Skip to main content

Beste leden, ik heb begrepen dat het geld van een E-ticket niet terug betaald wordt.

Ik zit met het volgende, op 2 januari heb ik een E-ticket met 40% gekocht bij NS omdat ik op 3 januari op controle moest naar het ziekenhuis, nu wil het zo zijn dat er op 3 januari geen treinen reden tussen Sittard en Maastricht, mocht zelf geen auto rijden heb toen gelukkig iemand gevonden om mij naar Maastricht te brengen.

Maar nu zit ik met het E-ticket, wat kan ik nog doen?

Gr. Jan

Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Reisde je met iemand samen, omdat je een samenreisticket hebt gekocht? Jullie zouden dan nog beroep kunnen doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Zou je alleen reizen dan kun je die moeite besparen, want dat ticket met 40% korting is alleen geldig bij samenreizen met iemand met abonnement.


Beste leden, ik heb begrepen dat het geld van een E-ticket niet terug betaald wordt.

Ik zit met het volgende, op 2 januari heb ik een E-ticket met 40% gekocht bij NS omdat ik op 3 januari op controle moest naar het ziekenhuis, nu wil het zo zijn dat er op 3 januari geen treinen reden tussen Sittard en Maastricht, mocht zelf geen auto rijden heb toen gelukkig iemand gevonden om mij naar Maastricht te brengen.

Een eticket kopen met 40% korting kan helemaal niet tenzij u met iemand meereist. 

Reden er trouwens geen vervangende bussen? 

 


ER is wel een mogelijkheid, maar enkel en alleen als U kunt aantonen dat U op vertrekstation (en dat geeft U niet duidelijk aan) of eventueel pas onderweg vernam dat vanwege een of andere storing de eindbestemming met tenmnste 60 min vertraging pas kon bereiken. Dan heeft U volgens EU-recht (dat NS vaak niet schijnt te kennen………..) recht op volledige terugbetaling en eventueel in geval van enkele reis een gratis biljet naar huis vanaf afbreekpunt.

Verweer zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat U middels omreizen via Heerlen, dan wel inmiddels opgeroepen en daadwerkelijk ingezette vervangingsbus best binnen dat uur Mstr zou hebben kunnen bereiken.


Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.


Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.

Hoe NS met restitutie om gaat bij verstoring hangt af van duur van verstoring en of er alternatieven door NS waren aangegeven. Als er in de berichtgeving staat dat er bussen ingezet worden, kun je niet achteraf beroepen op dat jij niet kon reizen. Na geldigheid van ticket klagen maakt het ook lastiger als er de rest van de dag wel gereisd had kunnen worden. Met een niet gedownload ticket maak je meer kans op restitutie. Maar met een samenreisticket, zonder dat je met iemand samenreist, heb je geen geldig vervoersbewijs, restitutie kan dan alleen voor een niet gedownload ticket gevraagd worden op grond van verkeerd ticket gekocht, niet vanwege niet kunnen reizen door verstoring.


Niets. Want zoals is voorwaarden aangeven is restitutie en/of wijziging niet mogelijk. Daarbij is de datum van ticket al voorbij en zou je het ticket gebruikt kunnen hebben. Bij een langere verstoring worden bussen ingezet of een andere reisroute aangegeven. Je had dus kunnen reizen.

Als je niet gereisd hebt wegens een verstoring en daarom je geld terug wilt, dan is de afleveringsmethode niet van belang. Zoals bahnrider correct schrijft, heb je bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan 1 uur het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Van belang daarbij is ook wat er op het vertrekstation of via de app/website werd meegedeeld want alleen daarop kun je je baseren voor de verwachte vertraging.

Het lijkt er op dat TS illegaal alleen op een meereisticket heeft gereisd. 


Bij een verwachte vertraging van meer dan 1 uur heb je gewoon het recht om van je reis af te zien en je geld terug te krijgen. Dit staat in artikel 6.1 van de algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). Daar staat (en dan heb ik even mogelijkheid 1 en 2 weggelaten omdat die niet van toepassing zijn voor TS).

 

6. Vertraging en Calamiteiten

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

...

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030 – 751 51 55 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten).

 

Als er bij een langdurige storing bussen worden ingezet waardoor de vertraging minder dan 60 minuten is, gaat dit natuurlijk niet op.

