Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24422 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Badge +3

Dat betwijfel ik zoals gezegd.

Je krijgt dus alleen vergoeding voor vertraging op een optimale reisroute. Als je route dat niet is moet je een deel ervan kiezen dat dat wel is en waar de vertraging ook van toepassing was.

Dat deel was dus Hengelo - Obdam 200+ TE met NS (en zonder NS ook).

Ja maar je kwam uit Leeuwarden en bent helemaal via Zwolle naar Kampen en Hengelo gereisd!

Nou èn? De incheck (overstap Blauwnet/NS) in Hengelo is aantoonbaar, en vanaf daar claim je (gereisd met NS, de meest logische optie van de reisplanner) dus je vertraging.

Voor een rit (deel van je reis) die dus 200+ TE is. De aanhouder wint. :sleeping:

Als ik vanuit Eindhoven naar Woerden zou willen reizen via Alkmaar (voor een korte onderbreking mét uit- en incheck natuurlijk) dan verwacht ik GTbV voor Alkmaar - Woerden, omdat ik dáár vertraging heb opgelopen (t.o.v. het reisadvies van de reisplanner).

Wat ik in Alkmaar te zoeken had (en of ik uit Eindhoven kwam) doet er niet toe. De prijs voor Alkmaar - Woerden (bij reizen op saldo voltarief met eerste incheck in Eindhoven) is natuurlijk minimaal..

Alhoewel.. de NS Reisplanner toont nu ook via prijzen! Eindhoven - Alkmaar - Woerden kost dan € 41,60 (zonder abonnement) En dan mag ik ook nog via Rotterdam volgens de planner :sweat_smile:

Wow.. nou dan dat graag terug bij vertraging waar dan ook met NS Flex (want op het hele traject dus?).

Dan heb je een Weekend Vrij (vergoeding per maand nooit hoger dan de kosten van je abonnement, bij vertragingen) er snel uit.

Afweging dus, mensenwerk voor Hengelo - Obdam met als voortraject Leeuwarden - Zwolle en een paar Blauwnet treinen.

Reputatie 6
Badge +2

Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

Ja tot zover duidelijk, zeker bij zo’n lang traject. Maar als er geen Blauwnet tussen gezeten had dan had iemand uit Leeuwarden (bij NS Flex) ook gewoon de volle prijs (voor 200 TE, dus € 27,60 of bij 1e klas € 45,54) terug gekregen (prijzen 2022, in 2021 iets minder).

Dat betwijfel ik zoals gezegd.

De voorwaarden zeggen:

Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging”
wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde
en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein,
waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de
vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en
daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling
staat vermeld.

Je krijgt dus alleen vergoeding voor vertraging op een optimale reisroute. Als je route dat niet is moet je een deel ervan kiezen dat dat wel is en waar de vertraging ook van toepassing was.

Badge +3

Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

Ja tot zover duidelijk, zeker bij zo’n lang traject. Maar als er geen Blauwnet tussen gezeten had dan had iemand uit Leeuwarden (bij NS Flex) ook gewoon de volle prijs (voor 200+ TE, dus € 27,60 of bij 1e klas € 45,54) terug gekregen (prijzen 2022, in 2021 iets minder).

Hengelo - Obdam is al 203 TE (met Blauwnet via Zutphen/Apeldoorn) of 208 TE (NS only, via Deventer) en juist op dat traject is de vertraging ontstaan. Plus, er is vanaf Hengelo met NS gereisd.

Bizar om dan bij GTbV niet op zijn minst Apeldoorn - Obdam (kortste NS only traject) te vergoeden, toch?

Stel je hebt een traject L-Z-K-H-O met 4 lijntjes die groen (<30), oranje (30-59) of rood (>59) kunnen zijn, dan zou je toch verwachten dat je in ieder geval voor een rood lijntje (in dit geval H-O met NS) vergoeding krijgt? De totale vertraging is immers 59+ ongeacht waar je vandaan kwam.

