beantwoord

declaratie taxikosten



Toon eerste bericht

159 reacties

Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt. Hoe weet je dat of is dat ook niet meer dan een aanname? Ik vind de stelligheid van je opmerking erg onhandig.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie. EneruNL heeft hierboven precies geciteerd wat hij schreef voordat jouw collega antwoordde.

Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is Dit is uitermate wonderlijk als wel degelijk iemand namens NS beloftes doet. Als dit tegen interne afspraken is, dan moet NS dit verder intern oplossen, maar erkennen dat namens NS toezeggingen zijn gedaan. Niets verbiedt NS dan volgens deze toezeggingen te handelen. Of was mevrouw Bouma in persoon aanwezig en heeft zij de toezeggingen van de medewerker meteen teruggenomen?

PS Ik wind me erg op over deze kwestie omdat ik in het verleden zelf in naam van mevrouw Bouma indirect voor leugenaar ben uitgemaakt. Wat ik aankaartte was volgens deze dame niet mogelijk.

Reputatie 2

Geen vervangend vervoer meer regelen via een zuil is inderdaad heel recent. Dit moest inderdaad aangepast worden vanwege de AVG-wetgeving.

Ik heb even goed nagedacht over wat ik hier moest schrijven, want ik snap jullie emotie heel goed. Ik vond in ieder geval dat dit topic zeker een reactie van een moderator moet hebben. Wat betreft EneruNL's reactie met dat het dom voelde het niet te filmen, dat moet absoluut niet. Je zou het niet hebben moeten filmen om jezelf maar te bewijzen, en ik geloof je absoluut wanneer je vertelt wat ons personeel op het station heeft verkondigd. In de e-mail zie ik tekst die duidt op een 'standaard’ antwoord waarin de normale procedure wordt uitgelegd. Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie, en misschien daarom heeft gekozen voor deze uitleg. Maar dat is even mijn aanname. Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt.

Wat er in de mail staat over de procedure klopt echter wel. Wij hebben daar afspraken over staan en we dienen ons daaraan te houden. Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is en we alles volledig vergoeden. En natuurlijk spijt dat me oprecht, dat er verkeerd is geïnformeerd en dat jullie daar waarschijnlijk geen boodschap aan hebben, maar meer kunnen we echt niet doen. Dus wat de taxivergoeding betreft, dat is inderdaad een max. van € 125,00 voor deze situatie, normaliter worden taxikosten ook helemaal niet vergoed. Ik weet niet hoe mijn collega precies aan de € 150,00 p.p. kwam voor een hotelovernachting, maar hier geldt ook een max. van € 125,00 voor.

Ik vind het heel erg om de slechtnieuwsbrenger te zijn in dit geval en weet dat ik het moeilijk vind dit te schrijven. Ik weet wel dat er intern wat procedures aan het herzien worden, omdat het, zoals jullie ook al aangaven, in de praktijk helaas niet zo goed gaat als op papier. Hier worden gesprekken over gevoerd momenteel en jullie verhalen zijn bekend. Voor de situatie van zondag/maandag verandert dit helaas niets.

Maar waar ik dan mee zit is dat het personeel daar niet uit zichzelf is gaan roepen de taxi kosten worden vergoed, maar ze hebben op een gegeven moment iets van iemand over de porto verteld gekregen waarop de collega is gaan vertellen dat je een hotel, taxi of daarbij de trein kon blijven zitten plus wat ervan vergoed zou worden. Daarom ga ik ervan dat ze dat van hogerop heeft doorgekregen. Wij zijn eerst naar een taxi gegaan en die vroeg €350 dat vonden wij al redelijk pittig, dus toen zijn we nog terug gegaan naar het station en hebben wij nogmaals aan de medewerkers gevraagd aan 3stuks of dat dit dan volledig vergoed zou worden ook als het om deze prijzen ging daarop antwoorden ze ook ja dat word helemaal vergoed. Alleen niet met een oplossing van hoe en dat dan uiteindelijk zou moeten doen. Er waren meerde collega's en mensen aanwezig en die kunnen dat echt wel bevestigen dat dit het geval is geweest. Zeker de collega ns medewerkers die die avond daar ook waren dat zullen ze nu nog niet zijn vergeten lijkt me. De briefjes die iedereen moest invullen van waar ze heen moesten reizen zullen ook nog wel op Rotterdam centraal op een kantoortje liggen lijkt me om te bevestigen dat ik er was bijvoorbeeld samen met vele anderen.

