Geld terug bij vertraging | NS Community
Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24376 Bekeken

Laatste update: 05-10-2021.

Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!

Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in?
NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.

Hoe werkt het?
Wanneer je via Mijn NS of het formulier een claim indient, checkt de automatische controle op basis van de opgegeven vertrektijd en de NS begin- en eindbestemming, of er via de optimale reisroute daadwerkelijk een vertraging is opgetreden. Het uitgangspunt is dat er op basis van de opgegeven vertrektijd binnen 30 minuten na de geplande aankomsttijd een trein is gearriveerd op de eindbestemming. Overigens moet deze vertrektijd wel in de reisplanner worden weergeven. Het is zo dat zich uitzonderlijke situaties kunnen voordoen waardoor jij als reiziger een vertraging van meer dan 30 minuten hebt ondervonden, maar waar deze controle niet op berekend is. Aan de hand van jouw uitleg willen wij de claim in alle redelijkheid uiteraard opnieuw beoordelen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject.

Hoe dien ik een claim in bij NS?

  1. online via Mijn NS
  2. via het formulier (aan het loket of online via deze link)
  3. via NS Klantenservice

Ik heb gereisd met de Intercity Direct. En nu?
Deze claim kun je alleen via het formulier claimen. Doe dit dus niet via Mijn NS. Meer informatie vindt je hier.

Mijn claim is afgewezen. Ik ben het hier niet mee eens. Wat kan ik doen?
Vraag Klantenservice om jouw claim te herzien. Dit kan door te reageren in de e-mail die je ontvangen hebt over de afwijzing en hierin de benodigde aanvullende informatie door te geven. Dien je claim dus niet opnieuw in. 

Ik heb niet kunnen in- en/of uitchecken tijdens mijn reis, maar ik had wel meer dan 30 minuten vertraging. Wat moet ik doen?
Indien je een afgekocht reisproduct hebt, zoals Altijd Vrij, dan kun je je claim het beste meteen via Klantenservice indienen. Geef dan duidelijk aan hoe je hebt gereisd en op welke tijden.

Er waren werkzaamheden tijdens mijn reis. Krijg ik nu wel geld terug bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden valt de extra reistijd niet onder de regeling Geld terug bij vertraging. Is de vertraging echter meer dan de vooraf aangegeven tijd, dan kun je alsnog een claim indienen.

Ik heb een foutje gemaakt bij mijn claim! Wat nu?
Je kunt je claim laten aanpassen via dit forum of via Klantenservice. Dien je claim niet nogmaals in.

Ik heb een reis gemaakt met meerdere in- en uitcheckmomenten, maar ik had alleen op één deel vertraging. Hoe moet ik claimen?
Zorg ervoor dat je jouw begin- en eindstation opgeeft in je claim. Stel dat je hebt gereisd van Amsterdam Centraal naar Hollandsche Rading, waarbij je op Hilversum uit en weer in moet checken, dan vul je op jouw claim Amsterdam Centraal – Hollandsche Rading in, en niet Hilversum – Hollandsche Rading. Bestaat je reis vanwege een storing uit verschillende in- en uitcheckmomenten op een NS traject? Dan kun je tijdens het indienen van jouw claim zelf de eindbestemming wijzigen in Mijn NS. Je dient dan wel een check-uit op je eindstation te hebben. Let erop dat je maar één claim indient!

Ik heb een deel van mijn reis met een door NS ingezette bus gereisd. Wat nu?
Wanneer je een deel van de reis met een door NS ingezette bus hebt gereisd, dan dien je uit te checken op je eindbestemming. Doe je dit niet, dan klopt je check-in en check-uit niet meer. Zijn de poortjes gesloten? Vaak staan er mobiele palen bij de bus. Zo niet, vraag dan een NS-medewerker om hulp, of benader ons via de Servicezuil. Soms kan het echter gebeuren dat uitchecken op het eindstation niet mogelijk is. Geef dit dan aan in je verzoek. Dien je claim in via Klantenservice, niet via Mijn NS.

