Skip to main content
beantwoord

Geld terug voor kaartje fietskaart niet gebruikt door vertraging

  • 18 May 2024
  • 7 reacties
  • 187 Bekeken

Ik zou vanochtend met mijn fiets op de trein naar Grou-Jirnsum. Ik heb dus een fietsticket gekocht van €7.50. Helaas had de trein toen wel een halfuur vertraging, waardoor ik met spoed ben opgehaald met de auto omdat ik om 9:30 in Grou moest zijn voor werk, en dus niet mijn kaartje voor de fiets heb kunnen gebruiken. Ik snap dat ik gewoonlijk niet mijn geld terug zou krijgen, maar door deze vertraging vind ik dat dit aan NS ligt en niet aan mij. Zou ik dit kaartje kunnen omzetten naar dinsdag 21 mei? Of mijn geld terug kunnen krijgen? 

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi melaniex3009,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen dit uiteraard niet voor je regelen.
Neem contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X. Of een half uur vertraging voldoende reden is voor restitutie betwijfel ik echter.

Reputatie 7
Badge +4

Vanwege een half uur vertraging zou ik sowieso niet op teruggave rekenen. Schuld of niet speelt geen rol. In de zomermaanden is het druk met fietsen en het gebeurt regelmatig dat je met een uur, of nog meer, pas of nog niet mee kan. Dat wordt niet vergoed, dus dit ook niet. Een fietskaartje is ook niet voor op een bepaalde tijd, maar voor wanneer de fiets mee kan en dat kan lang niet altijd. Als een conducteur zelfs vindt dat u niet mee kan, mag u niet mee. Een fietskaartje is voor wanneer de fiets wel mee mag die dag en alleen als er plaats is.

Mogelijk veronderstelt u dat u geld terug krijgt als u buiten uw toedoen niet op tijd met de fiets kunt reizen, maar zo werkt het echt niet.

Het kaartje is normaal gesproken niet om te zetten en u krijgt ook geen geld terug. U kunt het wel bij Klantenservice proberen, maar ik geef u weinig kans en vind het zonde van de tijd.

Zie de voorwaarden fietskaartje bij voorwaarde 11:

Een gekocht fietskaartje Dal kan niet geannuleerd of geretourneerd worden.

(Iets korter dan de voorgangers, maar wel zo duidelijk door de officiële tekst uit de NS Voorwaarden @melaniex3009)

Reputatie 7
Badge +3

Zie de voorwaarden fietskaartje bij voorwaarde 11:

Een gekocht fietskaartje Dal kan niet geannuleerd of geretourneerd worden.

(Iets korter dan de voorgangers, maar wel zo duidelijk door de officiële tekst uit de NS Voorwaarden @melaniex3009)

Ach, er wordt wel vaker geld terug gegeven, terwijl dat strikt genomen volgens de voorwaarden niet hoeft. En zoals je zelf altijd zegt, dat is niet aan de community-leden, maar aan de klanteNService.

Reputatie 7
Badge

Of een half uur vertraging voldoende reden is voor restitutie betwijfel ik echter.

Restitutie omdat een reis niet is (af)gemaakt is inderdaad pas van toepassing bij een (verwachte) vertraging van meer dan 60 minuten.

@melaniex3009 komt waarschijnlijk wel in aanmerking voor een vergoeding i.v.m. vertraging. Die komt voor een dagkaart fiets met een vertraging van meer dan 30 maar minder dan 60 minuten vertraging neer op een kwart van de prijs.

.....En zoals je zelf altijd zegt, dat is niet aan de community-leden, maar aan de klanteNService....

Dat schreef of zei ik niet, verwees slechts naar de voorwaarden. Dus je opmerking, al hoewel correct, snap ik niet.

Fietskaart Dal | Losse kaartjes | NS

Misschien kan de NS de uitnodigende tekst een beetje aanpassen…🙄😮🤓

.

 Goed om te weten? Gewoon de pagina aanpassen op basis van de voorwaarden.

Trek erop uit… Mmmm. 

 

Reageer