beantwoord

Geld terug bij vertraging, hulp gevraagd.

  • 10 November 2023
  • 4 reacties
  • 174 Bekeken

Op vrijdag 3-11-2023 lag het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal stil waardoor ik niet meer met de trein op mijn eindbestemming (Vleuten) kon komen. Ik ben eerst gestrand op Amersfoort centraal, hier ging geen trein meer naar Utrecht. Ook was er op dat moment niemand van NS op het station aanwezig en werd zowel telefonisch als via de palen om contact op te nemen op het station niet opgenomen. Ik heb toen uitgecheckt en het station verlaten om te kijken of een taxi een optie was. Dit was veel te duur, dus weer ingecheckt en gelukkig ging er ineens toch nog 1 trein naar Utrecht centraal. Vanaf daar moest ik de bus naar Vleuten pakken, wat een stuk duurder was dan de trein omdat ik een kortingsabonnement heb van NS. Bij elkaar dus 3 losse transacties (door het uit- en weer inchecken op Amersfoort 2 aparte bedragen voor de trein) en het lijkt onmogelijk om dit vergoed te krijgen via jullie systemen. Ik wil graag een geld terug bij vertraging claim indienen omdat ik meer dan een half uur vertraging heb opgelopen en daardoor pas rond 1.30  uur thuis was. Bij de klantenservice wil niemand mij hierbij helpen en verwijst naar het systeem om dit aan te vragen. Echter krijg ik dan een afwijzing omdat het om minder dan 2,80 euro zou gaan. Dit klopt niet want het zijn 3 losse reizen van bij elkaar 7,47 euro (2x trein en 1x bus) die ik wil declareren. Ik zou hier dus graag bij geholpen worden. 

icon

Beste antwoord door Robert B 10 November 2023, 18:38

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi romyvh93,

Je kunt op de e-mail met de afwijzing reageren en het verhaal uitleggen. Dan wordt de claim opnieuw bekeken, maar dan door een medewerker.

Badge +3

Van Baarn naar Utrecht mag je via Amersfoort of Hilversum reizen, maar als je daar uitcheckt (overstapt) krijg je te maken met extra kosten wamt de kortste route is via Soest.

Baarn - Utrecht is 23 TE (tariefeenheden), en kost met 40% korting € 3,42
Baarn - Amersfoort is 9 TE en kost € 1,74

Amersfoort - Utrecht is 21 TE en zou € 3,18 kosten als het een losse reis was, maar omdat het een overstap is mag de NS het verschil rekenen tussen de totale 30 TE (€ 4,26) en de reeds gereisde 9 TE (€ 1,74), waardoor je nog € 2,52 bijbetaalt.

Je kunt een GTbV claim indienen voor Baarn - Utrecht en bij afwijzing uitleg geven.

Voor de busrit naar Vleuten maak je ook een goede kans als er die avond geen treinen meer reden (thuisbrengplicht), maar dat zal via de Klantenservice moeten. Een (door de NS geregelde) taxi zou namelijk veel duurder zijn voor de NS.

Ik heb inmiddels gereageerd met het uitgebreide verhaal, helaas krijg ik wederom exact dezelfde tekst in een mail met afwijzing. Namelijk dat het om minder dan €2,30 zou gaan en ik dus niet in aanmerking kom voor vergoeding. Ik heb dus niet het idee dat dit nogmaals door een medewerker bekeken is. Inmiddels heb ik het via de chat functie op social media voorgelegd in de hoop dat het daar wel correct opgepakt wordt. 

Badge +3

Kan niet anders zeggen dan ‘de aanhouder wint’, maar zie natuurlijk wel de nodige beren op de weg. 🙄

Hoe dan ook, de regel van NS is ‘probeer zo ver mogelijk te komen richting je bestemming’ (dus jij probeert het via Amersfoor, logisch want dat is een vrij normaal reisadvies en sneller dan met de sprinter via Soest).

En als je daar (even, minder dan 35 minuten zelfs) uitcheckt omdat er pas (veel) later iets reed naar Utrecht is dat je goed recht.

Het verschil voor Baarn - Utrecht via Amersfoort vs. de kortste route is inderdaad slechts € 0,84 maar dat zouden ze ook gewoon moeten vergoeden (de bekende overstap op Sloterdijk door poortjes topics).

De bus naar Vleuten staat er in principe los van, maar als het laat op de avond was (geen treinen meer vanaf Utrecht) lijkt me dat ook een geldige claim (via de Klantenservice, wordt niet meegenomen als GTbV).

Reageer