Wat als de poortjes dicht zijn en ik met de NS bus moet?
Wanneer je wegens een storing gesloten poortjes moet passeren om van en naar de NS bus te lopen, dan dient NS de poortjes op de stations open te zetten. Is dit niet het geval, gebruik dan de servicezuil om de poortjes te laten openen, of vraag een medewerker om hulp.

Hoe lang moet ik wachten op vervangend vervoer vanuit NS?
Je mag als reiziger van ons verwachten dat wij altijd ons best doen tijdens dit soort situaties. Enerzijds betekent dit dat wij maatregelen nemen voor zover die redelijkerwijs mogelijk zijn. Wij gebruiken de term redelijkerwijs omdat wat we kunnen bieden sterk afhankelijk is van de context. Ter illustratie de grote storing op en rond Utrecht Centraal van 11 september jongstleden. In zo’n situatie is het niet haalbaar om binnen 60 minuten het vervangende vervoer op sterkte (dezelfde geboden capaciteit als met de trein) te krijgen. Stel dat er 1000 reizigers uit een trein komen, en er kunnen gemiddeld 55 mensen mee per bus, dan moeten er 20 bussen ingezet worden voor alleen al die ene trein. Met de wetenschap dat er minimaal elke 5 minuten een trein binnenkomt of vertrekt op Utrecht, dan zijn er dus enorm veel bussen nodig. Deze hoeveelheid bussen is op zo’n korte termijn niet leverbaar vanuit de busbranche. Daarnaast maakt het uit op welk moment er alternatief vervoer geboden moet worden. Buiten de spits is er meer ruimte op de weg om reizigers per bus snel te kunnen vervoeren. In de spits is het veel drukker op de weg en door file niet mogelijk om zo snel te vervoeren als we eigenlijk zouden willen.

Concreet: in de buscontracten wordt een onderscheid gemaakt tussen de levering van bussen in de daluren (binnen 60 minuten) en de levering in de spits (binnen 75 minuten). Dit is vanaf het moment van bestellen. Er dient echter altijd rekening gehouden te worden met verschillende factoren, zoals omvang calamiteit, hoeveelheid benodigde bussen, de situatie op de weg, de bereikbaarheid van stations en de mogelijkheden tot halteren. Redelijkerwijs moet dus worden bezien binnen de context.

Wanneer er sprake is van uitval, doet ProRail een prognose van de verstoring en meldt deze aan NS. Afhankelijk hiervan besluit NS vervangend vervoer in te zetten. De inzet van dit vervoer is behalve afhankelijk van de context, ook afhankelijk van de situatie. Wanneer het om een gestrande trein gaat wordt er direct over gegaan tot het bestellen van bussen. Als er sprake is van een gestrande trein wordt er sowieso altijd onmiddellijk een 3 sporenbeleid gevolgd. Dit houdt in dat er drie oplossingsmogelijkheden in gang worden gezet zodat er altijd een snelste en een voor reizigers minst hinderlijke optie kan worden gekozen. In geval van een verstoring waarbij de verwachting is dat de treindienst binnen 60 minuten weer wordt opgestart, zal NS niet snel overgaan tot het bestellen van bussen. Bij een verstoring waarbij het evident is dat deze langer dan 60 minuten gaat duren (aanrijding, ontsporing, dreiging, ontruiming, etc.) gaat NS uiteraard meteen over tot het bestellen van vervangend vervoer.

Als NS proberen we bij dit soort grote verstoringen ook op individueel niveau te kijken wat wij voor een reiziger kunnen betekenen. Dit betekent dat jij als reiziger een van mijn collega’s op het station kunt aanspreken en hem of haar jouw situatie kunt voorleggen. Indien er sprake is van een uitzonderlijke en dringende situatie, kan er via persoonlijk contact worden gekeken wat er mogelijk is. Indien dit betekent dat er een taxi wordt geregeld, dien je wel rekening te gehouden met de levering daarvan, aangezien het om gecontracteerde partners gaat (en niet de taxi buiten het station).

