beantwoord

Geld terug bij niet acceptabel alternatief vervoer

  • 5 November 2022
  • 26 reacties
  • 518 Bekeken

Morgen vertrekken we met onze kleindochter naar Parijs. We hebben in augustus geboekt, trein vanaf Lelystad naar Schiphol, vandaar met Thalys naar Parijs. We hebben nu 3 eersteklas tickets van Lelystad naar Schiphol, ten tijde van de boeking een rechtstreekse lijn. Normaal 41 minuten. Door werkzaamheden is er alternatief vervoer geregeld dat voor ons gezien leeftijd en bagage onacceptabel is, minstens 3x met bussen, kortste rit 1uur 32 minuten. We gaan nu met de auto naar Schiphol, dus aan de retourtickets dinsdag 8 n november hebben we ook niets. Zijn er mogelijkheden voor restitutie? Een vergoeding van 50% omdat de heenreis meer dan 30 minuten langer duurt kunnen we niet indienen omdat we de reis niet maken?

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 November 2022, 10:29

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6

Gezien alle problemen op het spoor raadt NS aan om zo kort mogelijk voor vertrek de reis te plannen. Dat is volkomen in tegenspraak met het advies om zo vroeg mogelijk vanaf het dichtstbijzijnde station te boeken. Blijkbaar is het zo’n chaos bij NS dat de ene afdeling niet weet wat de gevolgen zijn bij een andere afdeling.

dit is inderdaad een "mooie" tegenstelling. het fundament van railvervoer is voorspelbaarheid, dat is in Nederland helemaal weggeslagen door de idiote manier en frequentie van werkzaamheden. de spoorsector is niet meer serieus te nemen in ons landje... 

Reputatie 7
Badge +1

Normaal 41 minuten reistijd, nu 1:56 

Ten tijde van boeken was dat niet bekend, dus geld terug (internationale regels)!

Die regels gelden altijd, ook in het binnenland. Alleen koop je voor een binnenlandse reis je kaartje meestal niet zo vroeg.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien alle problemen op het spoor raadt NS aan om zo kort mogelijk voor vertrek de reis te plannen. Dat is volkomen in tegenspraak met het advies om zo vroeg mogelijk vanaf het dichtstbijzijnde station te boeken. Blijkbaar is het zo’n chaos bij NS dat de ene afdeling niet weet wat de gevolgen zijn bij een andere afdeling.

Badge +3

Normaal 41 minuten reistijd, nu 1:56 

Ten tijde van boeken was dat niet bekend, dus geld terug (internationale regels)!

Ja, er zijn kortere alternatieven volgens de Reisplanner (met stads/streekvervoer) maar daar is je ticket niet geldig.

Het gaat om aparte kaartjes voor binnenlands vervoer.

Daarvoor gelden dan wellicht niet de (nogal coulante) NS regels bij vertraging, maar nog steeds de Europese regels.

Bovendien vind ik dat de NS zich niet (meer) mag beroepen op alternatieve reisadviezen uit de planner, waar een ticket of abonnement niet eens geldig is.

Verder moet je voor claims zijn bij de partij die het (binnenlandse) ticket uitgegeven heeft, dat kan NS International zijn, maar ook bijv. NMBS of DB.

Reputatie 7
Badge +3

Normaal 41 minuten reistijd, nu 1:56 

Ten tijde van boeken was dat niet bekend, dus geld terug (internationale regels)!

Ja, er zijn kortere alternatieven volgens de Reisplanner (met stads/streekvervoer) maar daar is je ticket niet geldig.

Het gaat om aparte kaartjes voor binnenlands vervoer.

Badge +3

Normaal 41 minuten reistijd, nu 1:56 

Ten tijde van boeken was dat niet bekend, dus geld terug (internationale regels)!

Ja, er zijn kortere alternatieven volgens de Reisplanner (met stads/streekvervoer) maar daar is je ticket niet geldig.