De claim had dus vanaf Hengelo beoordeeld moeten worden, ongeacht hoe je daar terecht bent gekomen (via overstappen of andere vervoerders). M.a.w. je NS reis begon daar en eindigde 59+ minuten te laat in Obdam. Op het traject Hengelo - Obdam hebben we inderdaad vertraging gehad en dáár krijgt u vergoeding voor.

Bij kortere trajecten is zoiets alleen maar gunstig voor de NS. Men zou gewoon het Blauwnet deel niet moeten meewegen, want bij reizen op saldo was dat ook niet bekend, maar ja dan kreeg je gewoon een deel van je abonnementskosten terug, ongeacht van waar naar waar je gereisd had (al was het Heerhugowaard - Obdam met 60 minuten vertraging).

Of ben ik nou gek en stel dat Blauwnet wat vertraging had (stel 10 minuten) en Hengelo - Obdam (stel 50 minuten) je toch GTbV krijgt voor 60 minuten vanaf Leeuwarden, omdat het (op dat tijdstip, overstappen zijn bekend) niet sneller kon via een andere route?

Reputatie 6
Badge +2

(..)

Duidelijk is dat iemand die uit Leeuwarden kwam voor vertraging op het NS traject Hengelo - Obdam geen vergoeding krijgt, maar iemand die dezelfde reis in Hengelo begonnen zou zijn gewoon recht heeft op 45 euro.

Dat gaat er bij mij niet in.

Dat geldt ook al bij langeafstandskorting op zich. Als iemand zonder abonnement uit Leeuwarden komt kost het traject Hengelo - Obdam minder dan als hij alleen dat traject reist. Alleen is een laag bedrag gunstig als het gaat om betalen, en ongunstig als het gaat om ontvangen.

Badge +3

Het is in ieder geval niet erg duidelijk, om alles duidelijk te maken zou NS veel meer uitleg met ook veel voorbeelden moeten geven.

Duidelijk is dat iemand die uit Leeuwarden kwam voor vertraging op het NS traject Hengelo - Obdam geen vergoeding krijgt, maar iemand die dezelfde reis in Hengelo begonnen zou zijn gewoon recht heeft op 45 euro (in eerste instantie € 27,50 maar de 1e klas komt daar dus nog bij).

Dat gaat er bij mij niet in. @Spoordaaf1975 heeft een punt en dat heeft mijn/onze aandacht.

Reputatie 6
Badge +2

Ik vraag me af hoe GTBV wordt berekend als je een omweg maakt, zoals hier bij de reis van Leeuwarden naar Obdam via Kampen en Hengelo. Stel dat NS op de hele route zou rijden. Je zou dan misschien ook alleen maar voor het deel vanaf Hengelo GTBV kunnen claimen, met hetzelfde resultaat. Anders moet ook uitgerekend worden hoe lang de omweg normaal duurt, en dat is misschien teveel gevraagd.

Ja en nee. Dat de reis Leeuwarden - Zwolle - Kampen - Hengelo (met laatste deel Blauwnet) mee telt voor GTbV vind ik heel vreemd.

GTbV moet gerekend worden over het NS traject (dus vanaf Hengelo, want je was meer dan 35 minuten geleden in Zwolle).

Dus heel die (om)reis telt niet mee. Er was vertraging tussen Hengelo en Obdam en daar zou het op gebaseerd moeten zijn dus. Bij Flex en Dal Vrij krijg je dan 2e klas voltarief (€ 27,50 meen ik voor 2021) en het 1e klas deel kan je dan later erbij claimen.

Zie mijn vorige reactie. Het kan toch niet zijn dat iemand die uit Leeuwarden kwam minder (of zelfs niets!) krijgt dan iemand die vanaf Hengelo vertrokken is?

Waar (op welk NS traject) is de vertraging ontstaan? Hengelo - Obdam!

Wat maakt het dan in hemelsnaam uit hoe je in Hengelo beland bent (zolang het maar niet met NS was, korter dan 35 minuten geleden dus bijv. vanuit Enschede)?