Kun je met een anonieme OV-chipkaart ook Geld terug bij Vertraging krijgen?
Ja, dat kan! Wil je dit online doen dan kan dit door de kaart te koppelen aan jouw Mijn NS-account.

Ik heb gereisd met een eenmalige chipkaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een eenmalige chipkaart kun je een claim indienen. Let er wel op dat je hebt in- en uitgecheckt.

Mijn claim is afgewezen omdat het bedrag te laag is. Hoe zit dat?
Het minimum van een claim moet € 2.30 zijn. De Europese regelgeving heeft dit minimum gezet op € 4.00, maar NS is hier bewust onder gaan zitten. Bedragen onder dit bedrag worden afgewezen door NS.

Ik heb gereisd met een Meereiskaart. Kan ik een claim indienen?
Ja, ook met een betaalde Meereiskaart kun je een claim indienen. De regeling geldt echter niet voor de gratis Meereiskaart, zoals die uit de Spoordeelweken.

Ik heb maar de helft van mijn dagkaart/Keuzedag/Meereiskaart teruggekregen. Hoe kan dat?
De dagkaart, Keuzedag en Meereiskaart wordt gezien als een retourtje. Dit betekent dat wanneer je vertraging hebt gehad tijdens de heen- of terugreis, de vergoeding wordt toegepast zoals bij een enkele reis. Wanneer je helemaal niet op je eindbestemming bent aangekomen, dan kun je je verzoek via Klantenservice indienen.

Ik heb niet op de eindbestemming uitgecheckt, omdat ik ander vervoer heb genomen. Wat nu?
Wanneer je met een NS-bus hebt gereisd, dien je pas uit te checken op de eindbestemming. Je checkt dus niet uit op het station waar je de bus pakt, maar pas op het station waar je moet zijn. Heb je gekozen voor vervangend vervoer van een andere vervoerder of heb je met de auto gereisd? In dat geval worden de kosten niet vergoed. Heb je je reis niet gemaakt, omdat er teveel problemen op het station waren? Dien je verzoek dan in via Klantenservice, en zorg ervoor dat je verzoek zo volledig mogelijk is.

Ik heb een claim ingediend, maar ik heb nog geen geld gehad. Hoe kan dat?
Wanneer je een claim indient met een formulier, duurt het uiterlijk vier weken voordat jouw claim wordt behandeld. Wanneer je de claim indient via Klantenservice (brief, e-mail of telefoon) of Mijn NS duurt het uiterlijk twee weken.

Meer informatie vind je hier


294 reacties

@Theofiel punt 1: nee, mijn sticky overruled zijn tekst niet.

Kun je je reactie dan toelichten?
Ik zit met het volgende. Ik reis dagelijks met de intercity direct van Amsterdam centraal naar Rotterdam centraal. As we speak zit ik in de trein naar Vlissingen, omdat (net als gisteren trouwens) de intercity direct niet reed. Voor mijn reis naar huis is, vanwege het uitvallen van de trein, het handiger om in Den Haag Laan van NOI uit te stappen en met de metro verder te reizen naar huis. Mijn vraag is nu: kan ik geld terug vragen en welk begin- en eindstation moet ik invullen?
Het is uiteraard éénmalige chipkaart.
Excuses! De verwarring zat hem in de term chipkaart en OV. Mijn fout. Is gecorrigeerd uiteraard!
Beste NS Forum,

Ik reis van Amsterdam naar Putten en stap over op Utrecht Centraal. Op Utrecht heb ik een overstaptijd van 15 minuten. Een paar weken terug heb ik mijn overstap gemist, omdat de trein van Amsterdam naar Utrecht een vertraging had van 20 minuten. Doordat ik de overstap heb gemist, ben ik 30 minuten later aangekomen op station Putten (trein vertrekt 1 x per 30 minuten vanuit Utrecht Centraal).

