om vervoerd te worden en als NS die niet kan nakomen, dan zijn ze tot assistentie verplicht, zie EU-verordening 1371/2007, in het bijzonder artikel 16 en 18. Als je van mening bent dat dat niet zo is, dan ben ik erg benieuwd op basis van welk artikel in die verordening of welke andere wetgeving dat is.

Reageer