Je vraagt je af wat de NS wel goed kan. De lamlendigheid druipt van het bedrijf af. Ik vraag me echt af wanneer de NS gewoon zelf de handdoek in de ring gooit en zegt “We stoppen met treinen rijden”. Gezien de focus van de NS op alles behalve treinen rijden (scootertjes, flexabonnementen, taxi's, fietsen, hamburgers bakken, pasta koken) lijkt me dit een kwestie van tijd.
Goed, geld terug bij vertraging. Op 2 juni reisde ik om 13.53 van Breda naar Den Haag Laan van NOI. Deze trein viel uit. Hierdoor kwam ik 31 minuten later op mijn eindbestemming aan. Dit is meer dan 30 minuten wat betekent dat ik 100% van de ritprijs vergoed krijg (conform de vergoedingentabel en het document Geld terug bijvertraging bij de Intercity direct en IntercityDen Haag – Eindhoven (HSL) van NS.). Ik krijg echter 50% vergoed.
Ik bel de klantenservice, en die zeggen het volgende:
-U reisde niet met hogesnelheidstrein want die rijdt alleen tussen Rotterdam en Amsterdam (niet waar)
-U heeft geen toeslag betaald dus daarom kunt u geen volledige vergoeding krijgen (onzin, geen toeslag nodig tussen Breda en Rotterdam)
-U heeft bij de aanvraag niet aangegeven dat u over de hogesnelheidslijn reisde (deze functie is er helemaal niet!)
Bovenstaand gesprek duurde 30 minuten (ongeveer de vertraging dus).
Vervolgens de verbinding maar verbroken en een mail naar de klantenservice gestuurd.
Jongens, echt, wat een treinramp van een bedrijf is de NS geworden.
Oh ja, je kunt in de reishistorie ook niet aangeven dat je maar een kwartier vertraging had. Dit terwijl je bij 15 minuten ook al recht op geld terug hebt bij de hogesnelheidslijn.