Goedenavond,
Vandaag (31 juli) heb ik een reis gemaakt met de nodige vertraging. Ik vraag mij of hoe ik hier het beste een Geld Terug bij Vertraging-verzoek voor kan doen en hoeveel compensatie dit zou opleveren.
Ik heb een ticket gekocht van Trouville-Deauville naar Sneek-Noord via de website van NS International.
- TER van Trouvile-Deauville (10:17) naar Paris St. Lazare (12:59)
- Thalys van Paris Gare du Nord (14:22) naar Schiphol Airport (17:25)
- NS IC van Schiphol Airport (17:35) naar Leeuwarden (19:43)
- Arriva Stoptrein van Leeuwarden (19:52) naar Sneek Noord (20:07).
Alles verliep voorspoedig totdat we in Nederland aankwamen, hier was vanwege een stroomstoring op de HSL de trein omgeleid via Roosendaal en kwam met ca. 45 min vertraging aan op Rotterdam Centraal. Hier viel de Thalys uit en konden wij niet verder richting Schiphol Airport.
Wij hebben er voor gekozen, gezien onze eindbestemming Sneek Noord, om via Utrecht ipv Schiphol naar Zwolle te reizen met NS. Nieuwe verwachte aankomsttijd Sneek Noord werd nu 21:37 (1,5 uur later)
Tussen Zwolle en Meppel was/is er echter een seinstoring, treinvervangend vervoer moeten nemen tussen Zwolle en Meppel waardoor de werkelijke aankomsttijd 23:37 (nog 2 uur later) zal zijn.
Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.
Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00
Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint? Verder viel de Thalys uit tussen Rotterdam-Schiphol, terwijl ik hier wel mee had willen reizen.
Geld terug bij vertraging: Uitgevallen Thalys, Seinstorig NS
Beste antwoord door rvdborgt
Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.
Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00
Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint?
NS is van mening dat elk ticket dat je gekregen hebt een aparte overeenkomst is.
Verder stelt NS verder doorgaans dat ze namens andere vervoerders tickets verkopen.
De vraag is nu of de informatie NS hierover geeft voldoende is:
- Als reiziger moet je ervan uit kunnen gaan dat je voor je reis 1 overeenkomst krijgt, tenzij duidelijk wordt aangegeven van niet. "Duidelijk" is wel iets meer dan alleen vermelden in de algemene voorwaarden. Volgens het Burgerlijk Wetboek (BW 6:238) is een vermelding alleen in de algemene voorwaarden onvoldoende om overeenkomsten in naam van een derde te kunnen sluiten.
- In de reisinformatie (reisschema/route) wordt niet vermeld met welke vervoerders je gaat reizen. Alleen de treinsoort wordt vermeld.
- Helemaal aan het einde van het verkoopproces vermeldt NS tegenwoordig dat je mogelijk meerdere overeenkomsten zult aangaan en geeft daarover wat voorbeelden, die echter niet helemaal kloppen. Thalys is namelijk geen vervoerder in Nederland maar NS doet alsof dat wel zo is. Wel stelt NS hier tegenwoordig duidelijk dat je richting Frankrijk meerdere overeenkomsten krijgt.
Wanneer heb je geboekt? Op 7 juni dit jaar is EU-verordening 2021/782 van kracht geworden en geldt expliciet dat reizen waarvoor meerdere tickets worden afgegeven voor dezelfde vervoerder, automatisch 1 overeenkomst vormen. Aangezien Thalys in Nederland door NS wordt geëxploiteerd, is er dus in ieder geval van de grens tot Leeuwarden 1 overeenkomst. En laat dat nu net het traject zijn waar de vertraging is ontstaan.
Ik zou zeggen: begin met een aanvraag voor compensatie over je hele reis en kijk wat NS je biedt. Beoordeel dat met in het achterhoofd dat die compensatie in ieder geval over het traject van de grens tot Leeuwarden moet worden berekend, dus over meer dan die 9 euro vanaf Schiphol.
Als je niet tevreden bent met de reactie van NS, dan kun je naar het Klachtenloket OV gaan:
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.