Maar het gaat dus om €125 per persoon... Maar dan kom je dus bij het volgende probleem hoe moet je dat bewijzen met hoeveel je hebt gereisd? En ik heb zelf het volledige bedrag betaald we hebben niet gesplit ofzo aangezien we dachten het toch terug te krijgen! Hoe zou ik nu iemand moeten vertellen met hoeveel we waren dan en kan ik dan niet meer dan €125 krijgen aangezien ik het bonnetje heb en ik zelf heb afgerekend losstaand van het aantal mensen dat er mee waren

Reputatie 7
Badge +1

Mijn collega bedoelt zeker niet dat je liegt. Hoe weet je dat of is dat ook niet meer dan een aanname? Ik vind de stelligheid van je opmerking erg onhandig.

Het kan natuurlijk ook zijn dat mijn collega op het moment van schrijven ook nog niet op de hoogte was van deze situatie. EneruNL heeft hierboven precies geciteerd wat hij schreef voordat jouw collega antwoordde.

Niks verplicht NS tot meer actie dan de afspraken die staan. En helaas dus ook niet iemand die verkondigt dat het een ander verhaal is Dit is uitermate wonderlijk als wel degelijk iemand namens NS beloftes doet. Als dit tegen interne afspraken is, dan moet NS dit verder intern oplossen, maar erkennen dat namens NS toezeggingen zijn gedaan. Niets verbiedt NS dan volgens deze toezeggingen te handelen. Of was mevrouw Bouma in persoon aanwezig en heeft zij de toezeggingen van de medewerker meteen teruggenomen?

PS Ik wind me erg op over deze kwestie omdat ik in het verleden zelf in naam van mevrouw Bouma indirect voor leugenaar ben uitgemaakt. Wat ik aankaartte was volgens deze dame niet mogelijk.

Precies Mevrouw Bouma heeft heel wat uit te leggen met haar brief.  De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Reputatie 7
Badge +3

Laura, ik waardeer het ook dat jij hier een reactie geeft. En je hebt gelijk, er is een normale procedure waar reizigers zich aan zouden moeten houden (niet zelf een taxi regelen), maar volgens die normale procedure zouden NS medewerkers ook niet reizigers moeten adviseren wel zelf een taxi te regelen en beloftes doen over vergoeding hiervoor.

Wat betreft die normale procedure vind ik, en dat heb ik al eerder in andere topics aangegeven, dat NS duidelijker moet communiceren hierover, niet alleen op de website maar bv ook dmv informatie op de stations en in SPOOR of nieuwsbrieven en tijdens een incident als dit misschien ook via de omroep. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik waardeer het ook dat jij hier een reactie geeft. En je hebt gelijk, er is een normale procedure waar reizigers zich aan zouden moeten houden (niet zelf een taxi regelen), maar volgens die normale procedure zouden NS medewerkers ook niet reizigers moeten adviseren wel zelf een taxi te regelen en beloftes doen over vergoeding hiervoor.

Wat betreft die normale procedure vind ik, en dat heb ik al eerder in andere topics aangegeven, dat NS duidelijker moet communiceren hierover, niet alleen op de website maar bv ook dmv informatie op de stations en in SPOOR of nieuwsbrieven en tijdens een incident als dit misschien ook via de omroep. 