Terugkijkend op Rijdende treinen is de eerste melding van storing om 8:04 uur en de eerste melding dat er bussen worden ingezet is van 9:07. Zo'n bus doet er natuurlijk ook langer over dan een trein, waardoor het best zou kunnen dat iemand die de eerste trein die verviel wilde hebben, meer dan 60 minuten vertraging zou hebben en recht op terugbetaling. Bij een geplande vertrektijd later dan 9 uur zou je met de ingezette snelbussen minder vertraging hebben en dus geen recht op terugbetaling.

 

Dit nog even los van het feit of TS wel of niet terecht met een Samenreisticket reisde.


Met samenreisticket mag je in de spits niet in de trein zijn. TS had pas na 9.00 uur kunnen reizen en kan geen last gehad hebben van langdurige verstoring als er bussen ingezet werden.


Ook wij hebben een e-ticket gekocht om vandaag naar het Pearl Jam concert in het ziggodome  te gaan. Erg jammer dat het op het laatste moment werd afgezegd maar helemaal jammer dat we de gekochte trein e-tickets niet meer konden annuleren. Zoals hierboven al zoveel keer is aangegeven luidt het antwoord dat het in de algemene  voorwaarden staat aangegeven. Als je iets koopt en je maakt er geen gebruik van is annuleren en restitutie toch heel normaal? algemene voorwaarden of niet. Contact met de klantenservice leidt tot niets en ook de servicebalie op het station op Nijmegen.centraal niet. Want die was al dicht. 50 euro hup weg. Komop NS, ga voorbereid op weg…. Ga serieus om met je klanten! 


Als je iets koopt en je maakt er geen gebruik van is annuleren en restitutie toch heel normaal? algemene voorwaarden of niet. 

Nee, vliegtickets kun je bijv. meestal ook niet meer annuleren. Ook bij vooraf betaalde hotels is er vaak geen restitutie

Je weet dat je met etickets het risico neemt en als je dat niet wilt moet je een kaartje in de automaat kopen of een OV-chipkaart aanschaffen. En zeker bij concerten die tegenwoordig om de haverklap op het laatste moment worden afgeblazen. 

En die voorwaarden zijn er niet voor niets omdat frauderen anders wel erg makkelijk wordt. De conducteur kan namelijk niet zien of een ticket geannuleerd is. 


Ook wij hebben een e-ticket gekocht om vandaag naar het Pearl Jam concert in het ziggodome  te gaan. Erg jammer dat het op het laatste moment werd afgezegd maar helemaal jammer dat we de gekochte trein e-tickets niet meer konden annuleren. Zoals hierboven al zoveel keer is aangegeven luidt het antwoord dat het in de algemene  voorwaarden staat aangegeven. Als je iets koopt en je maakt er geen gebruik van is annuleren en restitutie toch heel normaal? algemene voorwaarden of niet. Contact met de klantenservice leidt tot niets en ook de servicebalie op het station op Nijmegen.centraal niet. Want die was al dicht. 50 euro hup weg. Komop NS, ga voorbereid op weg…. Ga serieus om met je klanten! 

Ik begrijp dat de tickets gedownload waren? Je hebt dan een geldig ticket wat niet meer ongeldig gemaakt kan worden. Heel jammer dat concert niet doorging, maar daar kan NS niets aan doen. Daarbij wist ik terwijl ik niet naar dat concert zou gaan al een paar dagen geleden dat die kans er in zat. Ik had dan niet de gok genomen om mijn tickets alvast te kopen en te downloaden. Probeer jouw reisverzekering eens, bij sommigen zijn annuleren van concerten, voorstellingen, festivals meeverzekerd.


Het beleid van NS is dat als fraude mogelijk is, het niet wordt terugbetaald. De ellende van e-ticket is dat het niet te zien is of ze gebruikt zijn of niet. Helaas zijn er ook mensen die geld terugvragen en er dan toch mee reizen, wat nu eenmaal niet te zien is. Daarom geeft NS bij een e-ticket geen geld terug, hoe sneu het ook is voor de eerlijke mensen..


Nee, vliegtickets kun je bijv. meestal ook niet meer annuleren. Ook bij vooraf betaalde hotels is er vaak geen restitutie

Niet dat ik vaak een hotel boek, maar heb daarvoor nog nooit van tevoren hoeven betalen. Een vlucht omboeken lukt meestal ook nog wel, al kost je dat natuurlijk meestal de hoofdprijs.

