Skip to main content

Hallo,

Gisteren hadden we veel vertraging op het spoor van Groningen naar Utrecht vanwege een kapotte trein die voor ons stond bij Hoogeveen.

Na 5 of 10 minuten stil te hebben gestaan heeft de conducteur aangeroepen om iedereen de trein te verlaten en de streekbus van Hoogeveen naar Meppel te pakken, omdat het probleem niet op korte termijn opgelost kon worden en de trein moest terug naar Groningen rijden.

Dat hebben we gedaan, maar nu vraag ik me af of we het geld terug kunnen krijgen. Blijkbaar is dat meestal niet het geval, maar we waren verteld om die bus te nemen en dus zijn we gedupeerd.

Het ergste is dat we 1,5 uur vertraging hadden, terwijl onze oorspronkelijk trein (na een korte pauze) nog even door bleef rijden. Ik vind het afschuwelijk dat zo’n slecht reisadvies is afgegeven. Waarom zou je mensen adviseren om de (zeer langzame!) streekbus te nemen als het nog steeds mogelijk is om door te rijden als het probleem is verholpen?

Dus mijn vraag is wat is de juiste manier om restitutie aan te vragen voor de treinreis en het streekbusgedeelte? Houd er rekening mee dat uit de NS-database zou kunnen blijken dat er geen vertraging had mogen zijn omdat onze oorspronkelijke trein bleef rijden (nadat we moesten uitstappen). Ik weet niet of de gewone GTBV formulier gaat lukken, zeker niet met de streekbus tarief.

Geld terug voor een bv (streek)bus of tram krijg je in principe alleen als dat een officieel advies vanuit NS was, dus als dat via website (de storingspagina) is geadviseerd. Het wordt dan meestal ook omgeroepen of op schermen getoond. Dit is o.a. vaak het geval bij geen treinen tussen Delft en Den Haag, dan wordt zo geadviseerd de haagse tram te nemen. Een conducteur die aangeeft een streekbus te nemen omdat hij of zij denkt dat dat het snelst is, is geen officieel NS advies. 


Ik had ongeveer hetzelfde probleem afgelopen zaterdag, 18 mei 2024.

om 19:10 vertrokken uit Haren. Aankomst Zwolle 20:08. Vertrek Zwolle (naar uitstapstation Arnhem 20:20).

vanwege een kapotte trein reed onze trein niet verder naar Zutphen. Er wag geen sprake van vervangend vervoer en er werd, richting Arnhem, aanbevolen om naar Apeldoorn te reizen met Arriva om vervolgens met de bus naar Arnhem te reizen. 
Dit ook gedaan en uiteindelijk was ik pas in Arnhem om 22:30.

Tot mijn verbazing krijg ik van NS slechts €3,50 vergoed voor de vertraging van meer dan 6o minuten.

over de kosten die ik met de bus heb moeten maken om in Arnhem te komen (€4,31 met korting) wordt niet gesproken. Had ik dan in Zutphen moeten blijven wachten tot (heel laat in de avond) de storing was opgelost met het risico om niet meer thuis te kunnen komen vanaf Arnhem CS?


Omdat Keuzedagen bijna gratis zijn, is de vergoeding bij vertraging ook laag.

U had kunnen wachten op de inzet van bussen. Die zijn uiteindelijk ook ingezet. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor eigen rekening.


Uiteindelijk zijn bussen ingezet. Dat zal. Maar als klant wordt je op het moment dat je uit de trein wordt gezet in Zutphen, zonder enige informatie van NS in de steek gelaten, van zoek het zelf maar uit. Niemand van het NS-personeel op het perron kon antwoord geven. Enorm slechte service! En dan gaat het mij niet eens om het zeer geringe bedrag wat ik terugkrijg.


Uiteindelijk zijn bussen ingezet. Dat zal. Maar als klant wordt je op het moment dat je uit de trein wordt gezet in Zutphen, zonder enige informatie van NS in de steek gelaten, van zoek het zelf maar uit. Niemand van het NS-personeel op het perron kon antwoord geven. Enorm slechte service! En dan gaat het mij niet eens om het zeer geringe bedrag wat ik terugkrijg.