Meneer Spithorst heeft op dezelfde zondagavond meerdere tweets gedaan met een oproep om de reizigers correct te informeren. NS heeft dat botweg geweigerd. Als je dat doet moet je ook de gevolgen daarvan dragen. 

 

Nu wordt er weer verwezen naar Algemene Voorwaarden die niemand kent dat is niet toegestaan. Je moet in dit soort situaties duidelijk zijn naar je klanten.

Reputatie 7
Badge +3

In plaats van te verwijzen naar Algemene Voorwaarden kan NS zich beter bezighouden met het (eindelijk) implementeren van de afspraken waaraan NS is gebonden conform de Concessie voor het Hoofdrailnet 2015-2025.

Bron: https://open.overheid.nl/repository/ronl-archief-1aeb4350-06ba-4067-a748-0fc84eba1e2d/1/pdf/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Meneer Spithorst heeft op dezelfde zondagavond meerdere tweets gedaan met een oproep om de reizigers correct te informeren. NS heeft dat botweg geweigerd. Als je dat doet moet je ook de gevolgen daarvan dragen. 

Die tweets heb ik ook gezien en dat werd inderdaad niet gedaan. En het gaat ook niet alleen om afgelopen zondagavond, dit is gewoon iedere keer bij dergelijke storingen, maar ook als er maar een enkele laatste trein uitvalt en reizigers niet meer thuis kunnen komen. Reizigers behoren gewoon correct geinformeerd te zijn, ook vooraf zodat ze weten hoe ze moeten handelen bij een storing of stranden. Reizigers worden wel gewezen op hun plichten bij het betreden van een station (bord of poster met de huisregels), maar niet op hun rechten. Voeg bv dit soort informatie toe aan zo'n posterframe bij de gele vertrekstaten of op een andere centrale plek op het station. 

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

Voor een ieder; ik heb alle foto's van bonnen in dit topic even verwijderd.

Reputatie 2

Dan moet je die reactie van mij ook even weghalen want die krijg ik zelf niet weg. De lange tekst onder de foto op pagina 2

Voor een ieder; ik heb alle foto's van bonnen in dit topic even verwijderd.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

En ik stel dat niemand dit moet accepteren omdat jullie je niet aan de spelregels houden. Bij de geschillencommissie zullen alle claims gewoon worden toegewezen.

Reputatie 2

Dat je het bedrag zelf in zijn geheel hebt betaald voor 2 personen is niet erg. Laat die 2e persoon contact opnemen en deel de bon (alleen met de persoon waarmee de taxi is gedeeld). Deze zal aan het klantenbestand worden toegevoegd. Diegene die de taxi met je deelde dient hier wel zelf contact over op te nemen want het bedrag moet naar diegene worden overgemaakt. Daarna kan/mag diegene het natuurlijk naar jou overmaken, maar dat dienen jullie onderling te regelen. Het komt erop neer dat je het totaalbedrag deelt, d.m.v. de bon en aangeeft met hoeveel personen je hebt gereisd. Is de bon € 400,00 en was je met 2 personen, dan wordt er € 250,00 vergoed totaal/€ 125,00 p.p. Was de bon € 110,00 en was je met 2 personen, zal de vergoeding € 55,00 p.p. zijn.

En eens, eens, eens. Het had absoluut niet zo moeten gaan en móet beter in het vervolg.

De oplossing van Laura is geen oplossing. 

Ik bood ook geen oplossing. Ik informeer.

Maar heel eerlijk dit is toch mega krom want mocht ik het nou naar een 3de persoon sturen wie zou dat kunnen controleren of het er 2,3 of 4 waren? Dan zou ik wel al heel m'n bedrag terugkrijgen als ik met 3 zou hebben gereisd. Is er dan ook een makkelijkere weg of email adres om dat te doen ipv de klantenservice een wat directe manier/persoon die dat bij elkaar zou kunnen linken 

Er wordt rekening gehouden met vervoerbewijzen die eraan te linken zijn. Er is helaas niet 1 aangewezen persoon voor, maar ik adviseer de claim in te dienen per chat of social media. Dat is momenteel wel het snelste.

