beantwoord

geld terug bij vertraging

  • 19 September 2023
  • 7 reacties
  • 175 Bekeken

Do 14/9 forse vertraging gehad, zondag claim ingediend, wacht nog op reactie. Mijn collega die in zelfde trein zat heeft vandaag (dinsdag) ook claim ingediend en kreeg bijna gelijk reactie dat de claim was toegekend. Hoe kan dat? 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 September 2023, 22:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6

Goedenavond FaridaLengt. Welkom bij de NS Community.

De claim van je collega is dan meteen goedgekeurd door ons geautomatiseerd claim systeem. Dan kan je dezelfde dag nog een antwoord ontvangen. Ik heb geen inzage in je claim hier, maar ik durf je zo te zeggen dat deze claim handmatig nagekeken gaat worden, dit duurt helaas wel wat langer. Ik kan je alleen vragen om hier dan op te wachten!

Badge +3

Op een claim voor een reis van meer dan een dag geleden krijg je toch altijd al bijna meteen (of dag erna) een reactie vanuit het systeem?

Anders ‘schiet maar in’ via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html en dan afwachten inderdaad.

Reputatie 5

Op een claim voor een reis van meer dan een dag geleden krijg je toch altijd al bijna meteen (of dag erna) een reactie vanuit het systeem?

Je kunt pas een goedkeuring krijgen vanaf de vijfde dag ('s nachts) na je reisdag. Dat is de tijd die staat voor het beschikbaar komen van de door Prorail vastgestelde aankomst- en vertrektijden. Als je dan nog geen reactie krijgt, staat de claim in een wachtrij om handmatig beoordeeld te worden en kan het wel even duren. NS heeft nog steeds een forse achterstand.

Als je vanaf de vijfde dag je claim indient, wordt deze vrijwel direct af- of goedgekeurd of je komt ook in de wachtrij.

Badge +3

Als je vanaf de vijfde dag je claim indient, wordt deze vrijwel direct af- of goedgekeurd of je komt ook in de wachtrij.

Oww.. op die manier.

Dan moet ProRail die ‘vastgestelde’ tijden maar eens sneller aanleveren, want je transacties zijn al lang bekend bij TLS/OV-chipkaart én bij NS (bij Flex hooguit volgende dag met prijs zou moeten).

En die ‘vastgestelde tijden’ later aanleveren doet er helemaal niet toe, want dat zijn de tijden die de beste reiziger in de planner zag op het geplande reismoment.

Reputatie 5

Wat mij betreft zou dat inderdaad ook sneller kunnen dan de vijfde dag na je reisdag. Maar dit is gewoon de doorlooptijd die NS voor de verwerking van die data (ten behoeve van gtbv) heeft staan, die is ook nooit korter geweest.

Het kan langer duren, maar nooit sneller gaan. Ook als de in- en uitcheckdata al (lang) in Mijn NS staan. Bij een e-ticket ontbreken die zelfs compleet en ook dan kan het niet sneller gaan dan de vijfde dag na je reisdag.

Voor sommige treinen zie je de werkelijke aankomst- en vertrektijden trouwens vaak ook niet (correct) in de reisplanner staan, zoals bijvoorbeeld de IC Berlijn of de IC Direct.

Reputatie 7
Badge

En die ‘vastgestelde tijden’ later aanleveren doet er helemaal niet toe, want dat zijn de tijden die de beste reiziger in de planner zag op het geplande reismoment.

Volgens de voorwaarden GTbV (artikel 1) is vertraging "een door de Railverkeersleiding (PrRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en (sic) daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaam- heden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd."

Voor een beroep op deze regeling is dus wel relevant wat ProRail aan vertraging heeft vastgesteld (naast data uit de reisplanner want die speelt wel een rol in de bepaling van de "Optimale reisroute".

Reputatie 7
Badge

Overigens is dat anders voor een beroep op de Europese reizigersrechtenverordening. Daar gaat het om het moment van "werkelijke of verwachte aankomst op het station van de eindbestemming" en is niet gedefinieerd op welke manier deze moet zijn vastgesteld.

Reageer