beantwoord

Geld terug bij vertraging: Uitgevallen Thalys, Seinstorig NS

  • 31 July 2023
  • 11 reacties
  • 256 Bekeken

Goedenavond,
Vandaag (31 juli) heb ik een reis gemaakt met de nodige vertraging. Ik vraag mij of hoe ik hier het beste een Geld Terug bij Vertraging-verzoek voor kan doen en hoeveel compensatie dit zou opleveren.

Ik heb een ticket gekocht van Trouville-Deauville naar Sneek-Noord via de website van NS International.
- TER van Trouvile-Deauville (10:17) naar Paris St. Lazare (12:59)
- Thalys van Paris Gare du Nord (14:22) naar Schiphol Airport (17:25)
- NS IC van Schiphol Airport (17:35) naar Leeuwarden (19:43)
- Arriva Stoptrein van Leeuwarden (19:52) naar Sneek Noord (20:07).

Alles verliep voorspoedig totdat we in Nederland aankwamen, hier was vanwege een stroomstoring op de HSL de trein omgeleid via Roosendaal en kwam met ca. 45 min vertraging aan op Rotterdam Centraal. Hier viel de Thalys uit en konden wij niet verder richting Schiphol Airport.

Wij hebben er voor gekozen, gezien onze eindbestemming Sneek Noord, om via Utrecht ipv Schiphol naar Zwolle te reizen met NS. Nieuwe verwachte aankomsttijd Sneek Noord werd nu 21:37 (1,5 uur later)

Tussen Zwolle en Meppel was/is er echter een seinstoring, treinvervangend vervoer moeten nemen tussen Zwolle en Meppel waardoor de werkelijke aankomsttijd 23:37 (nog 2 uur later) zal zijn.

Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.

Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00

Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint? Verder viel de Thalys uit tussen Rotterdam-Schiphol, terwijl ik hier wel mee had willen reizen. 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 1 August 2023, 00:30

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.

Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00

Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint?

NS is van mening dat elk ticket dat je gekregen hebt een aparte overeenkomst is.

Verder stelt NS verder doorgaans dat ze namens andere vervoerders tickets verkopen.

De vraag is nu of de informatie NS hierover geeft voldoende is:

  1. Als reiziger moet je ervan uit kunnen gaan dat je voor je reis 1 overeenkomst krijgt, tenzij duidelijk wordt aangegeven van niet. "Duidelijk" is wel iets meer dan alleen vermelden in de algemene voorwaarden. Volgens het Burgerlijk Wetboek (BW 6:238) is een vermelding alleen in de algemene voorwaarden onvoldoende om overeenkomsten in naam van een derde te kunnen sluiten.
  2. In de reisinformatie (reisschema/route) wordt niet vermeld met welke vervoerders je gaat reizen. Alleen de treinsoort wordt vermeld.
  3. Helemaal aan het einde van het verkoopproces vermeldt NS tegenwoordig dat je mogelijk meerdere overeenkomsten zult aangaan en geeft daarover wat voorbeelden, die echter niet helemaal kloppen. Thalys is namelijk geen vervoerder in Nederland maar NS doet alsof dat wel zo is. Wel stelt NS hier tegenwoordig duidelijk dat je richting Frankrijk meerdere overeenkomsten krijgt.

Wanneer heb je geboekt? Op 7 juni dit jaar is EU-verordening 2021/782 van kracht geworden en geldt expliciet dat reizen waarvoor meerdere tickets worden afgegeven voor dezelfde vervoerder, automatisch 1 overeenkomst vormen. Aangezien Thalys in Nederland door NS wordt geëxploiteerd, is er dus in ieder geval van de grens tot Leeuwarden 1 overeenkomst. En laat dat nu net het traject zijn waar de vertraging is ontstaan.

Ik zou zeggen: begin met een aanvraag voor compensatie over je hele reis en kijk wat NS je biedt. Beoordeel dat met in het achterhoofd dat die compensatie in ieder geval over het traject van de grens tot Leeuwarden moet worden berekend, dus over meer dan die 9 euro vanaf Schiphol.

Als je niet tevreden bent met de reactie van NS, dan kun je naar het Klachtenloket OV gaan:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.

Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00

Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint?

NS je biedt. Beoordeel dat met in het achterhoofd dat die compensatie in ieder geval over het traject van de grens tot Leeuwarden moet worden berekend, dus over meer dan die 9 euro vanaf Schiphol

Als je niet tevreden bent met de reactie van NS, dan kun je naar het Klachtenloket OV gaan:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Ik heb reactie ontvangen van NS met een afwijzing en ben totaal verbaasd:

”In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Hierin is aangegeven dat NS een minimumbedrag hanteert. Dit bedrag is vastgesteld op € 2,30. Het aan u uit te keren bedrag valt onder deze grens of u heeft met een kosteloos verstrekt vervoerbewijs gereisd. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.“

Geen toelichting en geen compensatie, dat terwijl ik 3,5 uur later ben aangekomen dan gepland en mijn trein is uitgevallen. 