Ik kijk nog gauw even naar je foto op pagina 2.

We kunnen natuurlijk met z'n allen commentaar leveren op de NS, maar er zit toch echt verbetering in. Onvoldoende, maar wel verbetering. Reizigers krijgen eindelijk zelf geregelde taxi's vergoed. In de meeste gevallen zal € 125 voldoende zijn of kunnen reizigers een taxi delen. Zelf zou ik op de bon laten zetten dat het om x personen ging. Dan heb je duidelijk bewijs.

Reputatie 7
Badge +1

We kunnen natuurlijk met z'n allen commentaar leveren op de NS, maar er zit toch echt verbetering in. Onvoldoende, maar wel verbetering. Reizigers krijgen eindelijk zelf geregelde taxi's vergoed. In de meeste gevallen zal € 125 voldoende zijn of kunnen reizigers een taxi delen. Zelf zou ik op de bon laten zetten dat het om x personen ging. Dan heb je duidelijk bewijs.

Nee sorry niet eens. NS moet gewoon de reizigers bij een calamiteit correct informeren. Het bedrijf is daartoe ook opgeroepen door Voorbeterov alias R. Spithorst. Toch heeft het bedrijf dit geweigerd.

De storing had alle kenmerken van 3 april. NS is ook vroegtijdig opgeroepen om te handelen alsof de storing die avond niet meer zou worden opgelost (hetgeen uiteindelijk ook het geval was). Ook dat heeft het bedrijf geweigerd en men heeft alleen apathisch toegekeken.

 

Het was gewoon in de vroege avond mogelijk geweest om bijvoorbeeld met reguliere bussen mensen naar plekken te krijgen waarvan nog wel treinen reden. NS weigerde de kosten daarvoor te vergoeden. 

 

Medewerkers hebben toegezegd dat NS de kosten zou vergoeden dan moet het bedrijf dat ook doen.

 

Maar het allerergste vind ik de brief van NS waarin gewoon klip en klaar wordt gesteld dat EneruNL liegt. Ze heeft daar geen enig bewijs voor 

 

 

Reputatie 4

Dankjewel Robert. En wat die AVG-vraag betreft, ik ga ervan uit dat we daar heel snel meer informatie over krijgen. Het is nog net iets te nieuw om meer over te zeggen momenteel. Ik houd dit topic wel even op naam en update hem wanneer ik er meer over weet.

AVG. Ik geloof er geen snars van. Alleen maar gedaan om het voor reizigers nog moeilijker te maken en ze nog verder het bos in te sturen.

Het staat hip om AVG als reden aan te geven.

Reputatie 7
Badge +3

We kunnen natuurlijk met z'n allen commentaar leveren op de NS, maar er zit toch echt verbetering in. Onvoldoende, maar wel verbetering. Reizigers krijgen eindelijk zelf geregelde taxi's vergoed. In de meeste gevallen zal € 125 voldoende zijn of kunnen reizigers een taxi delen. Zelf zou ik op de bon laten zetten dat het om x personen ging. Dan heb je duidelijk bewijs.

Dat vraag ik mij af of iedereen €125 vergoeding krijgt voor een zelfgeregelde taxi,of alleen in bepaalde omstandigheden, zoals personeel die zegt zelf te regelen. Anders gaat niemand meer op vervangend vervoer wachten en claimt direct een taxi. Zou fijn zijn als daar duidelijke regels voor op de website komen en dan niet verborgen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet nog 1 ding toevoegen, misschien wel heel belangrijk. De vergoeding van € 125,00 is per persoon.

Wat zijn de regels hiervoor? Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt? En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Reputatie 6
Badge +2

Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt?

Wanneer je door de schuld van NS de laatste aansluiting hebt gemist. Voor overdag geldt dit niet.

En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Helaas niet.

