beantwoord

Geld terug andere vervoerder bij vertraging en reisadvies

  • 4 October 2023
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Gisteren, 3 oktober 2023, Alkmaar 20.14 vertrek naar Arnhem (volgens dienstregeling rechtstreekse trein). Trein ging niet verder dan Zaandam Overstap Asd-Sloterdijk. Reisadvies NS: metro naar Asd-Amstel. Gedaan. Daar trein naar Arnhem. De oorspronkelijke geplande reis (rechtstreeks) staat vanzelfsprekend niet in reishistorie om aan te klikken bij geld terug bij vertraging. De opgeknipte reis die er wel in staat was min of meer op tijd. Claim dus via formulier maar dat biedt geen ruimte voor kosten metrokaartje. Hoe kan ik mijn claim voor die kosten van dat metrokaartje indienen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 October 2023, 12:51

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

In principe hoort NS ervoor te zorgen dat u zonder meerkosten gebruik kunt maken van alternatief vervoer dat zij adviseren. In dit geval had dat bijvoorbeeld gekund door afspraken te maken met het GVB dat er een poortje open zou staan op metrostations zodat treinreizigers met een check-in bij NS van de metro gebruik kunnen maken

In de praktijk werkt dat zeker bij ongeplande verstoringen niet zo soepel. Ik zie twee opties:

  • U dient toch een claim in voor Geld terug bij vertraging. Die zal automatisch worden afgewezen. Vervolgens kunt u reageren op de mail met de afwijzing om de situatie toe te lichten en zo alsnog de kosten van het metrokaartje terug te vragen.

    Overigens kunt u wel een claim indienen voor de hele reis. Kies een van de delen uit in de reishistorie, klik op Geld terug bij vertraging, en kies bij Ingecheckt voor de check-in in Alkmaar en bij Uitgecheckt voor de check-uit in Arnhem.
     
  • U neemt meteen rechtstreeks contact op met de klantenservice om de situatie toe te lichten en de kosten van het metrokaartje terug te vragen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.
Reputatie 7
Badge +3

Was de metro het advies van de reisplanner met alleen de treinen-optie? Als je naast trein, ook bus-tram-metro had ingevinkt dan is dat een algemeen advies. NS vergoedt de metro dan niet.

Badge +3

Het advies de metro te nemen, stond in het storingsbericht.

Reputatie 7
Badge +3

Het advies de metro te nemen, stond in het storingsbericht.

Dan is er recht op geld terug, als je daardoor extra kosten hebt.

Reageer