Als je met Blauwnet uit Enschede of Oldenzaal kwam telt dat immers ook niet mee.

Het maakt niet uit voor de vertraging, maar zou wel uit kunnen maken voor het bedrag.

In de voorwaarden staat

Indien u in het bezit bent van een vervoerbewijs dat geldig is op een
verbinding waarbij het vervoer deels door NS en deels door een andere
(spoor)vervoerder wordt verricht, hebt u uitsluitend recht op het aan
NS toe te rekenen deel van het vervoerbewijs

Het ‘vervoerbewijs’ is dan misschien het gebruik van de OV-chipkaart voor de hele reis (of de kosten daarvan, in dit geval bij reizen op vol tarief), en ‘het aan NS toe te rekenen deel van het vervoerbewijs’ de kosten van het NS-deel zoals die ook bij het maken van de hele reis voor het NS-deel waarvoor vertraging wordt geclaimd worden gerekend (in dit geval heel weinig).

Het is in ieder geval niet erg duidelijk, om alles duidelijk te maken zou NS veel meer uitleg met ook veel voorbeelden moeten geven.

Badge +3

Ik vraag me af hoe GTBV wordt berekend als je een omweg maakt, zoals hier bij de reis van Leeuwarden naar Obdam via Kampen en Hengelo. Stel dat NS op de hele route zou rijden. Je zou dan misschien ook alleen maar voor het deel vanaf Hengelo GTBV kunnen claimen, met hetzelfde resultaat. Anders moet ook uitgerekend worden hoe lang de omweg normaal duurt, en dat is misschien teveel gevraagd.

Ja en nee. Dat de reis Leeuwarden - Zwolle - Kampen - Hengelo (met laatste deel Blauwnet) mee telt voor GTbV vind ik heel vreemd.

GTbV moet (altijd?) berekend worden over het laatst gereisde NS traject (dus vanaf Hengelo, want je was meer dan 35 minuten geleden in Zwolle en is (vanuit NS gezien) geen NS-Blauwnet-NS overstap).

Dus heel die (om)reis telt niet mee. Er was vertraging tussen Hengelo en Obdam en daar zou het op gebaseerd moeten zijn dus. Bij Flex en Dal Vrij krijg je dan 2e klas voltarief (€ 27,50 meen ik voor 2021) en het 1e klas deel kan je dan later erbij claimen.

Zie mijn vorige reactie. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die uit Leeuwarden kwam minder (of zelfs niets!) krijgt dan iemand die vanaf Hengelo vertrokken is?

Waar (op welk NS traject) is de vertraging ontstaan? Hengelo - Obdam!

Wat maakt het dan in hemelsnaam uit hoe je in Hengelo beland bent (zolang het maar niet met NS was, korter dan 35 minuten geleden dus bijv. vanuit Enschede)?

En zo wel, dan claim je Enschede - Obdam. Maar als je met Blauwnet uit Enschede of Oldenzaal kwam telt dat immers ook niet mee.

Maar goed, als men (in geval van Flex, anders weet men het niet eens!) het deel van je reis met Blauwnet mee zou tellen heb je recht op GTbV van Leeuwarden tot Obdam (*vertraging aan te rekenen aan NS), en dat is dus de hoofdprijs!

Denk dat dit nog wel een staartje zal krijgen. Volhouden dus!

Reputatie 6
Badge +2

Ik vraag me af hoe GTBV wordt berekend als je een omweg maakt, zoals hier bij de reis van Leeuwarden naar Obdam via Kampen en Hengelo. Stel dat NS op de hele route zou rijden. Je zou dan misschien ook alleen maar voor het deel vanaf Hengelo GTBV kunnen claimen, met hetzelfde resultaat. Anders moet ook uitgerekend worden hoe lang de omweg normaal duurt, en dat is misschien teveel gevraagd.

Reputatie 6
Badge +2

Leeuwarden - Hengelo is 154 TE (zonder omreizen via Kampen), dus als daarmee rekening gehouden wordt dan zou je geld terug moeten krijgen voor het verschil tussen 154 TE en 200 TE (voltarief 2e klas).