Reputatie 7
Badge +1

Als je ergens op tijd moet zijn en de trein die je wilt nemen valt uit, krijg je dan een taxi vergoed? Of alleen als de laatste verbinding niet meer rijdt?

Wanneer je door de schuld van NS de laatste aansluiting hebt gemist. Voor overdag geldt dit niet.

En zijn er ook vergoedingen als iemand jou komt ophalen?

Helaas niet.

Ik snap dat het niet jullie schuld is, maar ik ben nog steeds bijzonder boos over hoe NS nu vindt dat ze dit kunnen afhandelen. Ik vind ook dat degene die de brief hebben ontvangen als gepubliceerd op pagina 2 schriftelijke excuses dienen te ontvangen. 

 

De klagers worden op een manier weggezet die echt niet kan!! Voorts kan NS niet terugkomen op eerder gedane toezeggingen van het personeel. 

 

Graag op korte termijn een reactie. Het is deze eigenlijk gewoon tijd dat mevrouw Bouma dit persoonlijk afhandelt, zij heeft immers ook de brief ondertekent.

Reputatie 7

Zolang de NS en het management in de landelijke media net zo onzichtbaar is als nu en zich beperkt tot een vaag antwoord dan verwacht ik ook hier geen ontwikkelingen.

De NS zal er dan wel rekening mee moeten houden dat de ontevredenheid alleen maar groter wordt net als de verwarring.

Dit kan uiteindelijk leiden tot het verlies van het vertrouwen en uiteindelijk zelfs het kwijt raken van de concessie op het hoofdnet.

Ik zou dat zeer betreuren want de NS is een bekende naam maar je moet er wel wat voor doen om de goede naam te bewaren.

En daar zijn de laatste tijd toch enkele vraagtekens bij te zetten.

Ik ben ook niet op de hoogte dat de infopaal ivm avg geen taxi meer mag aanvragen. Ik denk dat dit zo op te lossen is met de volgende vraag:

Meneer of mevrouw, deze manier van communiceren, via de infopaal betekend dat de AVG geschonden wordt, omdat de lijn op luidspreker staat. Wilt u toch via dit kanaal persoonsgegevens doorgeven, gaat u dan akkoord dat de AVG nu niet van toepassing is, omdat u er nu vanaf ziet?

 

Zoiets? Als men toestemming geeft is het toch in orde? 

Reputatie 7

Kijk en dat is het nou zelfs het personeel is niet op de hoogte van bepaale besluiten maar moet wel naar de reizigers toe het visitekaartje zijn van de NS. Het is dus niet alleen externe communicatie die ontbreekt maar ook interne communicatie. Dat ligt niet aan het personeel maar aan het management en het aansturen van een grote organisatie.

Meneer of mevrouw, deze manier van communiceren, via de infopaal betekend dat de AVG geschonden wordt, omdat de lijn op luidspreker staat. Wilt u toch via dit kanaal persoonsgegevens doorgeven, gaat u dan akkoord dat de AVG nu niet van toepassing is, omdat u er nu vanaf ziet?

Zoiets? Als men toestemming geeft is het toch in orde? 

De AVG is dwingend recht en afspraken maken die in strijd zijn met de AVG zijn nietig (ongeldig).

Je kunt dus geen toestemming geven voor schending van de AVG. Dat komt in dit geval misschien ongelukkig uit, maar als dat wel zou kunnen dan geef je bedrijven/instanties de mogelijkheid om mensen (contractueel) afstand te laten doen van rechten die je met deze wet juist wilt beschermen 

Wat begin ik onderhand een hekel te krijgen aan de huidige AVG. Gewoon algemeen, goed dat er bescherming is, maar als jij er zelf vanaf wilt zien voor dat moment, zou dat moeten kunnen lijkt me. 

Dan mag ik als personeel dus ook bv geen taxi's en verloren goed regelen, schendt de AVG. Slaat toch nergens op.

Reageer