beantwoord

Geld terug bij vertraging + geld terug voor streekbus

  • 1 September 2022
  • 1 reactie
  • 86 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Hallo,

Gisteren hadden we veel vertraging op het spoor van Groningen naar Utrecht vanwege een kapotte trein die voor ons stond bij Hoogeveen.

Na 5 of 10 minuten stil te hebben gestaan heeft de conducteur aangeroepen om iedereen de trein te verlaten en de streekbus van Hoogeveen naar Meppel te pakken, omdat het probleem niet op korte termijn opgelost kon worden en de trein moest terug naar Groningen rijden.

Dat hebben we gedaan, maar nu vraag ik me af of we het geld terug kunnen krijgen. Blijkbaar is dat meestal niet het geval, maar we waren verteld om die bus te nemen en dus zijn we gedupeerd.

Het ergste is dat we 1,5 uur vertraging hadden, terwijl onze oorspronkelijk trein (na een korte pauze) nog even door bleef rijden. Ik vind het afschuwelijk dat zo’n slecht reisadvies is afgegeven. Waarom zou je mensen adviseren om de (zeer langzame!) streekbus te nemen als het nog steeds mogelijk is om door te rijden als het probleem is verholpen?

Dus mijn vraag is wat is de juiste manier om restitutie aan te vragen voor de treinreis en het streekbusgedeelte? Houd er rekening mee dat uit de NS-database zou kunnen blijken dat er geen vertraging had mogen zijn omdat onze oorspronkelijke trein bleef rijden (nadat we moesten uitstappen). Ik weet niet of de gewone GTBV formulier gaat lukken, zeker niet met de streekbus tarief.

icon

Beste antwoord door Momo 1 September 2022, 11:37

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

Geld terug voor een bv (streek)bus of tram krijg je in principe alleen als dat een officieel advies vanuit NS was, dus als dat via website (de storingspagina) is geadviseerd. Het wordt dan meestal ook omgeroepen of op schermen getoond. Dit is o.a. vaak het geval bij geen treinen tussen Delft en Den Haag, dan wordt zo geadviseerd de haagse tram te nemen. Een conducteur die aangeeft een streekbus te nemen omdat hij of zij denkt dat dat het snelst is, is geen officieel NS advies. 

Reageer