Reputatie 7
Badge +1

TS heeft het over voor hem/haar niet acceptabel alternatief vervoer. Er is alternatief vervoer maar TS vindt dat niet goed genoeg en kiest liever voor een auto. Dat mag, maar het is geen reden om dan maar TS tegemoet te komen en geld terug te geven.

Anders is als TS tickets niet geopend heeft, dan kan NS geld terug geven, hoewel ze daar volgens voorwaarden niet verplicht zijn.

Als TS een doorgaande boeking heeft gedaan, dan gelden er andere voorwaarden, namelijk die voor internationale tickets: "Geheel ongebruikte vervoerbewijzen ingeleverd tot de eerste dag van geldigheid worden terugbetaald onder aftrek van EUR 5,00 administratiekosten per vervoerbewijs. Vanaf de eerste dag van geldigheid is er geen terugbetaling meer mogelijk. Voor gedeeltelijk gebruikte vervoerbewijzen gelden speciale voorwaarden. LET OP: de terugbetalingsvertraging voor Homeprint en Mobiele tickets is 2 dagen.” (te lezen voordat je boekt)

Of je het ticket hebt gedownload, doet er niet toe. Verder heb je altijd recht op terugbetaling als je wegens een te verwachten vertraging van meer dan een uur afziet van je reis. Dat kan (voor Lelystad - Schiphol) hier het geval zijn.

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft het over voor hem/haar niet acceptabel alternatief vervoer. Er is alternatief vervoer maar TS vindt dat niet goed genoeg en kiest liever voor een auto. Dat mag, maar het is geen reden om dan maar TS tegemoet te komen en geld terug te geven.

Anders is als TS tickets niet geopend heeft, dan kan NS geld terug geven, hoewel ze daar volgens voorwaarden niet verplicht zijn.

TS zal inmiddels op bestemming zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Die aansluitende binnenlandse tickets hoef je toch niet lang van te voren te boeken? Ik zelf boek ook tickets voor Thalys en Eurostar lang van te voren maar het aansluitende binnenlandse ticket komt dan later wel.

Klopt, maar sommige mensen blijven dit toch doen.

NSI raadt terecht aan aan om dat te doen:

Zie mijn eerdere post voor redenen om dat te doen.

Die aansluitende binnenlandse tickets hoef je toch niet lang van te voren te boeken? Ik zelf boek ook tickets voor Thalys en Eurostar lang van te voren maar het aansluitende binnenlandse ticket komt dan later wel.

Klopt, maar sommige mensen blijven dit toch doen.

Reputatie 7
Badge +1

ik heb vaak internationale tickets (meestal Sparpreis) bij DB gekocht (meestal 5 à 6 maanden voor vertrek) en in zeker de helft van het aantal gevallen kreeg ik een mail van DB dat wegens werkzaamheden de reis niet zoals gepland kan worden uitgevoerd en ik dien te kijken naar alternatieve verbindingen. Dit betrof bijna altijd werkzaamheden op het Nederlandse deel van het traject die relatief kort tevoren bekend werden. Ik heb daardoor meerdere malen zeker een uur langere reistijd opgelopen (omreizen, busvervoer, een uur eerder vertrekken etc) maar nooit compensatie gevraagd.

Je hebt bij DB een jaar de tijd om compensatie aan te vragen:

https://www.bahn.de/hilfe/fahrgastrechte/faq-digitale-fahrgastrechte

Kan tegenwoordig ook online vanuit je account.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij kun je binnenlandse aansluitende reis plus tickets voor Eurostar en Thalys niet op één ticket boeken toch?

Ik weet niet of ze op 1 ticket komen maar voor het aansluitende ticket van 9 (of 15) euro moet je Thalys/Eurostar en binnenlands traject wel in 1 keer boeken. Als een normaal binnenlands ticket goedkoper is, dan krijg je dat en dan komt dat op een apart ticket.

Reputatie 7

Het enige wat telt is of de werkzaamheden waren aangekondigd op het moment van boeken. En dat waren ze zo te zien niet. Wijzigingen daarna zijn ongeplande wijzigingen en daarmee heb je in principe recht op compensatie bij vertraging.

