declaratie taxikosten door storing NS, waardoor te laat op belangrijke werkdag | NS Community
beantwoord

declaratie taxikosten door storing NS, waardoor te laat op belangrijke werkdag

  • 18 March 2023
  • 5 reacties
  • 429 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Op vrijdag 17 maart reisde ik met de trein van Groningen naar Zwolle, althans, deze trein reed niet verder dan Hoogeveen door een seinstoring. Helaas viel de trein hierna uit, waardoor ik gedwongen was om een taxi te nemen om mijn bestemming te bereiken en op tijd te komen op mijn werk. 

Ik ben van mening dat ik recht heb op vergoeding van de kosten van deze taxi, omdat de treinuitval buiten mijn controle lag en de NS verantwoordelijk is voor het bieden van betrouwbare en tijdige dienstverlening. De kosten voor de taxi bedroegen 145,40 euro, zoals u kunt zien op de bijgevoegde bon. Bovendien ben ik er van op de hoogte dat deze vergoeding vanuit de NS tot maximaal 125 euro gaat. 

Graag zou ik u daarom willen verzoeken om deze kosten te vergoeden. Ik heb de bon bijgevoegd als bewijs van mijn reis en ik ben bereid om eventuele verdere informatie te verstrekken die u nodig hebt om deze kwestie af te handelen.
Ik hoop dat u mijn verzoek zult overwegen en zo spoedig mogelijk op mijn verzoek zult reageren.

Met vriendelijke groet,
 

Stijn Weelink

 

icon

Beste antwoord door MoDe 18 March 2023, 10:44

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt vooraf toestemming van een NS medewerker gekregen om een taxi te mogen declareren? En daar heb je bewijs van? Bij contact klantenservice wordt dit genoteerd.

Je kunt wel van mening zijn dat jij recht hebt op teruggave van taxikosten, zelfgeregeld vervoer zonder overleg met NS klantenservice is altijd voor eigen rekening. NS heeft thuisbrengservice, maar dat geldt alleen als je met de laatste verbinding volgens de dienstregeling door toedoen van NS niet meer thuis kunt komen. Ook dan hoor je vooraf contact op te nemen met NS klantenservice. In jouw geval is de thuisbrengregeling niet van toepassing, de storing was overdag. 

Je hebt geen enkele recht op een vergoeding als dat niet van te voren is afgesproken met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een openbare community waar reizigers elkaar helpen. Wij kunnen dus sowieso niet aan uw verzoek tegemoet komen, dat zal altijd via de klanteNService moeten, bereikbaar per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Dat gezegd hebbende, ben ik bang dat het een kansloos verzoek wordt. Zoals MoDe hierboven al aangeeft, kunt u niet zomaar op eigen houtje een taxi bestellen en van NS verwachten dat ze die vergoeden.

U kunt wel het geld van uw treinreis terugvragen vanwege de opgelopen/te verwachten vertraging.

 

edit: Welke trein had u precies? Het lijkt erop dat alle treinen gisteren wel tot Meppel hebben gereden. Dat had behoorlijk in taxikosten gescheeld.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals @mrfreeze aangeeft had een taxi vanaf Meppel behoorlijk gescheeld. Hiervoor was je maximaal €70 kwijt geweest. Een taxi vanaf Hoogeveen naar Zwolle had maximaal moeten €120 kosten. Vanaf waar en tot waar heb je deze taxi genomen? 

Je bent blijkbaar wel op de hoogte van wat de maximale taxivergoeding is, maar niet wat de regels zijn mbt het nemen van een taxi of wat de regels zijn mbt stranden. Wanneer je toestemming hebt gekregen voor het declareren van een taxi, zal daarbij waarschijnlijk ook gezegd zijn dat je zover mogelijk moet proberen door te reizen. Zoals ik hierboven lees was dat Meppel.

Als je op tijd op jouw werk moest zijn, zou je jouw werkgever kunnen vragen de taxikosten te vergoeden.

Badge +3

Aan de tijd op de BCT en kassabon te zien zal het deze geweest zijn https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-03-17/540 die reed (net als de volgende intercity’s) tot Hoogeveen. De sprinters reden wel tot Meppel, dus die taxi gaat de NS niet vergoeden.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de tijd op de BCT en kassabon te zien zal het deze geweest zijn https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-03-17/540 die reed (net als de volgende intercity’s) tot Hoogeveen. De sprinters reden wel tot Meppel, dus die taxi gaat de NS niet vergoeden.

De storing duurde 2 uur en 6 minuten, van 11.34 uur tot 13.40 uur

Reageer