Worden deze claims automatisch afgehandeld? Ik zal wel weer gaan reageren met de opmerkingen die hier ook genoemd zijn, al had ik die ook al in het eerdere verzoek gezet.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt verschillende tickets. NS zal alleen naar de reis met NS ticket gekeken hebben. Voor vertraging opgelopen tijdens de reis met andere tickets zul je bij de verkoper van die tickets moeten zijn.

Reputatie 7
Badge

Ik lees dat het ticket bij NS International gekocht is, daar zal de claim naar toe moeten.

@Groningen050 heeft u bij NS International geclaimd?

Ik lees dat het ticket bij NS International gekocht is, daar zal de claim naar toe moeten.

@Groningen050 heeft u bij NS International geclaimd?

Ik heb inderdaad bij NSI geclaimd, voor het gehele traject, met als veroorzaker Thalys en als tweede vertraging aangegeven dat er een seinstoring bij Zwolle was. 
 

Of had ik hierbij Parijs-Schiphol moeten aangeven? De trein viel uit in Rotterdam en ben nooit in Schiphol geweest, al had ik ook niet met minder dan 1,5 uur vertraging in Schiphol kunnen aankomen.

Je hebt verschillende tickets. NS zal alleen naar de reis met NS ticket gekeken hebben. Voor vertraging opgelopen tijdens de reis met andere tickets zul je bij de verkoper van die tickets moeten zijn.

De claim heb ik ingediend bij NSi, hier heb ik ook mijn gehele reis geboekt.

Reputatie 7
Badge

Dan vind ik het vreemd dat ze u zo afschepen. Zoals geadviseerd door @rvdborgt zou ik naar het klachtenloket gaan.

Reputatie 2

Worden de NSI ook automatisch behandeld? Dacht dat daar de achterstand ook erg lang was, zal wel dan, zou gewoon op de mail reageren met verduidelijking en verwijzing naar de EU regeling.

Of had ik hierbij Parijs-Schiphol moeten aangeven? De trein viel uit in Rotterdam en ben nooit in Schiphol geweest, al had ik ook niet met minder dan 1,5 uur vertraging in Schiphol kunnen aankomen.

Het is altijd het beste om je hele traject aan te geven om de impact ervan te laten zien. Je kan inderdaad het beste in bezwaar gaan.

@Laura NS 

Of had ik hierbij Parijs-Schiphol moeten aangeven? De trein viel uit in Rotterdam en ben nooit in Schiphol geweest, al had ik ook niet met minder dan 1,5 uur vertraging in Schiphol kunnen aankomen.

Het is altijd het beste om je hele traject aan te geven om de impact ervan te laten zien. Je kan inderdaad het beste in bezwaar gaan.

Dank @Laura NS , heb dit gedaan op deze dag (maand geleden), nog altijd wachten op reactie. Het is wat, tegenwoordig. Wat een verschil met Deutsche Bahn, daar was dit online, binnen 2 dagen geregeld en op de bankrekening. 

 

Eindstand: 3,5 uur vertraging door vertraging op HSL en vervolgens uitgevallen Thalys-trein tussen Rotterdam-Schiphol in combinatie met een seinstoring tussen Meppel-Zwolle.

Totaal betaald: €92,30
NSint. heeft dit opgedeeld in meerdere tickets
-TER: €20,30
-Thalys: €63,00
-NS: €9,00

Ik zou niet weten hoe dit goed aan te geven in het formulier Geld terug bij Vertraging. Lijkt me dat ik één verzoek zou kunnen indienen gezien ik één overeenkomst heb gesloten met NSint?

NS je biedt. Beoordeel dat met in het achterhoofd dat die compensatie in ieder geval over het traject van de grens tot Leeuwarden moet worden berekend, dus over meer dan die 9 euro vanaf Schiphol

Als je niet tevreden bent met de reactie van NS, dan kun je naar het Klachtenloket OV gaan:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Ik heb reactie ontvangen van NS met een afwijzing en ben totaal verbaasd:

”In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Hierin is aangegeven dat NS een minimumbedrag hanteert. Dit bedrag is vastgesteld op € 2,30. Het aan u uit te keren bedrag valt onder deze grens of u heeft met een kosteloos verstrekt vervoerbewijs gereisd. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.“

Geen toelichting en geen compensatie, dat terwijl ik 3,5 uur later ben aangekomen dan gepland en mijn trein is uitgevallen. 

Worden deze claims automatisch afgehandeld? Ik zal wel weer gaan reageren met de opmerkingen die hier ook genoemd zijn, al had ik die ook al in het eerdere verzoek gezet.

Ik zie dat ik hier gereageerd heb op een ander verzoek op Geld Terug bij Vertraging. Mijn oorspronkelijke verzoek is nog niet behandeld. Daar zijn ook al 6/7 weken verstreken zonder reactie. 

Reageer