Het is logisch dat er niet direct informatie beschikbaar is over bussen. Die moeten namelijk eerst geregeld worden. Daar gaat vaak zeker een uur overheen.

Het advies om via Apeldoorn te reizen en dan de streekbus te pakken, is het meest voor de hand liggend. U heeft dus wel informatie gekregen over een mogelijke oplossing. Het NS-personeel heeft niet gezegd ‘zoek het zelf maar uit'. Ze wisten simpelweg niet of er bussen zouden komen.


Uiteindelijk zijn bussen ingezet. Dat zal. Maar als klant wordt je op het moment dat je uit de trein wordt gezet in Zutphen, zonder enige informatie van NS in de steek gelaten, van zoek het zelf maar uit. Niemand van het NS-personeel op het perron kon antwoord geven. Enorm slechte service! En dan gaat het mij niet eens om het zeer geringe bedrag wat ik terugkrijg.

Het is logisch dat er niet direct informatie beschikbaar is over bussen. Die moeten namelijk eerst geregeld worden. Daar gaat vaak zeker een uur overheen.

Het advies om via Apeldoorn te reizen en dan de streekbus te pakken, is het meest voor de hand liggend. U heeft dus wel informatie gekregen over een mogelijke oplossing. Het NS-personeel heeft niet gezegd ‘zoek het zelf maar uit'. Ze wisten simpelweg niet of er bussen zouden komen.

Dan nog blijft het natuurlijk gek dat jij maar meer moet betalen, omdat jij geen zin hebt om uren te wachten op een station en NS geen vervangend vervoer heeft geregeld op dat moment. Want dat is in principe wel wat NS van je verwacht wil je GTBV ontvangen.


 

 

Dan nog blijft het natuurlijk gek dat jij maar meer moet betalen, omdat jij geen zin hebt om uren te wachten op een station en NS geen vervangend vervoer heeft geregeld op dat moment. Want dat is in principe wel wat NS van je verwacht wil je GTBV ontvangen.

Zo is de regeling nu eenmaal. Je kunt niet je eigen regels gaan verzinnen.


 

 

Dan nog blijft het natuurlijk gek dat jij maar meer moet betalen, omdat jij geen zin hebt om uren te wachten op een station en NS geen vervangend vervoer heeft geregeld op dat moment. Want dat is in principe wel wat NS van je verwacht wil je GTBV ontvangen.

Zo is de regeling nu eenmaal. Je kunt niet je eigen regels gaan verzinnen.

Waar zeg ik dan dat je je eigen regels mag verzinnen hierover? Ik zeg alleen dat het absurd is dat NS verwacht dat je uren op een station gaat wachten op hun middelmatige vervangend vervoer WAAR nog maar de vraag is wanneer dat busje aankomt, het is alles behalve klantvriendelijk. En er zijn genoeg scenario's geweest waarbij dat busje helemaal nooit aankomt en de reiziger uiteindelijk te horen krijgt "Ja u moet uw eigen vervangend vervoer maar regelen".


Volgens mij is het juist de NS die eigen regels loopt te verzinnen. In de concessie staat dit:

Vervangend vervoer bij ontregelingen

  1. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.

 


Omdat Keuzedagen bijna gratis zijn, is de vergoeding bij vertraging ook laag.

U had kunnen wachten op de inzet van bussen. Die zijn uiteindelijk ook ingezet. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor eigen rekening.

Een keuzedag kost inmiddels €3,93. Dat is volgens mijn begrippen niet bijna gratis.


 

 

.

 

Ik zeg alleen dat het absurd is dat NS verwacht dat je uren op een station gaat wachten op hun middelmatige vervangend vervoer WAAR nog maar de vraag is wanneer dat busje aankomt, het is alles behalve klantvriendelijk. 

Als je lang moet wachten krijg je je geld terug. Dat lijkt me best klantvriendelijk. Veel mensen zien vertragingen inmiddels als een verdienmodel.

In plaats van oeverloos te bedelen om geld kun je beter eisen dat NS en ProRail nu eindelijk de oeverloze stroom stremmingen en storingen eens echt gaan aanpakken.


 

 

.