@rvdborgt Nooit geweten... ik heb vaak internationale tickets (meestal Sparpreis) bij DB gekocht (meestal 5 à 6 maanden voor vertrek) en in zeker de helft van het aantal gevallen kreeg ik een mail van DB dat wegens werkzaamheden de reis niet zoals gepland kan worden uitgevoerd en ik dien te kijken naar alternatieve verbindingen. Dit betrof bijna altijd werkzaamheden op het Nederlandse deel van het traject die relatief kort tevoren bekend werden. Ik heb daardoor meerdere malen zeker een uur langere reistijd opgelopen (omreizen, busvervoer, een uur eerder vertrekken etc) maar nooit compensatie gevraagd.

Het is altijd weer spannend met die werkzaamheden. Zo heb ik nu voor in februari een internationaal ticket naar München geboekt, via Arnhem, maar over werkzaamheden in februari 2023 kan ik nog niks vinden. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Jawel.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij kun je binnenlandse aansluitende reis plus tickets voor Eurostar en Thalys niet op één ticket boeken toch?

Reputatie 7
Badge +1

Die aansluitende binnenlandse tickets hoef je toch niet lang van te voren te boeken? Ik zelf boek ook tickets voor Thalys en Eurostar lang van te voren maar het aansluitende binnenlandse ticket komt dan later wel.

Het is doorgaans handiger en verstandiger om je hele reis in 1 keer te boeken:

  • Splitsen kan een stuk duurder uitpakken. Niet alleen richting België en Duitsland (waar je wegens doorgaande tickets en doorgaande tarifering vaak sowieso in 1 keer wilt boeken) maar ook als je met Thalys en Eurostar reist. Het aansluitende binnenlandse ticket daarvoor heeft immers een maximumprijs van 9 euro (15 euro in 1e klas).
  • Als je splitst en in Nederland met korting reist, moet je voor je binnenlandse treinen in- en uitchecken. Afhankelijk van je overstapstation kan dat onhandig zijn want niet overal staan er paaltjes op de perrons.
  • Als je splitst, heb je geen doorgaande overeenkomst meer, wat nadelen met zich mee kan brengen als de reis niet verloopt zoals gepland.
Reputatie 6

Die aansluitende binnenlandse tickets hoef je toch niet lang van te voren te boeken? Ik zelf boek ook tickets voor Thalys en Eurostar lang van te voren maar het aansluitende binnenlandse ticket komt dan later wel.

wat daarin gemist wordt, ook door de slimmeriken bij NS, is dat internationale treinen regelmatig niet gehaald kunnen worden door te laat geplande buitendienststellingen. niet iedereen woont in Amsterdam of Utrecht. 

Reputatie 7
Badge

Die aansluitende binnenlandse tickets hoef je toch niet lang van te voren te boeken? Ik zelf boek ook tickets voor Thalys en Eurostar lang van te voren maar het aansluitende binnenlandse ticket komt dan later wel.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is weer een voorbeeld dat toont hoe onverstandig het is dat NS zo lang van te voren kaartjes verkoopt voor binnenlandse reizen. Dat zou juist ten strengste moeten worden afgeraden, juist vanwege de wijzigingen in de dienstregeling.

Als het advies is om kort van te voren je reis te plannen in de reisplanner strookt dat natuurlijk helemaal niet met de mogelijkheid om om maanden van te voren e-tickets te kopen. NS moet simpelweg stoppen met de mogelijkheid om lang van te voren kaartjes te kopen. Daar is het reisproduct op dit moment te instabiel voor. Een dag van te voren plannen en een e-ticket kunnen kopen. Dat lijkt me zo’n beetje de limiet.

Een reis naar Parijs plan je doorgaans niet op het laatste moment. En dat is inclusief de binnenlandse aansluitende treinen. Ik denk niet dat we moeten willen dat het boeken van een internationale reis pas enkele dagen van tevoren mogelijk wordt.