Voor 2022 zou dat dan neer komen op € 27,90 - € 24,50 = € 3,40 en voor 2021 dus iets minder. Maar daar komt je 1e klas (want die mag je ook claimen) nog bij.

Waarom zouden sommige ritten van Blauwnet niet meegerekend moeten worden en andere wel? Ik heb ze allemaal meegerekend, zoals bij reizen tegen vol tarief, en dan zit je bij Hengelo al bijna op 200 TE.

Badge +3

Bij NS Flex is het wellicht lastig omdat daar de langeafstandskorting een rol speelt.

Voor je claim zou je alleen het traject Hengelo - Obdam moeten opgeven, omdat GTbV alleen geldt voor het NS deel van je traject, en Zwolle - Kampen - Hengelo meer dan 35 minuten is.

Voor Dal Vrij zou je dan in ieder geval de volle ritprijs 2e klas moeten krijgen.

De berekening van de prijs wijkt iets af omdat Blauwnet een andere 1e toeslag rekent, namelijk 70% over de gehele ritprijs inclusief het starttarief (dat je niet betaalt wegens overstap binnen 35 minuten).

Leeuwarden - Hengelo is 154 TE (zonder omreizen via Kampen), dus als daarmee rekening gehouden wordt dan zou je geld terug moeten krijgen voor het verschil tussen 154 TE en 200 TE (voltarief 2e klas).

Voor 2022 zou dat dan neer komen op € 27,90 - € 24,50 = € 3,40 en voor 2021 dus iets minder. Maar daar komt je 1e klas (want die mag je ook claimen) nog bij.

Ik vind het bijzonder vreemd dat iemand die in Hengelo opgestapt was gewoon ruim € 45,00 zou kunnen claimen terwijl jij nog niet eens aan het minimum van € 2,30 komt.

Jammer dat het om oktober 2021 gaat, anders zou ik gewoon een nieuwe claim indienen voor Hengelo - Obdam.

Reputatie 6
Badge +2

De afwijzing komt overeen met wat ik op basis van de mij vertelde regel over de lange-afstandskorting zou verwachten. Het lage bedrag is de meerprijs van het traject Hengelo-Obdam als je de hele reis op vol tarief reist. Ik kom niet precies uit op € 1,15, maar wel op minder dan €2,30.

Reputatie 2

Op 6 oktober 2021 had ik een reis gemaakt van Leeuwarden via Kampen en Hengelo naar Obdam. De overstappen vonden binnen 35 minuten plaats, wat volgens NS dan één reis is. Tussen Hengelo en Obdam liep mijn reis een uur vertraging op, ik dus daarop volgens (binnen 3 maanden!), een claim ingediend.

Deze werd afgewezen, omdat er volgens NS sprake is van Lange-afstandskorting. Volgens hun berekeningen zou mijn vergoeding op een bedrag van € 1,15 uitkomen.

Mijn reis verliep als volgt:
Leeuwarden-Zwolle (met NS)
Zwolle-Kampen (met Blauwnet)
Kampen-Hengelo (ook met Blauwnet)
Hengelo-Obdam (met NS).

De in- en uitchecks werden gedaan met mijn 1e klas DalVrij, alle inchecks in Zwolle, Kampen en Hengelo vonden binnen 35 minuten na de uitchecks plaats, alle inchecks vonden in de Daluren plaats). 

Later op de avond reisde ik van Obdam naar Nijmegen (waarbij ik geen vertraging opliep), maar omdat deze 3 uur na aankomst in Obdam plaatsvond, zou deze verder buiten beschouwing gelaten moeten worden, (lijkt mij!).

NS stelt dat na toepassing van de Lange-Afstandskorting een bedrag van € 1,15 overblijft, (wat dus onder de mimimumgrens van €2,30 komt). Ze zijn daarbij uitgegaan van het in 2021 geldende maximum van een enkele reis van € 45,21.