Heb ik bij bovenstaande situatie recht op geld terug bij vertraging? Want ik ben wel 30 minuten later op mijn aankomststation (Putten), maar de trein (a'dam -> Utrecht C.) had zelf 'maar' 20 minuten vertraging.

Alvast bedankt voor de info!
Hoi Tatiana!

Het gaat om de totale vertraging. Dus dat kan! Heb je in Amsterdam ingecheckt, en in Putten uitgecheckt? Dan kun je gewoon online claimen.
Sivan Kan je eens uitleggen in heldere taal hoe het nu zit met werkzaamheden.

Bij werkzaamheden publiceert de NS altijd een verwachte extra reistijd en wordt de nieuwe dienstregeling die zorgt voor deze extra reistijd in de reisplanner opgenomen. Nu lijkt het echter alsof de NS zichzelf voor de GTBV regeling bovenop de al aangepaste dienstregeling nog een keer de extra reistijd toerekent.

Zou je bij werkzaamheden niet gewoon moeten zeggen dat de reiziger voor GTBV uit moet gaan van de reisplanner zoals deze 10 dagen voor de werkzaamheden online staat?
Hoi Marv. Ik kan in ieder geval mijn best doen 🙂.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de reisplanner: bij GTbV gaan we uit van de tijd zoals in de reisplanner aangegeven (met de werkzaamheden er in verwerkt).
Beste NS Forum,

Ik reis van Amsterdam naar Putten en stap over op Utrecht Centraal. Op Utrecht heb ik een overstaptijd van 15 minuten. Een paar weken terug heb ik mijn overstap gemist, omdat de trein van Amsterdam naar Utrecht een vertraging had van 20 minuten. Doordat ik de overstap heb gemist, ben ik 30 minuten later aangekomen op station Putten (trein vertrekt 1 x per 30 minuten vanuit Utrecht Centraal).

Heb ik bij bovenstaande situatie recht op geld terug bij vertraging? Want ik ben wel 30 minuten later op mijn aankomststation (Putten), maar de trein (a'dam -> Utrecht C.) had zelf 'maar' 20 minuten vertraging.

Alvast bedankt voor de info!


Sorry, voor mijn late reactie. Maar het is wel van belang van welk station in Amsterdam bent vertrokken, als de reisroute op www.ns.nl wordt aangegeven, kun je wel claimen. Als je vanaf Amsterdam Centraal bent vertrokken is de reisroute via Hilversum en niet via Utrecht.
Badge +3
Een houder van een studentenreisproduct heeft bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten recht op restitutie van € 2,27.
Dit is niet juist. De website is inmiddels aangepast. Deze reiziger krijgt € 2.32.

Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie. Deze pagina, de tweede in mijn lijst met zoekresultaten, is wel juist. Ik heb geen idee waar je de eerste pagina ooit zou tegenkomen, maar misschien kan dat even uitgezocht worden? Dan kan die pagina worden verwijderd of worden gecorrigeerd.
  • Je dient te wachten op vervangend vervoer vanuit NS. Wanneer je toch op eigen houtje vervangend vervoer hebt genomen, worden deze kosten niet door NS vergoed.
    Je dient helemaal niets. Volgens de AVR-NS heb je als reiziger een keuze:

    Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
    Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
    1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
    2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
    3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)


    Bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer hebt je naast wachten op vervangend vervoer dus ook de keuze om de reis te beëindigen, waarbij NS het vervoerbewijs naar keuze van de reiziger vergoedt in geld of als een soortgelijk vervoerbewijs voor een ander moment en waarbij de reiziger bovendien recht heeft op kosteloos vervoer terug naar het vertrekstation.
  • Badge +3
    Een houder van een studentenreisproduct heeft bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten recht op restitutie van € 2,27.
    Dit is niet juist. De website is inmiddels aangepast. Deze reiziger krijgt € 2.32.

    Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie. Deze pagina, de tweede in mijn lijst met zoekresultaten, is wel juist. Ik heb geen idee waar je de eerste pagina ooit zou tegenkomen, maar misschien kan dat even uitgezocht worden? Dan kan die pagina worden verwijderd of worden gecorrigeerd.

    Herinnering: dit is nog niet aangepast. De foutieve informatie staat ook op deze pagina; misschien wordt daarvoor dezelfde bron gebruikt en alleen een andere opmaak toegepast?
    Hela, dat is niet goed. Ik heb het meteen weer doorgezet!
    Badge +3
    Hoe dien ik een claim in bij NS?
    1. online via Mijn NS
    2. via het formulier (aan het loket of online via deze link)
    3. via NS Klantenservice

    Dit zal in de praktijk goed werken, maar in theorie mag optie 3 niet. In punt 7 van de voorwaarden Geld terug bij vertraging staat:

    U dient een verzoek tot restitutie in te dienen door een bij een NS-verkooppunt (servicebalie, agentschap, Reizigerskiosk of AH to go) of via NS Klantenservice +31(0)30 751 51 55 (lokaal tarief) verkrijgbaar restitutieformulier volledig en naar waarheid in te vullen, te ondertekenen en op te sturen naar het op dit formulier vermelde adres, vergezeld van de eventueel gevraagde bewijsstukken. (...) Indien u in het bezit bent van een NS- of OVJaarabonnement of Jaartrajectabonnement kunt u er ook voor kiezen het restitutieverzoek in te dienen via www.ns.nl. (...) Een restitutieverzoek dat op een andere wijze, bijvoorbeeld door middel van een fotokopie van het formulier, mondeling of per e-mail aan NS wordt gericht, of na de termijn van 3 maanden door NS is ontvangen, wordt niet in behandeling genomen. (...)

    Misschien kunnen de voorwaarden in overeenstemming gebracht worden met de praktijk? Ook de tekst over het online indienen mag wel wat geactualiseerd worden.
    Goed punt. Ik heb je bericht doorgezet naar de afdeling Claims. Ik kom er op terug!
    Ik heb inmiddels begrepen dat vanwege de veranderingen door de OV-chipkaart, het claimen van GTbV ook enigszins veranderd is. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat klanten nog steeds moeten wennen om pas uit te checken op de eindbestemming, ook indien er NS bussen worden ingezet, waar je voorheen gewoon je losse vervoerbewijs opstuurde waar netjes de eindbestemming op stond.

    We willen klanten echter de tijd geven om te wennen aan deze nieuwe richtlijnen en niet direct de deur dichtgooien. Bovendien zijn er met het in- en uitchecken ook uitzonderingssituaties bijgekomen waarbij door overmacht een 'onjuiste' cico ontstaat. We zijn als bedrijf continu bezig om ook voor deze scenario's het de klant zo makkelijk mogelijk te maken om (online) te claimen zonder tussenkomst van Klantenservice. Voor nu blijven we voorlopig claims via Klantenservice accepteren.
    NS moet er ook nog steeds aan wennen om poortjes open te zetten bij ongepland busvervoer, of als er naar het GVB verwezen wordt (zoals afgelopen zaterdag)...