Ook NS neemt een risico door wijzigingen pas zo kort van tevoren in de planners op te nemen. In voorkomende gevallen zullen reizigers hun reis immers annuleren (meer dan 1 uur te verwachten vertraging: recht op volledige terugbetaling), compensatie aanvragen of zal NS alternatief vervoer of een overnachting moeten organiseren.

Reputatie 7
Badge

NS gaat geen verdienmodel om zeep helpen dus afraden gaan ze zeker niet doen. Wellicht dat de consument zelf moet bedenken wat verstandig is. Ik begrijp zelf nooit waarom men lang van te voren binnenlandse tickets aanschaft. Het is niet zoals Duitsland dat vroeg boeken goedkoper is.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is weer een voorbeeld dat toont hoe onverstandig het is dat NS zo lang van te voren kaartjes verkoopt voor binnenlandse reizen. Dat zou juist ten strengste moeten worden afgeraden, juist vanwege de wijzigingen in de dienstregeling.

Als het advies is om kort van te voren je reis te plannen in de reisplanner strookt dat natuurlijk helemaal niet met de mogelijkheid om om maanden van te voren e-tickets te kopen. NS moet simpelweg stoppen met de mogelijkheid om lang van te voren kaartjes te kopen. Daar is het reisproduct op dit moment te instabiel voor. Een dag van te voren plannen en een e-ticket kunnen kopen. Dat lijkt me zo’n beetje de limiet.

Voorverkoop van treinkaartjes in Nederland is in principe totale onzin. Ze raken immers nooit uitverkocht. Het is dan ook onverstandig wanneer NS door blijft gaan met experimenten om korting te verlenen in de voorverkoop.

Reputatie 7
Badge +1

Welkom bij de NS Community!

De GTbV (geld terug bij vertraging) voor de heenreis kan je gewoon claimen, want met een e-ticket is niet bekend of ermee gereisd is. Je kunt er alleen maar poortjes mee openen (als je die tegenkomt).

Je kunt geen GTBV claimen want werkzaamheden + reistijd zijn aangekondigd. Indien tickets niet geopend zijn kun je contact opnemen met NS klantenservice.

Het enige wat telt is of de werkzaamheden waren aangekondigd op het moment van boeken. En dat waren ze zo te zien niet. Wijzigingen daarna zijn ongeplande wijzigingen en daarmee heb je in principe recht op compensatie bij vertraging.

Als de vertraging meer dan 1 uur is, mag je ook afzien van de reis en je geld terugbetaald krijgen. Aangezien NS de tickets Lelystad-Schiphol en Schiphol-Parijs als aparte overeenkomsten beschouwt, kun je Lelystad-Schiphol dus terugbetaald krijgen, als de te verwachten aankomsttijd in Schiphol meer dan een uur later is dan zoals geboekt.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De GTbV (geld terug bij vertraging) voor de heenreis kan je gewoon claimen, want met een e-ticket is niet bekend of ermee gereisd is. Je kunt er alleen maar poortjes mee openen (als je die tegenkomt).

Je kunt geen GTBV claimen want werkzaamheden + reistijd zijn aangekondigd. Indien tickets niet geopend zijn kun je contact opnemen met NS klantenservice.

Badge +3

Ik dacht dat je bij tevoren aangekondigde werkzaamheden op grond van verlenging van de normale reistijd geen beroep kon doen op Geld terug bij Vertraging?

Oh ja dat is waar, als het om geplande werkzaamheden gaat telt de reistijd in de planner.

De getoonde bussen bij de adviezen met reistijd 1:32 zijn overigens niet van NS, dus daar is je ticket niet eens geldig.

Bij de 1:56 adviezen met een NS bus Almere - Weesp (en dan nog overstappen op Amsterdam Centraal) zijn tickets wel geldig.

Reputatie 7

Ik dacht dat je bij tevoren aangekondigde werkzaamheden op grond van verlenging van de normale reistijd geen beroep kon doen op Geld terug bij Vertraging?

Reageer