Vooraf dit: na 4x klantenservice lijkt het probleem in financieel opzicht geregeld. Desondanks de vraag hoe een dergelijke Kafkaiaanse reiservaring te voorkomen.
De feiten: Donderdag 1 september met zijn tweeën van Sittard naar Almere. Incheck (poortje) 11u45. Om 13u25 gestrand in den Bosch door defecte trein bij Geldermalsen.
Chaos op het station, geen, tegenstrijdige of onverstaanbare informatie, overvolle perrons. Met de NS-app kwam ik niet verder dan ‘reis niet mogelijk’., afgewisseld met vertraagde treinen, die dan ook weer niet bleken te rijden.
Alternatieven (via Arnhem of via Rotterdam) leverden per definitie meer dan een uur vertraging op, net als gewoon wachten op einde storing (aanvankelijk werd die verwacht om 14u15, maar dat werd dus langer).
Een geplande (overvolle) extra trein naar Utrecht (14u55) ging na ruim een half uur wachten uiteindelijk ook niet door, tot verbijstering van de zeer communicatieve HC (chapeau!).
Toen dus maar voor ‘plan B’ gekozen: om 15u25 over Breda-Rotterdam-Schiphol.
Uitcheck Almere (poortje) om 17u53. Bijna 3 uur vertraging, dus restitutie aanvragen...
Maar wat bleek: Ondanks keurig inchecken (Sittard) en uitchecken (Almere), had ‘Mijn NS’ op eigen houtje (automatisch?) tweemaal ‘niet in- of uitgecheckt’ geregistreerd.
‘Mijn OV-chip’ deed dit slechts eenmaal (heel raar), met als omschrijving ‘vertrekstation 0, naam volgt nog’, €10 instaptarief ingehouden.
Restitutie van de reis zelf is bij (zogenaamd) niet in-/ uitchecken niet meer mogelijk, maar was in dit geval ook niet nodig, want dat reisbedrag zelf was weer niet ingehouden.
De vraag: hoe voorkom je dit soort Kafkaiaanse ervaringen die bovenop 3 uur vertraging ook nog 3uur bereidwillige, vriendelijke, maar inhoudelijk moeizame communicatie met NS tot gevolg hadden? (Twee keer chat, twee keer telefoon, en allemaal een andere uitleg van de regels...). Het lijkt er op dat de techniek en/ of een NS algoritme hier eigenmachtig acteert….?
Geen recht op restitutie bij vertraging door zogenaamd niet in-/ uitchecken.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.