 

Ik zeg alleen dat het absurd is dat NS verwacht dat je uren op een station gaat wachten op hun middelmatige vervangend vervoer WAAR nog maar de vraag is wanneer dat busje aankomt, het is alles behalve klantvriendelijk. 

Als je lang moet wachten krijg je je geld terug. Dat lijkt me best klantvriendelijk. Veel mensen zien vertragingen inmiddels als een verdienmodel.

In plaats van oeverloos te bedelen om geld kun je beter eisen dat NS en ProRail nu eindelijk de oeverloze stroom stremmingen en storingen eens echt gaan aanpakken.

En niet elke stremming en of storing valt aan te pakken, ze ontstaan uit het niets en vallen niet te voorkomen het enige wat ze kunnen doen is het proberen te beperken. Maar dan nog kan een storing zoals een wisselstoring ontstaan.

 

En bedelen om geld is het niet, je hebt recht op dat geld.


Omdat Keuzedagen bijna gratis zijn, is de vergoeding bij vertraging ook laag.

U had kunnen wachten op de inzet van bussen. Die zijn uiteindelijk ook ingezet. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor eigen rekening.

Een keuzedag kost inmiddels €3,93. Dat is volgens mijn begrippen niet bijna gratis.

€ 3,93 voor een hele dag gratis reizen in de daluren is echt spotgoedkoop.

Maar bij een dagkaart zou je recht moeten hebben op 50% van de kosten. Dat is € 1,96 en dus beneden het minimum van € 2,32. Ik snap daarom niet waarom je bij GTBV € 3,50 krijgt. Dat zou € 0 moeten zijn lijkt mij.


Voor Keuzedagen geldt dat bij minder dan 60 minuten vertraging geen vergoeding wordt uitbetaald en bij een vertraging van 60 minuten of meer een vergoeding van 3,50 euro; zie de vergoedingentabel. Dat was ooit de prijs van een Keuzedag. Die ligt nu hoger, maar de vergoeding is niet overeenkomstig verhoogd.


Maar een Keuzedag is een dagkaart en bij andere dagkaarten bestaat bij 60 minuten vertraging recht op 50% van de prijs, niet op 100%


Maar een Keuzedag is een dagkaart en bij andere dagkaarten bestaat bij 60 minuten vertraging recht op 50% van de prijs, niet op 100%

Dus mag je blij zijn dat je € 3,50 krijgt. Bij een dagretour krijg je bij 60 minuten ook maar de helft.


(Sorry, ander topic dan ik even dacht. Mijn reactie... sloeg nergens op.)


Omdat Keuzedagen bijna gratis zijn, is de vergoeding bij vertraging ook laag.

U had kunnen wachten op de inzet van bussen. Die zijn uiteindelijk ook ingezet. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor eigen rekening.

Een keuzedag kost inmiddels €3,93. Dat is volgens mijn begrippen niet bijna gratis.

€ 3,93 voor een hele dag gratis reizen in de daluren is echt spotgoedkoop.

Maar bij een dagkaart zou je recht moeten hebben op 50% van de kosten. Dat is € 1,96 en dus beneden het minimum van € 2,32. Ik snap daarom niet waarom je bij GTBV € 3,50 krijgt. Dat zou € 0 moeten zijn lijkt mij.

Je vergeet dat je om keuzedagen te kunnen bestellen verplicht €67,20 voor een dal voordeel abonnement moet aanschaffen.


Volgens mij is het juist de NS die eigen regels loopt te verzinnen. In de concessie staat dit:

Vervangend vervoer bij ontregelingen

  1. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.

 

Dat ziet met name op Amsterdam en Rotterdam. Ik zie dergelijke afspraken niet voor me tussen Zutphen en Dieren. Een streekbus per uur kan nooit alle reizigers vervoeren. 


Omdat Keuzedagen bijna gratis zijn, is de vergoeding bij vertraging ook laag.

U had kunnen wachten op de inzet van bussen. Die zijn uiteindelijk ook ingezet. Kosten voor alternatief vervoer zijn voor eigen rekening.

Een keuzedag kost inmiddels €3,93. Dat is volgens mijn begrippen niet bijna gratis.

€ 3,93 voor een hele dag gratis reizen in de daluren is echt spotgoedkoop.

