beantwoord

E-Ticket geld terug

  • 4 January 2022
  • 8 reacties
  • 202 Bekeken

Beste leden, ik heb begrepen dat het geld van een E-ticket niet terug betaald wordt.

Ik zit met het volgende, op 2 januari heb ik een E-ticket met 40% gekocht bij NS omdat ik op 3 januari op controle moest naar het ziekenhuis, nu wil het zo zijn dat er op 3 januari geen treinen reden tussen Sittard en Maastricht, mocht zelf geen auto rijden heb toen gelukkig iemand gevonden om mij naar Maastricht te brengen.

Maar nu zit ik met het E-ticket, wat kan ik nog doen?

Gr. Jan

icon

Beste antwoord door MoDe 4 January 2022, 10:11

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Reisde je met iemand samen, omdat je een samenreisticket hebt gekocht? Jullie zouden dan nog beroep kunnen doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Zou je alleen reizen dan kun je die moeite besparen, want dat ticket met 40% korting is alleen geldig bij samenreizen met iemand met abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Beste leden, ik heb begrepen dat het geld van een E-ticket niet terug betaald wordt.

Ik zit met het volgende, op 2 januari heb ik een E-ticket met 40% gekocht bij NS omdat ik op 3 januari op controle moest naar het ziekenhuis, nu wil het zo zijn dat er op 3 januari geen treinen reden tussen Sittard en Maastricht, mocht zelf geen auto rijden heb toen gelukkig iemand gevonden om mij naar Maastricht te brengen.

Een eticket kopen met 40% korting kan helemaal niet tenzij u met iemand meereist. 

Reden er trouwens geen vervangende bussen? 

 

Reputatie 6
Badge +1

ER is wel een mogelijkheid, maar enkel en alleen als U kunt aantonen dat U op vertrekstation (en dat geeft U niet duidelijk aan) of eventueel pas onderweg vernam dat vanwege een of andere storing de eindbestemming met tenmnste 60 min vertraging pas kon bereiken. Dan heeft U volgens EU-recht (dat NS vaak niet schijnt te kennen………..) recht op volledige terugbetaling en eventueel in geval van enkele reis een gratis biljet naar huis vanaf afbreekpunt.

Verweer zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat U middels omreizen via Heerlen, dan wel inmiddels opgeroepen en daadwerkelijk ingezette vervangingsbus best binnen dat uur Mstr zou hebben kunnen bereiken.

Reputatie 5

Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.

Hoe NS met restitutie om gaat bij verstoring hangt af van duur van verstoring en of er alternatieven door NS waren aangegeven. Als er in de berichtgeving staat dat er bussen ingezet worden, kun je niet achteraf beroepen op dat jij niet kon reizen. Na geldigheid van ticket klagen maakt het ook lastiger als er de rest van de dag wel gereisd had kunnen worden. Met een niet gedownload ticket maak je meer kans op restitutie. Maar met een samenreisticket, zonder dat je met iemand samenreist, heb je geen geldig vervoersbewijs, restitutie kan dan alleen voor een niet gedownload ticket gevraagd worden op grond van verkeerd ticket gekocht, niet vanwege niet kunnen reizen door verstoring.

Reputatie 7
Badge +3

Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.

Het lijkt er op dat TS illegaal alleen op een meereisticket heeft gereisd. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij een verwachte vertraging van meer dan 1 uur heb je gewoon het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Dit staat in artikel 6.1 van de algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). Daar staat (en dan heb ik even mogelijkheid 1 en 2 weggelaten omdat die niet van toepassing zijn voor TS).

 

6. Vertraging en Calamiteiten

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

...

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030 – 751 51 55 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten).

 

Als er bij een langdurige storing bussen worden ingezet waardoor de vertraging minder dan 60 minuten is, gaat dit natuurlijk niet op.

Terugkijkend op Rijdende treinen is de eerste melding van storing om 8:04 uur en de eerste melding dat er bussen worden ingezet is van 9:07. Zo'n bus doet er natuurlijk ook langer over dan een trein, waardoor het best zou kunnen dat iemand die de eerste trein die verviel wilde hebben, meer dan 60 minuten vertraging zou hebben en recht op terugbetaling. Bij een geplande vertrektijd later dan 9 uur zou je met de ingezette snelbussen minder vertraging hebben en dus geen recht op terugbetaling.

 

Dit nog even los van het feit of TS wel of niet terecht met een Samenreisticket reisde.

Reputatie 7
Badge +3

Met samenreisticket mag je in de spits niet in de trein zijn. TS had pas na 9.00 uur kunnen reizen en kan geen last gehad hebben van langdurige verstoring als er bussen ingezet werden.

Reageer