Voor een hotel gaat het dan om boekings/reserveringskosten (een tientje of zo), en als je dan 'last minute’ besluit niet te overnachten (of niet komt opdagen) ben je die uiteraard kwijt.

Wellicht kan een (doorlopende) reisverzekering inderdaad nog iets voor je betekenen, als een concertbezoek niet door kon gaan wegens afgelast of eigen omstandigheden.

Bij afgelast krijg je natuurlijk altijd je geld terug of naar keuze een ‘coupon’ voor een volgende gelegenheid (zoals Rolling Stones in de ArenA).

Vorig jaar rond deze tijd nog een hotelletje geboekt in Rotterdam (lekker goedkoop, concert eind oktober in Ahoy). Toen kwam ineens de lockdown en ging het niet door. Telefoontje naar hotel ‘we komen niet’ en prima verder (waren niet de enige natuurlijk).

Moraal van het verhaal, betaal pas voor een treinreis als je 100% zeker gaat reizen. En als je vlak voor of zelfs tijdens de reis een bericht krijgt dat Mick Jagger of Eddie Vedder ziek is valt er (soms) ook nog wel wat te regelen, want dat is geen (aantoonbare) fraude, ook al heeft dat niets met je recht op die treinreis te maken.

Of andersom, aantoonbaar geen fraude (met je concertkaartje als bewijs).

Off-topic maar een vrolijke noot: tja, een zanger moet zich natuurlijk wel goed voelen, want “van groot belang om kwaliteit te brengen” en anders… https://www.hln.be/showbizz/mart-hoogkamer-bijt-van-zich-af-na-afgelaste-concerten-ik-kruip-niet-ziek-op-een-podium~a25e9cbe/ 🤣


@Coen van Hest 

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de reden voor u is geweest om e-tickets te kopen ipv een kaartje uit de automaat vlak voor vertrek.

Dat laatste is simpelweg de veiligste optie.

Advies is dan ook: blijf voor de zekerheid weg van e-tickets (zie ook de talloze eerdere topics hier op dit forum van klanten die om welke reden dan ook allemaal hun ongebruikte e-tickets geannuleerd willen zien, maar volgens voorwaarden nul op het rekest krijgen).

 


Advies is dan ook: blijf voor de zekerheid weg van e-tickets (zie ook de talloze eerdere topics hier op dit forum van klanten die om welke reden dan ook allemaal hun ongebruikte e-tickets geannuleerd willen zien, maar volgens voorwaarden nul op het rekest krijgen).

Niets mis met van tevoren een e-ticket bestellen (geloof dat je bij 4 dagen van tevoren zelfs 10% korting krijgt als het voor een NS traject is?)

Maar ga die niet downloaden/importeren voordat je daadwerkerlijk op pad gaat! Want als je het vlak voor je reis niet kunt ophalen (storing in de NS app of Mijn NS) krijg je gemaakte kosten echt wel vergoed.


Het beleid van NS is dat als fraude mogelijk is, het niet wordt terugbetaald. De ellende van e-ticket is dat het niet te zien is of ze gebruikt zijn of niet. Helaas zijn er ook mensen die geld terugvragen en er dan toch mee reizen, wat nu eenmaal niet te zien is. Daarom geeft NS bij een e-ticket geen geld terug, hoe sneu het ook is voor de eerlijke mensen..

Wel vreemd dat de NS dan e-tickets faciliteert als het zo fraudegevoelig is. Heeft dat ook met het beleid van de NS te maken?


Het beleid van NS is dat als fraude mogelijk is, het niet wordt terugbetaald. De ellende van e-ticket is dat het niet te zien is of ze gebruikt zijn of niet. Helaas zijn er ook mensen die geld terugvragen en er dan toch mee reizen, wat nu eenmaal niet te zien is. Daarom geeft NS bij een e-ticket geen geld terug, hoe sneu het ook is voor de eerlijke mensen..

Wel vreemd dat de NS dan e-tickets faciliteert als het zo fraudegevoelig is. Heeft dat ook met het beleid van de NS te maken?