    Daarnaast is NS ook vergeten om dit helder te communiceren naar de reizigers.
    Badge +3
    Ik heb inmiddels begrepen dat vanwege de veranderingen door de OV-chipkaart, het claimen van GTbV ook enigszins veranderd is. (...) We willen klanten echter de tijd geven om te wennen aan deze nieuwe richtlijnen en niet direct de deur dichtgooien.
    Uit je reactie leid ik af dat de voorwaarden zoals die nu zijn, een situatie beschrijven waar naartoe gewerkt wordt. In de voorwaarden zelf lees ik echter achterhaalde informatie, zoals alleen online restitutie kunnen aanvragen bij een OVJaarabonnement of Jaartrajectabonnement, twee abonnementen die nota bene worden uitgefaseerd. Volgens mij is een update van de voorwaarden daarom toch nodig - maar ik begrijp dat dit de aandacht heeft van de mensen die de voorwaarden schrijven, en dat is goed genoeg voor mij.
    Badge +3
    ...
    Badge +3
    Als ik op Google zoek op "ns gtbv", dan is deze pagina de eerste die in mijn zoekresultaten verschijnt. Daarop staat nog oude informatie.
    Iemand heeft half werk geleverd: de restitutie voor het studentenreisproduct bij 30-59 minuten is wel aangepast, maar bij 60 minuten of meer staat nog het oude bedrag. Tegenwoordig is het 4,64 euro, het dubbele van het lagere bedrag.
    Vraag om claim te herzien:

    Het gaat om 15-11-15, traject van Horst-Sevenum (vertrektijd 21:00) naar Tilburg (daar aangekomen om 0.08 door vertraging). Ik heb in mijn claim vertrektijd 9.00 ingevuld ipv 21.00, ik denk dat daar de fout zit.

    Mvg
    Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?
    Hoi Anne. Zou je een topic willen starten, met daarin je claimnummer?

    Gedaan!
    Badge +3
    Wanneer kom ik in aanmerking voor Geld terug bij vertraging?
    Je komt in aanmerking voor deze regeling wanneer je een binnenlandse reis hebt gemaakt bij NS en je minimaal 30 minuten vertraging hebt gehad, en wanneer er geen geplande werkzaamheden waren op jouw traject

    Goed nieuws: de regeling Geld terug bij vertraging zoals deze nu bij NS geldt, gaat per 1 januari ook gelden voor de andere treinvervoerders. Dit volgt uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 9 september 2015, waarin staat:

    Ook worden vanaf 1 januari 2016 de ‘Geld Terug Bij Vertraging’ regelingen van alle spoorvervoerders geharmoniseerd op het niveau van de regeling zoals NS deze nu al kent. Momenteel krijgen reizigers te maken met verschillen in drempelbedragen en restitutierechten. Deze diversiteit is voor reizigers moeilijk te doorgronden. De harmonisering betekent dat reizigers vanaf 1 januari 2016 bij alle spoorvervoerders in Nederland (Arriva, Breng, Connexxion, NS, Syntus en Veolia) recht hebben op 50% restitutie vanaf 30 minuten vertraging en 100% restitutie vanaf 60 minuten vertraging. Ook wordt het drempelbedrag bij alle spoorvervoerders €2,30.

    Ik probeer al enige weken te achterhalen hoe de regeling in de praktijk gaat uitpakken voor overstappen tussen verschillende vervoerders, maar het lukt me niet om hier verdere informatie over te vinden. Ik kan überhaupt nergens anders welke informatie dan ook over deze aanpassing vinden.

    Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
    Is er hier iemand, een moderator wellicht, die kan vertellen hoe bovenstaande in de praktijk gebracht zal worden? Komt er een vervoeroverstijgend formulier? Vergoedt de vertraagde vervoerder bij een gemiste overstap? Of, en dat hoop ik toch niet, kunnen we nog altijd naar onze vergoeding zwaaien als we door een vertraging van minder dan 30 minuten bij vervoerder N een overstap op een trein van vervoerder A missen, met minstens 30 minuten vertraging tot gevolg?
    Wat dacht je zelf. De formulering is precies zo dat alle vervoerders dezelfde regeling hanteren, maar die regeling blijft vast zo dat deze alleen geldt over de reizen 'binnen één vervoerder'.
    Dat was vast niet het idee van Nationaal Openbaar Vervoer beraad, maar reken er maar niet op dat de vervoerders iets zo klantvriendelijk als een vervoerder overstijgend GTBV beleid zouden gaan hanteren.

    Reageer