Ik heb mijn twijfels of de medewerker van GTBV de regels juist toegepast heeft, er werd ook gezegd dat ik met een DalVrij pas vanaf 60 minuten vertraging een claim kon indienen. Dat is fout, want dat kan al vanaf 30 minuten (en met de Intercity Direct en IC Den Haag-Eindhoven zelfs al vanaf 15 minuten!).

1: Zwolle-Kampen is een zog doodlopend traject, dwz. je moet in Kampen altijd terugkeren, waarbij er automatisch een nieuw reisovereenkomst geldt (omdat het tariefmatig verboden is om in de richting van het incheckstation (Leeuwarden) te reizen en er dus altijd sprake is van 2 treinkaartjes, waardoor Leeuwarden-Kampen sowieso niet meedoet en m.i. alleen Kampen-Hengelo-Obdam voor de berekening overblijft, zie rekensom A, verderop).

2: Zou er sprake zijn van één geheel, (ongeacht of Zwolle-Kampen ook meedoet), valt het grootste deel van de reis toch onder de vlag van Hengelo-Obdam, waardoor het aandeel. Overigens is bij een Omweg de maximumprijs hoger dan € 45,21 (behorende bij 200 TFE, of meer). Maar hoe wil je nou een totaalbedrag over een stuk met 2 omwegen berekenen?

De tariefeenheden zijn als volgt opgebouwd:
Leeuwarden-Zwolle: 95 (NS)
Zwolle-Kampen 15 (Blauwnet)
Kampen-Hengelo 74 (Blauwnet)
Hengelo-Obdam 208 (NS, via Deventer)

Ik zeg dan A: neem omwille het zog. Antennetraject Zwolle-Kampen de Tariefeenheden voor Hengelo-Obdam 208, deel dat door het totaal TFE Kampen-Hengelo-Obdam (282) en vermenigvuldig met de ritprijs 208/282x45,21=€ 33,35

of: B: Leeuwarden-Zwolle-Hengelo-Obdam, (362),
(208/362)X85,21*= € 48,96

of - als Leeuwarden-Zwolle ook bij het toe te kennen deel van de vertraging hoort, (want Lw-Zl is ook NS en NS spreekt hierbij van één hele reis!): (303/362)x85,21*= € 71,32

of C: Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam (392), al is dat door het bezitten van 2 via stations online niet berekenbaar.

De uitkomst is bij een uur vertraging de hoogte van de vergoeding A: , B:, C:, waarbij ik C niet kan berekenen.

*Prijs (vol tarief) van Leeuwarden-Hengelo-Obdam in 2021, maal 1,65 (in 2021 geldende overgang 2e klas naar 1e klas (€ 51,64x1,65= € 85,21.

Hoe komt GTBV aan zo'n laag te vergoeden bedrag van € 1,15? Ik twijfel ook of bij een DalVrij lange-afstandskorting ook van toepassing is, omdat je met 100% Reisrecht kunt omreizen, zonder dat het je extra geld kost.

Wie kan mij met berekeningsmethoden wat meer duidelijkheid verschaffen, welke vergoeding bij een vertraging van een reis Leeuwarden-Kempen-Hengelo-Obdam, (of Kampen-Hengelo-Obdam) hoort? Alvast dank voor de info.

Haha, dat is helemaal waar Robert B! Echter doen we dat eigenlijk alleen bij wijze van coulance en voornamelijk in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld wanneer het termijn van 6-8 weken verstreken is en de afdeling de situatie al opgepikt zou moeten hebben, maar dit om de één of andere reden niet gebeurd is. Om geen precedent te scheppen hield ik om die reden de woordvoering dat ze geen claims afhandelen. We zouden het in principe met ovtijden.com, www.rijdendetreinen.nl/storingen, persoonlijke- en claimgegevens uiteraard ook zelf uit kunnen zoeken en afhandelen 🙂. Dus wat dat betreft heb je zoals gewoonlijk weer helemaal gelijk!