Maar bij een dagkaart zou je recht moeten hebben op 50% van de kosten. Dat is € 1,96 en dus beneden het minimum van € 2,32. Ik snap daarom niet waarom je bij GTBV € 3,50 krijgt. Dat zou € 0 moeten zijn lijkt mij.

Je vergeet dat je om keuzedagen te kunnen bestellen verplicht €67,20 voor een dal voordeel abonnement moet aanschaffen.

Dat maakt de prijs van een Keuzedag toch niet anders? Studenten moeten ook collegegeld betalen om SRP te krijgen. Een Keuzedag kost € 3,93.


3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden bij vroegste gelegenheid voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon."

Dat is op zich duidelijk, je ziet af van je Keuzedag en krijgt de prijs ervan terug (zou € 3,93 moeten zijn).

Wat je wilt is natuurlijk een vervangende Keuzedag om op een andere dag te kunnen gebruiken… maar ja, zo werkt het niet natuurlijk.

Stel dat ik op een Keuzedag vanuit Eindhoven een dagje Amsterdam doe. Op de terugweg fikse vertraging (een aanrijding levert al gauw 3 uur op), dus geld terug. Weet je wat, ik overnacht wel bij iemand in Amsterdam of Utrecht.

Prima, maar de NS gaat dan toch niet mijn terugreis naar Eindhoven betalen (vroegste gelegenheid)? Alhoewel, als ik dan besluit naar Schiphol Plaza te gaan om de nacht door te brengen en de eerste trein via Rotterdam neem naar Eindhoven (aankomst rond 7:30) 🤔


 

 

 

Dat maakt de prijs van een Keuzedag toch niet anders? Studenten moeten ook collegegeld betalen om SRP te krijgen. Een Keuzedag kost € 3,93.

Dat is appels met peren vergelijken.


Je vergeet dat je om keuzedagen te kunnen bestellen verplicht €67,20 voor een dal voordeel abonnement moet aanschaffen.

Keuzedagen zijn een extraatjes bij het abonnement, niemand verplicht je om Keuzedagen aan te schaffen. Als Keuzedagen los waren aan te schaffen zonder Dal Voordeel abonnement zouden ze een stuk duurder zijn. Bijvoorbeeld de prijs die eerder werd gegeven voor de Flexdagen, waar we nooit meer iets over horen. Had je dat dan liever gehad?

Met Flexdagen had je niet verplicht een abonnement hoeven hebben, dan zou je alleen €13 betalen per Flexdag (intussen misschien wel €15 of meer) en als je dan ook nog 40% korting zou willen in de daluren mocht je nog eens apart betalen voor een Dal Voordeel abonnement. En dan kon je maar 1 setje van 3 Flexdagen per jaar aanschaffen, dus minder dan het aantal Keuzedagen nu. Uiteindelijk zou je dan duurder uit geweest zijn. Maar hé, je had waarschijnlijk dan wel meer terug gehad als je een keer vertraging had.


3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden bij vroegste gelegenheid voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon."

Dat is op zich duidelijk, je ziet af van je Keuzedag en krijgt de prijs ervan terug (zou € 3,93 moeten zijn).

Wat je wilt is natuurlijk een vervangende Keuzedag om op een andere dag te kunnen gebruiken… maar ja, zo werkt het niet natuurlijk.

Stel dat ik op een Keuzedag vanuit Eindhoven een dagje Amsterdam doe. Op de terugweg fikse vertraging (een aanrijding levert al gauw 3 uur op), dus geld terug. Weet je wat, ik overnacht wel bij iemand in Amsterdam of Utrecht.

Prima, maar de NS gaat dan toch niet mijn terugreis naar Eindhoven betalen (vroegste gelegenheid)? Alhoewel, als ik dan besluit naar Schiphol Plaza te gaan om de nacht door te brengen en de eerste trein via Rotterdam neem naar Eindhoven (aankomst rond 7:30) 🤔

Ik heb deze reactie heel snel aangepast omdat ik hem met een ander topic in mijn hoofd onterecht had gemaakt. Dit speelt alleen als de reis niet is afgemaakt en dat is hier wel gebeurd.


Reageer