Het is alleen fraudegevoelig als je kunt annuleren vandaar dat dat dus niet kan.


Het is alleen fraudegevoelig als je kunt annuleren vandaar dat dat dus niet kan.

Eenmaal in bezit (de QR blokjes-code) heb je een geldig vervoerbewijs voor die dag (op jouw naam en eventueel gekozen traject).

Kan de NS weinig aan veranderen helaas, ondanks eerdere beloftes (de QR code ongeldig maken zodat je bij controle een boete krijgt, hoe simpel kan het zijn @RailRunner15😥

Blijkbaar geeft de apparatuur van conducteurs bij 2 keer met dezelfde e-ticket code reizen al wel een waarschuwing @Loes @Slidestops?


Het is alleen fraudegevoelig als je kunt annuleren vandaar dat dat dus niet kan.

Blijkbaar geeft de apparatuur van conducteurs bij 2 keer met dezelfde e-ticket code reizen al wel een waarschuwing @Loes @Slidestops?

Lijkt me dan een onzin feature want je kunt onderweg ook twee keer gecontroleerd worden, zeker bij een retour of een dagkaart 


Lijkt me dan een onzin feature want je kunt onderweg ook twee keer gecontroleerd worden, zeker bij een retour of een dagkaart 

Laat dan eerst je id maar zien… 😎

Er is die dag dan in ieder geval (aantoonbaar) gereisd met het e-ticket, dus vragen om restitutie/coulance is dan niet meer aan de orde 😃


Lijkt me dan een onzin feature want je kunt onderweg ook twee keer gecontroleerd worden, zeker bij een retour of een dagkaart 

Laat dan eerst je id maar zien… 😎

Er is die dag dan in ieder geval (aantoonbaar) gereisd met het e-ticket, dus vragen om restitutie/coulance is dan niet meer aan de orde 😃

Welke conducteur vraagt bij al die jongerentickets ooit om een ID?


Zolang er geen conducteur komt controleren kan er niet aangetoond worden of er wel of niet gereisd is op een e-ticket.

Gisteren 2x 1.40 uur gereisd. Geen controle. Wel op terugweg minstens 8 mensen zonder 1e klaskaartje in de 1e klas.


Niets mis met van tevoren een e-ticket bestellen (geloof dat je bij 4 dagen van tevoren zelfs 10% korting krijgt als het voor een NS traject is?)

Maar ga die niet downloaden/importeren voordat je daadwerkerlijk op pad gaat! Want als je het vlak voor je reis niet kunt ophalen (storing in de NS app of Mijn NS) krijg je gemaakte kosten echt wel vergoed.

Het makkelijkst blijft natuurlijk gewoon je kaartje vlak voor vertrek uit de automaat halen of per chipkaart reizen. Kortom: pas betalen als je daadwerkelijk gaat reizen. Ja, bij de automaat is een kaartje wel maar liefst een euro duurder. 

Veel mensen zullen denk ik ook niet weten dat je het e-ticket niet al moet gaan ophalen/importeren of daar niet bij stilstaan. Dat blijkt wel uit al die topics. 

Wat niet kunnen annuleren wegens fraudegevoeligheid betreft: Bij DB heb je al jaren voor veel verbindingen een iets duurder e-ticket dat je wel kan annuleren: administratiekosten eraf en de restwaarde als vouchercode retour.Als dit zo fraudegevoelig zou zijn, zouden ze daarmee toch wel allang gestopt zijn neem ik aan.


Er is vast wel een manier om die tickets ongeldig te maken maar er zal een bepaalde kostenplaatje aanzitten. Of NS wil die extra moeite gewoon niet doen. Dat mensen toch massaal E-tickets bestellen zal wel komen omdat NS er flink reclame voor maakt. 


Er is vast wel een manier om die tickets ongeldig te maken maar er zal een bepaalde kostenplaatje aanzitten. Of NS wil die extra moeite gewoon niet doen. Dat mensen toch massaal E-tickets bestellen zal wel komen omdat NS er flink reclame voor maakt. 

Dat denk ik ook. 

Natuurlijk wil NS graag e-tickets aanprijzen. Denk dat ze het liefst de verkoop van kaartjes via automaten helemaal zouden beëindigen. Dan is het óf anonieme/persoonlijke ov-chipkaart of e-ticket.


Reageer