Hier duurt het al 9 weken, nog geen zicht op wanneer het behandeld gaat worden... Hoop niet dat ze ook zo traag zijn met het overmaken van jullie salaris zeg :S
Reputatie 7
Dat klopt, Wiesum, jouw claim zal in eerste instantie worden afgewezen, maar je kunt reageren op de afwijzing om enige aanpassingen aan de claim door te voeren, zodat de vertraging wel goed erkend kan worden.
...
Hierbij wil ik u dan ook vragen om de geplande vertrektijd te wijzigen naar 14.18 uur i.p.v. 15.10 uur.

Alvast bedankt.


Ik denk dat NS het extra werk vindt om een claim te corrigeren en daarom er met een boog omheen gaat als iemand vraagt of het kan.

Er wordt nu altijd op dit forum aangeraden af te wachten tot men 'de afwijzing' krijgt (en die komt waarschijnlijk spoedig als u verder geen tekstuele opmerkingen over uw claim in het formulier hebt ingevuld) en daar dan per e-mail (u krijgt ook een e-mail) op te reageren met wat dan wel de juiste gegevens zijn.

Nadat u deze e-mail als reactie op de afwijzing hebt ingestuurd, wordt de claim 'herbeoordeeld'.
Beste,

Ik heb gisteren een reis gemaakt van Utrecht centraal naar Zwolle. Aangezien het treinverkeer stil lag tussen Utrecht centraal en Amersfoort ben ik via Amsterdam Zuid gegaan.

Ik heb nu een claim ingediend voor de vertraging (claimnummer 600146287) maar heb hierbij een foutje gemaakt aangezien ik de website verkeerd heb begrepen. Op de site staat namelijk aangegeven aankomst en daarna geplande tijd. Ik heb dus de geplande aankomsttijd in Zwolle ingevuld. Echter blijkt uit de bevestigingsmail blijkt dat ik de geplande vertrektijd had moeten invullen wat 14.18 was.

Hierbij wil ik u dan ook vragen om de geplande vertrektijd te wijzigen naar 14.18 uur i.p.v. 15.10 uur.

Alvast bedankt.
Hallo Arno Smeehuyzen, het lijkt er op dat er een storing gaande is. Wij hebben voorbeelden van deze melding nodig. Heb je toevallig ook Facebook of Twitter? Zo ja, zou je dan een screenshot kunnen sturen van de melding die je in beeld krijgt?
Jup, daarover gaan inmiddels veel meer klachten rond. Er wordt verwezen naar het 'nieuwe' formulier: https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html
Ik kan op dit moment geen claim indienen. Vorige week dinsdag door meerdere problemen bijna een uur vertraging opgelopen.
Aan de tijden van in en uitchecken zie je dat gelijk. Maar er wordt aangegeven dat het systeem dit nu niet kan controleren.
is er iets aan de hand met de site?
:?
Update: De goedkeuring- en afwijzinge-mail hebben nu beide de afsluitende alinea:

"Heeft u nog vragen?
Wij helpen u graag verder. Kijk op www.ns.nl voor meer informatie. Heeft u een gerichte vraag over deze claim, beantwoord dan deze e-mail met uw vraag. Heeft u een brief over uw claim ontvangen en daar een vraag over, dan kunt u met ons bellen op nummer 030-7515155. We staan dag en nacht voor u klaar."

De ontvangstbevestiging houdt de generieke afsluiting met forum en twitter voor algemene vragen.

Bedankt voor de tip iedereen! 🙂
Haha ik vind het al top dat de OP is aangepast. Het aanpassen van het andere zal ws weer een meerjarenproject worden, dat is al meerdere keren doorgegeven maar goed daar kunnen moderators ook weinig aan doen.
Ho, ik hang de slingers pas op als het ook werkelijk aangepast is hoor MvanGelder 😉
Fantastisch !!
Ah, ja! Ik ga het doorgeven. Dat scheelt hopelijk een hoop klantcontacten voor ons en frustratie bij de reiziger. Bedankt voor de waardevolle tip Henk_NL!

Reageer